Annons:
Etiketttillbehör
Läst 7400 ggr
Zakaraa
2016-07-20 15:26

Skärmskydd - vad är bäst?

Hallå! Nu är det dags för mig att införskaffa nytt skärmskydd då det som satt på när jag köpte nu blivit repigt.
Det jag funderar lite kring är, vilket skydd är bäst?

Jag använder plånboks-mobilfodral så mobilen är skyddad rätt bra som den är men vill ändå ha ett bra skydd för skärmen.

Jag tycker de billigare plastfilmerna är lite dumma att sätta på och jag får det aldrig helt fritt från bubblor (jag har extremt svårt för när det inte är slätt).
Köpte för ett par år sedan flytande skydd men den har jag försnillat så har inte kunnat prova. Och så har jag tittat lite på det som de kallar härdat glas (det är väl ändå inte Glas?)

Har ni tips på ett specifikt skydd ni tycker är bra?
Tar väldigt gärna emot tips på bra ställen som säljer skydd!
Mobilen jag har är en Huawei Honor 4x

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
kissidor
2016-07-20 15:36
#1

jo det är glas, och det är helt utan tvekan det bästa. dels ger det ett mycket bättre skydd än plastfilm både mot repor och sprickor, och dels ger det en mycket bättre fingertoppskänsla. 

det finns vissa namngivna märken som brukar vara bra, som orzly eller nillkin tex. men ettt noname skydd kan också vara bra. det jag brukar titta efter är dels om det finns en specifik produktbild som visar hur skyddet sitter på just den telefonen, och så vad som ingår i förpackningen - wet wipe, dry wipe och dust sticker tycker jag man behöver för ett lyckat resultat, och det medföljer inte i alla. slutligen bör man också välja ett med olephobic coating för att minimera fingeravtryckskladd.

det man får tänka på är att med de flesta nyare modellerna i högsta prisklassen så har skärmen en liten rundning längs kanten, och där kan inte ett glasskydd fästa - så då måste de göra skyddet lite mindre än skärmen och det ser kanske inte så snyggt ut, men det är som sagt oundvikligt. 

och har man en telefon med skärm av samsungs edge-typ så fungerar inte ett vanligt glasskydd alls, utan den enda sorten som finns då är bara limmad runt kanten vilket gör att touchen blir allt från något lite oacceptabelt försämrad.

har man å andra sidan en helt plan skärm och skyddet går ända ut så kan man istället få problem om man har ett skal med väldigt tight och precis passform, då kan det pressa loss skärmskyddet

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zakaraa
2016-07-20 15:50
#2

Aha där ser man, jag trodde inte det var glas! (utan mer som ett "fancy" namn, haha..)

Min mobil har en helt platt skärm, fick googla hur en sån där Samsung såg ut, skum mobil. Jag är totalt okunnig och rätt ointresserad av mobiler över lag så har väldigt dålig koll på sånt där :P

Tittade runt lite och ramlade in hos Fyndiq där jag hittade ett glasskydd men vet inte hur pass bra det är. Står ingenting på Engelska så det du nämnde jag skulle titta efter finns inte med. Översatt till Svenska dock men vet inte om det blir samma sak.
Har du nå tips på någon sajt som är bra?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

kissidor
2016-07-20 16:01
#3

det är väl dust sticker som ev saknas då - som en dekal som man duttar med över telefonen för att garanterat få bort alla dammkorn. du vet om att det är 49 kr fast frakt på fyndiq va? det är ju en bra sida annars, i och med att man nästan alltid hittar det man söker - bäst dock om man ska köpa mer än en grej 🙂.

å andra sidan är inte din telefon en så supervanlig modell, så det verkar inte gå att få tag i på så värst många ställen. hittade ett par stycken på mytrendyphone också, denna: http://www.mytrendyphone.se/shop/huawei-honor-4x-185614p.html och denna: http://www.mytrendyphone.se/shop/huawei-honor-4x-159203p.html men de har ju  frakt som tillkommer de med. det dyraste av dem är egentligen det enda jag kan uttala mig om, att jag vet att det märket brukar ha bra kvalitet. de andra kan vara lika bra också, det är bara det att det vet jag inte 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zakaraa
2016-07-20 16:08
#4

#3 Jag har gamla skyddet kvar så skärmen har aldrig varit "bar", behöver jag ändå en sån där dust sticker?
Yes frakten har jag koll på, handlade från dem för första gången förra månaden :) (mobilfodral till hela familjen, haha! 6 produkter levererades i 5 paket 👍)

Jo jag blev helt till mig när jag såg att Fyndiq hade så många mobilfodral till min mobil, haha. Det är inte det lättaste att hitta plånboksfodral till den med minst 3 kort-fack kan jag lova!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

kissidor
2016-07-20 20:09
#5

Ja oja, hur mycket damm som yr kring i luften kan man inte riktigt fatta förrän man monterat skärmskydd 🙂. Fast ett tips för att undvika dammkorn under skyddet är att sätta på det i badrummet när man precis badat eller duschat därinne så det är fuktigt i luften. Har aldrig testat själv dock

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2016-07-22 12:12
#6

Man anar verkligen inte hur mycket damm som yr i luften så jag kan nog rekommendera att göra som kissidor sa och sätta dit skyddet strax efter att någon har duschat eller badat i badrummet. Fick för mig att testa att sätta dit ett skydd till min systers iPhone här om dagen, som tur är så hade hon två. Men gisses, det var nästan som om allt dam SÖKTE sig till det härdade glaset! Jag har använt skydd på mina andra mobiler innan och jag kan inte minnas att det var så besvärligt.. Så vi testade det i badrummet, blev mycket bättre. Men sedan får jag väl tillägga att de har en hund också som fäller kopiöst mycket ;)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
kissidor
2016-07-22 14:29
#7

just ja zakaraa, kanske ska säga det också att det ÄR som sagt härdat glas på riktigt - MEN det finns också billiga kopior som är av plast… och hur vet man vilket som är vilket? det gör man inte - förrän efteråt… bäst därför att slänga på några tior för ett märke man vet nåt om tycker jag - nillkin och orzly tex är ändå inte jättedyra, som tex copter och zagg

hahaha, det slog mig precis - att det är två katter och en råtta som för den här diskussionen 😃! det måste vara värmen som gör mig så lättroad, ursäkta 🤪😊

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2016-08-02 12:43
#8

Håller med dig fullt ut kissidor att ibland är det bäst att hålla sig till dom märkena man känner till som verkligen levererar härdat glas och inte någon plast..

Haha! Jag måste säga att mitt förra svar försvann av någon anledning. Vet inte vad som hände… Men jag asflabbade verkligen när jag såg att det var en diskussion mellan två katter och en råtta 😉😂😛

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: