Annons:
Etiketthårdvara
Läst 5554 ggr
MichaelE
2012-04-05 13:49

PadFone - Allt-i-allo mobilen

I denna tråd introducerades den galna idén från Asus - en telefon som kan bli en laptop!

Kortfattat:

Självaste mobilen kan dockas i en Pad (Tablet) som i sig kan dockas i det tangentbord som tillhör Asus Transformer. Som tillbehör finns en Bluetooth penna som man kan skriva på paden med, men du kan även besvara telefonsamtal med den genom att hålla den mot örat.

Specs:

Specifikationer för mobilen:

  • Android 4.0 Ice Cream Sandwich
  • Qualcomm Snapdragon S4 8260A Dual-Core 1.5 GHz
  • 1 GB LPDDR2 RAM
  • 16GB/32GB/64GB inbyggt minne
  • upp till 32 GB med Micro-SDHC
  • WLAN 802.11 b/g/n
  • Bluetooth 4.0
  • 4.3 tums Super AMOLED qHD (960x540 px) skärm med multitouch och Gorilla glas
  • Kamera: 8 Mega-Pixel Auto Focus LED Flash F2.2 Aperture

Specifikationer för Paden (Padfone Station):

  • 10.1 tums 10.1inches, WXGA 1280x800, TFT med Gorilla glas
  • Stylus Headset

Källa: padfoneswedroid

Ingående information:

Mobilen driver paden när den är dockad i den och detta sker på ett mycket enkelt sätt. Eftersom paden har större skärm så borde väl batteriet i mobilen ta slut fort? Nej, paden har ett inbyggt batteri som förlänger batteritiden med 5x. Den kan även ladda en urladdad mobil - så om du råkar ha den med dig och mobilen dör så behöver du inte jaga ett utag, du stoppar mobilen i paden och vips så kommer mobilen till liv igen.

Om inte detta räckte så innehåller även tangentbordet ett inbyggt batteri och när paden (inkluderat mobilen) är dockad till den så får du totalt 9x batteritid! Detta gör att man kan både surfa, se på film, spela Angry Birds eller göra annat under en hel dag utan att behöva vara orolig över att batteriet ska ta slut - bara du har hela uppsättningen med dig. (Totala standbytiden är på 135 dygn!)

Utöver detta har vi den capacitiva pennan som fungerar som stylus och du kan både rita och skriva på paden (fungerar nog till självaste mobilen också) men det bästa av allt är att du måste inte köpa en handsfree för att besvara samtal när du använder paden. Du klickar bara på luren på skärmen och sedan för du pennan till örat för att prata.

Snapdragon S4 1.5 GHz DualCore låter imponerande, men är den kraftfull nog?

Utifrån det Antutu Benchmark som swedroid (se källa ovan) fick fram så slog den 5905 poäng. Detta kan jämföras med följande mobiler som ligger i 5000 klassen:

  • Samsung Galaxy Note
  • LG Optimus 2X
  • Motorola Razr
  • HTC Raider

Så det är en mycket kraftfull mobil!

Men när släpps den?

Den släpps 20 april och kommer sedan släppas under en viss tid framöver världen runt. Räkna med att i Sverige får du se den i slutet av april eller i maj.

Kostar den en förmögenhet?

Faktiskt inte, för dem som köper Samsung Galaxy Note eller Iphone kommer dessa priser vara rena rånet med tanke på vad man får med mobilen. Notera att priserna kan skilja sig lite i Sverige gentemot dessa dollarpriser:

Mobilen enbart: 3890 kr

Mobil med pad och stylus: 5490 kr

Mobil med pad, stylus och tangentbord: 6290 kr

Källa: engadget

Okej, det var inte så farligt - men jag behöver motivation!

Varför ska man ha en Padfone? Svaret är enkelt - du behöver enbart ett abonnemang för tre apparater. Du får ju en mobil, en pad och en laptop i ett (om du köper det hela komplett).
Detta gör att dina abonnemangskostnader inte blir så höga eftersom du inte behöver två simkort för mobilen och paden samt en 3G-dongel för laptopen - vilket du hade behövt i vanliga fall om du hade köpt dessa var för sig (tänk dig Iphone, Ipad och MacBook Pro).

Nästa sak är priset, du kan inte få dessa tre sakerna så billigt! Tänk dig hur mycket det hade kostat om du hade köpt allt detta var för sig (Iphone, Ipad och MacBook Pro igen)!

Tredje argumentet är att du har allt på en plats, oavsett hur du dockar dem, när du gör det eller var du gör det - du får alltid samma bilder med dig, samma score på Angry Birds eller samma installerade appar.

Min egen kommentar:

Jag kommer att köpa den, men om jag köper bara mobilen, halva kittet eller hela beror på vad den faktiskt kommer att kosta.

Annons:
[Nathalie62]
2012-04-05 14:08
#1

Mycket bra informerat !

Personligen är jag nöjd med det jag har men det är säkert en praktisk pryl att använda för dom som har glädje och nytta av den Skrattande

MichaelE
2012-04-05 14:14
#2

#Tackar, eftersom jag skissar så ser jag glädjen i paden och stylusen. Samt att det går att göra så mycket mer med den också. Tanken är att denna ska dra bort mig fran datorn mer.

[Nathalie62]
2012-04-05 15:15
#3

#2, I och för sig är det något jag också behöver, komma bort från datorn lite mer he he.

MichaelE
2012-04-16 16:51
#4

Nu på fredag släpps Padfone i Taiwan, sedan i Singapore, Hong Kong, Tyskland och sen resten av Europa.

Men redan nu kan man i flertalet trådar på nätet läsa om att Padfone kommer bli en s k DOA (Dead on Arrival - en kalkon).

Jag tror inte det, men dela gärna med er egna åsikter om denna pryl.

Hursomhelst så kommer de första recensionerna dyka upp nästa vecka och förhoppningsvis så finns det någon på engelska, eller så får man använda Google Translate (Skrikandes).

[Nathalie62]
2012-04-16 16:58
#5

#4, Då kommer det troligtvis dröja ett tag till innan vi har den,
Google translate är ens bästa vän ibland Skrattande

MichaelE
2012-04-16 17:07
#6

#5 Nja, är inte mycket för dessa översättningsprogram. Hänvisar till denna utdöda tråd så förstår du varför: språk i fokus, läs inlägg 9 så blir det mera glasklart.

Annons:
[Nathalie62]
2012-04-16 21:03
#7

#6, He he, det blev inte som man hade tänkt det skulle bli men när jag själv använder översättning så ser jag till att det "hörs" bra innan jag skickar det vidare, jag kopierar inte bara rakt av.

MichaelE
2012-04-17 00:22
#8

Senaste nytt angående Padfone från Milan Design Week 2012.

Padfone kommer till Italien i slutet av maj och vi kan nog själva beräkna att den kommer till Sverige ungefär vid samma tidpunkt.

Däremot priset för en Padfone 32 GB inklusive Padstation och stylus kommer kosta 699 euro - det är ca 6000 kr!

7300 för hela kittet!

Detta börjar stiga åt väldigt dyra nivåer då man enbart för en produkt med tillbehör!

Notera dock att saker och ting prissätts olika inom EMU och detta kan göra att vi kommer få betala mellan 5-6000 för allt utom tangentbordet.

Något annat att tänka på är att den kommer även i en 16 GB version vilket kan dra ner priset flera hundra kronor. Men för mina öron börjar detta låta lite väl dyrt.

Fördelen vi har i Sverige just nu är att det är priskrig mellan alla tillverkare - vilket sänker priserna enormt. Detta kan ha märkts av er att på senare tid har de dyra 4500 kr mobilerna hamnat en bit under 4000 bara för att se till att få dem sålda. Förhoppningsvis kör Asus Sverige samma sak, annars kommer dem att sälja dåligt.

källa: gotta be mobile

[Nathalie62]
2012-04-17 00:38
#9

#8, Oj redan i maj, trodde inte vi skulle få den så fort. Håller med att priset är lite väl mycket, frågan är om det är värt det egentligen. Kan ju hoppas dom sänker priset för annars lär det nog bli svårt.

MichaelE
2012-04-17 12:07
#10

Närgången video på PadFone från Milan Week Design 2012.

MichaelE
2012-04-19 12:48
#11

Dem prissummorna som jag skrev i #8 är dem som kommer gälla inom EU och därmed kommer det bli ungerfär dessa pricer i Sverige.

Telefonen kommer mer troligt i juni än i slutet av maj.

Däremot har jag beslutat mig för att inte köpa PadFone av tre skäl:

  1. Priset, det är för dyrt och ska man köpa den så ska man köpa med skärm eller komplett med tangentbod - annars förlorar man konceptet med PadFone.
  2. Skärmen till paden, den är av typen TFT och alla som har en laptop vet hur värdelös skärmen är utomhus och speciellt i direkt solljus. Detta gör denna skärm nästintill obrukbar utomhus.
  3. PadFone 2 ligger redan på Asus skrivbord. Japp, ni läste rätt. Om PadFone blir en succé så kan ni vänta er en tvåa inom ett år.

Sedan har några teknikbloggers skriva negativa saker angående PadFone pga dess prestanda är "gammal" (om man nu kan säga att en månad gammal processor är gammal) och inte alls något anmärkningsvärt.

Därför har jag köpt den hyllade HTC One S som har exakt samma prestanda som PadFone (lustigt va?) förutom på punkten angående minneskort och att det inte går att docka en pad.

Men jag kommer uppdatera denna tråd i fortsättningen och kommer prova PadFone ifall jag kommer över den.

[Nathalie62]
2012-04-19 13:21
#12

#11, Rimliga skäl tycker jag.
Jag tycker också man borde köpa den komplett annars blir det ju inte padfone i sig och håller med att priset är för dyrt. Jag har aldrig använt mig laptop utomhus men det är ju skrämmande om den är så kass när man är iväg. Det lät också lustigt att Asus redan har det på sitt skrivbord. Padfone verkar ha fått en hel del negativ kritik så man blir lite fundersam och undrar hur det kommer gå.

Skoi att du uppdaterar, intressant läsning.Skrattande

MichaelE
2012-04-20 20:29
#13

Den första rescensionen har landat: Engadget

Notera att sidan måste översättas först så det är praktiskt ifall ni använder Chrome som webbläsare och översätt till engelska annars kommer det bli struligt med grammatiken.

Detta är dock inge vidare bra rescension men något negativt jag fick fram var att Paden har en röd ton.

Förhoppningsvis kommer det fler bättre rescensioner.

Annons:
[Nathalie62]
2012-04-20 22:32
#14

#13, Absolut får vi hoppas det blir bättre feedback, lite tråkigt om det nästan bara skrivs om negativ kritik.

MichaelE
2012-04-27 18:11
#15

Första riktiga recensione nu kommit: http://asia.cnet.com/product/asus-padfone-45863124.htm Med tanke på vad dem skriver så är jag nog glad jag inte köpte den.

Upp till toppen
Annons: