Annons:
Etikettoperatörer
Läst 10875 ggr
kaffemoster
2012-06-28 11:07

Dålig täckning!

Jag har haft en "gammaldags" mobiltelefon i flera år med Comviq kontantkort. Täckningen hemma har varit helt OK. Min man har haft ett par olika mobiler med teliaabonnemang, också de har fungerat bra med avseende på täckningen.

Nu har jag skaffat min första smartphone, en HTC One V, med teliaabonnemang. Jag valde ganska noga och tycker om telefonen i sig, men… den fungerar inte hemma. Att ringa går med nöd och näppe och slutar ofta med att jag ringer upp på den fasta telefonen i stället, att surfa går knappt alls eftersom jag hela tiden tappar kontakten. Jag kommer heller inte in i Spelbutiken. Vi bor ett par mil utanför Uppsala. Inne i stan fungerar telefonen, men den är näst intill obrukbar hemma. Hur kan detta komma sig?? Täckningen måste väl kunna fungera, eftersom våra "vanliga" mobiler har fungerat bra. Är smartphones gjorda bara för folk som bor i stadsmiljö?? Om felet ligger i telefonen, finns det modeller av smartphones som är pålitligare? Eller måste jag helt enkelt avstå från smartphone och återgå till min gamla trotjänare?

Tacksam om jag kan få tips och kommentarer från er som är mer vana användare!

Kan tillägga att jag har reklamerat hos Telia och väntar på svar. Den stackars expediten kunde varken säga bu eller bä när jag krävde att få abonnemanget upphävt. Hon måste höra med kundtjänst och ska sedan höra av sig till mig. Jag har dock inte för avsikt att betala i två år för en telefon som jag inte kan använda i mitt eget hem!

Annons:
MartinO
2012-06-28 13:25
#1

När man bor lite avsides, bör man alltid studera operatörens täckningskartor. Jag hade liknande problem, med dåligntäckning på jobbet och god täckning hemma. Det visade sig vara fel på simkortet. Fick ett nytt, och då fungerade det smärtfritt.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

kaffemoster
2012-06-28 14:45
#2

Enligt täckningskartan så har vi täckning här.

Jag pratade med en av grannarna, en ung familj där båda två har iPhone och teliaabonnemang. Han sade först att "visst, deras mobiler fungerar". När vi pratat lite till så kommer det fram att visserligen måste han stå på ett visst ställe i huset för att det ska gå att prata, eller gå ut. "Vi ligger i radioskugga här", säger han. Och det accepterar han tydligen, men det gör inte jag! Betalar jag för en telefon så vill jag kunna prata i den också!

Vad jag inte fattar är hur det kan ha fungerat bra i alla år vi bott här med de vanliga mobilerna men inte nu med smartphone?

[Nathalie62]
2012-06-28 22:49
#3

#2, Det låter ju också konstigt om ni har bra täckning men klart du inte ska acceptera sådant, hör med telia om du kan man prova byta SIM kortet som Martin nämnde och se om det bir någon ändring, annars hoppas jag du får den utbytt.

[Vargöga]
2012-06-29 11:37
#4

Jag har samma problem med alla mina mobiler. Jag ligger i en gråzon så om jag måste ringa så måste jag vara nära ett fönster för att få en hyfsad täckning. Tyvärr kan ingen operatör göra något åt mitt problem då jag ligger i en gråzon (radioskugga skriver du). Tyvärr har jag ingen fast telefon att ringa med.

kaffemoster
2012-06-29 12:28
#5

Men om man inte uppenbart bor illa till, t ex bakom ett berg eller liknande, så förstår jag inte varför det finns gråzoner. Det borde operatörerna kunna göra något åt, om de ville! I mitt fall har vi, som jag skrev i första inlägget, inga problem med täckningen i de "vanliga" mobilerna, det är smartphone som det verkar vara problem med.

[Nathalie62]
2012-07-01 07:40
#6

#5, Har du provat att byta SIM kort eller pratat med din operatör om det än ?

Annons:
Lina R
2012-12-13 16:53
#7

En del har dålig täckning helt enkelt, inte så mycket man kan göra åt det, oavsett operatör.

Nyare telefon = sämre mottagning.

Kan du ha fast telefoni? Bredbandstelefon?

Själv har jag bott "off the grid" förut, i en by med riktigt dålig täckning och just mitt hus var alltså helt i radioskugga. Det fanns 1 fönster där telefonen kunde ligga för att ta emot sms, och ville vi ringa gick vi upp till vägen eller använde ip-telefonin.

Blev jag arg för det?

Nä. Mobiltelefontäckning är inte en mänsklig rättighet.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Snurpan79
2012-12-13 21:48
#8

Mottagningen skiljer sig åt på olika telefoner då det är olika antenner i dem. Du kan alltså ha super bra mottagning med en telefon men samma kort i annan mobil kan strula. Hade många kunder med detta problemet när jag jobbade på Tele2:s kundtjänst. Sen kan det naturligtvis vara så att SIM-kortet börjar bli slitet och sådant, men det kan man lätt utesluta genom att testa kortet i gamla luren igen.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Myrrami
2013-01-09 10:22
#9

Jag har samma problem hemma hos mig men har kommit fram till att det enda att göra är att låna hem telefonerna och testa att antennen är stark nog.

[VSK]
2013-01-11 20:52
#10

När ni kollar på täckningskartan så måste ni ha i åtanke att den är grundad på bilantenn. Således så är det alltid sämre mottagning i verkligheten. Såvida man inte sitter i bil med takantenn då.

kissidor
2013-01-12 08:40
#11

jaså är det också? jag trodde bara att det var utomhus, men det är ju tillräckligt stor skillnad det Rynkar på näsan

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
2013-01-12 08:54
#12

#11

Jo så är det.

Men det är ju inget operatörerna skyltar om precis. Obestämd

Upp till toppen
Annons: