Annons:
Etikettmjukvara
Läst 2286 ggr
Moalinn
2016-03-06 16:40

HTC kraschade

Bara en liten fundering jag har. Igår kraschade min HTC M9 när jag skulle ta en bild direkt i appen Messenger för att lätt och snabbt skicka bilden. När jag menar kraschade menar jag att den stängde av sig. Den gick att starta så att det stod HTC men sen dog den igen, startade först när den fick kommit in i värmen och fick lite ström (stod på 6% när den startade). Alla inställningar och appar återställdes, hade ingen inloggningsinformation kvar alls förutom Google, Sense Home som de har ändrades till fabriksinställningar. Som TUR var har jag backup så det var bara att hämta hem bilder och kontakter igen, men det var svettigt ett tag.

Min fundering är varför den gjorde så här. Jag var ute i kylan (2-3 grader) och hade varit ute i ungefär 2,5 timmar. Batteriet sjönk under tidens gång såklart och jag hade använt den ganska intensivt de sista 30 minuterna då jag gick vilse och behövde ha fram GPS. Men frågan är, kan det ha varit kylan och användningen som gjorde att den kraschade? Eller vad kan det ha varit? Någon som har någon gissning/aning? Tänker vad jag ska tänka på för att inte råka ut för det här igen. Telefonen är riktigt stabil i övrigt så tror inte det är något fel på den. Har aldrig råkat ut för en mobil som kraschat sen man använde knapptelefon.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
kissidor
2016-03-06 16:57
#1

oj, har inte direkt hört om nåt liknande från någon telefon faktiskt 😮! men jag förmodar att det måste har varit som du själv är inne på en kombo av kylan och det låga batteriet.  annars är ju som sagt htc:s mjukvara ovanligt stabil - jag skuttade in lite snabbt på htc m9-delen på swedroids forum för att se om nån hade upplevt nåt liknande, och det var väl i princip det första jag såg, kommentarer om hur det var den stabilaste telefon folk nånsin hade haft etc.

men jag vet att telefoner och surfplattor kan bete sig precis hur underligt som helst när det blir nåt problem med batteriet, tex de samsungmodeller som haft problem med svällda batterier, de har ibland blivit så konstiga att man inte i sin vildaste fantasi kan lista ut hur det hänger ihop - så jag skulle nog sätta en peng på att det var det. du kanske får skaffa en liten nätt powerbank som du tar med dig om du ska vara borta från laddaren ett tag.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Moalinn
2016-03-06 20:13
#2

Ja, den är ruskigt stabil så detta kom som en överraskning helt klart. Kylan har ju aldrig varit några problem innan, har bara märkt av kyla och värme när jag testade en iPhone. Mobilen är inte mer än 8 månader gammal och batteriet är fantastiskt bra. Har en längd på ungefär 12-14 timmar beroende på användning och sätter man den på extremt sparläge håller batteriet väldigt bra. Traskade en promenad på 30 minuter, fick lyssna på musik hela vägen trotts att mobilen bara hade 1% kvar. Men håller med, en powerbank är något jag borde skaffa mig och det har stått på inköpslistan länge men konstigt nog finns det andra saker som går före 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

kissidor
2016-03-06 20:21
#3

Jag minns att min m8 hade förvånande bra batteritid i förhållande till batteriets storlek också 🙂. Men det är skadligt för batteriet att tömmas så helt, så ja -flytta upp "skaffa powerbank" ett par positioner på att göra-listan tycker jag 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Moalinn
2016-03-11 00:24
#4

Har du någon koll på vad tusan man kan göra åt rutan "i en tidigare Android-version inaktiverade du åtkomsten till din plats för alla appar från Google. Vill du aktivera den igen?" som dyker upp lite då och då nu efter att mobilen kraschade? Aldrig sett den innan haha! Jag vill inte tillåta Google att ha min plats för sist slutade det med att gps och en massa konstigheter startade av sig själv vilket jag inte uppskattade alls. Men det är ju lite jobbigt med rutan som dyker upp mitt i allt. Hade jag velat aktivera det hade jag väl gjort det genom att gå in på inställningarna?? 😕

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

kissidor
2016-03-11 06:08
#5

hmm, ja jag har ju inte råkat ut för det där men som du säger måste det ju rimligtvis ha med kraschen att göra. har du testat att gå med på att aktivera inställningarna, ha det så en stund - kanske stänga av telefonen och sätta på den igen med inställningen fortfarande aktiv, och sen avaktivera den?

och om det inte funkar - nu återställde ju visserligen telefonen sig själv, men det kanske inte blev en riktigt ren och komplett återställning med tanke på omständigheterna - du kanske skulle göra ännu en (avsiktlig 🙂) fabriksåterställning? tror jag skulle prova det i ditt ställe faktiskt, även om det är drygt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Moalinn
2016-03-18 17:28
#6

Tack för svaret! Jag satte på det men nu hittar jag inte var jag kan stänga av det förutom att stänga av platstjänst helt och hållet men det vill jag ju inte göra. Det är inget som har startats automatiskt än och så länge det inte är några problem med det så kan det vara kvar. Skönt att slippa rutan som dök upp iallafall! 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
2016-10-11 21:28
#7

Älskar min mobil men den gör mig lite gråhårig. I somras fick den total blackout och vägrade använda kameran, pågick i ungefär 4 dagar. Antingen kraschade "appen" eller så gick det att filma eller ta en bild men det tog kanske 30-60 sek att ens komma in i appen, sen ytterliggare 30-60sek för att få fram en bild och därefter ytterliggare 30-60sek innan det hände något efter man tryckt på knappen. När jag kom hem igen fungerade den fint. Problem med värme var det första jag tänkte på?

Nu har den då börjat med att krascha igen, inte helt nollställa som den gjorde i mitt första inlägg utan halvt. Vissa appar loggas ut, ibland försvinner bakgrundsbilden och ringsignalerna, ibland ändras sense home till "standard", ibland försvinner apparna från startsidan.. ja lite allt möjligt, men bara några få grejer åt gången. Men det händer vid ungefär samma tillfällen. Alltså telefonen dör när jag är ute i kyla (inte alltid dock!) och när jag sätter den i laddaren och startar så står den på typ 15% och vissa saker har ställt om sig.

Det händer så sällan också att skicka in den till farbror doktor känns svårt? Jag vet inte. Kanske ska leva med det tills en eventuell uppdatering kommer som förhoppningsvis löser problemet? Eller om det kanske är fel på batteriet. 🤦‍♂️ Telefoner. Tänk vad livet var bra när man hade dessa okomplicerade knapptelefonerna.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

kissidor
2016-10-11 22:00
#8

ja det låter ju som en garantigrej egentligen, men jag förstår hur du tänker - efter som felet inte uppträder konstant så kan man ju vara i stort sett helt säker på att den kommer att uppföra sig exemplariskt inne på verkstaden 😓

hehe, ja kanske det - men inte skulle jag då vilja byta tillbaka 😃. och då hade jag ändå uppnått mer än halva min nuvarande ålder innan jag ens fick min första knapptelefon 😉. och den allra första jag hade förresten gick väl bara att ringa med i undantagsfall för mobilnätet var så dåligt 😕, så att bekymmersfritt var det inte då heller 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: