Annons:
Etikettövrigt
Läst 5498 ggr
SimsBrooke
5/29/12, 10:06 AM

Försäljningsföretag ringer!

Jag börjar bli trött på företag som ringer mig på min mobil. Jag har hemligt mobilnummer och de får fortfarande tag på mitt nummer. Men de kanske kan hitta nummer oavsett att dem är hemliga eller ej.

Men kan man på något sätt sätta en blockering för att dessa ska kunna ringa upp mig? Jag svarar inte när de ringer och jag börjar som sagt tröttna på att dem ringer mig. Jag är inte intresserad över vad dem har att säga.

I dag(för 10 min sen) så ringde det ett 031 35 29 110 nummer till mig. Och detta var ett företag som heter Faceaway har jag för mig det hette. Jag är grymt less på dessa att de ska ringa mig.

Kan man på nått sätt blockera såna här nummer?

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
Alex
5/29/12, 10:09 AM
#1

Nix är väl en bra början.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Fridaybrew
5/29/12, 10:15 AM
#2

Om man inte svarar så ligger man ofta kvar på ringlistan så de ringer tillbaka om om om om igen tills du svarar o säger ja/nej till det de har att säga.

Som fd telesäljare så är det bara svara och säga nej tack omgående. sparar tid.

En gång ringde jag en kund som sa sig inte ha tid och gav ngn ursäkt  så jag sa ok ringer tillbaka senare. så ringde jag denna snubbe säkert 3-4 ggr och varje ggn var han sååååå upptagen blabla. Sen sista gången blev han sur för att jag ringde så ofta, då sa jag det är bara säga nej på en gång istället så ringer vi inte tillbaka men om någon säger de är upptagna så ringer vi upp senare.Då sa han nej och vips inga mer samtal från mig. Visste ju att han inte var intresserad egentligen men som telesäljare så gör man det man får betalt för ringer helt enkelt.

Snabba nej är svinskönt som säljare, dock behöver man inte bli otrevlig =) För iaf där jag jobbade fick vi projs för nej också, Så hellre 20 snabba 08 nej än sitta i 20 minuter med ngn norrlänning som sen sa nej =)

/Fridaybrew

SimsBrooke
5/29/12, 10:21 AM
#3

#1 Har för mig att nix inte hjälper på mobilerna, eller har jag fel?

#2 Men ofta är det ju så från det man läst på nätet om numrena att när man väl svarar i telefonen så svarar dem inte tillbaka och så har man ingen chans att säga att de ska slutar ringa för att man inte är intresserad. Och sen har jag läst någonstans att om man svarar kan mobilräkningen bli riktigt dyr och det har jag inte råd med då jag är arbetssökande och har inte såna pengar så jag kan betala räkningen om den går över 2000 kr.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Fridaybrew
5/29/12, 10:27 AM
#4

långa telenummer som liknar utlandsnummer är bara låta bli att svara likaså dolda nummer. Men tex det svenska nr som ringde dig där du vet vad det är för företag bakom så är det bara svara och vara vänlig men bestämd nej tack.

/Fridaybrew

SimsBrooke
5/29/12, 10:30 AM
#5

#4 Jag visste inte vad det var för företag det visste jag då jag sökte på nätet. Så då dem ringde så hade jag ingen aning om vilka de var

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[TrevorS]
5/29/12, 11:44 AM
#6

Nix gäller inte till mobiltelefon eftersom företaget får inte ringa om det inte är från till exempel abonnemanget du har.

Det kan ha varit om man registrerat något och man skulle skriva hemnumret och man skrivit in mobilnummret som det registreras. De har tydligen en dator som slår upp nummret så de är inte alltid medvetna om att de ringt till ett mobilnummer. Dock kan man berätta för dem att de ringt till en mobiltelefon och att man vill att de ska stryka dig ur deras lista så brukar det sluta efter ett tag. Har själv haft samma problem.

Annons:
ingann
5/29/12, 2:53 PM
#7

Om du svarar på undersökningar på till exempel Pointshop eller liknande så måste man uppge ett telefonnummer för att komma igenom undersökningen/tävlingen och då får alla företag som är inblandade i frågorna del av dina uppgifter.

Jag retar mig enormt på att de ringer även fast man kryssar i "Nej, tack" på deras erbjudanden. Varför ha det alternativet med när de ändå inte respekterar mitt svar?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
5/29/12, 4:32 PM
#8

Jag har hört att det sker per automatik också när det ringer upp, vet dock inte riktigt hur det fungerar men det kan jag ta reda på.

Har man hemligt nummer får dom inte ringa dig, då bör man stämma dom så dom slutar med det. Dom får nämligen böter då om man kan bevisa att dom ringt trots att ens nummer är hemligt.

ingann
5/29/12, 5:10 PM
#9

#8 Om man genomför undersökningar som jag skrev om så godkänner man vid deltagandet att de företag som finns angivna i den får kontakta dig via det nummer du uppgivit.

Att ha hemligt nummer innebär inte att de inte får ringa dig. Det betyder bara att du inte kan hittas via allmänna telefonlistor.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
5/29/12, 7:03 PM
#10

#9, Det är när man använder NIX som dom inte får lov att ringa och som man bör anmäla. Har man bara hemligt nummer så kan dom tyvärr ta reda på det ändå, det sköts med datorer så de bara slår in vilka nummer som helst.

ingann
5/29/12, 7:11 PM
#11

# 10 NIX  funkar bara på hemtelefoner. Inte mobilerFlört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
5/29/12, 7:45 PM
#12

#11, Varför gäller det inte på mobiler ?

ingann
5/29/12, 8:01 PM
#13

#11 Googlade på det nu och de har visst börjat med mobilspärr också Glad Kanonbra! Förr, när jag anslöt till NIX så gällde det endast hemtelefoner.

Men det finns som sagt undantag som låter företag ringa ändå, som till exempel om du uppgett ditt mobilnummer någon gång till företaget, genom tex undersökningar på nätet.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
[Nathalie62]
5/29/12, 8:11 PM
#14

#13, Det låter ju super, men då borde det också kunna anmälas om dom ringer.Man får låta bli att ange sitt ordinarie nummer och använda något reserv nummer istället.

ingann
5/29/12, 9:03 PM
#15

Här kan man läsa allt om NIX, hur man ansluter sig och vad man ska göra om an ändå blir uppringd.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[TrevorS]
5/29/12, 9:59 PM
#16

#15. Nix finns inte till mobiltelefon. Endast hemtelefon eftersom försäljare ej får ringa till mobilnummer. Flört

Om de ringer i alla fall kan du kontakta nedan bifogad länk. Men det finns undantagsfall som att du beställt något så kan det stå att du ger dem rätten till detta. Vet flera som klickar i utan att läsa för de tycker det är för lång text.

http://www.dm-namnden.org/

ingann
5/29/12, 10:18 PM
#17

#16 Jag läste inte vad som stod utan tittade bara på första sidan där en mobilknapp finnsFlört

Det är precis vad jag skribit i flera inlägg att det finns undantag.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
5/29/12, 10:45 PM
#18

#16, Det var så jag menade eftersom dom inte får ringa mobilnummer. Läser man inte hela får man ju lite skylla sig själv tycker jag.

[TrevorS]
5/29/12, 10:48 PM
#19

Jo, tyvärr är det lite sitt egna fel att man inte läst. Nu vet jag inte riktigt hur det ligger till med första ämnet, men mitt tips är att be dem stryka dig ur registret och meddela dem att de ringt till en mobil. Tillslut är du borta ur listorna så slipper du problemet, har du abonnemang kan man väl byta nummer, vissa operatörer kan man även byta gratis någon gång om året, då får man förklara att man har problem med försäljare och vill då byta.

[Nathalie62]
5/29/12, 11:34 PM
#20

#19, Bra råd ! Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: