Annons:
Etiketttillbehör
Läst 2650 ggr
Sindri
6/10/17, 12:10 AM

Större minneskort till gammal Sony Xperia?

Jag har en Sony Xperia E och nu har den börjat få slut på minne. Jag har avinstallerat alla appar jag kan (varken spelar eller surfar), och inaktiverat en massa inbyggda appar, men kan ändå inte uppdatera Swish och BankID (vilket är det enda jag använder wifi till).

Behöver alltså köpa ett större minneskort, men antar att jag inte kan ha hur stort som helst i min gamla telefon? Hur tar jag reda på hur stort jag kan ha? Helst skall kortet sedan funka i min supermoderna telefon jag skall köpa så fort det görs telefoner i hanterlig storlek igen.

Hittat en guide hur man för över appar till minneskort. Är det så här lätt? Eller är min telefon för gammal igen?
http://www.enkelteknik.se/flytta-appar-till-minneskort-pa-android-telefon-surfplatta

Annons:
kissidor
6/10/17, 9:36 AM
#1

Jadå, precis så enkelt är det, men bara om appen fråga låter sig flyttas - det är långt ifrån alla appar som har stöd för det. Risken är att de flesta av dina appar inte gör det eftersom du bara har några få riktigt nödvändiga. Du får gå in på inställningar/appar och sen på resp app och se om möjligheten flytta till sd är aktiv för resp app. I alla händelser så kommer inte hela appen att flyttas, en del av den måste alltid ligga kvar i internminnet

Jag tror det är 32 GB som din Xperia E klarar

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
6/10/17, 10:45 AM
#2

Gaaah! Köpte en ny (gammal) mobil bara för att jag behövde BankId och Swish. Så sitter man på pottan igen då…….

Funkar appen ändå om den ligger lite här och lite där?

kissidor
6/10/17, 11:24 AM
#3

Hmm, ja jag ska väl inte strö salt i såren, men det var ju onekligen det här jag var rädd för 😕.

Jadå, den flyttar ju bara över vissa data som den klarar att hämta från sd-kortet när den behöver dem 🙂. Är inte appen byggd för att kunna göra så går den inte med på att flyttas. Men det innebär också att de enda appar som det är nån mening med att flytta ur utrymmessynpunkt är de som har mycket data just - ofta spel tex. Så jag är tyvärr tveksam till att du kommer att kunna frigöra så värst mycket utrymme på det sättet. (Naturligtvis blir det dock problem med appen om du skulle ta ur det sd-kortet)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
6/10/17, 4:36 PM
#4

Alltså - jag fattar inte vad som tar så stor plats. Jag har inga spel, har kanske kollat mailen 3 gånger på 1 år, kollat en googlekarta 1 gång. Tar väldigt lite bilder, sms:ar, mms:ar, talar i telefon. Har använt BankId och Swish några gånger.

Kan man köpa telefoner utan en massa förinstallerade appar som FB, Messenger, nyhets- och väderwidgetar och allt vad det heter?

kissidor
6/11/17, 9:15 AM
#5

Det är  ju med dagens mått mätt extremt lite utrymme från början i den, bara 4GB väl? Och av dessa 4GB står ju väldigt långt ifrån allt till ditt förfogande, utan operativsystemet och förinstallerade appar tar sin del först.

Det du kan pröva är att gå igenom alla apparna i inställningarna och rensa cache för var och en, där kan det samlas en del "skräp". Hjälper inte det måste du nog göra en fabriksåterställning så du får tillbaks den som ny, men då ryker allt du lagt in i den. Nu vet jag iofs inte om det är så mycket, om du lyckades flytta över nånting till den. Hursomhelst,  allt du gjorde när du först hade skaffat den får du göra om igen då, men då bör du få tillbaks den i ett skick så du kan uppdatera de appar du faktiskt använder - för en tid i alla fall, den här situationen lär ju uppstå igen så småningom.

Det varierar en hel del mellan tillverkarna hur mycket sk bloat de skickar med, och det varierar även över tid - så en tillverkare som fått mycket skit för det i tidigare modeller kanske skärper till sig i nästa modell. men de enda lurarna som är fria från allt förinstallerat utom Googles appar är ju Googles egna telefoner, tidigare nexus-serien som nu ersatts av pixel-serien. Men det finns inga mini eller micromodeller bland dessa.

Det varierar också mellan olika tillverkare om de medskickade apparna bara går att inaktivera - dvs så de ändå fortfarande tar upp lagringsutrymme - eller om de faktiskt kan avinstalleras helt och hållet. Det senare är tyvärr det mindre vanliga, och på rak arm kan jag inte svara på vilka telefoner det isf gäller. Men det är ju inte ett problem utan mer bara ett irritationsmoment om bara internlagringen är tillräckligt stor, så det är väl där kruxet egentligen ligger 🤔.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
6/11/17, 10:23 AM
#6

Ja, suck. Som vanligt får jag känna mig som käringen mot strömmen………..

Jag testar att köpa ett lite större minneskort och hoppas på det bästa.
Tack för all info du delar med dig av!  🌺

Annons:
kissidor
6/11/17, 10:47 AM
#7

Ingen orsak, det gör jag så gärna, lycka till nu 🙂! Men pröva att rensa alla appars cache först, och kontrollera för säkerhets skull att det är inställt så att de få bilder du tar lägger sig på minneskortet och inte i internlagringen

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
6/11/17, 2:12 PM
#8

Ok - tror jag redan har rensat, men skall kolla igenom igen för säkerhets skull.

Upp till toppen
Annons: