Annons:
Etikettövrigt
Läst 7509 ggr
[Lillfjanten]
2012-03-29 08:07

Sms och förkortningar

vilka förkortningar använder du mest när du skickar sms? eller du kanske bara skriver på "sms-språk"?

själv använder jag bara kmr i stället för kommer om jag har bråttom.

dela med er, jag kanske kan lära mig något nytt här Flört

Annons:
Toxics
2012-03-29 13:23
#1

Jag använder

tbx - Tillbax

kmr - Kommer

hälsn - hälsningar

Men något jag kan störa mig på är människor som skriver bara första bokstaven på namn. Till exempel T ist för Timmi. Eller F ist för fredrik. Det är sjukt irreternade :D haha

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Nathalie62]
2012-03-29 15:40
#2

Hm, det är sällan jag använder förkortningar via sms men det händer dock, de jag kommer på just nu är :

Oxå - också

E - är

[Vargöga]
2012-03-29 16:50
#3

Nu är det så att de flesta har en smartphone så då kan de ta emot SMS med fler än 160 tecken som var standard innan dessa smartphones kom ut på marknaden. Jag förkortar sällan när jag skriver och jag stör mig så enormt mycket när någon bara skriver förkortningar. Jag har svårt att luska ut vad det står och kräver att jag läser upp till 10-20 gånger innan jag fattar vad som står.

[Nathalie62]
2012-03-29 23:25
#4

#3, Mycket beror nog på att folk inte "orkar" skriva ut hela ord och därför använder förkortningar. Många tar för givet att det är lätt att förstå men det är inte alltid, fast vänner och familj har ju säkert "lärt" sig vad orden betyder.
Jag bara tror att det är så för när jag själv råkar använda mig av det så är det enbart till dom närmaste.

[Vargöga]
2012-03-30 10:24
#5

Jo det är det säkert, folk är lata nu för tiden. Flört

[Lillfjanten]
2012-03-30 10:28
#6

och sen ska det gå fort, vi är stressade i dagens läge, och dessa mobiler gör ju inte saken bättre, många kan ju liksom inte leva utan dem! Cool

Annons:
[Vargöga]
2012-03-30 10:31
#7

Nä precis. Jag är en sån som inte kan leva utan mobil. Brukar säga att hela mitt liv finns i den och skulle bli väldigt ledsen om jag blev av med den. Skulle jag mot för modan glömma den hemma när jag skall iväg så måste jag vända om. Flört

[Lillfjanten]
2012-03-30 10:34
#8

det är ju inte klokt egentligen såna vi har blivit, vi måste ha kunna nås och ha koll hela tiden, hur klarade jag mig i min ungdom egentligen Flört

[Vargöga]
2012-03-30 10:35
#9

HAha, ja det undrar jag med. Har ständig uppkoppling så jag kan få mejl i mobilen.

Men nu kom vi OT i tråden.

Alex
2012-03-30 13:00
#10

Jag förkortar i princip aldrig ord, tycker det är fruktansvärt irriterande att läsa såna texter. Plus att jag inte tycker det tar direkt längre tid att skriva hela ord. Det jag kan korta ner är väl "i och för sig" som blir "iofs" och ibland även "i alla fall" som blir "iaf". Det beror dock lite på vem jag skickar till.

Min kära far älskar dock förkortningar, allra helst såna han hittat på själv. Så det kan bli underhållning på hög nivå att försöka tolka hans sms ibland!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Lillfjanten]
2012-03-30 13:25
#11

#10  jo, de förkortningarna använder jag med. men det mest irriterande jag vet är "oxå" och liknande, jag ryser! Flört

Alex
2012-03-30 13:50
#12

#11 Ja, jag har jätteproblem med förkortningar av enstaka ord. Man tjänar ju så få tecken på det ändå, och blir det mycket blir texten krånglig att läsa.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

ingann
2012-03-30 14:13
#13

Jag förkortar och använder sms-språk ganska ofta. MEN bara till de som använder samma språk själva.

Till alla andra skriver jag ut orden förutom möjligtvis "iofs" (i och för sig), "iom" (i och med), "bla" (bland annat) och "tex" (till exempel). Alltså de förkortningar som är vanligt förekommande i det vardagliga samhället.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
monstermash
2012-03-30 16:08
#14

De enda förkortningarna jag använder är väl isåfall "isf" "t.ex" och "iofs". Men det händer inte så ofta. Annars skriver jag så korrekt jag kan. Ingen utav mina vänner skriver så mycket förkortningar heller, jag brukar sluta svara eller hänvisa dem till ren svenska… Skäms Tycker bara det är drygt med massa förkortningar. Har de inte tid för ett välskrivet sms vill jag hellre vara utan! 

För några år sedan (i yngre tonåren) skrev jag enormt mycket förkortningar däremot. Både på SMS och i konversationer. Bland annat, "ASL" = Namn, var du bor, kön, i samma fråga. "LMAO" < "Laughing my ass off". Jag hade även hemska förkortningar, som jag idag tack och lov glömt bort. Förvånad Bland annat var det dels; "IHTGNTWU" < "I have to go, nice talking to you."

[Nathalie62]
2012-03-30 16:56
#15

#10, Ha ha ha, kan tänka mig det blir väldigt trevligt Tungan ute

Bamse 08
2012-03-30 17:39
#16

Jag andvänder typ bara OK som förkortning.

Hatar när folk andvänder för mycket förkortningar Tungan ute

Ibland när man läser sms från vänner så kan man få sig ett gott skratt när man försöker förstå vad alla förkortningar står för Skrattande

What doesn't kill you makes you stronger.

[Thiah]
2012-03-30 18:19
#17

beror på, jag har nu tangentbord på min telefon (htc desire Z) och då skriver jag helt vanligt. Men har jag en med bara touchpad eller en "äldre" telefon så skriver jag massor av förkortningar. Men dessa kommer inte bara från sms världen utan även ifrån spel världen då jag är lite av en spelnörd Tungan ute

Upp till toppen
Annons: