Annons:
Etikettringsignaler-bilder-spel
Läst 2301 ggr
[strutter]
2016-12-07 13:05

Var/hur sparar ni era bilder?

Jag har tagit bilder under flera års tid med min smartphone. Jag har sparat dem i min dator och på en USB-sticka. Men jag har aldrig tagit bort bilderna ur telefonen vilket såklart  har resulterat i att minneskortet har blivit proppfullt. 

När jag häromdagen tappade telefonen i asfalten och måste köpa en ny, så fick jag inte med samtliga bilder till den nya p.g.a att de senaste fotona hade lagts i själva telefonen istället för på minneskortet som ju var fullt.

Jag inser att jag måste hantera mina bilder på ett bättre sätt än jag hittills har gjort men tycker att det känns krångligt. Hur gör ni andra? Är t.ex. DropBox ett bra alternativ och hur funkar det i så fall? Eller finns det andra sätt att hålla ordning på sina bilder? 

Jättetacksam för hjälp!

Annons:
Maria
2016-12-07 13:08
#1

Nu är jag inte så kunnig i sådant här så sonen har hjälpt mig att spara mina bilder i "molnet".

Tidigare hade jag bilderna på datorn/telefonen och sparade även i en separat hårddisk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CorneliaAndersson
2016-12-07 13:15
#2

Jag brukar också lägga på USB (först in till datorn, och sen över till USB)

Annars skickar jag bilderna till mig själv på facebook ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Niklas
2016-12-07 13:20
#3

Jag rekommenderar Resilio Sync eller Dropbox. Resilio är snabbast och Dropbox mest känt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

IaMiaMaria
2016-12-07 13:45
#4

Dropbox tycker jag är bra, sen för jag också över alla mina bilder på extern hårddisk. Så har jag sparade på flera ställen.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Stallmima
2016-12-07 13:49
#5

Sparar mina i Dropbox men det är fullt nu  (använder gratisfunktionen)  måste nog uppdatera mig på annan lösning snart

DesK
2016-12-07 14:01
#6

Jag använder en extern hårddisk, Google drive och Dropbox. #3 Resilio sync blev jag nyfiken på. Hur funkar den? Står på hemsidan att inget sparas i något moln….

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[strutter]
2016-12-07 15:03
#7

Tack alla, för era tips!

#1 Ja, molnet…det har jag ju hört talas om. Men vad är det egentligen?
Om jag vill se mina bilder i molnet, hur gör jag då? Alltså, var hittar jag molnet? 

Är DropBox ett sorts moln?

Stallmima
2016-12-07 15:22
#8

#7 Dropbox är en app du kan ladda i telefonen, datorn och surfplattan. De synkar med varandra    👍

[strutter]
2016-12-07 17:34
#9

#8 Ja, det lutar åt Dropbox. Men blir det inte fullt där ganska snart? Jag vill helst inte köpa pro-versionen. Vill helst ha en gratis-plats för samtliga mina bilder.

Stallmima
2016-12-07 20:10
#10

#9 Du kan tömma de bilder du har i telefonen när du kollat av de finns i dator och då lägga dem i album på tex usb. sen är det bara ta nya kort med luren.

kissidor
2016-12-07 20:52
#11

Jag använder Google drive,  det är ett annat moln kan man säga 😃. Vet inte hur det är nu, men just dropbox var ju ganska dyrt att utöka sist jag kollade, det finns nog billigare alternativ. På Google drive får man obegränsat lagringsutrymme för bilder i vad de kallar "hög kvalitet", men laddar man upp dem helt utan förminskad kvalitet, i sin originalstorlek, då får man betala när man kommer över en gräns.

Alla molntjänster funkar så att du skapar ett konto, och sen kan du genom att logga in med det kontot komma åt filerna där från vilken enhet som helst.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Niklas
2016-12-08 14:10
#12

#6: Du installerar det på mobilen, datorn, plattan … Sen kan du synka mappar mellan de olika enheterna. Det mellanlagras aldrig utan flyttas direkt mellan enheterna vilket gör det snabbt. Det har en inbyggd funktion i mobil-appen för att synka bilder till en dator. Så kopierar jag bilder till datorn innan de arkiveras på tre olika diskar. Det är även väldigt bra om man är ett gäng som behöver åtkomst till samma filer. Alla har alltid senaste versionen och ändringar synkas snabbt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

DesK
2016-12-08 14:26
#13

#12 Tack, vad bra, det ska jag testa 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[strutter]
2016-12-11 16:09
#14

#10 Tack! Ditt tips verkar enklast, faktiskt! För en sån som jag, som inte är så slängd på det här med moln och sånt 😉.

Men man kanske kan spara bilderna i nåt moln också, förutom i dator och på USB. För att ha både livrem och hängslen, så att säga.

Tänk så enkelt det var förr! Med en vanlig kamera. Fast då fick man välja mellan 12, 24 eller 32 bilder, och det var ju inte lika roligt. Fast helt klart enklare…

Upp till toppen
Annons: