Annons:
Etikettteknik
Läst 2163 ggr
Cessy
2/26/17, 1:02 AM

Ny mobil - men vilken?

Ja nu börjar det bli hög tid för skaffa en ny mobil då min älskade gamla HTC One M8 batteritid börjar bli riktigt usel. Problemet är ju bara att jag inte är så insatt i det här med mobiler o inte har en aning om vad jag bör satsa på. Jag har ingen aning om vad som är på ingång eller vilka som är bra eller dåliga. Jo för all del fjolåret Samsung Galaxy S7 har jag ju inte kunnat undgå att höra att folk höjer den till skyarna o den ska visst ha en grymt bra kamera o kameran har ju alltid varit HTC:s stora svaghet.

Men bör jag köpa en ett år gammal mobil för då överges den ju i uppdateringarna redan om ca 1 år? Men vad kommer nu - någon som vet vad som är på ingång?  Vill ju ha en mobil som är lika bra i surfen som min gamla M8:a är, men hade gärna velat ha en bättre kamera i den o det verkar ju som kameran i HTC:s nya modeller fortsätter vara dess svaga kort.

Nu kan jag ingenting om tekniska detaljer o eftersom jag suttit nöjd med min M8:a så har jag inte heller brytt mig om att hålla mig uppdaterad så jag är sorgligt akterseglad då det gäller kunskap. Men är det något nytt spännande på ingång? eller vad rekommenderar ni för mobil?  Hur sägs Samsung S8:a bli? o vad sägs om LG G6?  eller om HTC 10 Evo eller HTC11? eller  OnePlus 3T? Vad finns mer för nytt på ingång?

Annons:
kissidor
2/26/17, 6:09 PM
#1

ja med risk att vara lite tråkig så blir det svårt att inte rekommendera s7 😃! minns jag fel eller har du en s7 i familjen också cessy så du kan kontrollera vad den går för 🙂? 

s8 sägs ska bli något i hästväg förvisso, men med en prislapp därefter, man lär få räkna med en 10 loppor för den. s7 däremot har ju sjunkit till en anständig nivå nu. det kan mycket väl hända att den inte kommer att uppdateras mer än en ytterligare androidversion, men samsung har dock skött sina uppdateringar mycket bättre på senare tid, och eftersom de inte heller gör lika hård anpassning från originalandroid längre så borde det inte heller vara lika mycket besvär för dem att få fram ny mjukvaruversion. 

dessutom är android såpass utvecklat nu att det är inte världens undergång direkt att ha kvar den nuvarande mjukvaran - det är ju säkerhetsfixarna då, och dem skulle de ju kunna släppa även om de inte uppdaterar något i övrigt 🙂.

håller väl inte riktigt med om att htc 10 har en svag kamera, men s7:s är dock lite bättre. det finns fö några stycken som är nästan lika bra, det brukar vara i svagt ljus de faller mot s7. den som påstås klå s7 på fingrarna av det som finns ute nu är ju google pixel, men de säljs inte officiellt i sverige. 

jag hade förresten htc 10, det är en jättebra telefon, men de har skalat av sitt gränssnitt så till den grad att den nästan blev lite tråkig faktiskt. och just ja, nu kommer jag ihåg en nackdel med kameran som jag inte tror skulle vara ok för dig cessy - den var urusel i makroläge 😓!

mässan mwc pågår för fullt, och där har bla lg g6 just presenterats, och den kan mycket väl vara något av en fullträff för LG även om vi inte vet det förrän om minst ett par veckor när det möjligtvis kan ha hunnit komma ut lite recensioner. men LG har haft väldigt bra kameror ända sen G4 åtminstone, som har tilltalat de som kan lite mer om fotografering - och denna skara vet jag ju att du i högsta grad tillhör cessy 🙂. s7:orna är ju liksom favoriten för oss klåpare som vill ha en hyfsad bild varje gång utan att behöva jobba för det 😊. 

huawei gör prisvärda och jättefina telefoner med väldigt hög ambitionsnivå och även ganska bra resultat vad gäller kamerorna, så det kan också vara något att titta på. de kan vara lite knöliga med aviseringar pga väldigt aggressiva strömbesparingsfunktioner dock, så vill man vara 100% säker på att man får sina swish-aviseringar tex så kan det vara något att ta i beaktande att det kan strula med sånt.

men såhär års kommer det ju massor med nyheter så funkar det med m8:an i några månader till så kommer vi att veta mycket mer om vad 2017 erbjuder.

men sist och slutligen tycker jag inte det vore dumt att köpa en s7, absolut inte 🙂! i själva verket är det kanske smartare att köpa en nu än för ett år sen, med tanke på prisutvecklingen.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2/26/17, 6:20 PM
#2

just ja, en sak värd att nämna - om ni inte sett det så gör ju nokia mobiltelefoner igen nu, med android. det har talats om en nokia 8 som ska vara en prestandalur, och nokia var ju medans de gjorde windowstelefoner åtminstone kända för mobilvärldens absolut bästa kameror, så det kan ju bli nåt av intresse!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2/26/17, 6:50 PM
#3

Tackelitack för långt o utförligt svar kissidor! 😍 o ja sonen har S7 o är supernöjd med den. Bara jag som tvekar på den då jag är rädd för att den då inte håller i de tre år som jag brukar försöka behålla min mobil i, för att den redan har ett år på nacken.🤔 Men som den är är det definitivt av intresse o kommer S8:an upp i de nivåerna prismässigt så vet i tusan om jag tycker en ny mobil är värd så mycket. S7:an har ju kommit ner bra på det här året o med den kameran som den verkar ha, så är den klart superintressant, för ja macrofotografering o i svåra inomhusförhållanden bör den klara för att jag ska bli nöjd med den.

Fast jag sitter ju inte i sjön ännu, men jag känner att någon gång under de närmaste månaderna så behöver jag byta upp mig. Så LG G6 presenteras nu, ja då ska jag söka efter recensioner på den då sedan. One Plus 3T nämner du inte? När jag försökte jämföra den inne på prisjakt, så blev jag därmot förvånad över den inte står som android. Vad är den då för något? Har den ett helt eget operativsystem? o hur är då uppdateringarna på den? 
Fast då när jag jämförde så blev jag ju faktiskt mest imponerad av just S7:ans prestanda o alla goda omdömen som den har både från branchen o användare, men det är just det där med att uppdateringarna slutar som jag som totalt okunnig är rädd för, för det märks ju nu är HTC inte uppdaterar M8:an längre. Dock funkar den än så länge utom att batteriet inte håller o att den tar för lång tid att ladda upp o så har den för dåligt med lagringsutrymme o jag har ju aldrigt lärt mig att tvinga över rätt saker på ett SD-kort o även o jag slängt ut massor av appar så vägrar den av o till att uppdatera då den säger att mobilen har för dåligt med utrymme😕 Kanske därför också som jag lockades av One plus 3T då den ju har 64GB men S7:an har ju i alla fall 32 jämfört med min M8:as 16 o S7:an har ju en väldigt bra skärm o fina färger o bättre upplösning o pixeltäthet än One plus 3T o det där betyder ju en del för hur ögat uppfattar bilden o S7an är Octa core med T3:ans Quad Core, men det betyder kanske ingenting?

Ja velig är bara förnamnet o jag får väl ge mig till tåls några veckor till tills lite mer presenterats o man får läsa omdömen o se vad  priset landar på. Det är väl bara det som alltid - att när jag väl bestämt mig för att det är dags - då vill jag helst ha den nya i handen med en gång😞😃

Cessy
2/26/17, 6:52 PM
#4

Aha - ja då ska jag def. söka på Nokia 8 o kolla upp den också - tack för tipset kissidor 😃

Cessy
2/26/17, 7:27 PM
#5

Men det som presenterades idag verkar vara Nokia 6 o en återuppstånden 3310 o att S8:an bara är rykten än så länge eller?

kissidor
2/26/17, 7:36 PM
#6

ja jag bara glömde av att du även nämnde OP3T, samt att den har jag ju ingen personlig erfarenhet av heller så då ska jag väl inte säga för mycket om den 🙂. men kameran lär ska vara skaplig men inte lika bra som s7. den kör android, men en anpassning som de kallar oxygen OS har jag för mig. men det är absolut android i grunden så du skulle definitivt känna igen dig, och jag tror den får bra med uppdateringar. 

det brukar gnällas en del om buggighet på oneplus lurar när de är nya, men jag tror säkert de har fått ordning på den mjukvaran vid det här laget. sen supporten är det man hör kritiseras också - så har man otur och får problem blir det väl lite jobbigare än om man köpt en telefon med officiell svensk återförsäljare på plats i sverige

men 8 kärnor kontra 4 kärnor har ingen praktisk betydelse, det finns massor av andra saker som påverkar både sk syntetiska benchmarks och den i mitt tycke mycket viktigare upplevda prestandan vid faktiskt användande, dels vad gäller processorn i sig, dels övriga hårdvaran som tex hur snabb RAM eller lagring den har och en pixeltätare skärm ger ju CPU och GPU mer jobb - och sen inte minst, verkligen inte - hur väl optimerad mjukvaran är. men kort och gott så är de snabba som illrar båda två 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Cessy
2/26/17, 7:53 PM
#7

Suttit o tittat på dagens lanseringvideo från Nokia o 6:an verkar ju vara en budgetlur o det sas inget som gjorde mig klokare på hur kameran ska vara i den. Att den sålde slut i Kina på 23 sek (eller var det nu var) säger ju ingenting om mobilens prestanda o om nu en Nokia 8 är på väg - har du en aning om när i tid den ska lanseras? Men visst finns det en dragning till Nokia för även jag har ju haft en 3310:a men den lockar mig dock inte ett dugg idag.
Ja ja - jag ska försöka ge mig till tåls, men det vore kul att veta när i tiden både Nokia 8 o S8:an är på G o så läsa lite mer om LG G6:an som ju också lanserades idag. O jaha sådant som betyder något har jag alltså inte en suck om. Vill eg. bara att den ska vara snabb i surfen o lätt att hantera. Bra skärm, vettigt ljud, ta bra foton o laddas rätt snabbt o klara att jag spelar Pokemon Go o samtidigt gillarjag att kunna ha en hel del appar igång utan att den börjar hacka o har bra lagringsutrymmen. Men vad som krävs rent tekniskt för att den ska klara allt detta har jag inte en susning om.😞

Cessy
2/26/17, 8:11 PM
#8

Fast de hade gjort en rätt bra film om LG G6 kamera o den verkar ju rätt cool o lockande, men en film säger ju ingenting om hur den faktiska prestandan är, men nu vill jag ju läsa mer om den i alla fall. 😇

kissidor
2/26/17, 10:34 PM
#9

ja som sagt cessy, det var den kommande nokia 8 jag syftade på - inte denna mellanklass/budgetlur nokia 6 🙂. med det sagt så börjar mellanklasslurarna bli fantastiskt bra, och jag törs lova dig att många av dem smiskar vettet ur din trogna m8 när den var som allra bäst. bra batteritid - för att inte säga löjligt bra - brukar de också ha, men en mer eller mindre förödande svaghet har de dock alltid… och jo, det är förstås kameran… 😕. 

bara vaga rykten om nokia 8 än så länge, tror inte någon vet när den kommer, eller om den överhuvudtaget kommer hit. s8 har jag sett nåt datum på i alla fall, även om det inte är officiellt bekräftat. tror den skulle presenteras i april och börja säljas mot slutet av maj

ja g6 ser preliminärt riktigt trevlig ut faktiskt 👍!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2/27/17, 12:51 AM
#10

Ja M8:an är ju 3 år gammal nu, så jag utgår från att de flesta mobiler sprungit om den - ja utom de riktigt billiga budgetlurarna. Jag känner att jag velar mellan men jag tar väl en S7:a då, för då får jag en riktigt bra mobil med mycket bra kamera dessutom o dessutom numera till vettigt pris. Till nej jag vill ha en nyare mobil så att den har större förutsättningar att klara sina 3 år än en redan 1 år gammal mobil har.  Men LG G6 såg ju åtminstone lite spännande ut, så jag får i alla fall ge mig till tåls tills det kommer lite mer recensioner om den. Sedan är inte One Plus 3T ointressant utom att jag inte gillar att man inte kan få någon svensk återförsäljare o support av den. Fast jag blir ju lite fundersam på att Först kom One plus 3 o ett halvår senare One Plus T3. Känns ju som One plus 3T knappast är en ny modell, men mer en buggfixad 3:a helt enkelt. Priset är ju i alla fall bra på den, så jag håller kvar den som en modell som kan bli aktuell beroende på vad framtiden utvisar om de andra.

kissidor
2/27/17, 6:47 AM
#11

ja avvakta lite om du kan cessy, blir det akut kan du ju ändå få tag i en s7:a på dan 🙂. 

kom ihåg fel ang datum för s8 dock, den presenteras 29/3. de andra datumen jag surrade om kan ha varit internationell resp svensk förväntad säljstart, så hursomhelst dröjer det ett tag. 

ja OP3T är verkligen en mycket blygsam uppgradering från OP3, dock tror jag förutom en något uppgraderad processor att även kameran fick sig ett mindre lyft, lite bättre i dåligt ljus tror jag den skulle vara. men vill man kunna behålla telefonen i minst 3 år är det ju en fördel att betänka för båda modellerna att de har hela 6GB RAM. 

jadu, det är inte lätt att göra ett sånt här val inte 😃 - nåt man använder så mycket, som i stort sett är ens trogna följeslagare och alltiallo, det måste ju bli bra. och vill man att den ska hålla måttet så länge som möjligt blir det förstås ännu svårare. jag har för svårt att motstå att prova nåt nytt, så jag har börjat vara försiktig om mina telefoner så jag kan sälja dem när jag vill prova på nåt nytt. men självklart förlorar man en del pengar på det viset också, men för mig är det ju lite av en hobby 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2/27/17, 9:09 AM
#12

Mm ska försöka stilla mig lite😇 Jag är ju dessutom rätt underlig, för jag kan sitta nöjd i 3 år😮 o sedan beslutar jag mig att nu ska jag ha en ny mobil o då är det precis som jag tappar all ork att vänta😞 Så då vill jag bara ha en ny på stubinen. Fast som du säger - orkar jag inte vänta - så finns ju alltid S7:an o kanske kan den vetskapen ändå stilla mig lite😉

Ja jag vet ju att det är din Hobby kissidor o det är jag tacksam över för jag vet att jag alltid kan fråga härinne o veta att jag kan få råd o hjälp på vägen. Du kan det där som betyder något o jag kan ingenting. Varje gång det är dags för en ny mobil så börjar jag kolla o jämföra, men det är ju den ytliga kunskapen. Inte det där tekniska som verkligen betyder något för hur väl mobilerna verkligen funkar.

Problemet är väl också att jag alltid helst vill ha något nytt i hopp om att den då ska hålla de där 3 åren jag helst vill att min mobil ska hålla, men ska man göra som du så ska man ju byta relativt ofta  för ju nyare den är ju mindre förlorar man ju på att sälja den o köpa en annan. Nå jag ska försöka använda tiden på att jämföra lite o läsa tester/omdömen o hoppas på att min otålighet inte får mig rusa iväg.😇😉😃

kissidor
2/27/17, 9:23 AM
#13

ja hoppas du kan tåla dig liiiite till och att m8:an orkar tuffa på en stund till också cessy, för nu när vi hade pratat en massa om OP3T så blev det att jag gick åstad och beställde en 😞. jag har ju länge tänkt att man skulle bra gärna vilja prova den också men det har inte blivit av - men nu kom den liksom lite för mycket på tal för att jag skulle kunna stå emot längre 😞 (jag vet också att den är mycket lättsåld i "nördkretsar" vilket underlättade beslutet). prel leveransdatum 7/3 (jag snikade och tog inte expressfrakt), så sen kanske jag kan uttala mig lite mer om den också 🙂.

och förresten så vet jag vilken mullvad du är på att gräva fram fakta när du ger dig på det cessy, så jag tror nog att du kommer att leta rätt på det mesta du behöver veta själv - men visst, har du inte engagerat dig i det de senaste tre åren så har jag ju lite försprång 😃, och du vet ju hur roligt jag tycker det är om jag kan hjälpa till med sånt här 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Cessy
2/27/17, 9:39 AM
#14

Åh jag väntar med spänning på vad du tycker om OP3T då kissidor o ja nog har du stoooort försprång alltid 😃 o det tänker jag inte försöka mig på att komma ifatt. Jag nöjer mig så med den ytligare kunskapen, för skulle jag försöka mig på att ens börja lära mig lite, så behöver jag ju göra som du - byta mobiler ofta så jag börjar lära mig lite vad det är som betyder något, men jag nöjer mig istället på att åka snålskjuts på dina kunskaper o är tacksam för att du så frikostigt delar med dig av din kunskap o orkar med att ge råd o tips❤️ Ska som sagt var bli jättespännande o höra vad du tycker om OP3T o så väntar jag också på att mobilvärlden börjar säga något mer om LG G6, för S8:an tror jag inte riktigt på eftersom den nog går över min smärtgräns vad jag är beredd o ge för en ny mobil.

Cessy
2/27/17, 5:11 PM
#15

Ja nu har jag kollat närmare på OP3T i olika omdömen o testresultat o när jag läser alla dessa positiva omdömen, så blir jag ännu mer nyfiken på vad du kommer tycka om den kissidor.  För det verkar ju vara en enastående bra mobil för sitt pris.  Många säger ju dessutom att i byggkvalité så påminner den om HTC o utan rabbla alla positva egenskaper som sägs om den, så verkar den ju leva en liten doldistillvaro. Antagligen för att den inte har någon svensk återförsäljare o support, men å andra sidan lever ju även HTC i skuggan av jättarna o det gör nog en hel del andra mobiler också för den delen, men de är ändå ett steg närmare att synas än OnePlus3T för de har i alla fall några svenska butiker som saluför dem. 

Nå efter dagens skummande av testresultat o omdömen så har jag i alla fall gått från att vara nyfiken till att blivit supernyfiken. Ser verkligen fram mot höra vad du säger om den sedan när du testat den o är bara kameran ok nog för att den ska funka o fotografera med även i alla fall någon form av halvmacroläge  o gärna helmacroläge (någorlunda vettiga närbilder - för det klarade inte M8:an) så känns den som att den har det jag begär av en mobil o då till ett bra pris. Hoppas du får den någorlunda snabbt o att det inte blir en seg leveranshistoria av köpet som ibland kinaleveranser blir, för jag är som sagt var supernyfiken på den nu.😇😉😃

kissidor
2/27/17, 9:02 PM
#16

den skickas från ett eu-lager cessy, så det stämmer säkert med prel leveransdatum nästa tisdag 🙂. och jag är också nyfiken 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
3/6/17, 11:34 AM
#17

nu ligger den för upphämtning hos mitt DHL serviceställe 🤓😃 (attans att man har möten hela dan 😕)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/6/17, 12:53 PM
#18

Åh - spännande!😃
Ja de där mötena hade du nog gärna velat ställa in till förmån att få testa  en ny mobil😉 Hoppas att du i alla fall kommer åt att hämta ut den.

kissidor
3/8/17, 11:22 AM
#19

ah, morr 😓 - tänk att det alltid ska vara nåt! hade just bestämt mig för att det här är iaf för mina point and shoot-behov den näst bästa mobilkameran efter s7 edge, och tänkt att den här kan jag nog sitta nöjd med ett bra tag. (i övrigt är telefonen rapp och fin förstås, men det har de andra varit också så det är inget superspeciellt jag fastnar för så. vissa funktioner är jättebra - men de andra telefonerna har också var och en haft sina unika höjdpunkter som man helst av allt skulle vilja kunna plocka ut och sätta ihop till en enda telefon.) så att jag var så nöjd med kameran kändes ganska avgörande.

jag har ju sen en tid bestämt mig för att jag bara är intresserad av dual sim-telefoner så jag slipper släpa runt på en extra telefon överallt för jobbet, så det minskar ju det tillgängliga utbudet. var därför helt inställd på att det skulle dröja ett bra tag innan jag kunde lägga vantarna på någon av årets mest intressanta nyheter i dual sim-utförande. 

men då visar det sig förstås att en annan sak som är ett krav från mig att det måste fungera det funkar inte med OP3T som den enda av alla telefoner jag testat det senaste året, och det är att koppla in den till bilens skärm med android auto. detta funkar alltså finfint med alla andra telefoner, och efter att ha googlat på det hela vet jag nu att det är så det är med oneplus-telefonerna, de har detta problem överlag och har så haft länge utan att det kommer en lösning. tusan också, jag var verkligen nöjd med kameran, den funkar mycket bättre för mig än moto z:s kamera trots att även den får hyfsade omdömen. 

nu vet jag inte hur jag ska bete mig - känns drastiskt att sälja telefonen så snart pga en enda sak, men jag vill verkligen ha android auto - använder det inte varje dag men när jag behöver det så behöver jag det sas. att hålla på och vingla med telefonens skärm istället känns som en pinsamt dålig nödlösning när nu bilen stöder android auto 😕.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/8/17, 11:29 AM
#20

Om du är nöjd med kameran o du tror på mobilen för min del, så viftar jag med handen för intresse att köpa den av dig - ja om du nu bestämmer dig för att sälja den förståss!🙂

Annons:
kissidor
3/8/17, 1:59 PM
#21

ja det får nog bli så att jag gör det cessy, även om jag gärna hade haft kvar den ett tag till annars. förgrymmat också 😕! men om man  inte använder android auto kan jag med gott samvete rekommendera den 🙂.

men för mig blir det tills vidare att slå på moto z igen och det är egentligen ingenting att klaga på, jag är jättenöjd med den. men just kameran sviker mig lite ibland, trots att den också har rätt hyfsade omdömen på det stora hela. men jag är inte stadig alls på handen, och då kan en mobilkamera som funkar finfint för andra vara mindre bra för mig

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/11/17, 10:12 AM
#22

O du är världens goaste människa kissidor😍 Tack för jag fick köpa OP3T av dig! Har nu suttit o lekt med den sedan igår kväll o hej vad den susar fram😃 Den påminner ju mer i funktionen/handhavandet om HTC än vad Samsungen gör o hitentills är jag verkligen superdupermeganöjd med den. Det bra med att bara byta mobil var 3:e år är att det verkligen känns att mobilen är ny o att man verkligen märker skillnaden. Ska bli superkul att få fortsätta o testa den o prova kameran nu de närmaste dagarna. Tack vännen!😃

kissidor
3/11/17, 12:27 PM
#23

då kan jag också vara nöjd och glad trots ett felköp cessy, för att du är det - då blev det ju bra ändå till slut 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
3/18/17, 6:34 PM
#24

Ja det har blivit hur bra som helst kissidor. För nu har jag ju lärt mig bättre skillnaden mellan den o min gamla HTC One M8:a. Visst nya frågor kommer säkert dyka upp längs vägen, men jag kan säga en sak - att hade jag haft lika många appar instoppade i M8:an som jag har i OP3T så hade den vägrat o uppdatera för den hade saknat utrymme. Så sjukt skönt att veta att jag har så gott om utrymme i den o se vilka massor med lagringsutrymme o minneskapacitet jag har kvar😮. Känns så bra inför sommarens båtfärder o veta att jag har plats för både streama hem några böcker o musik att ha med mig ut på böljan den blå utan att jag måste använda upp mitt internet.😃 

Så jag är verkligen supernöjd med detta o jättenöjd med hur den är att använda i dagliga livets surfande också o kameran är jag hittentills dessutom jättenöjd med,. Stor skillnad mellan bilderna i OP3T:an o i M8:an, så nu har jag verkligen plötsligt en kamera med mig alltid o det har jag ju inte varit bortskämd med precis.så  Så jag är jättenöjd med hur OP3T funkar för mig o jag är superglad över att jag fick köpa den av dig.😍

Upp till toppen
Annons: