Annons:
Etikettsäljes-och-köpes
Läst 12104 ggr
ingann
2012-04-08 01:53

Garanti vid köp av begagnat

Tänk på att när du köper/säljer en begagnad vara av/till en privatperson så följer inte garanitin med som den ursprunglige köparen fick i butiken.

Garantin följer märkligt nog med köparen och inte varan.

Har du tur så kan butiken ta det på garantin även om du köpt varan privat men du kan lika väl få ett nej, garantin gäller inte dig.

Har du då köpt en dyr begagnad vara som går sönder utan din förskyllan eller är felaktig redan när du får hem den så är det köplagen som träder in. Med hjälp av köplagen har du rätt att kräva att säljaren rättar till eller reparerar, levererar ny vara, ger prisavdrag eller kräva skadestånd. Köparen kan också häva köpet eller hålla inne betalningen. Detta gäller även om varan sålts i "befintligt skick".

Så tänk på att skriva ett ordentligt avtal på vad som gäller, även om ni köper/säljer privat.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
[Lillfjanten]
2012-04-08 05:42
#1

vad har du för källa till det påståendet? Det är bra om du kan visa det.

Jag skulle nämligen säga att det är fel! Däremot så gäller det en eventuell otursförsäkring, den medföljer inte varan, utan är personlig. Har du kvitto och garanti så medföljer den varan, men däremot inte otursförsäkringen alltså om en sådan skulle finnas.

Jag har både sålt och köpt elektronik med garantier och utnyttjat det också, så det här är som sagt helt fel påstående.

ingann
2012-04-08 10:58
#2

Dels har Konsumentupplysaren i Stockholm berättat det för mig samt att det finns en exempelfråga om "köp-i-andra-hand" (begagnat) på konsumentverkets hemsida.

Här är exemplet.

Anledningen till att jag kollat upp det var att jag sålde en dvd-spelare, köparen fick med min garantisedel som jag trodde gällde i 8 månader till. Det slutade med att jag fick ta tillbaka dvd-spelaren, återbetala hela köpesumman samt betala frakten.

Och som jag skrev så kan man ha tur, att inte butiken kollar om du är den ursprungliga köparen eller att de inte bryr sig. Men de kan likväl neka dig hjälp!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
2012-04-08 11:23
#3

Här kan du också läsa lite om detta.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
2012-04-08 13:41
#4

Så om jag köper en vara och sen säljer den efter en månad till exempel så gäller helt plötsligt inte garantin längre ?

[Nathalie62]
2012-04-08 14:27
#5

Det beror väl också på om det står ett namn på kvittot.

[Vargöga]
2012-04-08 17:31
#6

Nej garantin gäller inte om det är köpt i ett annat namn (namn på kvittot).

Annons:
[Nathalie62]
2012-04-08 17:38
#7

#6, Det var det jag tänkte, står det ett namn på kvittot gäller ju garantin för den köparen.

Om jag till exempel går in på elgiganten och köper en tv kontant och sen vill sälja den privat så gäller garantin även till nästa eftersom det inte står något namn på kvittot.

ingann
2012-04-08 17:57
#8

Står det inget namn på kvittot är det självklart svårt för butiken att bevisa att du inte är den ursprunglige köparen.

Men i dagens kortsamhälle så är det nog ganska sällsynt att någon köper en dyr vara kontantFlört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

medde
2012-04-09 09:35
#9

#7 Det är nog så det är, köparen ingår med köpet ett avtal med butiken, då varan säljs vidare så bryts det helt naturligt efter som den "nya" köparen har inte gjort avtalet med butiken.

Vanligt att man inte har hundra koll. Ska man dra allt hårt så är det okey lite utanför det vi talar om nu. Men en som är 15 år har inte rätt att köpa en telefon i butik. Då man inte får ingå köpeavtal som mindreårig, vilket många butiker inte bryr sig om.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

ingann
2012-04-09 09:43
#10

#9 Helt sant! Minderåriga får inte ingå egna avtal. Skulle en butik trots det sälja en dyr produkt till, låt oss säja en 15-åring, så kan vårdnadshavaren gå till butiken och häva köpet oavsett vad de skrivit i avtalet.

Detsamma gäller vid privat försäljning. Allt över det som kan räknas som "normal" vecko/månadspeng för en underårig kan hävas av målsman/vårdnadshavare.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Lillfjanten]
2012-04-10 09:45
#11

Jag har kontaktat några elektronikföretag, har fått ett svar än då länge: Garantin gäller även när varan är köpt i andrahand, så länge man kan uppvisa kvitto eller hänvisa till när den är köpt.

ingann
2012-04-10 10:18
#12

#11 Det är upp till varje företag att stå för garantin även vid begagnat, men de behöver inte göra det enligt lag! Elektronikföretagen kan ej heller besluta över vad butikerna gör när det kommer till en garanti. De kan endast besluta om vad gäller sina garantier för fabrikationsfel.

Så fortfarande har du inget garanterat skydd när du köper begagnat.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Lillfjanten]
2012-04-10 12:04
#13

Men du kan ju inte skriva som i din ts att garantin inte medföljer då det gör det? Varför inte ändra det till att man kollar med det aktuella företaget innan begagnatköp? Tre stora elektronikkedjor har svarat samma sak nu, garantin medföljer varan om man säljer den vidare, att påstå som du gör i ditt första stycke i ts är fel info.

Annons:
ingann
2012-04-10 12:53
#14

Självklart kan jag skriva som jag gör! Det står så i konsumentköpslagen, men om några butiker ändå står för garantin på sina prylar så innebär inte det att alla gör det!

Eller menar du att jag ska ljuga om vad lagen säjer?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
2012-04-10 13:16
#15

Nu har jag talat med en Sibabutik, de tar inte emot varor där ett annat namn än ditt står på kvittot. För att ta emot begagnade varor så ska det i så fall vara en kontantköpt vara där ursprunglige köparen ej står angiven.

På Elgiganten tar de emot varan om ett giltigt kvitto uppvisas.

Media Markt svarade att det var upp till deras butiker att avgöra men att de inte garanterade att de tog en garanti på en begagnad vara.

3 ställen, 3 olika svar.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

medde
2012-04-10 20:11
#16

Jag tycker att ingann har helt rätt. För oavsett om det är kollat med att fråga Elgiganten ellle annan butik. så är det dagens svar, nästa gång så kanske det är en som fäljer till punkt och pricka. Då är det inte så självklart att garantin gäller. Eftersom det är inte den som ingått avtalet med butiken som står med varan i handen och vill utnyttja garantin.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

ingann
2012-04-10 20:42
#17

#16 Precis! Det är jättesnällt av butikerna som tar garantin, men de är inte skyldiga att göra det.

Om jag inte minns helt fel så var det även uppe på Plus med Sverker Olofsson för flera år sedan. Då pratade de mest om barnvagnar och barnvagnskedjorna var stenhårda på att inte ta garantierna på begagnade vagnar trots kvitton. De hänvisade bara till sin rätt enligt konsumentköplagen.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

medde
2012-04-10 20:50
#18

Visst är det så, Det stämmer  vad man än köper.  Även om vi ska falla på katt. Jag teckande doldfel försäkring på katten, medelade vilka som köpt katterna. Den ena kom tillbaka. Då hade den efter det ingen försäkring, På grund ett "kedjan" är bruten, det samma gäller vid köp i affär. Det finns inget avtal mellan köpare och säljare, den som köper varan vid senare tillfälle har inte varit med att ingå avtal med den som sålde varan ursprunligen.

Visst man hoppas att butiken hjälper till, ,men inget tvång från deras sida. Samt om det finns namn på kvitto vilket det ofta gör då det gäller mobiletele, men inte ska man väl inte vara tvungen att ljuga sig till en garantirep. Det kan slå hårt tillbaka om det kommer fram.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: