Annons:
Etikettövrigt
Läst 1453 ggr
Essentials
5/23/16, 4:22 PM

Tips på telefon

Vill gärna ha tips på en bra telefon.

Jag har en Samsung Galaxy S3 just nu. Alldeles för seg i mitt tycke, men är nöjd med storleken. Skulle kunna tänka mig något större, men vill gärna ha möjlighet att ha den i jackfickan. Vill inte ha en med sämre kamera än den som finns i S3.

Mest intresserad av Android, då jag är mycket i stallet. Har förstått att Iphone inte håller särskilt bra om man råkar tappa den.

Annons:
kissidor
5/23/16, 4:35 PM
#1

ja det förstår jag att din s3 har hunnit bli ganska ordentligt seg vid det här laget 🙂! kameran behöver du nog inte oroa dig för, det har hänt en hel del sen din s3:a var ny så de flesta som inte är rena budgettelefoner är nog bättre.

jag vet inte om iPhones håller så mycket sämre än androidtelefoner generellt nuförtiden. detta kan nog vara en sanning som härstammar från den tiden då iPhones gjordes i glas och androidtelefoner praktiskt men mindre glamoröst i plast. numera görs iPhones i metall och alla androidtelefoner med lite klass görs i metall eller glas. därför och endast därför är det tråkigt nog svårt att rekommendera galaxy s7 till dig som annars är en mycket bra telefon med mobilvärldens just nu bästa kamera och dessutom bland annat vattentålig - men den är ju gjord i glas både fram och bak… det är skal som gäller där - dessutom samlar den där vackra glasytan kletiga fingeravtryck till förbannelse så det är nästan skaltvång bara pga det. men kan du tänka dig att använda skal och så ett skärmskydd av härdat glas så kan jag utan tvekan rekommendera den "vanliga" s7 (alltså den platta modellen)

samtidigt finns det så mycket som skulle vara en så oerhörd uppgradering från din s3 att jag vet knappt var jag ska börja - det kan i princip inte bli fel 😃! men har du nån budget du vill hålla dig inom 🙂? är det nåt annat än kamera och att den inte är alltför skör som är viktigt, som ljud eller batteritid eller nåt?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Essentials
5/23/16, 4:56 PM
#2

#1 Tack för svar!

Min S3 är bara två år dock. Men tror att den redan är på väg att ge upp. Idag blev den supervarm helt plötsligt och batteriet tog slut på några minuter, trots att jag laddade den fullt i morse. Vill tillägga att den låg orörd i mitt skåp då det hände 😐

Okej, ja Iphone håller kanske bättre nu för tiden. Jag har alltid skal, eller plånboksskydd på min telefon, så det har jag inga problem med. S7 är så väldigt stor bara, och dyr. Den skulle jag nog säga är över min budget.

Maxpris är väl ca 4000-5000 kr. Jag bryr mig mest om storlek,  vill inte ha någon monstertelefon, och att den är ganska hållbar. Kommer alltid ha skydd på den, men vissa telefoner håller ju sämre än andra såklart. Behöver inte vara superbra kamera, som sagt inte sämre än S3 bara. Vad gäller batteritid, så är det klart att jag inte vill ha någon som laddar ur efter en halv dag. Min S3 har hållt ungefär 1-1½ dag utan laddning, beroende på hur mycket jag använt den. Det är jag nöjd med.

För övrigt så vill jag helt enkelt inte ha en telefon som är sämre än min S3 vad gäller ljud, skärm, laddningstid och sådär 🙂

kissidor
5/23/16, 5:31 PM
#3

tänkte inte på hur länge du har haft din s3, utan på hur gammal modellen är - och den är ju 4 år gammal varför det hänt en hel del i utvecklingen sen den var ny och häftig 🙂. 

ja s7 är dyr, och då vet jag att du inte vill gå riktigt så högt - men så värst mycket större än din s3 är den inte tycker jag, kanske du tänker på edgemodellen som är större? såhär ser de ut i jämförelse: http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?samsung-galaxy-s3&samsung-galaxy-s7&samsung-galaxy-s7-edge

hursomhelst, tycker du vanliga platta s7 är för stor så blir det väldigt  besvärligt att hitta en riktigt bra telefon, för bara budgetmodellerna görs i mindre storlekar. men kan du tåla s7:s storlek så finns det faktiskt ganska många trevliga modeller att välja på 🙂. 

kan du inte det dock vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska föreslå 🤔. sony z3 compact är en väldigt trevlig telefon på många sätt, men den om någon kan man säga lätt går sönder. oneplus x kunde ha varit ett bra alternativ men den säljs bara på gråimport i sverige och jag misstänker att du vill köpa i känd butik. en iPhone 6 eller 6s är förstås bra telefoner om man inte har några problem med iOS, men de blir ju då för dyra. en samsung galaxy A3 2016-modellen skulle möjligen kunna vara nåt att överväga - den har på tok för lite RAM-minne enligt min mening och är ju inte den bästa luren - men samtidigt tror jag säkert den är ett uppbyte från din s3 ändå 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Essentials
5/24/16, 7:40 AM
#4

#3 Du missförstod nog mig där :) Hur som helst

Nej, du har rätt, så stor var den faktiskt inte. Måste ha varit edge jag tidigare tittat på. Kan tänka mig den storleken, men den är kanske lite dyr. Hur är S6, något att lägga pengar på? 🙂

kissidor
5/24/16, 7:28 PM
#5

javisst absolut 🙂! skal och skärmskydd på gäller som sagt, och batteritiden är inget man skryter om men lär ju ändå vara bättre än på s3:an din - och den har stöd för snabbladdning. skärmen är to die for och kameran var enligt de  flesta förra årets allra bästa mobilkamera, så det ska väl duga 😃.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Essentials
5/24/16, 10:08 PM
#6

Okej!

Är det väldigt stor skillnad mellan S6 och S7? Har S7 en massa nya funktioner? 🙂

Annons:
kissidor
5/24/16, 10:11 PM
#7

nja vad s7 har som inte s6 har är plats för minneskort och vattentålighet (vilket ju iofs ÄR ganska stor skillnad, men det behöver ju inte vara en VIKTIG skillnad för alla) - annars är den väl bara typ en aning snabbare och har typ en aning bättre kamera 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Essentials
5/24/16, 10:31 PM
#8

Okej, tack för svar! Jag ska fundera lite, men står mellan S6 och S7 just nu.

Har även funderat på Iphone, men jag vet inte om jag vågar köpa en sådan. Aldrig haft en innan. Vilken skulle du säga är bäst av senaste Samsung och Iphone?

kissidor
5/24/16, 11:06 PM
#9

jag skulle säga att det är en ren smaksak 🙂. jag testade att använda en iphone som jobbtelefon tidigare i år, men jag blev aldrig förtjust i den - samtidigt var den förstås inte dålig. men senaste iphones och bästa androiderna levererar väldigt likvärdigt numera på alla plan så jag anser att man kan gå helt och hållet på vilket OS man trivs bäst med

Värd på Mobiltelefoner och Android

Essentials
5/25/16, 9:29 AM
#10

Okej, tack så mycket för din hjälp 🙂 Ska fundera på vilken det blir

kissidor
5/25/16, 2:12 PM
#11

skriv gärna igen när du bestämt dig och fått hem den, nyfiken på vilken det blir och vad du tycker om den 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Essentials
5/26/16, 2:34 PM
#12

Har googlat flera timmar, och kan fortfarande inte bestämma mig mellan S6 och S7. Har förstått att S7 har bättre batteri, kamera och dessutom är snabbare att använda över lag.  Annars är S6 lika bra, och som jag läst, tydligen har bättre hållbarhet än S7.

Frågan är bara om det är värt att lägga ca 2500 kr mer bara för att få de förbättringarna, samt i alla fall en känd nackdel. Vilken hade du valt, om du planerar att ha telefonen länge?

kissidor
5/26/16, 4:33 PM
#13

haha, du kan inte fråga mig nåt sånt - jag är pryltokig och kommer alltid att välja det senaste och "värsta" 😃! 

men jag ställer mig lite fundersam till att s7 skulle gå sönder lättare än s6, det verkar lite underligt 🤔. skulle du kunna länka till den infon så jag får ta mig en titt på den och se jag blir övertygad 🙂?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Essentials
5/26/16, 4:47 PM
#14

Hahah okej :) 

Nej, jag bara kollade på Youtube när de gjorde lite tester på bland annat S6 och S7. När han slog med en hammare på dem, så blev skärmen på S7 mosad nästan direkt, medan han fick slå fler gånger innan det hände något med S6 🙂

kissidor
5/26/16, 7:40 PM
#15

jag skulle nog inte förlita mig på de där youtubetesterna - det  verkar gå att hitta ett som bevisar precis vad som helst och lika många som bevisar exakta motsatsen 🙂. men däremot tror jag kan det kan bli extra dyrt att laga den om den går sönder. bla pga ip-certifieringen är den tydligen extra knölig att plocka isär för reparation

Värd på Mobiltelefoner och Android

Essentials
5/27/16, 7:31 AM
#16

Okej, nej det är väl sant förstås. Oj då, och jag som precis bestämt mig för en S7 haha. Får ha plånboksfodral och härdat glas som skärmskydd 🙂

kissidor
5/27/16, 9:23 AM
#17

jag tror ändå det är ett bra val 🙂 - och med plånbok och härdat glasskydd så borde du klara dig. ska bli spännande att få se vad du tycker om den 😃!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: