Annons:
Etikettövrigt
Läst 4556 ggr
[Nathalie62]
2012-04-17 00:49

Underlätta för synskadade när du skriver

Att läsa med skärmläsare kan vara jobbigt när folk använder förkortningar och upprepar samma tecken i sina inlägg.

När man är synskadad och ska läsa på datorn så använder man ett tilläggsprogram som talar om vad man skriver. Detta program talar även om exakt vad som står på skärmen.

När ni skriver inlägg i de olika trådarna är det bra om ni inte använder förkortningar. Förkortningar gör det mycket svårt för synskadade att få ett sammanhang i vad som står på skärmen. Det är mycket bättre att ni skriver ut hela ordet i dess fulla längd för då hör de ordet och inte något konstigt. Programmet översätter och läser förkortningar som hela ord.

Det finns ett problem till för dem som har skärmläsare. Det är detta ofog att sätta ut många likadana tecken efter vissa ord.

Exempelvis: ?????

Dessa fem frågetecken läser skärmläsaren "FRÅGA FRÅGA FRÅGA FRÅGA FRÅGA" och ni kan själva förstå hur jobbigt detta blir att lyssna till. Sådana sidor undviker man i största möjliga mån och det drabbar er som skriver genom att synskadade inte besöker sidorna.

Annons:
[Lillfjanten]
2012-04-17 02:42
#1

Oss? Använder du skärmläsare?

[Nathalie62]
2012-04-17 13:55
#2

#1, Det viktigaste är att tänka sig för och visa hänsyn när man skriver.

[Lillfjanten]
2012-04-17 15:22
#3

#2  självklart, blev bara konfunderad när det står "oss" i texten Flört

Toxics
2012-04-17 17:47
#4

2 Är du synskadad?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

ingann
2012-04-17 17:51
#5

Texten är kopierad från andra sajter, eller hur Nathalie? Jag tycker jag har läst den flera gånger tidigareGlad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Toxics
2012-04-17 17:55
#6

Eller så har admin på denna sajten svårt med sanningen.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Annons:
ingann
2012-04-17 18:14
#7

#6 Det där var inte ett passande inlägg! Nathalie har inte för vana att ljuga!

Inga fler inlägg av den arten på denna sajt tack!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Toxics
2012-04-17 19:34
#8

7# Du sade din åsikt. Du tror att hon har kopierat texten. Jag lade fram ett annat alternativ. Hur ska jag kunna veta om hon har för vana att ljuga? Jag känner inte henne.

Men så denna sajt kan man skriva vad man vill på. Ingen får ha misstankar om att man ljuger eller misstro. Vad bra. Då vet jag det.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

ingann
2012-04-17 20:25
#9

#8 Man får ha åsikter men ditt inlägg var mer av karaktären personligt påhopp. Det är faktiskt förbjudet på hela iFokus samt strider mot svensk lag.

Det är aldrig tillåtet att anta att någon är oärlig.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Lillfjanten]
2012-04-17 20:35
#10

att anta att någon är oärlig är väl ändå inte olagligt, omoraliskt kanske. det finns de som tror att folk fuskar med bidrag och anmäler dem, det borde ju inte vara tillåtet då.

nu har ju både Sajtvärd och Medarbetare möjligheten att redigera/radera inlägg, och nu kunde det väl vara bra att göra det i denna tråd?

ingann
2012-04-17 21:01
#11

#10 Att skriva som det står i #6 kan falla under meningen 1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Att bara gå in och redigera bort inlägg utan att påtala det som är fel är aldrig bra. Det får inte skribenten att tänka sig för i framtida inlägg.

Sen förstår jag inte vad bidrag och fusk har med denna tråd att göra? Men för att ge dig ett svar ändå så kan den som blir falskt anmäld själv anmäla anmälaren för falsk tillvitelse.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
2012-04-17 22:29
#12

Texten är mycket riktigt kopierad från en annan sajt och det var acceptabelt att vidarebefodra detta. Vidare undanbedes påhopp här. Ser jag mer av sådant blir man avstängd !

Tack ingann för att du låter tråden hållas till vad tråden handlar om och är konstruktiv och inte misstänker mig för att ljuga som aldrig skulle falla mig in heller, tack ! Kyss

Toxics
2012-04-17 22:59
#13

_Redigerat av Sajtvärd för opassande inlägg.
_

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Annons:
[Lillfjanten]
2012-04-18 00:43
#14

#11 Bra att veta, sen skrev jag att det var ot med bidragsexemplen.

ingann
2012-04-18 02:16
#15

#14 Alla falska anmälningar går att motanmälaGlad Tror du missade skriva ot på den delen för jag kan inte se det i alla fallFlört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Lillfjanten]
2012-04-18 05:13
#16

#15 jag får nog sluta med att skriva inlägg på mobilen, det verksr bli knas jämt, det ser ut att ha fallit bort, jag ber om ursäkt för det. *ler* (då jag inte kan göra smileys via mobilversionen, så får det bli en sån)

ingann
2012-04-18 11:33
#17

#16 ingen faraSkrattande Min laptop tappar bokstäver titt som tätt och det är inte alltid jag hinner se det innan jag postatGlad Det teknologin ställer till med kan man inte rå för.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
2012-04-18 14:56
#18

#16, Det tycker jag inte du ska Skrattande, synd det inte går att använda smileys via mobilen, det borde dom ändra på. Det låter bra att du tillsvidare skriver ut *ler* istället.

Upp till toppen
Annons: