Annons:
Etikettsäljes-och-köpes
Läst 4374 ggr
[EM L]
3/26/17, 9:11 PM

Vad tycker ni om....

…. APPLE iPhone 5s 16GB-Grå?

Kameran? Tekniken? Wifi? Behöver man betala internetet för att kunna ha Wifi på sin telefon?

Är ny med det här nämligen och är nyfiken=)

Annons:
[EM L]
3/27/17, 3:39 PM
#1

PUTT!

[EM L]
3/28/17, 8:00 AM
#2

Det är flera som har läst detta inlägg men ingen kommentar…

Snälla kommentera!

kissidor
3/28/17, 9:22 AM
#3

lugn lugn, jag kommer 😃! hade galen dag på jobbet igår och somnade utmattad framför teven sen, och såg detta först imorse men då var jag tvungen att skynda iväg till jobbet 🙂

men roligt att du ska få din första smartphone 👍! en iPhone 5s är väl ingen dålig nybörjartelefon iofs, men jag skulle verkligen vilja avråda från modellen med bara 16GB lagringsutrymme, det är alldeles för lite och kommer att bli smäckfullt och sen får du ett elände att försöka rensa stup i ett! men jag antar att du har en budget att hålla dig inom, så om du berättar vad telefonen får kosta och vad som kommer att vara viktigast (tex bra batteritid, eller hyfsad kamera eller mycket lagringsutrymme eller vad det nu kan vara) samt även hur stor den får vara så blir det lättare att tipsa 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[EM L]
3/28/17, 3:30 PM
#4

3000 kr får mobilen kosta max=)
Kanske lika stor skärm som på en Samsug. Bra lagringsutrymme, toppen kamera.

Min bror kommer att dela med sig sin abonemang(rätta mig vid stavnineg där) där 10 GB om månaden på surfning, mms, sms, chat och allt sånt där) Men vill ha bra lagringsutrymme då kommer ha ganska mycket där.

kissidor
3/28/17, 3:56 PM
#5

skärmstorlek som en samsung ungefär hjälpte mig inte så mycket tyvärr, de finns från ca 3 till 6,3 tum 😃. men jag tror kanske att du menar som en s5/s6/s7 dvs ca 5 tum 🙂?

om du ska ha massvis med appar i telefonen och det är det som kommer att ta upp utrymmet så behöver du ha en telefon med mycket internlagring, men ska du ha tex musik och bilder så räcker det med att den har minneskortplats. men under 16GB internlagring ska du absolut inte ha även om du har minneskortplats (vilket ju bla iPhone inte har).

en toppen kamera får du inte i en telefon under 3000 tyvärr, det är det första de sparar in på - men det går ju att hitta de som är bra för sin prisklass 🙂 

den här tex tror jag kanske skulle kunna vara något för dig: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3434448 . den finns även i en 2017-modell som är klart bättre på några punkter, men då kostar den några hundra till och denna från 2016 fick också hyfsade omdömen.

den här är nog också ett mycket bra och prisvärt val: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3637775

Värd på Mobiltelefoner och Android

[EM L]
3/28/17, 6:05 PM
#6

#5 Min bror har en Huawei=) Men kan inte hitta lagringsutrymmet. I GB.

Annons:
[EM L]
3/28/17, 6:34 PM
#7

Tänker smått på denna.

https://www.tre.se/privat/handla/mobiltelefoni/mobiler/Samsung---Galaxy-S7/?gclid=COeRoOjP-dICFcnJsgodp-cLdw
Dock står det ej något om kameran och jag undrar om denna finns på Media Markt

[EM L]
3/28/17, 6:40 PM
#8

Blev för dyr på media markt så nu funderar jag mer och mer på denna. Någon som har denna? Berätta i så fall http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenfone-3-max-32-gb-silver-1293921.html#

kissidor
3/28/17, 7:49 PM
#9

huawei p9 lite har bara 16GB internlagring, och det får du räkna med att i prisklassen under 3000 kommer det att vara väldigt ovanligt med större internlagring än så - därför är det som sagt viktigt att du väljer en telefon som har plats för minneskort som du kan ha bilder och sånt på 🙂, och det har denna telefon.

ja samsung galaxy s7 har ju en mycket bra kamera, den anses av de flesta recensenterna som den näst bästa mobilkameran i världen, efter den som sitter i google pixel-telefonerna och de är för det första ännu dyrare än galaxy s7 och för det andra säljs de inte ens i sverige. så s7 hade verkligen varit ett bra val annars 🙂, men som du nu sett ligger den ganska långt över din budget 😕 även om de gått ner en del sen de släpptes för ett år sen. 

men det var därför jag tipsade om galaxy A5 istället, som ligger inom din budget och som är en bra telefon för de pengarna 🙂. A-serien är ju samsungs näst bästa serie efter S-serien (om man nu inte ska räkna note-telefonerna).

jag har inte och har inte heller provat asus zenfone 3 max, men jag hade asus zenfone 3 ultra ett tag och jag har en asus zenpad 3s surfplatta så jag är ganska bekant med den här asus 3-serien ändå. man får väldigt bra hårdvara för pengarna, och mjukvaran är inte heller dålig men kan möjligtvis vara lite knepigare att förstå sig på än tex en samsung eller något annat större märke. 

man kan väl säga att den har en hel del likheter med huaweis, så eftersom din bror har en sådan så kan du ju kolla lite på hur den är. det jag har lite svårt för i telefonerna från bägge dessa märken är att de har väldigt aggressiva strömbesparingsfunktioner - dvs de stänger ner appar istället för att låta dem ligga vakna i bakgrunden och dra batteri. och det kan ju låta bra, men det är bara det att resultatet blir attt man inte får sina aviseringar från tex mailen eller whatsapp eller något. letar man runt tillräckligt i inställningarna så ska man kunna ändra så att den inte gör det, men det kan vara ett letande utan dess like ibland, plus att ibland hjälper det inte ens utan den envisas med att stänga ner apparna ändå 😕.

men för att återgå till den här asusen, den har en väldigt mycket svagare processor än den jag hade, så det vet jag faktiskt inte hur bra den flyter med den - allt annat är nog bra med den. men du har sett att den har 5,5" skärm? är du ok med det tror du eller blir det lite för stort? jag tror egentligen zenfone 3 vore både bättre och mer lagom, men den kostar ju tyvärr några hundra mer 🤔

men det finns en telefon som inte är släppt i butik riktigt än men snart som jag tror vore ett jättebra val också, och det är denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4191676 . dess föregångare anses vara väldigt prisvärd och bra, och framförallt av intresse för dig då så anses kameran vara väldigt bra för sin prisklass.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[EM L]
3/28/17, 8:31 PM
#10

#9 Vilka mobiler är det du stör dig på med strömbesparningsfunktioner? Hittade inte det i texten.
Ska kolla på Samsung galaxy A5

kissidor
3/28/17, 8:33 PM
#11

jo men huawei och asus ju, det var ju dem jag pratade om 😃

fast huawei är nog värre än asus 🤔, så om din bror inte tycker det är nåt problem i hans huawei så är det väl lugnt 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[EM L]
3/28/17, 8:35 PM
#12

#11 Ops. Blev lite rörigt i huvudet😂

Är detta rätt? Den Samsungen du rekommenderade istället för Galaxy S7

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-galaxy-a5-2016-svart-1283820.html

Verkar vara en bra nybörjar mobil.

[Bamse100]
3/28/17, 8:36 PM
#13

Finns bättre mobiler ägt x antal iPhone 5s. Tex om man delar nät så kan det helt plötsligt stänga av sig om inte den som använder det nätet som delas. Sen drar den mycket batteri och kan vara allmänt knäpp ibland mer än dom nyare. Annars lik en nyare 6s+ eller 6s på insidan

Annons:
kissidor
3/28/17, 8:46 PM
#14

#11, ja det är den 🙂 - ursäkta att det blev lite mycket 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

[EM L]
3/28/17, 8:50 PM
#15

#14 Ingen fara! Läste om den och är fast på just den. Dock verkar den lite svårare att använda än en Apple. Mer knappar man ska trycka på typ. Fast lär mig snabbt. Ska ringe min bror nu=)

kissidor
3/28/17, 9:14 PM
#16

jag tror inte det blir nåt problem att lära sig 🙂! men skulle du kunna få tag i en beg iPhone i bra skick och med absolut minst 32GB lagring så är ju inte det fel heller förstås om du gillar iPhone, men akta dig supernoga för lurendrejare om du ska fundera på att köpa beg iPhone på blocket eller nåt

Värd på Mobiltelefoner och Android

[EM L]
3/28/17, 9:19 PM
#17

#16 Ok=) Men det är ju också 16GBlagring på Samsung galaxy A5.

kissidor
3/28/17, 9:25 PM
#18

ja men som jag skrev så är ju 16GB absolut minimum för de telefoner som har plats för minneskort - vilket A5 har. i en iPhone som inte har minneskortsplats blir ju då naturligtvis 16GB på tok för lite 🙂! det är väldigt stor skillnad på en telefon med 16GB internlagring med eller utan möjlighet att sätta in minneskort - den praktiska betydelsen blir ju mycket större än mellan två telefoner med säg 64GB internlagring, där de allra flesta aldrig kommer att behöva använda nåt minneskort.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[EM L]
3/28/17, 9:28 PM
#19

#18 Hur mycket kostar då ett minneskort och hur mycket lagring?

kissidor
3/28/17, 9:42 PM
#20

det finns ända upp till 256GB, men då är de dyra som attan 🙂. men ett hyfsat snabbt (hur snabbt telefonen kan skriva till och läsa från kortet är viktigt för att det inte ska kännas segt, så man ska inte köpa ett långsamt kort bara för att det är superbilligt) 32GB kort tex kan du få tag i för inte mer pengar än såhär: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3226076

och skulle du vilja ha så mycket som 64GB så behöver inte det heller kosta skjortan: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3226077

men som sagt, man ska ha klart för sig det att allting kan inte flyttas till minneskortet, bilder och musik går jättebra men ska man ha verkligen tokmycket appar så bör man gå upp i internlagringsstorlek. men det kostar ju mycket mer att lägga till för en modell med mer internlagring än att köpa samma mängd minne som ett microSD-kort, som man sen dessutom kan flytta över till sin nästa telefon en dag

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[EM L]
3/29/17, 7:39 AM
#21

#20 OK=) Tokmycket appar ska jag ej ha=)

[EM L]
3/30/17, 3:01 PM
#22

Den här fastnade jag för:

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_sbs-mobile-cover-in-tpu-sony-xperia-z3-1262484.html

Ni som har den. Hur är kameran, plats för minneskort, batteritid?

[EM L]
3/30/17, 5:54 PM
#23

Märkte att det inte var någon mobil=)
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_zte-blade-a512-svart-1293225.html

Min bror rekommenderade denna. Ni som har den, hur är den i tekniken, batteri, kamera?

kissidor
3/30/17, 6:23 PM
#24

jag tycker alla de andra mobilerna du har funderat på har varit bättre val. de har ju iofs kostat mer också så vill du hellre ner på de här pengarna så är det ju så, men då får du räkna med att du får vad du betalar för. 

det är nog bara tur om nån här har just den här telefonen och kan berätta om den, det är ju ingen jättevanlig telefon direkt. 

men den kommer garanterat inte att få några uppdateringar, zte är dåliga nog med uppdateringar till sina high end-lurar. den har bara 2GB RAM-minne vilket kanske funkar någorlunda nu men är allt annat än framtidssäkert. har otroligt svårt att tänka mig att kameran kan vara nåt att ha i det här prissegmentet, som jag skrev tidigare så är det det första de prutar på när de ska göra en billigare telefon

jag skulle gissa att det är en ganska hyfsad budgettelefon, men det är dock just en budgettelefon och de max 3000 som du skrev att telefonen fick kosta borde räcka till en mellanklasstelefon

Värd på Mobiltelefoner och Android

[EM L]
4/3/17, 4:24 PM
#25

Nu känner jag för att köpa en enkel knapptelefon med en bra kamera istället då börjar bli lite mer för såna telefoner än dom morderna.

http://www.clasohlson.com/se/Doro-6526-mobiltelefon/38-7774

Ni som har denna? Vad tycker ni om den?

kissidor
4/3/17, 7:42 PM
#26

Charmigt med knapptelefon 🙂! Men tyvärr görs det inga sådana med bra kamera. Det kommer att vara som natt och dag jämfört med även en riktigt billig smartphone.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[EM L]
4/3/17, 10:13 PM
#27

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-xperia-x-gul-1286919.html

Läste lite om den och den verkar vara väldigt bra.

Annons:
kissidor
4/3/17, 10:36 PM
#28

Ja till det priset tror jag nog den är ett ganska bra köp och du skulle säkert bli nöjd med den 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[EM L]
4/8/17, 2:55 PM
#29

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-iphone-se-64-gb-gr%C3%A5-1286395.html

Budgeten är nu 5000 kr max. Är ju mer och mer för Apple… Har en skoliPad från deras märke och är van vid det varianten.

kissidor
4/9/17, 9:01 AM
#30

jamen den blir jättebra i såfall, kör på den 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[EM L]
4/9/17, 9:06 AM
#31

En kompis till mig hade tappat sin iPhone på marken när hon sprang. Det var inget skal på den, min lärare säger att man bör ha skal på sin mobil för att minimera risken för att den ska gå sönder. Har sökt på Goggle efter skal till den varianten jag nämde sist. Men hittar ingen fin som jag kan bli nöjd över. Gärna med ett lock.
Och helst på Media Markt och Clas Olsson. Och inte för dyr heller.

[EM L]
4/9/17, 9:11 AM
#32

Eller har den mobilen samma storlek på skalet som iPhone 5S?

kissidor
4/9/17, 10:01 AM
#33

ja det ska vad jag förstår vara samma. dessa flip covers ska enl prisjakt.nu finnas på antingen mediamarkt eller clas ohlson, men sen får du ju gå in och kolla om de finns att köpa just i din butik: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s314853038 (då har jag sökt på just iphone se, vet inte om det kommer upp ännu fler om man söker på 5 eller 5s)

men vill du ha större utbud och lägre priser ska du inte låsa dig till endast dessa butiker förstås 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Rosisa00
4/26/17, 4:28 PM
#34

Jag själv skulle rekommendera mobiler som typ är från 2016 jag har köpt en Huawei honor 7 men tänkte köpa Lenovo p2 först men det fanns inte på lager då… Om man vill ha en mobil med verkligen vissa saker som fingeravtrycksläsare, bra kamera och lång batteri tid så ska man ju ta Lenovo p2 om det finns. Dem kostar ungefär 3000 och är väldigt bra… Enligt min åsikt så är inte Samsung, Sony eller Iphones bra mobiler alls…

Annons:
kissidor
4/26/17, 11:10 PM
#35

jag har en lenovo p2 som jag köpte som reservtelefon, men jag blev så förtjust i den att jag använder den mycket mer än så. en betydande svaghet har den dock, och det är kameran, därför var den inte aktuell att föreslå till TS som hade en bra kamera som en av sina högsta prioriteter.

jag skulle verkligen inte säga att alla telefoner från samsung, apple och sony är dåliga, men däremot skulle jag kunna hålla med om att det finns väldigt mycket bra telefoner utanför de märkena också, och som kanske är mer prisvärda 🙂. man kan ju även konstatera att mellanklasstelefonerna har blivit så himla bra nu att det är tveksamt om det är värt det att punga ut för de dyraste även om man kan. mellanklasstelefonerna har dessutom som regel mycket bättre batteritid.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Rosisa00
4/27/17, 6:52 AM
#36

#35 Det var typ det jag menade men är inte så bra på att förklara xD

Rosisa00
5/19/17, 5:41 PM
#37

Man kan ju köpa sd-kort/sim-kort så får man massa extra plats. Jag köpte ett med 100gb utrymme så nu kommer det aldrig att ta slut :)

kissidor
5/20/17, 12:47 PM
#38

Ja precis,  det pratade vi ju också om i #18-20 och även tidigare i tråden. Men dels är det ju så att i tex iphones och även några androidmodeller finns ju inte den möjligheten,  och dels så är det inte allt som kan läggas på sd-kortet. Inte alla appar kan ligga där, och tex i viaplay så kan offline-innehåll inte sparas till sd-kortet (med reservation för om detta ändrats på senare tid)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: