Annons:
Etikettvarningar
Läst 3062 ggr
[Kaktuz]
6/4/12, 6:42 AM

Stöldsätt-varning

En våg av stölder av mobiler har ökat och detta är en som drabbats av ett av dessa tillvägasätt som används, som polisen är medveten om:

Jag hade varit på en pub i Göteborg city och skulle ta mig hemåt när jag träffar på två glada killar. De kommer fram och säger glatt "Barca barca, dansa, dansa!!". Jag skakar på huvudet och visar att jag inte förstår, de säger så igen varpå ena killen ställer sig bredvid mig och lägger sin ena arm på mina axlar, lyfter ena benet. Jag förstår då att de vill visa mig ett danssteg, så jag lägger min arm om den ena killen och lyfter också mitt ben.

Vi "dansar" runt sådär i kanske 2 minuter, då killen som höll om mig hämtar en öl som han öppnar och ger mig. Vi skiljs glatt åt och går vidare åt varsitt håll. Jag går kanske 10-15 meter då jag märker att något är fel…min telefon finns inte där den ska finnas (!!!!!). Jag springer tillbaka men de är ju såklart borta.

Hur de lyckades få upp min telefon ur min byxficka förstår jag inte, jag hade den kvällen ett par tajtare jeansbyxor så jag kände hela tiden telefonen i fickan…eller ja, nästan iallafall.

Jag snackade med min operatör och de hade fått in ett likadant ärende ca. 1 vecka tidigare. Någon dag senare läste jag ett repotage i Göteborgsposten om att fickstölder har ökat markant i Göteborg och ett par dagar senare pratar jag med en före detta arbetskompis som råkade ut för något liknande.

Telefonen är såklart spärrad via IMEI och via iCloud.

Annons:
[Nathalie62]
6/4/12, 5:35 PM
#1

Det är mycket tråkigt att folk inte kan hålla reda på ditt och mitt, hoppas telefonebn hann spärras innan dom gjorde något dumt. Det är bra att polisen är medvetna om detta men jag tror tyvärr inte dom kan göra mycket, man måste tänka på det själv men vad jag hört är många väldigt skickliga med sitt tillvägagångsätt så det är svårt att undvika helt tror jag. Det är så beklagligt att man inte kan ha något ifred SkrikandesGråter

[Kaktuz]
6/5/12, 6:38 AM
#2

Visst är det… Obestämd

Bamse 08
6/6/12, 10:07 AM
#3

Usch, ja det är väldigt tråkigt att folk vill göra sånt här.

What doesn't kill you makes you stronger.

Upp till toppen
Annons: