Annons:
Etiketthårdvara
Läst 3182 ggr
Angelfish
8/5/16, 1:00 PM

Råd vid köp av smarttelefon

Obs långt inlägg. Och säkert en massa dumma frågor men jag vet inte mycket om smarttelefoner.

Jag funderar på att köpa min första smarttelefon och behöver lite råd. Min nuvarande telefon är en Motorola V360 (grön) som är 10 år gammal. Jag har Telia kontantkort på den (laddar kortet med 100:- ungefär var 3:e månad).

Huvudsyftet med att köpa smarttelefon är egentligen att jag vill spela Pokemon Go. Så telefonen ska klara det. Ringer och sms:ar gör jag inte så mycket. Bra om den har en kalender och alarmfunktion. Ska hålla åtminstone ett antal år (jag antar att det är orimligt att tro att den ska hålla i 10 år men kanske 5 år). Kanske gå ut på nätet nångång ibland för att kolla upp nåt speciellt.

Vad jag inte ska använda den till: Inte titta på film, och det inkluderar saker som youtube. Inte lyssna på musik (som att streama från spotify och sånt). Inte använda den som kamera (även om jag kanske kommer att ta ett och annat kort med den eftersom alla mobiler verkar ha kamera nuförtiden). Inte vara ute på Facebook och andra sociala medier (inkluderat iFokus) med den.

Pris helst under 3000:- men kan kanske gå upp till 4000:-  

Sen kommer problemet med abonnemang (eller kontantkort). Hur mycket surf behövs om jag mest ska använda den till att spela Pokemon Go med (samt ringa lite och skicka lite sms). Skulle det funka med kontantkort eller blir det billigare med abonnemang? Vilken mobiloperatör? Är Halebop och Comviq bra?

Ska man köpa mobil och abonnemang tillsammans? Eller kan man köpa mobil först och skaffa abonnemang sen? Vill helst betala mobilen kontant så att månadskostnaden inte ska bli för stor.

Råd? Tips? Frågor?

Annons:
Fridaaaa
8/5/16, 1:14 PM
#1

Jag har en samsung galaxy j3 2016, fick hem den i måndags och supernöjd än så länge! :) Ligger på runt 1800 kr nu :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kissidor
8/5/16, 2:04 PM
#2

systemrekommendationen för pokemon go för android ligger på minst 2GB RAM-minne så det är iaf klokt att ta hänsyn till även om det kan funka med mindre. men med det kravet och inom din budget så finns det en hel del att välja på - en massa extrafunktioner som du inte behöver kommer du att få med på köpet vare sig du vill eller inte 🙂. 

kameran skulle jag inte tro blir ett problem - man får nog räkna med att vilken du än väljer så kommer du att ha en bättre kamera i mobilen än vad du är van vid.

men om den kommer att hålla 5 år vet jag verkligen inte om man törs garantera - ju mer komplexa apparater desto mer som kan gå sönder mer eller mindre. den svagaste punkten är väl batteriet, det kommer definitivt inte att hålla 5 år. utbytbart batteri kan därför vara en bra idé, och det är inte så vanligt nuförtiden så det begränsar urvalet jättemycket. (självklart kan man få även ett fastmonterat batteri utbytt, men då får man ju också betala för att en verkstad gör det om man inte är väldigt händig.) faktiskt så mycket att du kanske blir tvungen att släppa det - jag hittar bara en enda telefon som motsvarar det samt de övriga kraven: http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/LENK5SI/lenovo-k5-smartphone-silver?scid=4_EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB - den är nog iofs ganska ok men batteritiden just är kanske inget vidare.

batteritiden ska förstås helst också vara bra från början eftersom det drar en hel del att spela pokemon go - landets butikshyllor gapar ju nästan tomma på powerbanks sedan pokomon go-feberns början 🙂. prioriterar man det istället och släpper det här med utbytbart batteri så fastnar jag för den här som en kandidat som jag skulle titta närmare på i ditt ställe: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3262955 - den är hyfsat robust samt har skaplig batteritid.

en sista sak att tänka på är att du eftersom du inte haft en smartphone tidigare kanske är tveksam till storleken - jag satte översta gränsen vid 5" men jag fick inte fram nåt mindre heller. känner du att detta kan vara ett problem kanske du ska fundera på en iPhone 5s istället som du kan få tag under 3000: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2180326

skulle du däremot kunna tänka dig även något större telefon än 5"-skärm så ökar urvalet förstås och förmodligen blir det lite enklare att hitta bättre batteritid 🙂

tyvärr vet jag inte alls hur mycket datatrafik det drar, spelar det inte själv och hittade inget när jag googlade heller - mer än att andra också undrat

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
8/5/16, 6:24 PM
#3

Jag kan ge dig dom siffrorna som jag har för Pokemon Go. Har spelat det sedan den 15:e Juli. Sedan dess så har det dragit 144 MB, vilket är extremt lite då jag har appen igång HELA tiden. Hemma så fångar jag minst en pokemon i halvtimmen. Åker sambon och jag iväg så blir det desto flera pokemon.  Men det enda som dräneras kraftigt är batteriet om du har mobilens kamera igång.  Jag har själv en GP  Powerbank på 16 000 mAh vilket räcker gott till både sambons och min egna telefon. Får väl tillägga att vissa dagar så har vi min andra telefon som WiFi Hotspot.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: