Annons:
Etikettteknik
Läst 6197 ggr
Svartsynt
3/10/17, 3:19 PM

Vilken smartphone (till synskadad nybörjare)?

(Vet inte om jag placerade detta inlägg i rätt kategori nu, men…)

Hej!

Det är så att jag ska köpa en ny mobiltelefon. Jag skäms nästan över att säga detta, men jag har aldrig ägt en smartphone utan har kört med vanliga knapptelefoner fram tills nu. Detta beror på att jag har en synnedsättning (jag ser ca 10%) och att jag inte är så teknikintresserad utan är nöjd med det som är enkelt, tryggt och invant. Men nu har min nuvarande telefon börjat göra sitt efter 5 års användning, och det är dags att köpa en ny. Jag har försökt dra ut på det här med att skaffa en smartphone i det längsta, men inser att det är dags nu! Jag behöver en smartphone för att kunna utföra vardagliga saker (vill t.ex. kunna ha mobilt bank-ID och Swish. En bra kamera hade inte varit helt fel heller!). 

Men jag har ingen aning om vilken telefon jag ska köpa eftersom jag inte kan någonting om sånt här, haha. Jag funderar på antingen en Samsung eller en iPhone. Men iPhones är så jäkla dyra… Och det finns ju femtioelva olika modeller på Samsung-telefoner. Så vilken ska jag välja? 

Finns det någon modell som är bättre lämpad för synskadade? Om du är synskadad/känner någon med synskada, vad har du/de för slags telefon? Vilken telefon är lättare att förstå sig på om man är ovan vid att använda en smartphone? Visst kan man ändra inställningarna i telefonen för att få större text, större ikoner, tydligare tangentbord osv.? Jag är framförallt nervös för hur jag ska kunna skriva ordentligt på ett tangentbord där det inte finns några fysiska knappar och där jag knappt ser vad som står/vart jag ska trycka… Funderar

Jag vill som sagt gärna ha en telefon med bra kamera. Gärna lite större skärm tror jag vore bra också. Men vill inte betala någon hutlös summa för telefonen. Så om det finns någon bra modell under 5000 kr så hade jag varit nöjd. 

Vore väldigt tacksam för alla råd/tips ni kan ge kring detta!

Annons:
Herveaux
3/10/17, 5:12 PM
#1

Du har absolut inget att skämmas för, jag har också en gammal knappis-telefon och trivs bra med den. 🙂 Har också en synskada och ser ca 23%.

Vad gäller telefontips, har du kollat något på Doro?
Jag tror att dom kan ha något som erbjuder det du behöver, men ändå vara anpassad för folk med tex nedsatt syn.

Önskar god jaktlycka i telefondjungeln!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Svartsynt
3/11/17, 11:48 AM
#2

# Tack! Ja, jag har kikat lite på Doro och hittade bland annat denna: javascript:nicTemp();. Men jag vet inte hur bra den är? Läste en recension som sa att batteritiden är usel och att anpassningarna är helt okej men räcker inte hela vägen och tangentbordet är minimalt på den, så den verkar sådär. Däremot har jag kollat på flera videor på youtube (bland annat The Blind Spot javascript:nicTemp(); och Circle of the blind mice javascript:nicTemp(); har lagt ut flera bra videor där de visar hur man kan anpassa framförallt Samsung-telefoner för att passa synskadade). Så det lutar nog mot en Samsung. Vet inte vilken modell bara. Jag var på Elgiganten igår och killen jag pratade med där rekommenderade förstås den senaste Samsung Galaxy S7. Den verkar onekligen bra men den är ju så dyr! 😮

kissidor
3/11/17, 12:36 PM
#3

samsungs lite billigare telefoner har ju inte varit för roliga förut, men det verkar som att från och med förra året började de bli riktigt anständiga - den här kanske kan vara något för dig isf: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4068702 🙂. eller behöver du gå ner ännu lite i prisklass? säg vad du tänker dig att lägga isf så får jag kika lite på vad som kan vara vettigast då. 

den finns annars också som 2016 års modell (trodde det var den jag länkade till första gången, men ser nu att de redan fått ut en 2017-modell) och den från 2016 har hyfsade omdömen men är lite billigare än den nyaste förstås: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3434448

fast det är ganska mycket som skiljer till den nyares fördel, den är vattentålig och har både mer lagring och RAM-minne

Värd på Mobiltelefoner och Android

Svartsynt
3/11/17, 2:24 PM
#4

#3 Tack! När jag var på Elgiganten och kollade runt igår så var det faktiskt just Samsung Galaxy A5 jag fastnade mest för! Det priset är överkomligt för mig. 👍 Men du skulle alltså rekommendera A5 från 2017 snarare än 2016-årsmodellen?

kissidor
3/11/17, 2:41 PM
#5

jo det skulle jag väl - visst skiljer det en del i pris, men jag tycker också att man får full valuta för de pengarna det skiljer. jag gissar att du hoppas kunna ha kvar telefonen ett par tre år iaf och det lär isf bli en klart enklare resa om du köper den nyare modellen. det där med lagringsutrymme och RAM-minne är väldigt viktigt om man vill att en telefon ska vara någorlunda framtidssäker. tänker man byta varje år blir spelar det ju lite mindre roll.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Svartsynt
3/11/17, 2:49 PM
#6

#5 Ok, då får det nog bli den senare modellen. 🙂 En nackdel med den verkar dock vara att det inte finns bildstabilisering vilket förmodligen gör att det blir extremt skakigt om man ska filma med telefonen… 😕

Annons:
kissidor
3/11/17, 2:59 PM
#7

ja tyvärr måste du nog gå upp i pris om du ska få OIS, det brukar vara en av de första saker som prutas bort när priset ska vara lägre. iaf om det är en samsung du ska ha. du har ju iofs förrförra årets samsungflaggskepp s6 som har kommit ner ordentligt i pris nu och som har en fortfarande jättebra kamera även i dagens konkurrens. men den har riktigt dålig batteritid tyvärr så därför skulle jag nog inte rekommendera den, speciellt inte till någon som ska skaffa sin första smartphone. det brukar vara en fullt tillräcklig chock ändå med skillnaden i battertid jämfört med en knapptelefon 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Svartsynt
3/11/17, 3:17 PM
#8

#7 Hmm, jag får nog klara mig utan OIS då och försöka att inte skaka så mycket på handen istället. 😂 Jo, det där med batteritiden kommer bli stor skillnad. Min Nokia som jag har haft i 5 år nu laddar jag bara typ var femte dag, haha. 😛 Men hur bra/dålig är batteritiden på A5 2017?

kissidor
3/11/17, 3:38 PM
#9

batteritiden på mellanklassmobilerna brukar vara bättre än på topplurarna eftersom de har lägre skärmupplösning och lite klenare processorer som inte drar lika mycket kräm. sen beror det alltid på hur bra de har optimerat mjukvaran också men jag skulle gissa på att denna står sig riktigt bra för en smartphone, dvs typ att det kanske går att ha den i upp till två dagar istället för bara en innan den måste laddas.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Svartsynt
3/11/17, 3:44 PM
#10

#9 Det låter ju ändå helt okej! Är rättså säker på att jag ska köpa denna. 🙂 Sen får vi se hur bra det kommer att gå för mig att använda en smartphone överhuvudtaget, men det är ju en annan femma. Blir spännande att se! 😛 Tack ska du ha för hjälpen!

Svartsynt
3/16/17, 3:13 PM
#11

Vet någon förresten om det finns något sätt att lägga över allt (kontakter, sms, kalenderposter, bilder osv.) från en gammal knapptelefon till en ny smartphone?

kissidor
3/16/17, 3:29 PM
#12

det har jag tyvärr ingen aning om 😕, jag synkar allt med mitt google-konto och minns inte ens tiden innan dess 😃. 

men du får ju beställa nytt sim-kort och då tänka på att sätta in det i den gamla telefonen först och tanka över så du får med kontakterna till det nya sim-kortet och får in dem iaf den vägen.  och så får du väl se till att du från och med denna telefon iaf har synk på allt. 

men går det att koppla in din knapptelefon till datorn och få tag i bilderna åtminstone? och kanske det går att tanka in sms:en också i datorn iaf, även om de inte går att få över till den nya telefonen. minns som sagt ärligt talat inte hur man gjorde på den tiden, men har ändå något vagt för mig att man kopplade in telefonen till datorn ibland och gjorde nåt 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

Svartsynt
3/17/17, 7:36 AM
#13

Ja, det går ju att koppla in den i datorn och lägga över bilderna i alla fall. Men sms och kalenderposter vet jag inte om det går att spara på något sätt? 😕

Så jag måste köpa ett nytt sim-kort? Är det för att mitt gamla sim-kort inte skulle passa i nya telefonen? Men isåfall funkar det väl inte heller att jag köper ett nytt sim-kort och sätter in det i gamla telefonen för att föra över kontakter? Jag menar, passar de nya sim-korten i min gamla telefon? 🤔

Annons:
kissidor
3/18/17, 10:10 PM
#14

såhär ligger det till med sim-korten: din nya telefon ska ha nano-sim, och jag vet inte vad din knapptelefon ska ha men som minst ju micro-sim. det finns iofs små klippare att köpa för några tior som du kan klippa ner ditt kort med, samt att de kan göra det åt dig i telebutikerna om du går till en sån, tex en teliabutik om du har telia.

men  sen är det så att sim-kort har inte evigt liv,  de kan bli dåliga så det finns anledning att byta dem med några års mellanrum bara för att, även om man inte annars är tvungen. eftersom du har en knapptelefon så kan det möjligtvis vara så om du haft samma sim-kort väldigt länge att det sim-kortet inte ens är kompatibelt med 4G vilket isf inte har spelat nån roll med din knapptelefon men som däremot gör det nu.

om det kostar nåt att få ett nytt sim-kort beror på vilken operatör du har 

när man får ett nytt sim-kort nuförtiden så får man ett sk trippel-sim. dvs det är utstansat så man kan välja allt från mini ner till nano-sim. så då tänkte jag att du börjar med att bryta ut det som mini-sim eller vad det nu är i din nuvarande telefon och tankar över kontakterna. sen bryter ut du ut ner till nano-sin och sätter in i din nya telefon 🙂

jag kan tyvärr inte hjälpa dig ang överföring av kalender och sms osv, det beror helt och hållet på vad det fanns för möjligheter till det i din gamla telefon. det enda jag kan säga är att allt sånt kommer att bli sååå mycket enklare nu med din nya telefon 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Svartsynt
3/19/17, 7:49 AM
#15

#14 Ok, då förstår jag hur du menar. Tack! 🙂 Måste jag byta telefonnummer om jag byter sim-kort?

kissidor
3/19/17, 9:08 AM
#16

Nej absolut inte, du bara kontaktar din operatör och beställer ett nytt simkort och då får du ett till ditt befintliga nummer 🙂.  Och skulle du vilja byta operatör kan du ändå behålla samma nummer (om du inte har bindningstid kvar på ditt nuvarande abonnemang), det kallas att man porterar numret

Värd på Mobiltelefoner och Android

Svartsynt
3/19/17, 2:43 PM
#17

#16 Jamen toppen! Då ska jag göra det. 🙂 Jag tänker byta från Telia till Halebop om det går… Men vet inte ens om jag har någon bindningstid kvar hos Telia?  😂 Haha, noll koll. 😛 Får nog ringa till dem och kolla det och beställa ett nytt sim-kort när jag ändå håller på.

Upp till toppen
Annons: