Annons:
Etikettövrigt
Läst 2328 ggr
Uppkatten
12/26/16, 1:06 PM

Bästa mobilen för fotografering?

Jag ska köpa ny mobil och står nu och väger mellan Samsung Galaxy s6 och Samsung Galaxy s7.  Tar gärna emot synpunkter på dessa, ffa när det gäller fotografering, eftersom jag fotar mycket och vill ha hyggligt bra kvalitet på bilderna även när jag inte har systemkameran med mig. Eller finns det någon annan mobil som är bättre när det gäller just foto?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Florrpan
12/26/16, 1:22 PM
#1

Nokia Lumia (numera Microsoft) brukar ha den bästa kamerasensorn, om du vill ta jävligt bra foton med en mobil. Har ingen större koll på dom längre, men har några i släkten som har dessa telefoner. Väldigt trevligt för foto med extremt hög upplösning.

Men generellt så är väl S7 bättre än S6, enkelt att googla fram jämförelser där.

edit: Kamera från 2013
Nokia Lumia 1020

Key Photographic / Video Specifications
  • 41-megapixel 1/1.5-inch backside-illuminated sensor
  • F2.2 lens
  • 25mm equivalent focal length in 16:9, 27mm in 4:3
  • 2.7x downsampling digital zoom
  • Optical image stabilization
  • Manual shutter speed, focus, and ISO control
  • Xenon flash
  • 1080p 30fps video recording
  • 1.2MP F2.4 front camera
  • Panorama mode
  • Nokia Smart Camera mode
  • Nokia Pro Cam mode
kissidor
12/26/16, 9:16 PM
#2

det kan hända att det är som florrpan tror, att gamla nokia lumia 1020 fortfarande står sig mot dagens bästa mobilkameror trots att mobilkamerorna allmänt utvecklats så mycket sen dess. men det hjälper inte riktigt isf, även om det hade varit en bra idé ur andra aspekter att köpa en så gammal telefon och även om man hade kunnat tänka sig en windows phone så finns den inte längre att få tag i - ja kanske beg då förstås. 

och sedan microsoft tog över lumiamärket så har de visserligen haft skapliga kameror i toppmodellerna, men såna extrema ambitioner som nokia hade gällande kamerorna har de nog inte haft. och microsofts senaste och även sista lumia toppmodeller (microsoft lägger ju ner mobiltelefontillverkningen) 950 och 950 XL har då inte enligt recensenternabättre kameror än samsungs senaste eller de andra mobiler som nämns som värdiga konkurrenter till den som tex lg g5 (jag tror samsungs kameror passar bättre för point and shoot-fotografen, medan LG:s har lite mer att erbjuda för de som kan sin sak).

gällande s6 och s7 nudå, s7:s kamera ska väl vara bättre på det stora hela, som en naturlig följd av utvecklingen. framförallt är det väl foton i dåliga ljusförhållanden som den är vassare på. det finns en enda sak som jag kan komma på som möjligen kan tala till s6 fördel för någon, och det är att den har en lite högre upplösning, 16 Mpixlar kontra 12 Mpixlar, om man nu vill förstora eller zooma väldigt mycket i bilderna kan det ju ha betydelse.

däremot kan det ju istället tala till s7:s fördel att den har minneskortplats, även om det finns s6:or med ända upp till 128GB lagring - men då kostar de ju också därefter. huvudsaken iaf att man har det i åtanke och inte köper en s6 32GB om man ska ta en massa bilder med den.

sen har ju s7 rätt mycket bättre batteritid än s6, och det har väl varken mer eller mindre betydelse för just fotografering än för andra användningsområden - men för de som inte kommer åt att stödladda när de vill så är det ändå viktigt att veta.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Florrpan
12/26/16, 11:27 PM
#3

#2 Jag sa inte att han skulle köpa en gammal modell. Det var en referens på vad dom hade 2013. Jag sa också att jag inte har koll på vad dom har i dag, men gjorde ett antagande att dom fortfarande är jävligt bra. Farsans nya Microsoft mobil har t.ex IR fokus så han kan fokusera i mörker.

[Bamse100]
1/22/17, 1:24 AM
#4

Samsung galaxy S7 edge tycker jag definitivt är bäst om man nu skall ha Android. 1. Super bra batteri då det kan hålla super länge även om man tex glor på tv via mobil och vidare. 2. Kameran är det bästa då den tar super fina bilder trotts endast vanlig mobil. 3. Smidig och snabb 4. Klarar vatten och damm det har man själv fått testa när man råkade blötta ner hela fickan och glömma den där i ett bra tag och blöta klumpigheter klarar den av ;)

[Tuulikki]
1/23/17, 9:02 PM
#5

Har ingen erfarenhet av s7 men sambon har en s6 och jag ÄLSKAR att fotografera med den. Tar mycket, mycket hellre bilder med den än med min iPhone 6s.

Honestyisdead
1/26/17, 5:42 PM
#6

Jag tycker s7 har en super kamera.

Annons:
Carrosh
2/26/17, 6:42 AM
#7

Finns inte råbildshantering tillgängligt redan från s6? Och en hel del manuella möjligheter?

Annars får du gärna vara lite mer specifik med vad du eftersöker i din mobilkamera, och vad du räknar som bra i ditt eget fall - alltså vad det är du behöver och vad du känner att du saknar i nuvarande..?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Uppkatten
2/26/17, 8:59 AM
#8

#7 I min nuvarande mobil saknar jag ALLT vad det gäller kamera. Har en riktigt, riktigt gammal mobil, där bilderna är knappt tolkningsbara, än mindre användbara 🙂. Använder normalt sett kamera för all fotografering och har då en Sony a6000. Men när jag nu behöver en ny mobil vill jag förstås även kunna få bilder i hygglig kvalitet även med den. Det krav jag skulle vilja kunna ställa på mobilen är att den kan fotografera svarta katter i rörelse inomhus (d v s med dålig belysning) med god kvalitet. Men någon sådan mobil förväntar jag mig inte att hitta på marknaden i dag. Hittar jag en som ger riktigt skarpa och bra bilder av svarta katter inomhus i stillhet så vore jag nöjd 🙂.  Jag har också behov av att kunna ta många bilder på kort tid.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kissidor
2/26/17, 6:16 PM
#9

hahaha, dina katter GÅR inte att fotografera 😃. (tänker på den helt underbara tråden med misslyckade kattfotografier på någon av kattsajterna, minns inte exakt var eller vad tråden hette men jag tror du vet vilken jag menar 🙂)

det är möjligt att du som är van vid att använda en "riktig" kamera inte kommer att vara superimponerad av någon mobilkamera öht, men du lär inte i dagsläget hitta en bättre än s7 iaf 🙂. den har ju också kommit ner till ett mer anständigt prisläge nu. bäst är ju förstås om du känner någon som har en som du kan få provfota lite med.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Carrosh
2/26/17, 9:05 PM
#10

#8 Vad gäller snabb mobilkamera så skulle jag tro att det är iphone som är ledande just nu på den fronten, men med tanke på att det finns råbildshantering tillgängligt (som jag iaf förstått det) i s7 och s8 så har du ju en stor fördel där om du ska ta bilder i mörka miljöer. Man får ju så klart anpassa sig lite efter den utrustning man har också och kanske använda sig av ljussättning till viss del ändå - det är ju sådant man klurar ut under vägen. Vet inte hur snabba s7 och s8 är eller om de har seriebildstagning, men det är nog rätt svårt att få (seriebildstagning) med en mobil i nuläget.

Släng ut frågan på Foto i fokus och se vad de säger om sina mobilkameror - så får du nog lite bättre hjälp från fler fotografer.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

kissidor
2/26/17, 10:25 PM
#11

är detta något du testat och jämfört själv carrosh, eller var har du annars fått den informationen? tycker faktiskt det låter lite konstigt i och med att alla jämförande recensioner med avseende på kameran som jag har sett säger att s7 dels är snabbare att starta kameran, men framförallt att den har väsentligt snabbare autofokus 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

Uppkatten
2/26/17, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#9 Även katterna på katthemmet kan vara rätt svåra att fånga på bild… 😉Inte lätt för en kamera att hänga med i de här move:sen…. Även "dåliga" bilder kan således vara bra bilder! Bara de är tillräckligt "dåliga" 😃!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kissidor
2/27/17, 6:31 AM
#13

hahaha, obetalbart😃!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Carrosh
2/27/17, 10:50 AM
#14

#11 Det var ju inte autofokusen jag pratade om, utan det första jag pratar om är hur snabb den är på att ta bilder (från att man trycker av till att bilden tas). Fokusering spelar ju bara roll om man använder just autofokus, men låser man en fokusering så går det ju givetvis snabbare då man slipper vänta på autofokus.
Men så är det ju också väldigt olika i olika miljöer också - något som gäller för alla kameror. I mörka miljöer blir autofokusen svårare, eftersom det är svårt att hitta något att fokusera på.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: