Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4326 ggr
[Fröken P]
2012-08-09 10:09

OT: Telefonförsäljare

Hur jobbiga kan de inte vara? kan vara skriver jag, för alla är det ju naturligtvis inte. men när de blir för personliga, kallar mig vid förnamn hela tiden, säger "härligt" vid nekande svar på om de ringer och stör.. igår ringde en ung kille och han var bara för mycket, smörig och lät väldigt självsäker om man nu kan beskriva det så. då avslutar jag snabbt. men inte ohövligt.

hur hanterar ni telefonförsäljare, och vad tycker ni om deras säljmetoder?

det finns kanske en sån här tråd sen förut, men jag chansar! Flört

Annons:
[Nathalie62]
2012-08-09 10:11
#1

Tack och lov så slipper jag sådant, hade inte stått ut med det, jag tycker det är fruktansvärt irriterande Tungan ute

[Fröken P]
2012-08-09 10:14
#2

de börjar med att säga, att jag ringer från xx-företag, men jag ska inte sälja någon prenumeration åt dem MEN du är utvald att prova vår systertidning osv.

utvald? tillåt mig småle!

sen så låter det (i mina öron alltså) så oseriöst när säljaren är så ung och har svårt att uttala vissa ord, och låta allvarlig när denne läser upp texten, jag blir road, kan få lite svårt att hålla masken och inte småskratta Glad

[Nathalie62]
2012-08-09 10:15
#3

#2, Ha ha det kan ja förstå, hade inte kunnat hålla mig för skratt Mr. Green

[Moa-]
2012-08-09 10:19
#4

Är självfallet trevlig, säger tydligt att jag ej är intresserad (om jag nu inte är det) och önskar dem fortsatt lycka under kvällen.

Det är ett arbete som alla andra, ingen annan skulle acceptera att människor är konstant otrevliga för att de sköter sitt arbete, varför skall detta vara okej mot innesäljare???

kissidor
2012-08-09 11:08
#5

jag är så dålig på att ta mig ur såna samtal, och de har ju gått kurser i att inte släppa taget - så jag svarar helt enkelt inte på ett nr jag inte känner igen. googlar numret, och ringer upp om det var nån jag ville prata med

Värd på Mobiltelefoner och Android

ingann
2012-08-09 11:36
#6

Hit ringer det nästan bara försäljare med naturprodukter, DN´s morgontidning och filmklubbar.

Naturmedelsförsäljarna får alltid ett "Tyvärr, jag kan inte ära naturpreparat för jag äter Varan", då tackar de för sig.

DN får svaret "Tyvärr, jag kan inte ha någon morgontidning då min hund skulle väcka hela huset om någon rörde brevlådan kl 3 på natten".

Och filmklubbarna får svaret "Tyvärr så har jag ingen DVD/Video så jag kan ändå inte se filmerna".

Allt är sant förutom det sista som bara stämmer delvis. Jag har en DVD-spelare men den ligger oinkopplad i sonens rum;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
[Fröken P]
2012-08-09 12:29
#7

#4  ingen har sagt att det är ok att vara otrevlig mot säljare?

däremot (vilket har hänt flera gånger) så kan en säljare vara väldigt påstridig, vilket är otrevligt, och förstår de inte att man har sagt nej fem gånger och blir ifrågasatt för varje nej, då säger jag bara hejdå och lägger på.

de enda gånger detta har hänt mig är när det gällt telefoni. Cool

när jag vet syftet till samtalet så antingen tackar jag ja till erbjudandet, eller så säger jag "nej tack jag är inte intresserad" och säger sen hejdå, väntar på ett svar (ofta lägger de bara på!) och sen lägger på luren, så om det inte är absolut nödvändigt så lägger jag inte bara på.

[Moa-]
2012-08-09 13:02
#8

Fröken P; i regel är det många som anser att där okej att vara direkt elak mot telefonförsäljare, slösa med deras tid, be dem vänta och aldrig återkomma, spela med att de är intresserade och vill köpa tjänsten/varan för att sedan vid sista acceptansen i bandningen (det muntliga kontrakt som tecknas) skratta och säga nej.

Däremot har jag ej pekat ut någon här som nyttjar dessa medel, men det är relativt utbrett i samhället i stort…

[Fröken P]
2012-08-09 14:00
#9

#8  slösa med deras tid vet jag inte, de får ju informera och göra sitt jobb, men att vara direkt taskig, nej det är inte ok. MEN om säljarna inte är trevliga, då är inte jag det heller Flört sen om man låter dem få informera ( jag får ofta inte en syl i vädret) och sen säger nej, så är det helt ok. tyvärr så låter de otroligt opersonliga när de läser innantill, men det är deras jobb. Sen finns det de som låter otroligt dryga, och de som är hur vänliga som helst.

nyttjar dessa medel? det var en annorlunda beskrivning av att vara taskig mot säljare Cool

moln50
2012-08-09 14:27
#10

Jag har en nummerpresentatör så jag ser vilka nummer som ringer ibland är det skyddat nummer då svarar jag inte.

kissidor
2012-08-09 14:55
#11

jag brukade låta bli att svara vid skyddat nummer - men numera har ju nästan aldrig telefonförsäljarna det, utan det är typ husläkarmottagningen, folktandvården etc som har det istället och när de ringer vill man ju helst svara Cool

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Fröken P]
2012-08-09 15:00
#12

Jag svarar inte på hemligt nummer, om jag nu inte väntar på ett samtal från någon som har det. Är det viktigt så ringer de på både hem- och mobiltelefon, och de kan lämna ett meddelande på mobilen om det är något.

[Moa-]
2012-08-09 16:43
#13

Ja, de callcenter som är anslutna till riksorganisationen får ej ringa från dolt nummer.

Fröken P; ha ha, ja, det så jag formulerar mig kring det mesta, ansåg att det var en tydlig syftning när det står i samma inlägg… =)

Annons:
[Nathalie62]
2012-08-09 17:54
#14

Självklart är det ett jobb som alla andra yrke men det jag reagerade över var deras uppförande och otrevligheter, då blir man sur så förstår Fröken P därav skrev jag "Tack och lov att jag slipper sådant" Skrattande

[Moa-]
2012-08-09 17:56
#15

De som är otrevliga förstår jag får samma mynt tillbaka, detta handlar dock om undantag och de flesta är mycket trevliga, möjligen överglada då de vet att detta är deras levebröd. Problemet är du personer som på förhand dömer alla telefonförsäljare för att vara likadana…

[Fröken P]
2012-08-09 18:33
#16

Överglada skulle inte jag säga, utan en översittarattityd inte sällan. Det är ungdomar som beter sig stöddigt helt enkelt. Och det händer allt för ofta. Inte beter man sig så för att det är deras levebröd, då skulle det vara tvärtom, att de är mer ödmjuka.

[Fröken P]
2012-08-09 18:38
#17

#13 Nä, det där köper jag inte, att man ska förstå vissa meningar (som kan vara obegripliga) för att det sägs i samma inlägg ;) Härskarteknik? *skojar* Är du politiker? ;)

[Moa-]
2012-08-09 18:41
#18

Får väl bli politiker om inte annat… Flört

[Fröken P]
2012-08-09 19:10
#19

#18 ja varför inte ;) Hade jag haft ett bättre ordförråd så hade jag lätt kunnat tänka mig att vara politiker!

[Moa-]
2012-08-09 19:41
#20

Fröken P; ditt ordförråd räcker gott för politiken! Skall vi kandidera mot varandra? ;)

Annons:
Bamse 08
2012-08-10 15:35
#21

Eftersom jag är barn så är det ingen telefonförsäljare som vill mig något. Tungan ute

Men ringer de och bara börjar babla så brukar jag säga att jag inte är intresserad.

What doesn't kill you makes you stronger.

[Fröken P]
2012-08-14 17:41
#22

nu ringde det en idiot igen. ja, jag säger idiot, för han betedde sig som en..

han berättade att jag hade deltagit i en tävling på nätet om en tv, japp, och den var ju inte klar ännu, men jag kunde få en telefon, sponsrad av Telenor (dålig reklam för er nu Telenor!), och undrade vilken telefon jag har idag. jag svarade på det. sen undrade han vad jag brukar ha i telefonräkning, och då undrade jag varför han ville veta det? jo, jag kunde ju få en förmånligare deal, men jag svarade att jag är nöjd med det jag har, jag var inte otrevlig alls, utan neutral i tonen.

Då la han på luren!

Är det så konstigt att man blir irriterad på telefonförsäljare, och det har ännu en gång bekräftats att de som ringer angående telefonabonnemang ofta är otrevliga.

Skäms på dig grabben! Skrikandes

[Nathalie62]
2012-08-14 17:43
#23

#22, Nei men vad är det för sätt ? Att dom inte skäms, jag hade blivit fly förbannad bokstavligen talat och jag förstår varför man kallar dom "idiot" för så där beter man sig inte Skrikandes

MartinO
2012-08-16 20:38
#24

Jag har ju bara mobil numera och min viktigaste app för att skydda min plånbok är Truecaller.
Vänliga telefonförsäljare hänvisar jag till min mejl. Sällan de orkar skriva något.Skrattande

Otrevliga säljare bemöts med orden: "Ge f-n i att störa mig och skaffa dig ett ordentligt jobb!" Det är inte bara otrevliga säljare som får höra detta, utan de som ringer sent på kvällarna och på helgdagar. Ofog!

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

[Fröken P]
2012-08-19 17:49
#25

det ringde en tjej häromdagen som ville dela ut trosor, jag svarade nej tack, vänligt men bestämt. men varför då, det är ju fina trosor! suck, jag sa nej tack igen, hejdå och la på. Ska det vara så svårt att ta ett nej?

Sen ringde det en trevlig kille ang min tidningsprenumeration, jag fick ett bra erbjudande och sa ja tack, jag gjorde ett bra köp och det var en trevlig säljare.

håller med ovanstående om att de kan ringa på olämpliga tider. jag är en kvällströttis, så jag kan lägga mig före 21 ibland, är jag trött så struntar jag i vad klockan är Glad men det händer att det ringer strax före 21 och det gillas inte.

kissidor
2012-08-19 18:03
#26

nej jag blir ganska förbaskad när de ringer så sent, många har ju små barn som de kanske har haft ett helvete att få att äntligen sova, och så ringer det en försäljare och så är det tillbaks till ruta ett Rynkar på näsan!

hehe, sambon fick ett sånt där samtal ang kalsonger, och han sa "ja men jag använder inte den typen av kalsonger för jag gillar dem inte" och försäljaren svarade "jamen de är ju gratis!" sambon "jamen jag använder dem ju inte!" försäljaren "jamen de är ju gratis!" osv osv osv Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Fröken P]
2012-08-19 18:05
#27

det är synd att många försäljare är så styrda av provisionen, det gör dem för påstridiga.

Annons:
[Moa-]
2012-08-19 19:28
#28

Fast är det påstridigt att fråga varför ett nej kommer? Nej, det anser inte jag.

Tiderna kan inte säljaren påverka, utan var trevlig mot personen som måste sitta på arbetet under tiden ni kan vara hemma och sysselsätta dig med annat.

[Nathalie62]
2012-08-19 20:16
#29

Ha ha, det hade jag ett par stycken också som skulle sälja underkläder, jag fick säga nej flera gånger och till sist när hon/han inte fattade så frågade jag om dom fattade trögt, jag sa nej klart och tydligt och att dom fick lära sig att respektera det sen slängde jag på luren, blev vansinnig på dom.

[Fröken P]
2012-08-19 20:33
#30

#28 Ett nej tack är ett nej tack, man ska inte behöva motivera svaret. tyvärr så är det många som inte kan behålla den ursprungliga vänliga (ibland löjligt tillgjorda) tonen vid ett nej, och det ger ju det säljande företaget dålig reklam. Jag är inte otrevlig, men säger vänligt men bestämt nej tack om jag inte är intresserad så fort jag hör vad de vill sälja. Att de inte bestämmer över sina arbetstider förstår jag.. Sen vet man ju vad man ger sig in på när man tar ett sånt jobb, det är samma med många andra yrken, man gör sig inte poppis ;) Du vet ju inte heller vad vi har för oss i hemmen när försäljarna måste jobba. Alla sitter inte bara hemma och sysselsätter sig med annat. För min del har nog säljarna det bättre än mig ;)

[Fröken P]
2012-08-19 20:35
#31

#29 men eller hur, man ska inte behöva säga nej flera gånger, vem vill köpa när de håller på så? Det blir ju bara motsatt verkan.

[Moa-]
2012-08-19 20:38
#32

Jag har sålt till många som sagt nej flera gånger, och även till de som inleder samtalet med att kort konstatera "jag köper inget genom telefon".

Frågan borde snarare vara i vilket syfte frågan ställs och hur svaret följs upp.

[Fröken P]
2012-08-19 20:43
#33

#32 de gjorde väl det för att bli av med dig och sen utnyttja ångerrtten, så har jag gjort nån gång ;) I vilket syfte frågan ställs?? Säger jag bestämt nej så har säljaren inget med att göra varför.

[Fröken P]
2012-08-19 20:47
#34

Sen vet man ju inte vem man trugar varor på, det kan vara äldre, funktionshindrade eller vem det nu är som inte förstår vad de går med på, inte helt ovanligt. Nej, jag blir faktiskt arg när folk inte förstår ett nej, företaget får dåligt rykte och jag bojkottar dem. Jag ska faktiskt börja skriva upp namnen på dem som ringer i fortsättningen, det bör man göra med i alla telefonkontakter egentligen, ofta står ord mot ord om något blir fel.

Annons:
[Moa-]
2012-08-19 21:00
#35

Fröken P; det har jag mycket svårt att tro. Du skapar ofta ett behov som sedan fylls vid all försäljning.

Säger en person nej på grund andra avtal kan brytningen av dessa kompenserats, beslutsångest finns det ofta lösningar för, så jag anser att det är en relevant fråga. Sedan kan man aldrig tvinga någon till att köpa saker/teckna avtal eller något annat. Däremot kan jag omöjligen se att det är fel att sköta sitt jobb.

Telemarketing bidrar till en väldigt stor del av företagens marknadsandelar, många gånger över hälften, framförallt företag inom internet-, tv-, el- och telefonabonnemang. Skulle vi ta bort detta skulle många företag gå mycket sämre och marknaden skulle sjunka.

[Fröken P]
2012-08-19 21:15
#36

Vad har du svårt att tro? Jag säger inte att all telefonförsäljning är fel eller störande, det är hur säljaren beter sig. Säger jag nej så ska inte säljaren börja dividera med mig, man måste respektera dem man ringer upp. Hur enkelt som helst! Jag har faktiskt lagt fram block och penna och ska börja notera samtalen, det skulle jag ha gjort för länge sen, då jag haft krångel med en del företag där man pratat med olika människor men ingen har noterat samtalet och deras inspelade avtal har försvunnit, så nu kommer jag att fråga: vad hette du och var ringde du ifrån sa du? Och skriver ner det ;)

[Moa-]
2012-08-19 21:19
#37

Fröken P; att människor tackar ja för att ångra sig, det innebär mycket merarbete, tider i telefonkö och kostnader för retur av utsända produkter.

Ja, vad skall du vinna på att anteckna ett ofta falskt namn och ett företagsnamn, vad är poängen?

ingann
2012-08-19 22:04
#38

¨#37 Borde det inte klassas som bedrägeri om man säljer varor under falskt namn?

Av dina tidigare inlägg förstår jag att du är/har varit telefonförsäljare så du vet att ni/de använder falskt namn i sitt arbete.  Jag kommer definitivt aldrig köpa något mer via telefon nu. När jag köper något så antecknar jag alltid säljarens namn. Vid köp i butik står alltid säljarens namn på kvittot, tom på Ica. På så sätt vet man vem man ska prata med eller klaga på om något är fel.

Jag har flera gånger "köpt" produkter för att bli av med försäljarna men ringt direkt dagen efter och ångrat mig innan de hunnit skicka iväg något. Då slipper jag ens få hem produkten.. Inget krångel mer än ett telfonsamtal elles ett mejl.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
2012-08-19 22:07
#39

Jag håller med Fröken P till 100 %, Dom ska ta en nej sen är det bra med det, dom har ingen rätt att ifrågasätta varför. Det är också bra att notera vem man pratat med om det skulle fotsätta för dom har inget för att bli otrevliga för att man inte vill köpa deras tjänster.

[Fröken P]
2012-08-19 23:32
#40

#37 jag vill ju att det ska gå rätt till, att jag får rätt info, det är väldigt lätt att hamna i tvist med företag som jag skrev tidigare. De frågar ofta vem man pratat med, och har man ett namn, inga problem! En säljare ska ju presentera sig, Kan inte förstå vad som är problemet? Att ångra sig är inte alls jobbigt! Ett mail eller samtal går snabbt, vad för det OM man får teleköa några minuter? Är faktiskt förvånad över dina åsikter här, det är klart att man ska ångra sig om det inte känns ok med ett köp, jag har fixat mina ångerärenden via mail.

[Fröken P]
2012-08-19 23:36
#41

#38 samma här, det är slut med telefonköp via telefon, de får skicka reklam i stället :) #39 precis för den skull också om de inte kan bete sig som folk, då kontaktar man företaget.

Annons:
[Moa-]
2012-08-20 09:46
#42

Ingann, Fröken P; du bör nog läsa på lite om callcenter och innesäljare. Du kan ringa till kundtjänsten och ge ett namn, ja, inte kommer det att spela någon roll. Möjligen att de spelar lite teater för dig och säger att de ska ta NN i örat för att göra dig glad.

Mycket få företag har sina egna innesäljare utan de anlitar externa callcenter, oftast flera olika samtidigt, på dessa så har du kanske 100 säljare som ringer för samma bolag i vissa fall. De som sitter i kundtjänst (antingen på ett annat callcenter eller på det "uppdragsgivande företaget") har ingen som helst kontakt med säljarna eller någon relation till dem.

De flesta med utländskhärkomst ringer under falska namn pga. den utbredda rasismen och främlingsfientlighet som vi tyvärr har i Sverige. Det spelar inte dig som kund någon roll om det är Amir som ringer eller Daniel, båda ringer för företag XX;s räkning och har rätt att teckna avtal som binder XX till avtalet.

Ingann; ett förnamn är inte identifierande och det krävs att brottsrekvisiten är uppfyllda för att det skall vara ett bedrägeri, byte av förnamn vid presentationen utgör ingen skillnad. Bedrägeri föreligger inte om det ej innebär vinning för gärningsmannen och skada för "offret".

Möjligen att det skulle falla under urkundsförfalskning (förvanskning av urkund i det aktuella fallet), dock vore det omöjligt att bevisa det hela och avtalet tecknas mellan företag XX och konsument NN, ej genom förmedlaren som sitter i telefonen.

Du har ej heller rätten att avboka innan utskicket, utan du riskerar alltid att få betala returfrakten när du beställt något. Sedan har du haft kontakt med vänliga företag.

Fröken P; vilka företag gör du affärer med, sällan man får vänta endast några minuter. Telia t.ex. ofta telefonväntetider på närmare en timma, Comhem har haft väldigt varierande…

[Fröken P]
2012-08-20 09:54
#43

oj, jag orkade bara läsa de första två styckena, och de två sista. så jag vet inte vad det står sen.. men jag är inte så dum så jag tror att det är företagen själva som ringer, men jag kan mycket väl klaga hos dem då det är de som betalar för utfört arbete hos callcentern.

självklart har jag ångerätt innan utskick, om jag har fel, så vill jag gärna se en källa på det, då det har fungerat toppen hittills. Telia har blivit kanonbra, det är bara någon minuts väntetid, annars ringer de upp, så de har jag inget att klaga på.

[Moa-]
2012-08-20 10:01
#44

Svårt att säga så mycket, klart du kan klaga, men skulle vara mer givande att fråga vilket företag personen i fråga faktiskt ringer ifrån istället för vad personen heter.

Om de hinner expediera ordern innan du avbokar har du ej rätten att hindra utskicket, utan du får då återsända den när den anlänt.

[Fröken P]
2012-08-20 10:07
#45

varför vill du inte att man ska fråga efter ett namn? har en person gjort ett (grovt) övertramp, så är det väl bra att man har ett namn? se bara på hur en del anställda betett sig i både butik och callcenters enligt tidningarna på sista tiden Flört

vad gäller redan utsänt material så är det väl en självklarhet att man får returnera när den anlänt, lite svårt att göra på annat vis? jo det är ju om man låter den gå tillbaka utan att hämta ut, men då kan man ju åka på straffavgifter.

något som kan vara bra att tänka på också är att om säljaren pratar om att man har ångerrätt, då kan man fråga vem som betalar returportot.

[Moa-]
2012-08-20 10:38
#46

Fröken P; fråga gärna efter namn. Under den tiden som jag arbetade (var några år sedan nu) så presenterade jag med riktigt förnamn i början av samtalet och uppgav fullt namn vid inspelningen. Detta trots att jag är ensam i Sverige om namnet. Dock som sagt så hade många personer på arbetet namn av utländskhärkomst och för att slippa rasism och problem hette dessa väldigt ofta Johan och Daniel istället. Dessa går med andra ord aldrig att spåra även om du har ett namn. Om de däremot uppger namnet på callcentret kan kundtjänsten koppla det till något och ta tag i eventuella problem om det kom mycket från ett och samma företag.

Ja, men om de snabbt skickar orden till leverantören så kan du ej bryta orden innan utskick, vilket gör att du får stå för återfrakten och många drar sig då från att ångra sig. Returportot betalar i regel du som kund.

Säljare får ej heller "sälja på" ångerrätten, utan denna skall nämnas och informeras om i bandningen. Detta bland annat genom riksorganisationen för callcenter.

[Fröken P]
2012-08-20 10:48
#47

#46  varför skulle man inte uppge sitt namn? det är väl en självklarhet!  jag har också ett ovanligt namn, men jag skulle inte använda något annat för det (har jobbat med telefonundersökningar för många herrans år sen) och har aldrig använt något "alias" heller.

efter denna diskussion, så ska jag faktiskt gå på lite hårdare och fråga vad de heter och vilket företag de ringer för, det går lite väl snabbt med presentationen faktiskt vid närmare eftertanke.

kan bli kul att höra vilka svar de har på mina frågor, de brukar inte låta lika glada när jag ifrågasätter varför de vill veta det ena och det andra utan att förklara sig först vad de vill egentligen.

men otrevlig i ord eller ton, det finns ingen anledning att vara, varken från deras eller min sida.

har läst (på internet) vad många anställda skrivit som jobbar på callcenters, och där ser man vilka omogna säljare det finns, och att kunder ska luras Obestämd

[Moa-]
2012-08-20 10:58
#48

Ja, ha så kul när du talar med "Johan Karlsson".

Det spelar ingen roll vad personen i fråga heter när vederbörande representerar ett företag och det är företaget som binds av avtalet.

Ja, det går inte att förneka att det finns oärliga säljare, dessa är dock i minoritet och ryker ofta ganska snabbt, framför allt från seriösa företag. De som skriver på Flashback och liknade är knappast representativa för hela yrkeskåren av innesäljare. Jag var en bra säljare och sålde alltid bra, dock helt utan vilseledanden eller bluffanden. En gång bytte jag dock arbetsplats väldigt fort då rena lögner och sådant som faktiskt troligen skulle fällas för bedrägerier förekom på daglig basis, något jag aldrig kommer att acceptera.

Däremot hade vi på ett företag en säljare som regelmässigt kallade "kunderna" för diverse märklighet och idiot var väl ett vänligt begrepp från vederbörande, man han sålde extremt bra och hade mycket få backningar på sina order, så även det kan uppenbarligen fungera… =P

Annons:
[Fröken P]
2012-08-20 11:07
#49

#48   varför denna ton? jag blir ännu mer anti mot säljare när jag hör att det fejkas med namn, men när jag tänker efter.. varför förvänta sig att det är seriösa människor som ringer och försöker pracka på en det ena och det andra ?Flört

vi kommer nog inte längre i denna diskussion, men jag har lärt mig en del iaf som jag kommer att använda mig av i framtida samtal Cool

[Moa-]
2012-08-20 11:13
#50

Det är bara det att det aldrig kommer gå att spåra en säljare med hjälp av ett namn, framför allt inte om detta ej leder till en försäljning och banding, dessa är dock som regel spårbara tillbaka till säljaren. Tänk dig 1000 stycken olika säljare utspridda på olika företag utan koppling till varandra, som har relativt vanliga namn, det går ej att spåra.

De flesta är mycket seriösa och bra på det man gör och förtjänar en stor respekt enligt mig. Kan du utan grund attackera och fråga ut dessa människor kan du göra samma sak med alla yrkesgrupper enligt mig. Fråga säljaren på Ica om hennes bakgrund och om hon verkligen kan något. Ifrågasätta om säljaren på HM verkligen kan något om mode och har en utbildning, om hon kan allt om klädernas tillverkningsprocess? Jag förstår verkligen inte skillnaden.

Det enda som är viktigt i telefonsamtalet är vad som sägs i inspelningen och se till att samtliga villkor framkommer där. Blir du lovad något se till att det framkommer så är du säkrad inför framtida problem.

[Fröken P]
2012-08-20 11:39
#51

jag har inte tänkt fråga om säljarnas bakgrund, det är inget jag har med att göra. och jag har verkligen inte tänkt attackera någon! Förvånad

jag vill veta vem jag pratar med och vilket företag de ringer ifrån, samt vad som föranleder deras frågor. det är verkligen inte för mycket begärt, och sannerligen inget attackerande. du behöver inte förstå mig, för jag förstår inte dig, men jag respekterar dina åsikter.

det har försvunnit många avtal, både inspelade och muntliga, och ingen vet vem som tagit emot dem, så då är det inga fel med att ha ett namn, för när jag har ringt företaget ifråga, då undrar de vem jag pratat med.

tråkigt (men jag tycker att det låter lite underligt) att du är så misstänksam eller kanske man kan säga att du är på defensiven utan att vara otrevlig mot dig?

har man inget att dölja så är det ju nemas problemas! Glad

[Moa-]
2012-08-20 12:14
#52

Jag tycker mest att det är trist att det är okej att misstänkliggöra en hel yrkesgrupp, en grupp som redan har en tuff arbetssituation.

Många (om än inte du) anser även att det är okej att vara direkt elak och oartig i samtal.

[Fröken P]
2012-08-20 13:38
#53

Många har "tuffa" arbetssituationer, så det är inget att skylla på att gå ut med falskt namn mm. Tyvärr så tror jag snarare att du nu har medverkat till att många (inkl jag) fått vatten på sin kvarn och bekräftat att det inte är helt ärligt. Jag tycker inte att det är ett tufft yrke, däremot kan det säkert vara stressigt, men man väljer själv vad man vill jobba med :) Men nu sätter jag punkt för detta, jag har sagt det mesta och vill inte säga för mycket.

[Moa-]
2012-08-20 14:01
#54

Nej, man väljer inte vad man vill arbeta med. Innesäljare är ett ingångsyrke som tar in många för att ge dem en chans. Många åker ut ganska snart, antingen på grund av för låga prestationer eller på egen begäran. Däremot kan du senare nyttja detta som en merit för att få andra arbeten inom andra yrkesgrupper. Jag trivdes visserligen oftast och kan ibland sakna det, men jag är även en argumenterande person som är trygg i mig själv.

Tufft är det utan tvekan, få arbeten är så psykiskt påfrestande, att arbeta inom äldrevård eller barnomsorg är en barnlek i jämförelse. (Tro mig jag har testat samtliga.) Du vet att du konstant måste prestera för att ha ett arbete, säljer du inget gör företaget en ren förlust på att ha dig där, det säger sig självt. Utöver det faktumet blir du utskälld flera gånger per dag, för att du utför ditt arbete. (Som många har för att de trots allt inte vill leva på bidrag, vilket aldrig borde vara ett alternativ.)

Som sagt du tecknar du i telefon ett kontrakt på samma sätt som på papper, det är inte ett dyft mindre ärligt eller mindre juridiskt bindande än det papper som du skriver på i butiken. Allt som gäller läses lugnt och tydligt upp i inspelningen, sker ej detta kommer orden att skickas tillbaka för att göras om då den ej duger i bevissyfte. Om du ej uppfattar allt är det som alltid ditt ansvar som kund att be personen upprepa det nyss sagda. Namnet på personen som läser upp det hela, eller trycker på skriv ut knappen i butiken är oväsentligt och spelar ingen roll vare sig för avtalet eller för bevishänseendet.

[Nathalie62]
2012-08-20 14:27
#55

Moa- Du anser det är en barnlek att jobba med äldre eller barn omsorg jämfört med det vi pratar om här men det är din åsikt och du indirekt meddelar att det är ett oärligt jobb och vill gärna försvara varför dom är otrevliga och har en ohyffsad ton men sådant är inte acceptabelt oavsett vilket yrke man har och vidare vill jag att du respekterar att vi alla tycker olika. Du har din erfarenhet vi andra har vår.

Annons:
[Moa-]
2012-08-20 14:32
#56

Nathalie62; nej, det är inget oärligt arbete, det finns ett fåtal oärliga individer, precis som inom alla yrkesgrupper. Det finns pedofiler inom barnomsorgen och tjuvar inom hemtjänsten/äldrevården, tyvärr är det så, men jag tror inte att hela yrkesgrupper vill bli misstänkliggjorda pga. detta.

Jag accepterar att människor tycker olika, däremot kommer jag aldrig att respektera människor som behandlar illa, oavsett varför eller hur de personerna försöker motivera det. Inte heller accepterar jag kollektiva bestraffningar och utdömningar av hela yrkesgrupper på grund av enskilda individer.

Märkligt att det alltid är de som aldrig faktiskt arbetat med yrket som har den dömande åsikten… =P Mycket märkligt… (Detta gäller även arbeten inom hemtjänst som många finner äcklande, arbeten på Mc Donalds/Max/Burger King, de jag känner som har arbetar där har trivts bra osv.)

[Nathalie62]
2012-08-20 14:36
#57

#56, Man ska ändå vara trevlig och uppföra sig, det är de som var poängen här, dom var inte artiga nångonstans och det är ingen som har dömt någon.

[Moa-]
2012-08-20 14:37
#58

Att ställa en följdfråga till ett nej är en del av yrkesbeskrivningen, så anses knappast att det kan anses som att vara otrevlig.

[Nathalie62]
2012-08-20 14:40
#59

#58, Det är din åsikt.

[Fröken P]
2012-08-20 15:09
#60

#54  visst väljer man vad man vill jobba med? varför skulle man inte det? det är liksom ingen som tvingar dig att bli försäljare..

det är upp till var och en vad man vill börja jobba med. det finns liksom val och alternativ här i livet Cool

#58  ett nej är ett nej, varför ska jag tala om varför jag inte vill ha just den trosan? ska jag tala om mitt livs historia? eller en del av det iaf Flört

nu är det så att vi ser olika ut, fungerar olika mm, så att ifrågasätta ett nej är bara dumt. sen om arbetsgivaren säger att ni ska göra så, fine, men jag tycker det är otrevligt ändå.

man kan fråga: är du säker på att du inte vill anta erbjudandet?

inte: men varför då, de är ju så fiiiiiina!! eller : så du menar att du hellre betalar dyrt för telefonin du har?

stor skillnad.

[Moa-]
2012-08-20 18:30
#61

Fröken P; jo, det skulle man faktiskt kunna säga, du är på sätt och vis tvingad, ”här kan du få ett arbete, annars får du vara arbetslös och leva på bidrag resten av livet”, jag ser det inte som ett alternativ och det bör ej vara ett alternativ. Andra arbeten kan vara mycket svåra att få utan specifik utbildning. Även arbete på Ica och andra affärer kräver antingen kontakter eller att du fått praktik och kassautbildning genom skolan.

Ingen riktig försäljare kommer att fråga "är du säker på att du inte vill anta erbjudandet?" det går emot varenda grundregel som finns för försäljare.

Alternativ nummer två som du hade är inte heller någon höjdare, men klart bättre.

[Fröken P]
2012-08-20 18:43
#62

Nej där blir vi aldrig överens, ingen tvingas att ta ett visst jobb, det är ett eget val. Ingen riktig försäljare säger så? Nä, men då får de också ta att man blir putt när de inte kan hålla god ton och inte gnälla över att man inte vill köpa något. Då är ett jobb på McDonalds så mycket bättre art börja med om man vill få in en fot på arbetsmarknaden. Eller varför inte utbilda sig? Det finns massor att välja på, arbetsförmedlingen har bra utbud också. Själv skulle jag göra vad som helst utom att jobba just med teleförsäljning ;) det och typ dörrknackning finns inte i min värld som jobb!

Annons:
[Moa-]
2012-08-20 18:49
#63

Du tycker seröst att det är okej att leva ett liv på bidrag för att du inte kan tänka dig att ta ett arbete? Nej, jag står väldigt långt till vänster på den politiska skalan, men kan du bidra till samhället och bekosta ditt eget uppehälle så skall du detta, inget annat skall vara ett alternativ.

Mc Donalds har väldigt många ansökningar och har stora uttagningsprocesser, det är långtifrån att bara gå dit och säga att du vill ha ett arbete…

[Fröken P]
2012-08-20 19:53
#64

Stora antagningsprocesser? Bekantens ungdom sökte jobb via hemsidan, fick sen mail om inbjudan till en gruppintervju, några dagar efter så fick denne jobb.. Varför ser du inga andra alternativ än att gå på bidrag? Det finns möjligheter bara man vill ;) vill man, så finns andra jobb, det låter på dig som att detta är det enda jobb man kan få? Och ja, jag skulle hellre gå på bidrag ( finns många olika, behöver inte vara försörjningsbidrag) än att jobba med telefonförsäljning. Politik tänker jag inte dra in i detta. Dessutom kan du inte säga åt mig vad jag ska göra och inte, du kan framföra dina åsikter på annat sätt.

[Fröken P]
2012-08-21 16:21
#65

Nu ringde det en till.. Jag tackade vänligt nej till postkodlotteriet, och fick till svar: vet du ens vad postkodlotteriet är?

[Nathalie62]
2012-08-21 16:37
#66

#65, Kan du inte kolla med NIX eller det hjälper inte ? Jag hade blivit galen !

[Fröken P]
2012-08-23 04:47
#67

jag har ju varit så smart och svarat på frågor för att komma åt ett presentkort på siba, 50 kr, och man kunde då även vinna en tv, (vilket jag inte är ute efter, där har man ingen chans) och jag plippade i "nej" att jag inte var intresserad av vissa varor, men sen ringer de och försöker sälja ändå. i slutklämmen på formuläret står det att de får ta kontakt mm.. men eftersom jag redan påpekat i svaren att jag inte är intresserad av billigare el, telefon mm, så¨borde det ju räcka. det är på mobiltelefonen de ringer. men jag svarar i mån av tid nu och tackar nej, en del har väldigt svårt att förstå, så tyvärr har jag fått lägga på luren i örat på dem efter fem ifrågasättanden Flört

det ringde en från tele2 igår, trevlig och tog ett nej tack bra. eloge till denne! sen var det från telenor igen.. jag påpekade att jag redan fått ett identiskt samtal ang denna tävling och att jag är nöjd med min telefon. men han kunde ju fixa ett bättre avtal.. jag vill inte ha något annat avtal och telefon. men.. men.. men.. hela tiden och lyssnade inte på mina nej. dessutom så sa han "yes" i var och varannan mening! frustrerande Cool han fick luren i örat.

jag önskar att ansvariga skulle omformulera deras frågor, de låter för personliga och det gillar jag inte alls. lite respekt till dem de ringer och gärna NIA oss. Jag är inte DU med dem, och jag gillar inte att bli kallad vid förnamn hela tiden. gammalmodig? kanske det, men jag gillar respekt, och får jag det så blir den andre också respekterad! oj vad långt detta blev.. det är morgon och mina fingrar har inte stelnat ännu Flört

kissidor
2012-08-23 07:17
#68

just det där med niandet är väl en smaksak, själv tycker jag inte alls det låter trevligt och respektfullt när jag blir niad.

en flicksnärta i kassan på elgiganten kallade mig tex både "ni" och "frun" för ett tag sen och jag blev alldeles konfys! ringde sambon och beklagade mig och han gick och skrattade åt det av och till i flera dagar. du-reformen kom ju redan när jag var en liten liten glytt, så för mig låter det bara tillgjort och konstlat när nån niar en i som jag tycker överdriven och missriktad artighet.

en nittiåring skulle man kanske kunna nia eftersom de ändå är uppfödda med det som det artiga tilltalet främlingar emellan. de kanske har anledning att uppskatta det men inte jag.

men jag gillar inte heller när säljare eller marknadsundersökare eller vad de nu är per telefon är överdrivet familjära genom att tex gång på gång tilltala mig med förnamn på det sättet man gör familj och vänner emellan.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Fröken P]
2012-08-23 07:55
#69

flicksnärta låter väldigt negativt, det låter som en nittioåring som känner sig felbehandlad som sagt så Flört

jag blir gärna niad av ungdomar som ringer, hellre det än att bemötas med "tja, tjenare, yes, absolut" mm..

tror callcenters verkligen att man vill höra sånt i telefon? med respekt och vänlighet kommer man långt. någon gång har en nybörjare ringt och velat sälja, det har hörts att de stakat sig på texten, har en annan ton, (och inte det där grabbiga som jag uppfattar som bara kaxigt), och de har varit respektfulla och trevliga.

Annons:
kissidor
2012-08-23 09:11
#70

att jag nu benämner henne som flicksnärta är ett svar på hur hon tilltalade mig ja, det har du uppfattat korrekt Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Fröken P]
2012-08-23 10:00
#71

men var hon otrevlig?

[Moa-]
2012-08-23 10:32
#72

Fröken P; jag är ledsen men du bör nog behöva gå en säljutbildning för att få lite insikt… Det eller flytta tillbaka till 1800-talet, då ni och efternamn var brukligt. Flört

Hade någon tilltalat mig "ni" hade svaret direkt blivit "Har du flera som du talar med på tråden?"… Nej, ledsen, men nu inser jag att vi aldrig kommer att förstå varandra i denna fråga då vi lever i två helt olika världar.

[Fröken P]
2012-08-23 10:51
#73

#72  snopet för dig, men jag har en utbildning inom försäljning och har jobbat med det Flört att just du reagerar på "ni" beror väl på att du inte är så gammal och tycker att det låter uråldrigt, det låter däremot trevligt för mig som inte ser personen ifråga.

nej då, samma värld, bara olika åsikter. hur skulle det se ut om alla tyckte likadant? skittråkigt, på ren svenska! Glad

jag förstår (och respektarar) mycket väl att du har dina åsikter då du jobbat med detta, men varför inte respektera mig/oss som har motsatta åsikter? du behöver inte vara oförskämd mot mig, vilket jag tycker du är med ditt första stycke.

kissidor
2012-08-23 10:55
#74

du missförstod mig nog fröken P, jag sa inte flicksnärta till henne

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Fröken P]
2012-08-23 10:58
#75

#74  nej det trodde jag inte heller! Cool men att du kallar henne flicksnärta, det får mig att tro att hon varit otrevlig, det är bara min tolkning av det ordet, inget annat.

[Moa-]
2012-08-23 11:35
#76

Fröken P; låter tveksamt med tanke på dina uttalanden i denna tråd. Allt du skrivit går rakt emot vad du som innesäljare får lära sig… Visserligen håller inte jag med om allt som "de lärde" predikar, till exempel nyttjanden av namnet på den uppringde i varje mening.

Ja, det håller jag med om… Men ungefär hur gammal är du i verkligheten? Jag har tidigare fått en uppfattning av dig som relativt ung, nu blir jag mer allmänt frågande. Både min farmor och mormor har blivit upprörda i affärer för att någon kallat dem "ni" och undrat om tiden har gått åter, de är båda över 80 år idag.

Jag har svårt att respektera att människor ej respekterar andra människor, oavsett om det är i deras yrkesliv eller privat.

Elever betygsatte sina lärare på nätet, detta ansåg alla vara respektlöst och katastrofalt, däremot är andra yrken okej att smutskasta offentligt gång på gång. Ingen gnäller offentligt på de otrevliga människorna på Ica och Coop, där priser som skyltas i butiken/reklamblad ofta inte stämmer med de i kassan. Personal som inte vet vad saker i deras eget sortiment är. Ingen hänger ut sjukhuspersonalen som grupp som oduglig trots att de ofta missar sjukdomar och bättre behandlingsmöjligheter.

I övrigt respekterar jag andra åsikter och rätt till åsikter fullt ut. (Samt även min och andras rätt att protestera och säga emot sådant som vi ej håller med om.)

Jag ber om ursäkt för det stycket, jag kan hålla med om att det var väl sarkastiskt formulerat. Dock står jag fast vid den bakomliggande åsikten, att du troligen bör anpassa dig till världen som vi faktiskt lever i. Jag har svårt att se att människor kommer att återgå till niandet. Nu har människor även kallat vår kronprinsessa för "du" så utvecklingen går åt helt fel håll för dig på den fronten. (Tack och lov enligt mig, alla är lika mycket värda och skall behandlas lika, oavsett ålder eller kön.)

Annons:
[Fröken P]
2012-08-23 12:25
#77

Låter tveksamt? Men varför skulle jag ljuga om det? Nu får du väl ge dig.. Det räckte med att läsa de första meningarna, och du får ursäkta, men jag tänker inte slösa mer tid och energi på att läsa resten eller dina kommande inlägg. Du har en tråkig attityd mot dem som inte håller med dig.

[Moa-]
2012-08-23 12:36
#78

Fröken P; kan vara givande att läsa hela inlägg. Annars kanske man får en felaktig bild.

Du talar emot allt vad grundläggande utbildningar säger. Jag sa däremot inte att jag inte trodde på att du gått en utbildning.

moln50
2012-08-23 12:37
#79

Till mig ringer inga telefonförsäljare längre dom har väl tröttnat när jag inte har svarat när dom har ringt till mig.

[Moa-]
2012-08-23 12:43
#80

moln50; nej, det är inte anledningen då de ringer från register som kopplar samtal utan direkt urskiljning. Detta system tar ej bort människor som ej svarar. Däremot kanske du har registrerat dig hos NIX eller begärt att bli bortplockad ur firmornas listor?

[Nathalie62]
2012-08-23 17:42
#81

Moa- Jag tycker du ska respektera Fröken p:s inställning och acceptera att vi alla tycker olika, du går till överdrift nu så ber dig att ta det lite lugnare.

Ellenfyrkant
2012-08-27 11:34
#82

Det tråkiga är att NIX inte hjälper mot alla, nog tusan ringer det strump- och tidningsförsäljare ändå.

Mvh Ellenfyrkant

[Fröken P]
2012-08-27 11:39
#83

många gånger säger de att de samarbetar med ett företag man varit kund hos, (då får de ringa tror jag), sen kan man ha varit med på någon undersökning där man får ett presentkort på en kryssning eller annat som "tack för medverkandet". då står det ofta i det finstilta att företag får ta kontakt för erbjudanden.

men jag gör som så att jag säger nej tack så fort jag vet vad de vill om jag nu inte är intresserad. något jag inte gillar är när de ställer personliga frågor innan de berättar vad de vill. då frågar jag varför de vill veta det.

tyvärr har Telenors "representanter" varit utmärkande, och det är ju inte bra..

Annons:
[Nathalie62]
2012-08-27 18:50
#84

#82, Då kan man anmäla företagen om dom ringer ändå.

[Moa-]
2012-08-27 19:02
#85

Nathalie62; om du är eller har varit kund hos företaget eller någon av dess samarbetspartner får företaget ringa ändå trots att du är anmäld till NIX eller ej.

[Nathalie62]
2012-08-27 19:12
#86

#85, Då ringer rman företaget och ber dom sluta ringa och då ska dom också göra det. Dom tjänar inget på att vara påstridiga.

dontknow
2012-10-31 14:00
#87

sökte på telefon försäljare och då dök denna tråd upp..

Hej jag är en telefonförsäljare, och en MÄNNISKA … det trodde ni inte va ? ;)

så här är det :

man slängs in i detta jobb med en samtalsmall, man börjar glatt och vänligt men efter att ha fått 157 arga svar så är man ganska krossad…

Vad ska man betala hyran med? vad ska jag leva på?

Ja man blir desperat, och "påstridigt"

under en dag ringer jag ca 300 samtal, ungefår 10 stycken har varit vänliga.

Det är ett jobb att sälja, hur jobbigt det än är, precis som reklam på tv, ni går väl inte och slår på teven eller hur? den visar ju bara det som sänds…

JAg säger inte att alla ska KÖPA , men jag begär att man tänker om, att man ser oss som männioskor , som garanterat hört tusen arga röster bara välla ut skit …

Jag som säljare har jobbat ett tag och lär mig att inte ta åt mig av alla nej, och inte bli desperat, men dom flesta blir så stressade och nedtryckta att de slutar jobbet inom 2 veckor, och det gör ju att det hela tiden kommer in nya som inte vet hur man ska hantera nedgångar.

tänk på det .

[Jasså]
2012-12-03 07:19
#88

Jag tycker inte synd om dig tyvärr. Jag tänker inte köpa grejer via telefonförsäljning för att du ska få din provision. Plugga och skaffa annat jobb då. Du visste säkert vad du gav dig in på. Att du får otrevliga svar är tråkigt, men då tar du säkert ett nej också och inte fortsätter strida för då får du faktiskt skylla dig själv. Att ni slängs in i jobbet med en mall, det säger ju mycket, det behövs ingen utbildning och det hörs faktiskt! Så, bara för att du är en MÄNNISKA och behöver pengar, så köper jag inte prylar för att föda dig. Du verkar ung så du har ju andra alternativ.

[Moa-]
2012-12-03 09:01
#89

Jasså; att ha innesäljare på sitt CV slår ofta ganska högt, just för att man lär sig att hantera människor som dig. Dessutom är det en väg in på arbetsmarknaden som underlättar att få nästa arbete genom. Många arbetar dessutom vid sidan av de studier som du så högt värderar.

Många företag får in mer än hälften av sin försäljning genom just telefonförsäljning, med andra ord skulle det påverka marknaden och även andra yrkesgrupper om dessa togs bort.

Det finns inga andra yrkesgrupper som människor anser är okej att bespotta, vad är skillnaden? Antingen ser man människor som just människor eller så gör man det ej.

(Sedan de som försöker sälja endast genom att följa ett manus kommer aldrig att behålla arbetet och lyckas med sin försäljning. Det gäller att både kunna argumentera, kunna sin produkt samt vara skicklig försäljare i helhet.)

[Jasså]
2012-12-03 09:08
#90

Bespotta? Knepigt ord. Men om försäljaren tar sitt nej och lägger på, då är allt frid och fröjd, de  har sig själva att skylla. Fy för att pracka på folk grejer när de sagt nej flera gånger. Gnäll inte att ni får ovett när ni själva är otrevliga. Jag behandlar folk som jga blir bemött. Inga konstigheter med det.  Antingen ser man människor som just människor eller så gör man det ej. Djupa ord, som inte får mig att handla mer eller att vara trevlig när säljaren inte fattar vad ett nej betyder. Byt jobb om ni inte står ut med det. Eller var trevligare!

Annons:
[Moa-]
2012-12-03 09:19
#91

Jasså; jag arbetar ej som innesäljare idag, men gjort det tidigare, dock gav det mig mitt arbete jag har idag, samt gett mig flera andra chanser i arbetslivet.

Jag har endast träffat en person som någonsin varit otrevlig mot en potentiell kund i telefon, denna person skällde konstant ut kunderna i telefonen och talade om hur korkade de var, det märkliga var att han sålde riktigt bra på det sättet.

Sedan hade ett nej alltid varit ett nej, så hade det kanske fått mer "respekt" från innesäljare, däremot så är det få försäljningar som inte får minst ett "nej" i diskussionen. Många gånger säljer du även till de som inleder med att "det är ingen idé att du talar med mig, jag köper aldrig något per telefon" så som telefonförsäljare lär du dig snart att det människor säger, inte alltid är absolut.

Kortfattat, var trevlig mot människor om du skulle önska att människor är trevliga mot dig. Ingen har sagt att du måste köpa något, men ett "nej tack" är inte mycket begärt enligt mig.

[Jasså]
2012-12-03 09:33
#92

Ett nej tack räcker ju inte! Efter tre, fyra nejtack så får man lägga på luren eftersom säljaren inte förstått. Sluta tjata på folk! Det är såna människor som förstör för alla i det yrket. Tack för att det finns nummervisare på telefonerna då svarar man inte alls!

[Moa-]
2012-12-03 17:26
#93

Jasså; säg ett artigt "nej tack" och lägg sedan på om du ej vill tala mer… Så länge majoriteten av försäljningen kommer efter att kunden gett ett eller flera nej så kommer diskussionen att fortsätta.

De som lägger på efter första nej, kommer aldrig att bli kvar i yrket då de ej kan sälja något.

[Nathalie62]
2012-12-03 19:06
#94

Nu tar vi det lugnt här, om det inte accepteras låses tråden.

Upp till toppen
Annons: