Annons:
Etikettabonnemang-kontantkort
Läst 8167 ggr
flisan708
2012-07-27 12:10

Hemtelefon

Hörde på nyheterna idag att allt färre har sin hemtelefon kvar, har du den kvar?

Jag har hemtelefonen kvar och det beror på att mitt min bostadsrättförening har tecknat ett abonnemang där internet och ip- telefoni ingår.

Annons:
Vixxen
2012-07-27 12:12
#1

Jo, allt fler övergår till att bara ha mobil så det stämmer!

[Nathalie62]
2012-07-27 12:30
#2

Det blir vanligare och vanligare att man avstår från hemtelefoner, till och med äldre har börjat inse hur praktiskt det är med en mobil. Skrattande

Tyvärr har jag kvar min än så länge för att mitt internet är kopplat till ip-telefoni men om ett par månader ska jag säga upp det så jag slipper betala för hemtelefonen, jag använder den aldrig ändå.

[Fröken P]
2012-07-27 13:03
#3

jag bor i villa och måste ha hemtelefon för att kunna ha bredband (adsl) så det blir dyrt med telefoni, bredband och sen har vi digital-tv, allt från Telia. nu har vi ip-telefoni, men det har krånglat några gånger, men jag får inte byta tillbaka till vanlig fast telefoni.

Pelle Långlös
2012-07-27 15:46
#4

Jag har ingen fast telefon. Har bara min mobil. Tungan ute

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

kissidor
2012-07-27 16:28
#5

vi hade också kvar fasta telefon länge enbart för att få adsl, men adsl:en har vi sagt upp nu för 3:s mobila bredband är nu mycket snabbare och stabilare här. vi funderar på att säga upp fasta telefon - det är ju nästan bara "dammsugarförsäljare" som ringer på det numret, men en och annan "gammelmoster agda" har vi väl också som inte förmår lära sig att ringa på våra mobilnr så det får väl vara kvar så länge. det kostar ju ändå nästan inget.

Värd på Mobiltelefoner och Android

gulzebra
2012-07-27 17:08
#6

Jag har hemtelefon. Vet inte hur det funkar kring uppsägning då jag har ip-telefoni. Dessutom är det så pass billigt att det är värt det för de där tillfällena när pengarna på mobilen är slut (har kontantkort), om man ska betala en blocket-annons, såna saker.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Vixxen
2012-07-28 00:15
#7

# 5 Är du inte ansluten till NIX-telefon?

http://www.nix.nu/privatperson.aspx

[Fröken P]
2012-07-28 03:46
#8

Det hjälper inte alltid att vara ansluten till Nix. Om de ringer och säger att det är pga av att de samarbetar med ett företag där man varit kund så bryter de inte mot reglerna. Det var så nyligen i alla fall.

kissidor
2012-07-28 08:10
#10

#7 visst är vi det! Men som fröken P säger, det hjälper inte mycket… De har sina kryphål. Och sen finns det ju de som bara skiter i det också. Fast vem vet förresten, hur illa det skulle vara UTAN nix.

Värd på Mobiltelefoner och Android

ingann
2012-07-28 12:19
#11

Jag har min hemtelefon kvar och kommer behålla den så länge möjligheten finns.

Jag har ju bara kontantkort så att ringa läkare, myndigheter och skolor skulle bli svindyrt utan hemtelefon.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Alenzi]
2012-07-28 13:25
#12

Har inte haft hemtelefon på 5 år :D

Bamse 08
2012-07-28 16:27
#13

Har hemtelefon.

Tycker det blir smidgast så.

What doesn't kill you makes you stronger.

Annons:
Ladydragon
2012-07-28 23:53
#14

nej jag avslutade mitt hemtelefon abonnemang för några år sedan då vi fick Fiber istället

jag tycker det räcker bra med mobilen

11# nja jag håller inte med dig…ringer själv en hel del såna samtal med enbart mobilen och inte blir det så dyrt 
det man får tänka på är att kolla operatöerna och vad dom erbjuder för prisplaner och tyvärr vill man ringa billigt hela tiden så måste man ladda på med pengar varje månad för annars blir det väldigt dyrt fort då man oftast gör över till nån form av standard prisplan då priserna ofta ligger på 1,99 kr i minuten och då rasslar pengarna väldigt fort iväg Förvånad

ingann
2012-07-29 00:49
#15

#14 För mig skulle det bli svindyrt.  Eftersom jag har barn i skolan, en autistisk son, är själv sjuk samt att alla vänner/familj/släkt har olika operatörer på sina mobiler så skulle jag få tanka på med säkert 1000 kr/mån.

Som det är nu så tankar jag för 75 kr varannan till var tredje månad samt har endast uppkopplingsavgift på hemtelefonen (ip-tel) och ingen fast avgift så min totala telefonkostnad ligger på 100-150 kr i månaden.

Det finns INGEN operatör som kan matcha detFlört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

moln50
2012-07-29 13:20
#16

Jag har hemtelefon och mobil

[Nathalie62]
2012-07-29 15:18
#17

#15, Det har du rätt i, så billigt lär man aldrig komma undan med mobiler he he.

[Betleguise]
2012-07-29 16:46
#18

För nåt år sen la jag över hemnumret till moilen, så mycket billigare och min totala kostnad låg då på ca 160kr/månad. Ok, nu ringer jag inte vansinnigt mycket och jag hade 50h jag kunde ringa gratis för vilket jag aldrig uppnådde. Kostnaden för att ha hemnumret i mobilen låg på 49kr och jag tyckte det var ok.

Idag har jag slopat hemnumret och har endast mobilnummer och en totalprisplan så jag vet att jag aldrig kan ringa för mer. Ovsett hur mycket jag ringer/smsa/surfar betalar jag aldrig mer än 249kr. (Ok, inte surf utomlands, betalsamtal eller samtal till utlandet) Det är visserligen mer än jag hade innan men då hade jag inte internet i luren trots att det var en smartis. Nu fick jag det på köpet och en ny Note så överlag känns det bra.(Var kampanjpris)

Den enda anledningen till att ha kvar hemnumret, om man har ett bra mobilavtal, är för att alla andra ska kunna ringa en någotsånär billigt. (Självklar kan även bekämlighetaspekten tas in här.) Å andra sidan har de flesta idag ett bra mobilavtal där de också ringer gratis eller billigt. Nackdelen är naturligtvis att man ständigt är "uppkopplad" mot omvärlden och alltid är nåbar.

Iptelefoni brukar dock vara ett billigare alternativ, särskilt om man kan knyta ihop det med internet och tv.

Man ska också komma ihåg att om man funderar på att slopa hemnumret och sen ändrar sig kostnar nyinstallationen runt 1000kr så är man inte säker på sin sak eller täckning gör man klokt i att avvakta.

Har man ADSL kan man ändå få det även utan hemnummer men det kostar allt från 40 -100kr extra/månad.

[Fröken P]
2012-07-29 16:56
#19

#18 Ang ditt sista stycke, det stämmer, i mitt fall skulle inte bli billigare för mig än att ha ip-telefoni. Jag kan vara utan det, men får betala en avgift ändå, och det känner jag inte för ;) Man kan nästan tro att du jobbar på ett teleföretag :)

[Betleguise]
2012-07-29 17:00
#20

#19 Absolut inte min mening att låta som ett teleföretag. Man vill egentligen ha så lite som möjligt med dem att göra juFlört

Ville bara påvisa att det fanns alternativ, men har man Iptelefoni så är det oftast det bästa alternativet, åtminstone rent kostnadsmässigt.

Annons:
[Fröken P]
2012-07-29 17:21
#21

#20 Skojade bara, du verkade väldigt påläst, det var därför ;)

[Betleguise]
2012-07-29 17:30
#22

#21 Man försöker i alla fall, om inte för andra så åtminstone för sin egen ekonomiGlad (+ att när telebolagen väl ringer kan man diskutera med dem och till slut vet dem inte själva vad de erbjuder en…)

[Nathalie62]
2012-07-29 17:57
#23

#22, Ha ha, det är så sant.

[Fröken P]
2012-07-29 18:12
#24

#22  det är kul att dribbla lite med dem Flört

Upp till toppen
Annons: