Annons:
Etiketthårdvara
Läst 4366 ggr
kissidor
2012-07-07 12:12

Android med bra prestanda för små händer?

ja hur sjutton hittar man en sån nu för tiden? har själv en nexus som jag är jättenöjd med, men den är lite för stor för mina tassar framförallt när jag ska skriva och bara har ena handen fri. nu är jag ute efter en lur i födelsedagspresent till min dotter som fyller nio i slutet av augusti, och hennes händer är förstås ännu mindre. men alla nya modeller i det lite högre prestandasegmentet är ju så stora!

mina främsta önskemål på luren är följande:

  • snabb och laggfri med bra lagringsutrymme
  • repmotståndskraftig skärm, typ gorilla glass eller likvärdigt
  • bra respons i skärmen förstås
  • som sagt, inte för attans STOR!
  • gärna lite vatten- och stöttålig också
  • den ska helst ha ICS eller åtminstone ha tillverkarens löfte att den kommer att bli uppgraderad med det

prismässigt är det önskvärt om man kan komma under fyratusen iaf, och kan man komma under tretusen så får vi ju råd med tårta också Skrattande

jättetacksam för tips och råd Glad!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
MichaelE
2012-07-07 16:54
#1

Xperia Mini? Den har fått uppdateringen till ICS nu och är lagom liten/stor och hyffsad prestanda. Priset är kring 2500 gissar jag.

Annars är det Samsung Galaxy Mini som är alternativet.

kissidor
2012-07-07 17:36
#2

tack för tipsen michael!

xperian är väl nästan lika liten som x10 minin var? isåfall är den lite väl liten, den gör ju liksom inte androidupplevelsen rättvisa. och dessutom var jag inte ett dugg nöjd med min egen x10 mini på sin tid och har väl mer eller mindre svurit att aldrig mer sony/sony ericsson - vilket jag borde ha tänkt på att nämna Skäms.

för närvarande har hon fått ärva min lg p500 som jag akutköpte när x10minin valde att bara dö när det passade som sämst ekonomiskt - hade väl haft 10-12 loppor i oförutsedda utgifter den månaden så jag fick rätta mun efter matsäcken. det är ju en riktig budgetlur vilket naturligtvis märks, men jag tyckte faktiskt jag hade bytt upp mig från x10 minin ändå. men p500:n är alltså ganska lagom stor för henne med sin 3,2" skärm, så jag tänker mig att upp till 3,5" är ok - men det verkar ju som om allt nytt som kommer i det högre prestandaskiktet är över 4" Rynkar på näsan.

kollade samsung galaxy mini 2 men den har lite lägre prestanda än jag hade tänkt mig men det kanske borde duga åt en nioåring egentligen Obestämd - jag får fundera på saken.

men nu när jag har förtydligat mig lite ang storleken, har du några fler tips tro Flört?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2012-07-07 17:37
#3

Jag gillar ju i och för sig samsung S2 LTE, så småningom ska det komma ICS till denna också, har själv små händer och tycker denna modell är lagom att hålla i.

kissidor
2012-07-07 17:40
#4

ja kanske är det helt enkelt en S2:a hon ska ha nathalie, jag har funderat på det men vill gärna ha fortsatta tips om alternativ Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2012-07-07 17:43
#5

#4, Vi väntar självklart på fler tips, kan vara bra att ha lite att kolla efter, åk annars över till Media Markt om ni har nära dit och låt henne testa sig fram, där har dom ju telefonerna igång också.

kissidor
2012-07-07 17:44
#6

fast helst ska det ju bli en överraskning Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Nathalie62]
2012-07-07 17:45
#7

#6, Ha ha, då blir det ju lite värre, har hon pratat om vad hon vill ha för en ?

MichaelE
2012-07-07 18:07
#8

Xperia Mini är Större än X10 Mini

kissidor
2012-07-07 18:28
#9

Nej hon vet nog ingenting om att välja mobil Nathalie, hon är ju bara åtta. Och det är inte förrän till hösten när hon börjar trean som de får börja ta med mobiler till skolan, efter det när hon sett vad kompisarna har kan man ju tänka sig att det kommer önskemål om sort… Jo jag vet Michael, den är lite större, men jag tycker den fortfarande ser skitliten ut. Och så var det det där med Sony då… Men jag ska försöka få mig en titt på den irl :-)

Värd på Mobiltelefoner och Android

MartinO
2012-07-07 19:06
#10

Androidlurr tenderar att få större, och större skärmar. I budgetsegmentet är de heller inte speciellt stöttåliga. Mao inte lämpliga för en nioåring.

Min rekommendation, är en telefon, som funnits ett par år på marknaden som fortfarande är riktigt konkurrenskraftig och har världens näst bästa mobilkamera.

Nokia N8 med Symbian Belle är riktigt användarvänlig och till ett riktigt överkomligt pris idag. Hårdvarumässigt, med Gorillaglas och aluminiumhölje, är det en stryktålig telefon. 3,5"skärm gör att små händer klarar telefonen. Lägg till att Nokia skickar med rubbet. Bra lurar, HDMI-kabel och USB OTG-kabel.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

kissidor
2012-07-07 20:00
#11

Tack Martin, det låter som ett jättebra alternativ på alla sätt, men tyvärr tror jag det är rätt väsentligt att hon får tillgång till Androids app-utbud :-(. Du vet, om de andra ungarna kan ladda ner det och det spelet men inte hon så tycker hon nog att det är tråkigt och undrar varför bara hon fått en sån "konstig" lur.

Värd på Mobiltelefoner och Android

MartinO
2012-07-07 21:22
#12

De flesta spel finns för olika plattformar. Det är nästan bara wordfeud, som inte finns för symbian.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

kissidor
2012-07-08 08:14
#13

menar du det Förvånad? oj, jag trodde det var det som var det i stort sett enda kruxet med symbian, att det fanns väldigt mycket mindre app-utbud. men det kanske gäller andra typer av appar än just spel då? nå, jag får kolla upp det Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
MartinO
2012-07-08 08:51
#14

Gå in på http://store.ovi.com/ och titta på utbudet för Symbian.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

kissidor
2012-07-08 09:15
#15

ja nog fanns det spel alltid Glad. men tex minecraft och noogra nuts fanns inte, och då blir det besvikelse Flört.

själv skulle jag inte kunna ha en symbian-telefon för då skulle jag bli av med mina bank-appar som gör livet så mycket smidigare, men os:et i sig verkar ju bara få lovord från alla håll så förhoppningsvis växer det på marknaden och det blir därmed intressantare för fler att göra appar till det

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2012-07-08 09:36
#16

funderade lite smått på om jag skulle släppa min aversion mot sony ericsson och ge sony en chans, och tyckte då att xperia go skulle kunna vara nåt som stämde riktigt bra med min spec på vad jag tänker mig vore en vettig telefon för dotran - men nog fX( argn hade den deras idiotiska inbyggda batteri alltid!

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Fröken P]
2012-07-08 10:12
#17

jag har en samsung galaxy w, den funkar bra för små händer.

kissidor
2012-07-08 10:58
#18

ok, tack för det tipset! det finns ju så många galaxy-varianter så man blir helt snurrig Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2012-07-08 13:34
#19

Ja det är svårt att välja och vraka bland alla modeller som finns, helst ska det ju vara något "som kompisarna har" Skrattande jag tror ju att Galaxy är bland dom vanligaste lurarna idag men det kan lätt förändras tills hon har åldern inne men hade helt klart satsat på en sådan ändå.

kissidor
2012-07-08 15:15
#20

ja det finns mycket som talar för en galaxy nånting nathalie - men som sagt det finns ju en uppsjö bara av olika galaxy-varianter Obestämd!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
ingann
2012-07-08 16:14
#21

Zte Blade?

Jag är supernöjd med min. Dessutom är de billiga just nu på Elgigantens tv-reklam. Endast 599 kr. Jag betalade 888 kr på Comviqs webbshop.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

kissidor
2012-07-09 09:25
#22

sjukt prisvärd, otvivelaktigt Glad

men jag hade tänkt mig lite högre prestanda, för att det ska vara ordentligt påtaglig skillnad mot den ärvda LG p500 som hon har nu

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2012-08-07 10:14
#23

jag har bestämt mig nu - jag backade på kravet att den skulle vara mycket mindre än nexusen, för jag märkte ju hur enormt sjuk hon är på den, (hon har fått känna ordentligt på min s2:a som jag har i jobbet också men hon föredrar nexusen, och jag kan bara hålla med henne) och att hon håller den och använder den på ett annat sätt än jag. det är ju vi som haft små mobiler förut som vant oss vid att använda dem med enhandsfattning och texta med tummen etc, det har inte hon gjort så det är inget hon saknar.

sen slog det mig att det var dags att att förnya mitt eget mobilabonnemang, så då tog jag med en nexus då så får hon ta över min - så lättar även mitt samvete över att köpa en (trots att den gått ner så mycket i pris från lanseringspriset) ändå fortfarande såpass dyr telefon till en nioåring Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

flisan708
2012-08-07 11:50
#24

#23 Jag som tyckte du skulle kolla in HTC Sensation XE, har den och är supernöjd. Skönt att det löst sig för er!!!

http://cdon.se/hemelektronik/htc_sensation_xe_black-15708702?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner_se

kissidor
2012-08-07 12:19
#25

den är säkert också kanonbra flisan Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2012-08-07 16:35
#26

#23, Så skönt att det löste sig så där, alla blir nöjda Skrattande

Upp till toppen
Annons: