Annons:
Etikettövrigt
Läst 861 ggr
Eliinn
2014-10-06 22:20

Har jag fått ett ssk "måndagsexemplar?

Köpte en samsung galaxy s4 på netonnet för bara ett få antal månader och märkt småfel som dyker upp som stör mig… batterietiden är kass i perioder. Fulladdad när jag åker till jobbet och när jag slutar kan de va nere i 30% och då har jag telefon på sparläge, lägsta ljusstyrkan och stängt ner alla program på hemknappen. Kollar endast facebook en stund på lunchen… nu har den dock hållit sig bra helt plötsligt… måste poängtera att jag knappt installerat nå appar eller så som kanske kan sluka batterietid. Använder den mest för att ringa,smsa och kolla Facebook. Men inte där heller är jag nån överdriven användare. Ett annat problem som jag stör mig på är kameran… bilderna blir suddiga och oskarpa även fast jag ställt in funktioner. Hade s3 tidigare och den tog klart mycket bättre bilder! Störande… Sen kan vissa bokstäver sluta fungera på tangentbordet när jag använder facebook messenger. Bara ibland och ibland räcker de med att jag stänger ner konversationen och öppnar den igen, men oftast inte. Dessutom märkte jag idag när jag pratade med mamma i telefon att de började låta som små störningar i bakgrunden… och tillslut började mammas röst hacka och ha sig för att sen återkomma till normalt. De störande svaga ljudet var dock kvar och försvann inte även fast mamma la på och ringde upp. Satt varken nära en tv eller dator som ibland kan störa. Tänkte åka tillbaks till netonnet och prata lite med dem. Men vad gör dem egentligen om en kund kommer in med dessa påståenden på sin telefon?

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Razzora
2014-10-06 23:19
#1

Det du kan göra först är att köra en fabriksåterställning för att se om något utav problemen försvinner. Glöm dock inte att säkerhetskopiera allt innan du gör detta.

Det andra kan vara att du har en uppdatering på din telefon som behövs göras för att fixa problemet.

Men om det inte löser problemet problemet så skulle jag nog åka tillbaka och skriv då ner allt som det har varit problemet med din telefonen.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2014-10-07 13:46
#2

håller med razzora, börja med att göra en fabriksåterställning själv och se om det löser något eller flera av problemen (mycket möjligt!). det är ändå det första de kommer att göra om du lämnar in den, och de kommer inte att fråga dig om du vill ha något säkerhetskopierat först.

för skicka in den på verkstad är vad de kommer att göra på netonnet, du lär inte få byta den eftersom såpass lång tid ändå har gått (fönstret för sk DOA brukar vara ca två veckor). däremot säger konsumentlagstiftningen att de får bara två försök (eller är det tre, nån som kommer ihåg?) på sig att laga samma fel, sen måste de ge dig en ny isf - om du nu skulle lämna in den och sen få tillbaka den utan att den blivit bättre

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2014-10-09 13:20
#3

De har två gånger på sig att laga samma fel, den tredje gången skall du få en ny.

Om inte garantin gäller så kan du alltid hävda att konsumentköplagaen skall gälla.

Konsumentköplagen gäller alltid

Enligt konsumentköplagen har du tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: