Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2563 ggr
Tokyo
2017-05-23 18:45

Byta från iPhone till...?

Jag är en iPhoneanvändare som har kommit till insikten att jag inte gillar iPhone. Däremot är jag helt lost när det kommer till andra telefoner och vet inte ens vad det finns för utbud. Därför undrar jag nu om någon har några tips på mobiltelefoner enligt önskemålen nedan.

Det största problemet jag har med iPhone är hur känslig den är för temperaturskillnader, dvs att den inte klarar av minsta lilla kyla (vilket uppenbarligen är ett större problem än att den dör när det är för varmt, jag bor ju i Sverige trots allt), men också att den bara allmänt har väldigt kort batteritid. Den visar ofta missvisande antal procent, det kan till exempel stå att jag har 1% men vid samma sekund som jag sätter i laddaren har jag direkt över 50%. Den kan samtidigt dö helt utan förvarning pga för lite batteri när det står att jag har över 50% kvar. På senare tid har det verkligen blivit värre också, behöver ladda den 3 gånger per dag eftersom den går ner till under 20% såpass många gånger under dagen, och 

Jag är okunnig, vilket antagligen framgår, men de önskemål jag har är att telefonen ska ha bra batteritid överlag, och också kunna stå emot kyla utan att dö, samt att den ska ha iallafall relativt bra kamera (den generella uppfattningen man får om kamerorna på till exempel androidtelefoner är baserad på hur alla med android på snapchat skickar bilder och videor bestående av pixlar man kan räkna). 

Vilka tips som helst välkomnas så länge det inte gäller Apple.

Annons:
kissidor
2017-05-23 20:33
#1

batteriet påverkas förvisso av kyla i alla telefoner, men om jag inte är helt felinformerad så är väl problemet med just iPhones att de har en skyddsfunktion där telefonen tvingar avstängning vid "onormala" temperaturer just för att skydda batteriet. och normala svenska temperaturer räknas väl inte som normala i cupertino…

skrattade lite när jag såg hur du oroade dig för att du inte skulle kunna få en bra kamera i en androidtelefon 😃. iPhones har förvisso i alla tider haft riktigt bra kameror framförallt för oss point and shoot-fotografer, men de är definitivt inte ensamma på prispallen längre. det är alltid en smaksak förstås, men både samsungs och lg:s värstingar brukar numera hyllas lika mycket som eller mer än iPhone för sina kameror. (majoriteten av recensenterna var väl överens om att samsung i sina s7:or hade förra årets allra bästa mobilkameror. ) "Relativt" bra till enormt bra kamera får du i alla nyare androidtelefoner i högre prisklass helt enkelt, medan i mellanklassen får du oftast en utmärkt användarupplevelse och utomordentlig batteritid men där är kameran i de flesta fall bara "ok".

ett annat märke som också är väldigt ambitiösa med sina kameror och med riktigt bra resultat är huawei, och jag tror nästan det är det märket jag ska råda dig att titta på i första hand. många av deras modeller har också riktigt bra batteritid. utseendemässigt i operativet kan det dessutom hända att du som van iOS-användare känner igen dig lite mer än i telefoner från andra tillverkare.

Vad har du för iPhone nu och vad tror du att du klarar av att hantera för storlek på telefonen? jag tror inte jag kan tipsa mer specifikt innan jag vet det. Största utbudet inom android finns ju i 5,5" skärmstorlek (dock är de oftast inte lika stora och tunga som iPhone plus-modellerna med samma skärmstorlek) men har du en mindre iPhone nu så kanske 5,5" känns drygt att gå upp till i ett enda steg. och vilken prisklass hade du tänkt dig?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Tokyo
2017-05-23 21:15
#2

#1 Haha ja, det är bara en fördom jag (tillsammans med många andra appleanvändare skulle jag vilja påstå) har. 😃

Jag har en iPhone 5s i nuläget och skulle kunna tänka mig att gå upp till storleken av en iPhone 6 (som är 4,7" tror jag?) eller möjligtvis en aning större, vet inte om 5,5" skulle bli lite väl extremt men  det är väl en vanesak också. Prisklassen är inte direkt solklar, men upp till 8-9000 kanske.

Har du någon information om Google Pixel? Har börjat kika på den lite. Och vill gärna nu, med din nyvunna information, ha tips på mer specifika huaweimodeller.

kissidor
2017-05-23 21:46
#3

Kan inte rekommendera Pixel av två skäl, men jag glömde nämna dess kamera förresten, den anses också som förra årets bästa av många. Men den finns inte officiellt i sverige - den kan naturligtvis importeras, men det blir ju jobbigt med ev garantiärenden då. sen är pixel också rätt så klumpig i förhållande till sina skärmmått jämfört med många andra androider. 

du kommer att vara tvungen att gå upp lite i storlek även från iPhone 6/6s/7 om du ska få en riktigt bra kamera - i så små storlekar görs för närvarande i stort sett bara budgettelefoner eller på sin höjd mellanklass inom android. det nättaste vore väl nästan förra årets s7 tror jag, utmärkt kamera som sagt men inte mer än ok batteritid. aningen större i yttermått än iPhone 7. årets s8 har ännu bättre kamera och bättre batteritid och den är mycket högre/längre men lika smal som iPhone 7. du kan titta på den här jämförelsen för lite hum om storlekar:  http://www.phonearena.com/phones/size#/phones/size/Apple-iPhone-7,Samsung-Galaxy-S7,Samsung-Galaxy-S8/phones/9815,9817,10311

en stor nackdel med s8 i mitt tycke är fingeravtrycksläsaren som sitter otroligt dumt placerad på baksidan till vänster om kameralinsen. lg g6 har också en fantastisk kamera och lär ska ha bra batteritid - den är lika lång/hög som s8 men något bredare, här kan du se jämförelsen med den:  http://www.phonearena.com/phones/size#/phones/size/Apple-iPhone-7,Samsung-Galaxy-S8,LG-G6/phones/9815,10311,10379 (du kan ju lägga till andra telefoner också)

har nog inte mer att komma med tyvärr, de flesta guldkornen ligger som sagt på 5,5-5,7". s8 och g6 som jag nämnt har ju ännu större skärmmått, men jag tog upp dem ändå då många tycker att det som är mest avgörande för hanterbarheten är bredden - och då de använder ett mer långdraget bildformat än det vanliga 16:9 så blir de ändå rätt så smala.

annars vet jag inte om de nyare iPhones har lika mycket problem med batteriet i kyla som din 5s? du kanske skulle googla runt lite på det och kolla om folk upplever det som ett lika stort problem i nyare modeller. batteritiden rent allmänt bortsett från det iaf har väl blivit bättre - iPhone SE tex lär ju ska ha helt grym batteritid, och och jag vet inte om kameran är bättre men den lär ju inte vara sämre än i din 5s iaf.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Tokyo
2017-05-24 10:20
#4

#3 Hur är det med Google Nexus? Samma sak där? 

Och jag vet inte om det bara är jag som är förvirrad och har missförstått ditt svar, men jag skulle fortfarande vilja ha tips på huaweimodeller (oavsett om de är större då jag hellre prioriterar tex batteritid och ett operativsystem man kan känna igen sig i än storleken)

Huawei P10 tex?

kissidor
2017-05-25 11:52
#5

ursäkta sent svar, hade en galen dag igår,

nackdelen med nexus-serien är ju framförallt att den har upphört, de sista nexusarna kom hösten 2015 och är ju inte ett framtidssäkert köp idag hårdvarumässigt. deras kameror lovprisas fö fortfarande, men knappast batteritiden. nexusarna ersattes alltså av pixlarna, men med stor skillnad i tillgänglighet, pixlarna säljs ju inte här i sverige annat än som gråimport. vi får se om det blir nån skillnad på de som kommer i höst.

ok, du ville ha tips om huaweimodeller ändå, jag tänkte att de med omvittnat bra batteritid tyvärr gick bort när jag fick veta att det var en ganska liten telefon du tänkte dig, större telefon får plats med större batteri, så är det ju. huawei-telefoner med skärmstorlekar strax över 5" är inte vad jag vet direkt kända för någon anmärkningsvärt bra batteritid om än inte dålig heller. 

gällande p10 så funderade jag på den, men efter att ha läst på lite tvekade jag att rekommendera den. en del säger att batteritiden är bra, andra att den är dålig - det beror mao förmodligen mycket på hur man använder telefonen. det kan ju tex vara rätt stor skillnad på hur pass bra det håller vid användning och hur pass bra det håller i standby jämfört med andra telefoner. det kan också variera jättemycket beroende på hur man använder wifi, blåtand och sånt.

kameran är ju absolut bra, med reservation för samma brister som i stort sett alla andra vad gäller bilder i dåligt ljus. men det finns en liten detalj med den här telefonen som fick mig att dra öronen åt mig när jag funderade på att prova dess storasyskon p10 plus - skärmen i p10:orna har ingen oleofobisk (fettavstötande) behandling! kladdfestival direkt alltså, usch 🤮!  och dessutom en strävare känsla för fingret - ännu mera usch 😭! man kan ju iofs sätta på ett skärmskydd av härdat glas som har sådan behandling, kan man tänka sig det så går det ju an. orsaken till det lär iaf ska vara att den behandlingen störde fingeravtrycksläsaren, men det har också sagts att de har hittat en lösning nu så att kommande batcher ska ha behandlingen - jag vet dock inte när man kan vara säker på att det verkställts. 

det kan förresten också nämnas att p10 plus faktiskt har sämre batteritid än p10 vilket är ovanligt och oväntat när det gäller den större av två syskonmodeller. men p10 plus har mycket högre skärmupplösning och då drar den så mycket mer ström att det större batteriet inte kunnat kompensera för det - så ingen idé att försöka  pina dig med en för stor telefon för att få bättre batteritid i det fallet alltså.

men ska du gå upp på 5,5" och titta på huawei så kan ju huawei mate 9 pro absolut vara nåt. den har ju i stort sett identisk hårdvara med p10:orna trots att den släpptes nåt halvår tidigare. den har alltså likvärdig kamera men denna har utmärkt batteritid.  

jag tror det är viktigt att du tar dig till nån välsorterad butik och känner på några telefoner med större skärmstorlek hur de känns i handen, så du får en bättre känsla för vad du kan tåla. visserligen vänjer man sig i viss grad, så lite större än vad man först tycker går nog bra - men din nuvarande är ju väldigt liten med 2017 års mått mätt, så det blir ju ett stort steg nästan vad du än väljer. är man van vid att använda telefonen med bara ena handen så får man lära om lite. samtidigt så har ju i stort sett alla telefoner från 5,5" någon form av lättåtkomligt enhandsläge, det kan vara tex att man dubbelklickar på hemknappen så visas en förminskad skärm nere i ena hörnet. 

känn gärna på lg g6 och galaxy s8 också, de känns mycket mindre än vad man tror när man läser vad de har för skärmstorlek

Värd på Mobiltelefoner och Android

Tokyo
2017-05-25 16:04
#6

#5 Tack så jättemycket för dina noggranna svar! De har verkligen varit till hjälp.

Annons:
kissidor
2017-05-25 17:20
#7

Ingen orsak 😃. Om du nu skulle känna att du klarar av 5,5" skulle jag råda dig att vänta några veckor på HTC u11, det verkar som att den ev har bästa kameran hittills 

Ja och förresten Oneplus väntas presentera sin OP 5 i början av juni, och enligt ryktena ska den också ha en påtagligt förbättrad kamera jämfört med föregångaren - som var ganska hyfsad ändå

Värd på Mobiltelefoner och Android

Tokyo
2017-05-25 18:21
#8

#7 Hur är det med batteritiden där då? Tror det är det jag framför allt söker.

Rosisa00
2017-06-22 11:31
#9

Huaweis skärm, inställningar osv. Liknar Iphones :) Kolla på youtube så kan du få se om det ör något för dig

papa-bear
2017-08-02 22:00
#10

jag tror många inte är medvetna att man kan putsa lite på kontaktytorna på batterierna, så kan laddning och åtgång av kräm förbättras.

läste att ni diskuterade nexus. om jag förstått saker rätt upphandlade google hårdvara i form av telefoner, och namngav dom google nexus. tror t.o.m att lg tillverkade en serie åt dem.

kissidor
2017-08-03 18:45
#11

Tokyo hur gick det för dig, har du fastnat för någon ny telefon än 🙂? 

HTC U11 finns nu i svenska butiker och har som sagt hyllats väldigt för sin kamera. Batteritiden lär ska vara rätt så hyfsad om än inte enastående. 

Även Oneplus 5 har lanserats och jag har en själv. Kameran levde inte riktigt upp till hypen i det fallet men den är helt ok och telefonen som helhet är enormt trevlig och framförallt snabb som en oljad iller. Även här har vi en riktigt skaplig men inte fantastisk batteritid.

Papa-bear den allra första nexusen nexus one tillverkades av HTC som i androids tidigaste dagar var lite av kungen av android. Sedan fick samsung förtroendet med nexus S och ännu nästa år galaxy nexus (ja den hette faktiskt så . LG fick göra nexus 4 och nexus 5, motorola nexus 6. Huawei gjorde nexus 6P och samma år gjorde LG nexus 5x. Där fick nexus-serien sitt slut och ersattes av Pixel. 

Skillnaden är att i Pixel-serien har tillverkaren ingenting alls att säga till om, det är en ren legotillverkning och tillverkaren får till skillnad från i Nexus-serien inte ha sitt namn med på produkten. (Det har även funnits 4 st nexus surfplattor, nexus 7 gen 1 och 2, nexus 10 och sist nexus 9. Tror asus gjorde 7:orna och samsung 10:an, HTC 9:an.)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Tokyo
2017-08-04 13:40
#12

#11 Jag har inte köpt den än men har bestämt mig för en Huawei Mate 9 pro 🙂

Upp till toppen
Annons: