Annons:
Etiketttävlingar-undersökningar
Läst 3360 ggr
[Nathalie62]
2012-04-29 16:58

Telefon funnen

Vad gör ni om ni ser en telefon på marken ?

Motivera gärna ! Glad

Annons:
[Nathalie62]
2012-04-29 17:04
#1

Jag lämnar den bara till polisen utan att röra något i telefonen.

Det hände mig en gång för en del år sen, efter ett par dagar ringer ägaren till mobilen och var så glad att jag hade lämnat in den så han kunde få tillbaks den igen så han gav mig 300 kronor som tack.Skrattande

[Fröken P]
2012-04-29 18:42
#2

jag skulle nog kolla om det finns ett hemnummer först, sen lämna till polisen. någon hittelön skulle jag inte vilja ha, ett tack räcker jättebra! har ju nyss tappat en telefon själv, och jag skulle ha varit glad om någon ringt hem då det finns med på kontaktlistan.

skulle ha svarat flera alternativ, men hade lite för bråttom att klicka vidare, så det blev bara svar 3.

jo, om jag hade hittat den i en butik eller liknande, då hade jag lämnat in den i affären med ett kvitto på att den är inlämnad där.

[Vargöga]
2012-04-29 19:17
#3

Det brukar hända att mobiler glöms på min förra arbetsplats. Alla har någon form av hemnummer lagrat i mobilen. Så som vana så kollar jag upp efter det och ringer det numret från min egen mobil eller fast telefon så det slipper betala för det samtalet. berättar att jag hittat mobilen och var denne kan få tillbaka den.

ingann
2012-04-29 20:23
#4

jag valde övrigt.

Jag har hittat 2 mobiler och båda gångerna har jag tittat i kontaktlistan, inget hemnummer fanns men däremot en post som hette "mamma". Då har jag ringt upp mamma och berättat att jag hittat mobilen och bestämt möte för återlämnande. Ena gången blev jag erbjuden hittelön men avböjde. Den tillhörde en liten pojke som fått mobilen i födelsedagspresent och var helt förstörd för att han tappat den.

Skulle jag eller sönerna tappa våra mobiler så hoppas jag att det är ärliga människr som hittar dem!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Vargöga]
2012-04-29 20:24
#5

Håller med dig ingann.

Jag har också avböjt hittelön. Dock var det en som inte gav med sig så jag fick en chokladkaka istället. En stor 200gr fazer blå. Tungan ute

Bamse 08
2012-04-29 20:27
#6

Låter den ligga kvar Skäms

Fast det beror ju lite på omständigheterna också.

Jag har t.ex. hittat en plånbok och den snattade jag inte med mig utan jag lämnade den till affären. Flört

What doesn't kill you makes you stronger.

Annons:
[Nathalie62]
2012-04-30 00:12
#7

He he, han gav sig inte, tog jag inte emot dom skulle han bjuda på mat och det var jag inte intresserad av Tungan ute

Skoi att höra att ni är så ärliga Skrattande

[Fröken P]
2012-04-30 07:16
#8

#7  lämnade du över telefonen personligen?

fidojunior
2012-04-30 08:35
#9

Vare sig det är nycklar eller mobiler så låter jag det ligga kvar. Om jag hade tappat min mobil hade jag helst velat att personen som hittar den låter den ligga kvar eller ringer upp mig (har en kontakt som heter Hem). Jag märker alltid om jag har tappat min mobil och då går jag samma väg som jag antagligen har tappat den på och låter man den vara så hittar jag den igen. :)

Hände en gång att min bror tappade ett SL-kort ute (kort som man åker tåg/buss med) och det stod hans nummer på baksidan. Den människan som hittade kortet var snäll och ringde upp, vissa andra kanske hade tagit och använt den själv..

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Fröken P]
2012-04-30 08:49
#10

Jag har svårt för att ignorera saker som jag hittar, jag tar rätt på den istället.

ingann
2012-04-30 10:28
#11

#9 Om man låter den ligga så är risken stor att nästa som kommer inte är ärlig.. Så jag föredrar nog att en ärlig plockar upp den och hittar mig istället för att förlora den för alltidFlört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

fidojunior
2012-04-30 10:41
#12

#11 Ja det kan hända men jag själv vill inte plocka upp saker för OM ägaren kommer tillbaka, så tänker jag. Beror givetvis på situation också, ligger det en mobil inne i en affär tar jag upp den och ger den till kassörskan.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Nathalie62]
2012-04-30 13:27
#13

#8, Han ville det men jag vägrade så vi träffades i affären Tungan ute(jag skulle dit och handla ändå)

#9, Det är en stor risk att låta den ligga kvar, det hade jag nog inte kunnat men jag förstår ditt tänk.

Annons:
[Fröken P]
2012-04-30 13:45
#14

#13  okej, jag fattade för att du hade lämnat telefonen till polisen och de lämnade över den. jag skulle nog inte vilja ha personlig kontakt, och skulle heller inte vilja att mitt namn avslöjades för ägaren.

[Nathalie62]
2012-04-30 13:53
#15

#14, Jag lämnade den till polisen och dom ville ha mitt namn och nummer så ägaren kunde nå mig men dom fick bara ett tillfälligt telefonnumer, (ger mycket sällan ut mitt ordinarie om det inte är mycket nödvändigt).

Wand
2012-04-30 17:52
#16

Tyvärr måste jag väl säga att jag skulle nog behålla den. Jag VILL inte det, men min hjärna gör sådant per automatik. Jag har ett förflutet som kleptoman. Obestämd

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Fröken P]
2012-04-30 18:06
#17

Om man hittar en telefon som man behåller ska man nog ha tur om den inte blir spärrad ;) Ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte om jag hade lämnat in pengar till polisen om jag skulle hitta några tusen, men det är ot i denna tråd ;)

Dipsie'n'Poo
2012-05-01 18:54
#18

Jag skulle själv inte låta den ligga, vem vet som kommer efter? Kanske sprarar den. För då vet jag att jag har tagit hand om den och antingen lämnar den till polis eller närmaste ''sak''.

För en gång åkte jag lift (ankar-lift?) i en liten backe och hittade en mobil, steg av och lämnade den i lifthuset (?)… Vet dock inte vad mer som hände efter det.. :P

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Saga85
2012-05-03 23:11
#19

Jag valde övrigt. Min lillebror hittade en mobil en gång, och då väntade vi tills ägaren ringde upp, och jag mötte upp honom. Han ville ge mig hittelön, men jag avböjde.

Samma sak när jag tappade bort min mobil, ringde upp den och bestämde möte med han som hittat den. Försökte ge en hittlön, men han ville inte ha mina pengar.

Wand
2012-05-04 02:51
#20

#17 Min vän hittade en iPhone 3GS på tågstationen som hon behöll, den har inte blivit spärrad än. Cool Sedan hittade hon en telefon som hon visste att en klasskompis glömt men hon lämnade inte tillbaka den, då är det lite överstyr. Obestämd

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
[Nathalie62]
2012-05-04 03:26
#21

#20, Det var ju väldigt taskigt gjort mot sin klasskompis, konstigt att hon inte fick dåligt samvete och lämnade tillbaka den igen.

flisan708
2012-05-04 06:53
#22

Om jag skulle hitta en telefon skulle jag se om det finns något ICE nummer inlagt i den och ringa. Skulle jag inte hitta det så skulle jag lämna telefonen till polisen. Hoppas att de människor skulle göra detsamma.

Själv har jag skaffat ett säkerhetspaket från My safety http://www.mysafety.se/sparrservice och skulle då min telefon tappas kan jag spärra den så den blir värdelös för den som hittar den.

[Fröken P]
2012-05-04 07:10
#23

#22 man kan ju spärra telefonen även utan säkerhetspaket.

[Nathalie62]
2012-05-04 14:39
#24

#23, Det har jag också för mig man kan ?

[Fröken P]
2012-05-04 14:42
#25

klart man kan, jag har ju gjort det nyligen Flört

[Nathalie62]
2012-05-04 14:51
#26

#25, He he.

CelsiusT
2012-05-08 16:50
#27

Första telefonen jag tappade så ringde jag till telefonen och då svarade en människa. Jag hade tappat den i en butik så hon lämnade den till kassan och jag hämtade telefonen.

Andra gången så blev min telefon stulen. Efter några dagar ringer det till min mamma. Då är det tjuvens mamma som hittat telefonen i pojkens rum och hittat 'mamma'-nummret i telefonen.

Har även blivit av med plånböcker och då det finns id-kort i så har dom alltid kommit tillrätta. Tacka vet jag snälla och ärliga människor som hjälper till att få saker tillrätta. Man blir så ledsen när man blir av med det och man blir så otroligt glad när man väl får det där samtalet att någon vänlig själ har hittat den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Nathalie62]
2012-10-15 21:09
#28

Piffar upp denna tråd också Skrattande

Honestyisdead
2012-10-15 21:13
#29

Det beror på var jag finner den. Är det i en butik, restaurang eller på bussen lämnar jag det till personal. Är det på gatan letar jag efter ett hemnummer om det finns annars lämnar jag till polisen.

Caf_Roy
2012-10-16 00:27
#30

Jag kollar alltid i telefonboken.

Hittade en för ett tag sedan som varken hade hem, ice, mamma eller något sådant, däremot hittade jag några nummer i telefonboken som bara hade smeknamn, så jag utgick från att personen kände dessa väldigt väl. Ringde ett par och fick numret till ägarens syster (tror jag det var). Vi bestämde en mack jag skulle lämna den på.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

kissidor
2012-10-16 10:36
#31

plocka upp och kolla i telefonboken för att se om man kan få tag i ägaren eller en släkting/nära vän, absolut. ger det inget så är plan B att lämna den till polisen Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

Caf_Roy
2012-10-16 11:52
#32

Om jag inte hittade något sätt att kontakta ägaren i telefonen skulle jag lämna den i närmsta affär/t-banespärr eller liknande så får dom lämna den till polisen om ägaren inte dyker upp inom några dar. De flesta går ju tillbaka och letar eller frågar där de tror att de tappat den.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Stephanie
2012-10-16 13:57
#33

Jag har aldrig hittat en telefon, men skulle göra som de flesta andra här - kolla i telefonboken efter Hem, Mamma, Syrran eller liknande. Nån borde ju veta vems telefon det är Glad

Förra året hittade jag en plånbok, då kollade jag på körkortet i och ringde upp personen som kom förbi jätteglad efter en stund Glad

Jag gör helt enkelt som jag vill att andra skulle göra om de hittade min borttappade sak. Jag försöker hellre hitta ägaren själv först och om jag inte gör det så lämnar jag den till polisen.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Nathalie62]
2012-10-16 16:40
#34

He he, jag hade tyckt det var väldigt genant att titta i andras mobiler även om jag hade hittat en på gatan så jag skulle hellre lämna över den till polisen direkt Tyst

Annons:
Alibi
2012-10-17 23:48
#35

Tog "övrigt"
Lämnar in den i närmsta butik eller vad det nu kan vara. Närmsta allmäna ställe eller hur jag ska förklara, men jag antar att ni förstår. :'D

I'm gonna let my little light shine

monstermash
2012-10-20 14:11
#36

Min mamma hittade min nuvarande mobil på gatan. Hon tog hem den till mig, så laddade jag den och letade upp en kontakt som ägaren hade smsat med, och ringde och bad dem hämta mobilen hos oss. Var ganska rörigt, vi fick inte tag på ägaren utan pratade bara med dennes kompis. Efter tre veckor (och massa försök från vår sida), så meddelade ägaren att han inte ville ha mobilen. Så nu har jag tagit den istället. Tungan ute

Människan hade absolut inga "Hem", "mamma" eller sånt heller. Så tillslut tog jag bara ett nummer som han smsat med.

Alibi
2012-10-20 14:17
#37

#36 Ja, så kan man också göra, haha. Det lönar sig ju ibland att vara ärlig. Nu behöver du inte ha några som helst skuldkänslor heller. ;)

Ett tips är ju dock att sms.a till någon i sin egen familj, då får man reda på vilket nummer just den mobilen har och så kan man googla/söka på internet vart mobilen är "registrerad" eller vad man ska säga. :)

I'm gonna let my little light shine

monstermash
2012-10-20 14:21
#38

#37 - Nä, min mobil hade nyss gått sönder och jag hade ingen alls. Så det var skönt för min plånbok att han inte ville ha tillbaka den. Tungan ute

Jo… Så kan man ju också göra.

kissidor
2012-10-20 14:37
#39

det var ett ovanligt sätt att skaffa sig en mobiltelefon monstermash Skrattande! men som sagt, om du var utan och ägaren inte ville ha tillbaks den så var ju alla glada, så det var väl kanon Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

monstermash
2012-10-20 15:09
#40

Haha ja, det var smidigt faktiskt. Det märks att den är begagnad, men vafan, den var ju gratis. Flört

kissidor
2012-10-20 15:32
#41

man ska inte skåda given häst i munnen heter det ju Skrattande. men du kan nog inte räkna med att det ska lösa sig på samma sätt nästa gång Skrattande, så då kan du ju istället försöka spara undan till nåt du blir riktigt nöjd med Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
monstermash
2012-10-20 15:42
#42

Jag är inte nöjd med mobilen överhuvudtaget, så det ultimata hade ju varit att någon faktiskt hämtat den… Flört Nu känner jag mig lite tvungen att ha kvar denna eftersom den fungerar. Onödigt att köpa en ny mobil med en fungerande. Men det var ju nice att hitta den när jag inte hade någon, så slapp jag vänta på att få en ny. Skrattande

kissidor
2012-10-20 15:49
#43

såg ju på andra sajten vad det var för sort, en x10 mini pro - som sagt jag förstår dig. och jag förstår förre ägaren också Skrattande.

men jag tycker faktiskt inte du behöver känna dig moraliskt tvingad att ha kvar den bara för att den fortfarande funkar - jag brukar resonera som så att man ska skaffa sig en ny medans den man har ändå fortfarande funkar även om man börjar bli trött på den, för då har man ju en reservtelefon iaf vilket kan vara väldigt bra Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

monstermash
2012-10-20 15:55
#44

#43 - Mjo. Funderar också på att skrota denna medans den fortfarande fungerar. Sist stod jag ju där utan att någon av mina vanliga extramobiler fungerade heller, vilket var ganska surt. Får väl se hur jag gör!

kissidor
2012-10-20 15:59
#45

ja eller hur? så tycker jag absolut du kan resonera Flört. jag håller tummarna för att du kan prioritera undan pengar till en ny - man använder ju sin telefon så mycket så det blir ett alldeles för stort irritationsmoment om den är dålig Skrikandes!

Värd på Mobiltelefoner och Android

monstermash
2012-10-20 16:05
#46

Min pappa har redan frågat mig vad jag vill ha för mobil, men jag visste inte. Sedan la jag det letandet på is… Så det lutar ju åt att han kommer betala mobilen åt mig, som han brukar göra. Så på det sättet är jag bortskämd, slipper åtminstone lägga mina pengar på det. Isåfall hade det nog dröjt flera månader innan jag kunnat köpa en ny!

kissidor
2012-10-20 16:19
#47

härligt monstermash Glad! tycker du ska börja fundera ordentligt på vad det är du vill ha snarast innan du retar ihjäl dig på denna Flört. om du funderar ut vad det är som är viktigast i en ny telefon för dig så hjälper vi dig gärna med förslag om du vill Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

Ketang
2012-10-20 16:19
#48

Nu har jag aldrig hittat en telefon så jag vet inte riktigt. Men jag TROR att jag kollat telefonboken för att se om det fanns någon "mamma", "Älsklingen" eller liknande som man kunde ringa och säga att jag hittat en telefon som någon dom känner tappat. Kommer jag inte in i telefonboken lämnar jag den till polisen så får dom ta hand om den.

Annons:
monstermash
2012-10-20 16:28
#49

#47 - Jo, jag har en tråd här inne någonstans om vilken mobil jag borde köpa. Men det projektet orkar jag inte ta tag i för tillfället så får väl irritera mig på denna istället. Tungan ute

[Nathalie62]
2012-10-20 20:19
#50

Ha ha ha monstermash, det var en annorlunda händelse Glad förstår dock varför dom inte ville ha den tillbaks Tungan ute men det är bara tt behålla denna så länge tills du fått en ny, det är alltid bra att ha en reservtelefon till hands Flört och denna duger ju ändå så länge.

Farwuq
2012-10-20 20:30
#51

Ja det var märkligt, man brukar åtminstone vilja ha tillbaks sim-kortet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

monstermash
2012-10-20 21:13
#52

#50 - Ja, jag tröstar mig med att den var gratis, så det gör inget att den är lite dålig och att jag knappt kan läsa sms utomhus om det nu inte regnar, för att skärmen är så kass… Jag slapp betala ett öre för den iallafall. Oskyldig

#51 - Jo, men ägaren ville inte ens prata med oss utan vi fick sköta det genom dennes kompis. Väldigt konstigt. Har nog slängt det SIM-kortet vid det här laget, så synd om ägaren om den kommer och har ångrat sig… Tungan ute

jaerven
2012-10-20 23:20
#53

#51

Kanske ett kontantkort.

kissidor
2012-10-21 09:29
#54

haha, det där påminner mig faktiskt om en flaska mörk rom som jag i min ungdom ett tag hade hemma hos mig - den hade avsiktligt "glömts kvar" på efterfest efter efterfest och vandrat vida omkring på det sättet för även om det var det sista som fanns kvar på festen att dricka så var det ingen som tålde mer än en munful av denna elaka smörja Skrattande- (jodå, jag "glömde" den också nånstans sen Flört)

Värd på Mobiltelefoner och Android

monstermash
2012-10-21 11:27
#55

Haha Tungan ute

Annons:
[Nathalie62]
2012-10-21 14:58
#56

#54, Ha ha ha ha ha Tungan ute

Ratzo
2012-10-21 16:03
#57

Min pappa tappade sin mobil när vi var på tivoli, han hade två mobiler och han hade skrivit in numret på den andra mobilen i den som han hade tappat. Så det var en kille som ringde till hans andra mobil från den borttappade och berättade att han hittat den. Så han fick tillbaka den.

I can't drown my demons, they know how to swim.

Zadeira
2012-10-21 16:08
#58

För bara nån månad sedan hittade jag en tappad telefon. På skärmen blinkade tre missade samtal, samt ett oläst sms. Jag kollade dem och de var alla från samma person så jag valde helt enkelt att ringa upp det numret från min egen telefon och berätta att jag hittat en telefon som hon verkade känna ägaren till.

Det visade sig vara hennes bästa vän som tappat telefonen. Vi möttes upp och hon fick telefonen och skulle se till att den hamnade hos rätt person.

Om jag hade tappat min telefon är det så jag skulle vilja att personen som hittade den gjorde. Jag har både hemnummer och familjen tydligt namnade så det är lätt att hitta numren till dem jag träffar dagligen.

[Nathalie62]
2012-10-21 16:12
#59

Trevligt att höra hur ärliga ni är Glad jag tror många hade behållt den själv speciellt om det är en ny sådan eller vad tror ni ? Jag vet 3 styck som faktiskt behöll telefonen själv ObestämdSkrikandes

Upp till toppen
Annons: