Annons:
Etikettönskemål
Läst 3120 ggr
Lia
2016-05-31 11:49

Liten smartphone

Jag söker efter en liten smartphone, så har ni tips får ni gärna dela med er. Just nu har jag en Xperia Z1 Compact, men den är alldeles för stor. Jag har haft den i drygt ett år, men den bråkar och jag har dessutom tröttnat på att den är så stor och klumpig. Så mindre än den om det nu finns nu för tiden, och så ska det vara Android.

Annons:
Niklas
2016-05-31 12:59
#1

Hur stor är Xperia Z1 Compact?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lia
2016-05-31 13:08
#2

127x64,9 mm (hela mobilen). 4,3 tums skärm.

Niklas
2016-05-31 14:00
#3

#2: Mindre Androidtelefon verkar svårt att hitta.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kissidor
2016-05-31 14:53
#4

då måste du vända dig till iPhone-utbudet och välja tex iPhone SE eller en äldre modell, 

en vettig androidtelefon som är ännu mindre än xperia compact-modellerna är tyvärr bara att glömma. möjligt att någon tillverkare tar sig för att göra en sådan satsning framöver då iPhone SE helt klart verkar ha sin målgrupp, men i dagsläget finns det inte.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Lia
2016-05-31 16:14
#5

#3 #4 Misstänkte det. Det var bättre förr, hahah. För någon iPhone kommer jag aldrig skaffa så jag får vänta tills det blir mode med mindre mobiler igen. Om det nu händer 🙂 Så länge får jag köpa nåt billigt i mellanstorlekarna som finns ^^ Men tack för er hjälp!

kissidor
2016-05-31 17:21
#6

Lia behöver du alltid ha en pytteliten smartphone? Vet flera som vill ha en liten när de festar eller är på stranden typ, och då skaffar de sig en billig skruttelefon som får vara så dålig den är för just när de använder den behöver den inte vara bättre - men till vardags har de en större 🙂. om jag hade det behovet av en "festtelefon" så skulle jag kanske fundera på en sån här: 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3307126

fast jag ser att den är inte så värst mycket mindre än din z1 compact faktiskt:

http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?sony-xperia-z1-compact&lg-easy-smart

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Lia
2016-05-31 17:25
#7

#6 Jag har små reumatiska händer som gör ont när jag överanstränger dem, vilket händer när jag har så stor mobil, även efter en liten stund. Så ja, helst ska den vara så liten som möjligt. Annars var det ett bra förslag 🙂

Lia
2016-05-31 18:01
#8

#6 Det finns inte andra såna "hybrider"? Någon annan kanske passar bättre ^^

Lia
2016-05-31 20:43
#9

Tittade runt lite. Någon som vet om Posh Micro X S240 kommer att dyka upp i Sverige? Den verkar löjligt perfekt för mig 😃

kissidor
2016-05-31 21:21
#10

vad tråkigt att höra lia 😕!

nej det finns inga andra sådana på den europeiska marknaden iaf, den är en udda fågel 🙂. direkt från kina däremot finns det säkert nåt i din storleksklass, men jag skulle inte rekommendera att köpa telefon direkt från kina om man inte är beredd att ta vissa risker, samt en viss handpåläggning för att få mjukvaran att funka.

Posh Micro X S240 skulle du iofs kunna köpa från usa för lite drygt 800 spänn inkl frakt och svensk moms, om du är beredd att tolerera en telefon som på alla sätt är fullständigt genomusel jämfört med din z1 compact.  (nej det törs jag svära på att den kommer inte att lanseras i sverige eller ens europa)

här tex, det finns fler annonser, denna är bara ett exempel: http://www.ebay.com/itm/Posh-Mobile-Micro-X-S240-GSM-Unlocked-4G-HSDPA-4GB-2-4-LCD-Android-Smartpho-/322122950213?hash=item4b00062645:g:D8MAAOSwR5dXR0Dl

du skulle isf behöva vara noga med att välja den som heter 240B och sen beror det på vilken operatör du använder om du skulle få stöd för alla 3g-banden eller bara ett av flera. 4g kan du inte alls få i sverige med denna telefon, men å andra sidan vad ska man med det till på en 2,4"-skärm 😃. men en komplett 3g-täckning vill du väl ha iaf 🙂. här ser du hur det ligger till med frekvensbanden:  http://willmyphonework.net/ - tyvärr gick det inte att länka till just den sökningen utan du får själv leta rätt på telefonen om du är intresserad av att kolla detta.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Lia
2016-05-31 21:31
#11

#10 Jag är inte så kunnig i mobilvärlden så jag ska läsa lite mer om det du skrev och försöka fundera ut vad det betyder haha. Så som min mobil beter sig nu är jag säker på att ingen ny telefon är så usel. Men om man jämför med en ny variant av z1 så har du förmodligen rätt. Däremot är det viktigare att den är tillräckligt liten än hur väl den fungerar i mitt fall. :-)

kissidor
2016-05-31 21:36
#12

det här är nog den förmodligen minst usla androidtelefonen på max 3,5" jag hittar på svenska marknaden, men den är på tok för dyr i förhållande till vad man får eftersom det är en så gammal modell att de stora firmorna som brukar pressa priserna inte har kvar den. men dess efterföljare är ju större.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1608261

den är iaf påtagligt mindre än din z1 compact, men kanske ändå för stor? 

http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?sony-xperia-e&sony-xperia-z1-compact

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2016-05-31 21:42
#13

tänkte dock även på din z1 compact, det anses allmänt vara en alldeles utmärkt telefon (iaf när den var ny) och den borde inte vara så besvärlig, speciellt om du inte haft den mycket mer än ett år. och du vill väl kunna sälja den antar jag? så det vore bra om du kunde få hyfs på den 🙂

vad är det för problem med den och sen när har det börjat? vilken androidversion kör den, och har du gjort några uppdateringar på den medans du har haft den? jag frågar för att jag undrar om det ev kan vara nåt mjukvarurelaterat som kan åtgärdas mycket enkelt med en fabriksåterställning.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Lia
2016-05-31 22:43
#14

#12 Den har min pojkvän haft, men den fungerade inte normalt i mer än ett halvår. Men det kanske inte är så konstigt egentligen 😃

#13 Mamma har den vanliga Z1 och hon har återställt den ofantligt många gånger. Den är urdålig oavsett, och hon har haft den 1,5 år.

Jag kommer inte sälja min telefon oavsett om den blir bra eller inte, det är alltid bra att ha en reserv om nåt händer 🙂 Innan jag skaffade den jag har nu hade jag inom loppet av en vecka lyckats kasta en Tipo i toaletten och sen reserven Mini Pro i golvet så den gick i miljoner bitar. Jag är "lite" klumpig haha.

För några månader sen började mobilen bråka när jag skrev, den ville inte sudda ut ordentligt. Men det var inte så stort problem. Men nu överhettar den, bilden vrider sig åt alla håll då och då och ljusstyrkan beter sig som levande ljus. Det började denna vecka. Hur hittar jag androidversionen? Jag gör alla uppdateringar som poppar upp, så det gör jag lite då och då.

Egentligen vill jag inte återställa den, med tanke på alla appar som kommer gå förlorade som jag måste börja om med (sånt som inte sparas via nätet). Då känns det egentligen mer rimligt att skaffa ny telefon, eftersom den dessutom är för stor. Men eftersom det är så svårt (i princip omöjligt) att hitta, kanske det är bäst att försöka fixa den i alla fall.

Niklas
2016-06-01 09:30
#15

Varför måste den ha Android? Om det viktigaste är storleken kan du väl ha exempelvis en sån här: http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/SWSTONESC1230/swisstone-sc1230-dual-sim-mobiltelefon


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lia
2016-06-01 10:27
#16

Jag vill ha touch eftersom det är smart när man är ute och behöver kolla bussar eller föra över pengar osv.

Niklas
2016-06-01 10:33
#17

#16: Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kissidor
2016-06-01 13:33
#18

oj vad ni har haft otur med era z1:or, jag hade bara hört gott om dem förut. men en sak har jag dock sett att flera råkat ut för sen ca ett år tillbaka - och det är problem med batteriet. det skulle kunna vara så att era batterier har svällt, och det kommer isf inte att påverka endast batteritiden utan det kan ta sig i stort sett vilka underliga uttryck som helst, som tex de du beskriver. såg att detta verkar ha drabbat både z1 och z1 compact.

vilken androidversion du har ser du under inställningar/om/androidversion eller nåt sånt (kan se lite olika ut i olika telefoner, men under inställningar/om ligger det alltid). men har du kört igenom alla uppdateringar så tror jag du har 5.1 och då har du väl gått från ursprungligen 4.4 antar jag, och vid ett så stort hopp bör man definitivt göra en fabriksåterställning för undvikande av konstigheter. man kan ju klara sig, men börjar telefonen uppträda konstigt kort efter en större uppdatering så är det ganska sannolikt att den behöver återställas.

jag föreslog ju först att du nog skulle bli tvungen att titta åt iPhone ändå, men förutom att det inte är ett alternativ så inser jag ju nu att även en iPhone 4s vore för stor för dig - om du inte köper den där posh micro från usa så vete sjutton vad som skulle funka 🤔🤦‍♂️. denna blir ju inte rolig: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2899997 , men jag kan inte hitta nåt annat!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Lia
2016-06-01 14:08
#19

#18 Ja, mamma fick också byta ut sitt batteri. Det slutade fungera. Det står att jag har version 5.1.1. Men det var länge sen jag uppdaterade senast och då fungerade det bra, fram tills nu. Däremot fick mamma massa skumma problem efter uppdateringar som hon löste med att återställa. Fast det kanske kan ta lång tid också innan problem uppstår?

Men ja, den mobilen kanske kan vara nåt. Får kolla upp lite. Tack så mycket för all hjälp!

Gambino19
2016-06-21 17:32
#20

det finns android mobiler på dealextreme där finns det massor att välja mellan och jag skulle rekomendera huawei ascend y550

Annons:
Niklas
2016-06-21 17:36
#21

#20: Den är ju större än den hon har.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: