Annons:
Etikettoperatörer
Läst 5396 ggr
[Nathalie62]
2012-04-02 11:37

Gjort bort mig eller vad ?

Jag har precis gjort en beställning hos en operatör men jag funderar nu på att ta tele 2 istället, har man rätt att ändra det med sin ångerrätt ? Dom har nämligen samma erbjudande som den jag beställde av men det verkar som att dom har bättre täckning och vill byta så kan man det ?

Annons:
JohannaEkroth
2012-04-02 11:39
#1

14 dagars ångerrätt brukar det vara. Får man fråga vilken operatör du har tecknat hos?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Wand
2012-04-02 11:39
#2

Du kan avbryta beställning om den inte fakturerats ännu. Maila deras kundtjänst och be om annullering.

EDIT: Sedan är det som #1 säger 14 dagars ångerrätt, men då betalar du frakten själv då du skickar tillbaka det.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Nathalie62]
2012-04-02 11:46
#3

Jag tecknade hos 3 från början, så man får själv stå för frakten, vet du möjligtvis vad den kan vara på då ?

Wand
2012-04-02 13:12
#4

#3 Ja, om de har hunnit skicka iväg den till dig så betalar du det själv. De vill då ha originalförpackningar och icke använda produkter skickade tillbaka. Har du beställt bara abonnemang eller även telefon? I sådana fall gäller att du inte hunnit använda abonnemanget något än (alltså inte sms eller samtal, inte internet) och telefonen får inte ha några nedladdade appar eller sådant. 

Har du bara abonnemang så blir det väl bara ett brev att skicka tillbaka misstänker jag, har du även telefon så blir ju frakten dyrare då den skickas i stor låda. Runt 60-70 kronor misstänker jag.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wand
2012-04-02 13:12
#5

Men, du får maila till 3 först med ditt ärende så du får klartecken om at du kan lämna tillbaka, såklart!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Lillfjanten]
2012-04-02 14:16
#6

du ska alltid returnera elektronik med rekommenderat, så det blir nog ca 96 kr för det, men det kan det vara värt i slutänden. ring Tre direkt och avbeställ, det är det bästa. OM de sen har skickat det, så ringer du dem när du fått paketet och frågar hur du ska göra. man brukar få ett returnummer av dem.

Annons:
[Nathalie62]
2012-04-02 14:32
#7

#6 Ah, då ska jag ringa dom direkt, tack, Dom skulle skicka telefonen igår eftersom dom fick in den då så jag har inte hunnit fått den än. Kanske kan begära returnummer med en gång Tack.

#5, Jag har inte fått telefonen än. Det var ett kampanjerbjudande så man fick en telefon på köpet.

[Lillfjanten]
2012-04-02 14:54
#8

jag är en sån som kan ångra mig direkt eller när varan kommer, men ångerrätten är till för att utnyttjas! många tycker att jag är omständig, men jag går på magkänslan, säger den att jag inte skulle gjort något, då ångrar jag mig. sen känner jag när jag hittat rätt, och det  har jag gjort nu då jag behåller min Ace och inte tecknar något nytt abonnemang med ny telefon Flört

Wand
2012-04-02 14:59
#9

#8 Håller med dig! När det gäller abonnemang och telefoner så ska det kännas helt rätt, och gör det inte det, varför då binda sig i flera år?! 

Telefonen jag precis lämnat bort ÄLSKADE jag (Xperia Arc) men jag vart girig efter ny telefon och lämnade bort den med abonnemanget och har nu beställt ny. 

Ångrar mig massor, men hoppas att nya telefonen känns minst lika bra. Oskyldig

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Lillfjanten]
2012-04-02 15:00
#10

ja, man ska hålla fast vid de telefoner man gillar och faktiskt fungerar tillfredsställande. men man vill så mycket ibland Skrattande

[Lillfjanten]
2012-04-02 15:01
#11

det som är fördelen med tele 2 mot Tre, är att det förstnämndas telefoner inte är operatörslåsta, förutom iphones då.

Wand
2012-04-02 15:03
#12

Själv så beställde jag ny telefon från Halebop, sedan ångrade jag mig när jag fick nys om Tele2s erbjudande, men sedan ångrade jag mig då jag insåg att jag inte vill ha tele2 och dessutom är jag inte direkt imponerad av deras kundtjänst då jag mailade dem för 1½ vecka sedan och ännu inte fått svar… 

Så jag ska annullera min beställning och ta från Halebop ändå! Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Nathalie62]
2012-04-02 18:08
#13

#8, Jag är ju liladan, många tycker jag är så besvärlig och aldrig kan bestämma mig ha ha ha. Nu vill jag ju ha tele 2 istället men är deras support inte bra som Wand säger blir jag osäker IGEN Tungan ute, just nu vid detta ögonblick är jag förvirrad, vad ska jag välja ? Skrattande

Annons:
Wand
2012-04-02 18:47
#14

#13 Nej, är faktiskt inte nöjd alls med deras support. Jag läste på deras sida att de vanligtvis svarar inom 5 dagar(!!!), bara det är lite väl tycker jag… och nu har det gått betydligt längre än 5 dagar. Obestämd Halebop har genom alla år haft kanonbra support, hjälpt till med allt och de svarar inom någon timme även om det är helg, på chatten då. 

Bara det tycker jag avgör mycket i sitt val! Skrattande Tele2s nya erbjudande är kanon, men jag tror inte att jag behöver ringa så mycket ändå, så det får ta och vara, det där.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Lillfjanten]
2012-04-02 18:51
#15

#13  tele 2 har bra support, att de inte svarar snabbt på mail nu beror troligen på deras kampanj. jag har haft dem många många år, och ringer man dit får man bra, snabb och trevlig hjälp, och jag är kräsen må ni tro Flört

Wand
2012-04-02 18:53
#16

#15 Haha, ännu en anledning till att de inte passar mig, jag kan inte prata i telefonen pga socialfobin som spökar, därför behöver jag bra mail- och chattsuport… Oskyldig

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Lillfjanten]
2012-04-02 18:57
#17

#16  okej, men har du varit i kontakt med dem tidigare, eller bara nu under denna kampanj? jag har mailat dem tidigare också nån gång, men fått snabbt svar. och som du skrev "vanligtvis", och då finns det ju även undantag Flört

för övrigt tycker jag att telia är hopplösa, man får ett svar från varje person man pratar med, och det kan bli bra rörigt.

är det nåt jag ogillar så är det dålig, eller otrevlig support. eller när de tuggar tuggummi i luren på mig, då säger jag till, fast i trevlig ton. ett elände att höra smaskande i luren! nej, jag är faktiskt väldigt nöjd med tele 2. är kund hos telia med, så jag kan jämföra Cool

[Nathalie62]
2012-04-02 18:58
#18

#14, 5 dagar är väldigt extremt tycker jag även om dom har kampanjer.

#15, Kanske ska prova ringa bara för att testa hur deras support är he he. Jag är också kräsen Tungan ute

[Lillfjanten]
2012-04-02 19:01
#19

#18  det tycker inte jag faktiskt. har själv jobbat på en helpdesk en gång i tiden, så jag vet att det kan ta tid att lösa saker och ting. och nu har de som sagt mycket att göra, då kampanjen är populär. men jag kanske har lite mer tålamod Flört

ja, varför inte, ring och ställ frågor!

Wand
2012-04-02 19:02
#20

#17 Nej, tele2/comviq har aldrig funkat här uppe förr så jag har aldrig bemödat mig att skaffa dem, eller ja, jag hade kontantkort för att kunna bli uppringd gratis av min pojkvän, men det räknas väl inte… 

Det är ju mycket möjligt att det beror på deras kampanj, men tycker ändå att det är lite väl. Förvånad

Telia håller jag med om, gillar dem inte för fem öre. Varken deras abonnemang/kontantkort eller support.

(som tur är så har jag aldrig skaffat abonnemang av dem, men min mor har…)

3 har jag aldrig ens provat faktiskt så kan inte säga något om dem, hade faktiskt helt glömt bort att de existerade. Tyst

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
[Nathalie62]
2012-04-02 19:12
#21

#19, Okei då Skrattande Jag ska ringa dom imorgon, tålamod har jag dock inget ha ha.

#20, Nej, telia är inget vidare fakiskt så därför valde jag mellan 3 och tele 2 istället, sen hörde jag att 3 ofta har dålig täckning och blev knas och därför känner jag nu för tele 2, jag är en besvärlig tant he he.

Wand
2012-04-02 19:22
#22

#21 Mja, har inte hört mycket bra om 3, så det är ju bra att välja bort dem! Tyst Tele2 och halebop är väl de mest använda i Sverige har jag för mig i alla fall, så då kan man ju känna sig måttligt säker på att de inte är lurendrejare och dumhuvuden i alla fall…

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

ingann
2012-04-02 21:22
#23

Jag har haft tele2/comviq sen jag köpte min första mobil runt 1800 kallt och deras kundtjänst har alltid varit kanonbra. Både via mejl, chatt och telefon.

De enda operatörer inom något område (bredband, telefoni) som kommer upp i deras nivå tycker jag är bredbandsbolaget. Och då har jag haft nästan alla operatörer inom bredband/hemtelefoni som finns på marknadenFlört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
2012-04-02 21:38
#24

#23, Bredbandsbolaget hade jag en gång men för mig så bråkade bara internet för jämt men nu var det många år sen och kanske hade dom varit bättre om man testat idag.

[Nathalie62]
2012-04-04 01:00
#25

Det får tydligen bli 3 i alla fall, ångerätten var inte aktuell eftersom det gick via svensk mobiltjänst, skulle jag mot förmodan inte vara nöjd med täckningen så skulle jag ringa till 3 så skulle dom se till att det löste sig.Skrattande

[Lillfjanten]
2012-04-04 08:07
#26

kikade in lite på tre.se och läste, och gillar inte villkoren i ångerrätten. man får inte bryta originalförpackningen? jag som köpare vill ju kunna känna på telefonen, undersöka den försiktigt utan att använda den. dessa villkor är olika hos olika säljare. på telia så står det inget om att man inte får bryta förpackningen, utan allt ska sändas tillbaka oanvänt vid ånger.

jag är en sån som vill klämma och känna innan jag köper dyrt Flört

Wand
2012-04-04 11:10
#27

#26 Enligt konsumentvägledaren här i stan' så har man enligt lag rätt att bryta förpackningen då man måste kunna granska varan och prova etc. En vän till mig hade t.ex köpt ett par hörlurar och de funkade inte, men kan fick inte byta dem för han hade brutit förpackningen. Det är fel enligt lag, man kan omöjligt granska eller värdera en vara genom paketet. 

Sedan finns det butiker som hittar på egna regler vad gäller ångerrätt, garantier osv, men det finns ändå en grund enligt lag. T.ex så brukar det vara garanti 1-2 år på varor, men enligt lag har man 3 års garanti på t.ex mobiler. 

Så man kan alltid ställa tre till svars för det. Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
[Lillfjanten]
2012-04-04 11:29
#28

Kopierat från konsumentverket:

När ångerrätten inte gäller

Kom ihåg att det finns varor där ångerrätten inte gäller. Det gäller till exempel livsmedel, tidningsprenumerationer och vadhållning. För vissa andra varor upphör ångerrätten att gälla om du bryter plomberingen. Det gäller till exempel datorprogram och dvd-filmer.

Ångerrätten gäller enbart för distansavtal. Om du beställer en vara på nätet men hämtar den och betalar den i en lagerbutik eller liknande är det inte ett distansavtal och då har du heller ingen ångerrätt.

och om man köper en vara och godkänner köpvillkoren när man handlar, så har man ju gått med på säljarens villkor helt enkelt, då kan man ju inte säga annat efteråt.

[Nathalie62]
2012-04-04 13:05
#29

#27, Det var som tusan, var nära att sätta mitt te i halsen när jag läste, håller fullständigt med dig där, ja hur sjutton ska man kunna granska som till exempel en mobiltelefon när den ligger i förpackningen ? Menar du allvar att dom "hittar på" egna regler och varför då ? 2 år har jag alltid hört på just mobiler men aldrig 3 år och det är ju så på Telia också men du menar att garantin ska gälla i 3 år ?

Bara för detta vill jag ju ställa dom till svars, hur gör man ? Flört

#28, Jag får skylla mig själv helt enkelt, det är ingen ursäkt men killen som stod där var mycket trevlig, han bjöd till och med på fika he he, dom kallades svensk mobiltjänst.

Angående kampanjen så har dom fri surf upp till 32 mbit/s och tele 2 har bara upp till 10 mbit/s , det är rätt stor skillnad där tycker jag.

[Nathalie62]
2012-04-04 13:06
#30

#27, Vad hände med din vän då förresten, löste det sig ?

Wand
2012-04-04 13:20
#31

#29 Ja, jag kommer inte ihåg exakt allt hon sade, men jag antecknade en del för att komma ihåg, och det jag minns allra tydligast är just detta med garantin. Att många företag hittar på egna garantilängder osv (antagligen för att kunna tjäna pengar på lagning eller att sälja nya varor?) men man ska ha garanti i 3 år. Det gäller ju dock enbart om telefonen får ett fel, inte om man tappar den i ett vattenglas, men det kanske du förstod hahaha. Flört

Hon konsumentvägledaren nämnde även att många affärer och företag inte ens vet allt om konsumentlagen, inte vet alla regler, och det är just det hon gör i sitt jobb - att hjälpa personer som handlat och behöver hjälp med konsumentlagen för att företag och butiker "har fel" som hon uttryckte sig.

Just det här med bruten förpackning sade hon att ångerrätten gäller ändå sålänge man inte gjort någon synbar skada på varan eller att man inte liksom använt den i flera dagar eller sådär, men man har alltså rätt att prova/kolla även med bruten förpackning.

Hon kan ju dock ha svamlat bort sig lite där också, så det är mycket möjligt att vi fattat fel!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Nathalie62]
2012-04-04 13:56
#32

#31, Mycket intressant faktiskt, Tänk alla som fått det i bakhuvudet i efterhand att det inte går att returnera eftersom man brytit förpackningen och så visar det sig att det visst går. Rynkar på näsan

Tycker det är dålig stil att butiker och försäljare inte har bättre koll på hur lagen egentligen är, det borde dom ju faktiskt ha, det är tyvärr kunderna som bli lidande istället på grund av sådant här.

Jag hoppas inte hon bara har svammlat för då blir man ju nervös ha ha.

[Nathalie62]
2012-04-04 14:13
#33

#28, Så nu när jag beställde från svensk mobiltjänst till exempel så har jag ingen ångerätt ? Jag trodde inte det var någon skillnad hur eller var man beställde varor, att ångerätt skulle gälla i vilket fall som helst, fy vad jag känner mig dum Rynkar på näsan.

Jag ska i alla fall gå ner till dom och försöka häva köpet igen, jag känner verkligen inte för denna operatör, jag är en knasboll ! Oskyldig

[Nathalie62]
2012-04-04 15:55
#34

Det gick !! Skrattande Dom tog bort ordern så nu är jag fri, dom ville veta vilken ursäkt jag hade och jag drog till med en liten fuling men det funkade och det är ju huvudsaken Flört

Annons:
Upp till toppen
Annons: