Annons:
Etikettövrigt
Läst 3199 ggr
ettlitetalias
8/13/12, 11:37 AM

Novis! Vilken mobil?

Går i smartphone-tankar men känner mig rejält vilse i djungeln. Vad är det egentligen för telefon jag ska ha?

Jag vill ha en ganska stor skärm,
snabb och krångelfri,
en bra kamera,
möjlighet till att lägga in ett stort urval av appar,
och jag måste kunna läsa mina e-mails på den.
Och helst inte kosta skjortan haha! Den behöver inte vara den nyaste på marknaden, så länge den inte är så gammal att ingenting görs åt dem längre.

Jag fick ta över broderns Sony X10 mini pro, och den gillar jag inte alls! Alldeles för liten, usel kamera och den känns bara billig. Har kollat lite på Xperia-mobilerna rent allmänt, men de känns lite för "tonårsaktiga". Så vad är det för telefon jag vill ha egentligen? Bor i UK så har inget Media Markt att åka till.

Annons:
kissidor
8/13/12, 2:38 PM
#1

x10 mini-modellerna var helt hemska ja Skrikandes.

men det är alltid svårt att råda nån annan eftersom "ganska stor skärm", "snabb", "en bra kamera" "inte kosta skjortan" betyder olika saker för olika personer.

det jag alltid gör själv i första stadiet när jag ska köpa nån teknikpryl, för att göra en första sållning - det är att gå in på prisjakt och filtrera på de olika egenskaper jag tycker är viktiga. då har jag iaf krympt urvalet till nåt lite hanterligare och sen kan jag börja googla och läsa på om de telefonerna som verkar kunna vara ett vettigt alternativ och sen även åka in nånstans och känna på dem och försöka få testa dem så gott det går.

vet inte om mediamarkt har sina uppkopplade också, det har inte tex elgiganten men de är åtminstone påslagna så man kan titta och känna på skärmen samt testa kameran etc.

den här länken: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s91651831&o=tillv_pop&cols=#prodlista går till prisjakt mobiltelefoner och med endast filtret operativsystem android minst version 2.3 inlagt. (om du nu är ute efter en android dvs, annars är det ju bara att ändra det. ska du ha android ska du iaf inte ha en lägre version, 2.3 är helt ok och många av de som står som 2.3 kommer att få uppdateringar till 4.0 så småningom.)

du kan som du ser välja ut prisintervall, tillverkare, skärmstorlek etc - och framförallt så kan du klicka på knappen "fler sökkriterier" och då kan du också göra såna val som tex kameraupplösning, utbytbart batteri eller ej, processorhastighet, flerkärnig processor, inbyggt lagringsutrymme resp sd-kortplats, reptåligt glas mm mm.

när du sen ringat in en hanterlig mängd telefoner att läsa på om så hittar du redan på själva prisjakt-sidan mycket info, tekniska specar, kundomdömen och recensioner om själva telefonerna, omdömen om de listade butikerna etc - och sen kan du ju som sagt även googla och kolla på de aktuella telefonerna i nån fysisk butik.

skriv gärna igen och fråga om det är nån av de olika filtreringsvalen du undrar över vad de praktiskt innebär, och när du ringat in lite mer konkret vad du är ute efter så kommer vi gärna med råd och synpunkter så gott vi kan Flört - lycka till Glad!

(förresten när du säger UK, menar du som i landet UK då - eller är det nån förkortning för nån stad som jag inte känner till? men om du menar landet så är det ju möjligt att det finns bättre sätt att leta telefoner där, men det vet jag inget om isf)

Värd på Mobiltelefoner och Android

ingann
8/13/12, 4:15 PM
#2

#1 Hon bor i Skottland:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
8/13/12, 4:20 PM
#3

#1, Underbar information !

Jag hade också testat på prisjakt och läst mer om dom på olika ställe, Det är svåt att råda precis som kissidor nämner eftersom det är så olika, själv föredrar jag en samsung modell men det finns ju rätt många och välja på.Skrattande

#2, Kyss

[Fröken P]
8/13/12, 5:07 PM
#4

#1 jösses, du skriver ju noveller! *skojar* nä, allvarligt jag orkar inte läsa långa stycken, men jag urskiljde Prisjakt, sen brukar jag gå in på tillverkarnas hemsidor och läsa om de modeller som ligger i min prisklass. Sen jämför jag priser på Pricerunner och googlar helt enkelt. Jo, sen om jag hittar några intressanta lurar, då söker jag efter recensioner också, för att få en någorlunda bild av dem.

kissidor
8/13/12, 5:47 PM
#5

hehe nathalie jag var på vippen att skriva nåt om samsung jag också Skrattande, men sen tänkte jag att neeeeeh, jag ska vara opartisk. det finns många som tycker htc gör bra telefoner också, bara som ett exempel

jag vet fröken P, det är en ovana jag har - men till mitt försvar måste jag säga att det är ganska svårt att få in mycket info utan mycket text Flört. jag försöker iaf dela in det i stycken så man kan andas emellan Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Fröken P]
8/13/12, 6:06 PM
#6

Många korta stycken är kanon!

Annons:
[Nathalie62]
8/13/12, 7:05 PM
#7

#5, Det har du rätt i, det finns många som gillar htc också FlörtJag tycker det är bra att man delar in långa inlägg i stycke så blir det lättare att läsa och ju mer man skriver desto mer korrekt brukar det ju bli och det blir oftast inga missförstånd heller Skrattande

ettlitetalias
8/14/12, 10:47 AM
#8

Tack tack för bra länkar osv! :) Jo, Samsung har jag hört en massa bra om, och är nog ganska sugen!

kissidor
8/14/12, 11:52 AM
#9

ja jag tänker absolut inte avråda dig från märket samsung Skrattande! men sen var det ju bara den yttepyttelilla frågan om vilken av alla samsungar du ska ha då Flört. och det finns väl trots allt en och annan även i deras sortiment som inte är helt lyckad. men berätta gärna hur det går i dina vidare funderingar, för nu är vi ju nyfikna på vad det ska bli Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
8/14/12, 5:12 PM
#10

#8, Ja du får berätta vad det blir när du har bestämt dig, är också nyfiken Skrattande

ettlitetalias
10/1/12, 9:55 PM
#11

Nu har jag nästan bestämt mig! Nästa månad kommer sista pengarna in på kontot och då blir det att köpa telefon! :)

Är till 90% säker på att det blir en Samsung Galaxy s2. Sneglar längtandes på både S3:an och iPhone, men de ligger hela tusenlappen högre upp på prisstegen och eftersom jag aldrig haft en smartphone innan så vet jag inte om de verkligen är värda det extra priset..

Tanken är att jag ska ha telefonen i åtminstonde 2-3 år. Tror ni att jag kommer svära över mitt val om jag köper en telefon som redan nu är "gammal"?

kissidor
10/1/12, 10:20 PM
#12

det börjar bli riktigt bra pris på sgs2 nu, och samtidigt är den fortfarande rätt så hyfsat högt upp på prestandastegen och den kommer snart att få den allra senaste androidversionen. den var helt enkelt så outstanding när den var ny att den fortfarande är bättre än många av de nyare konkurrenterna utom de absoluta flaggskeppen. Du kommer från en x10 mini pro och sgs2 kommer att vara rena drömmen i jämförelse ;-) lätt att den hänger med två år till om man inte är en sån person att man bara måste ha det senaste hela tiden. Tre år kan diskuteras men det vet jag inte vilken annan telefon som skulle göra så mycket bättre heller i såfall. jag tycker det låter som ett vettigt val för dig, men blir du riktigt sugen på nåt ännu lite bättre så är det ju inte FEL om du bestämmer dig för att unna dig det heller ;-). till vilka priser är det förresten du hittat Samsungarna resp iPhonen du funderar på?

Värd på Mobiltelefoner och Android

ettlitetalias
10/2/12, 10:40 AM
#13

Då jag har presentkort på Amazon så är det därifrån jag tänkt köpa telefonen. S2:an har jag hittat för £321, S3:an för £437 och iPhonen för £475.

Men om S2:an hänger med i två år iaf så får det nog bli en sån! Är inte besatt av att ha det senaste, så länge den inte är "handikappande" gammal ;)

Annons:
Fridaybrew
10/2/12, 11:10 AM
#14

Kika och känn på Samsung Galaxy note den har kommit ut som version 2 precis vilket rimligen gör att de första som kom ut tidigare kommer ramla ner i pris eller tom finnas på begmarknaden till bra  pris =)

Den första är fortfarande en guldtelefon i mina ögon. Jag vill också ha stor skärm och det blir inte större skärmar än på galaxy note. Visst i början är det ovant stort men det vänjer man sig snabbt med och sen efter ett tag så känns alla andra mindre telefoner helt fåniga =)

Det jag gillar mest med Noten är skärmen storleken och bildkvaliten. Jag har den hela tiden på energisparläge och trots det så är den fullt dugligt rapp och effektiv. Pennan som finns med är trevlig och funkar bra, men inte ofta jag använder den men hellre ha den o inte använda än att inte ha den =)

Min tjej har haft ett par olika moderna HTC lurar och efter jag skaffat noten så är det den hon leker med när vi sitter i soffan, inte sin egen htclur. Så hon vill att jag köper nya noten så hon "ärver" den gamla noten lol listigt värre.

Visst det kan kännas omodernt eller rent av fånigt med att prata i en så stor mobiltelefon, men om det är så så finns det utmärkta handsfree set eller bluetooth tillbehör. Telefonen har även röststyrning så man behöver inte ta upp telefonen om man inte vill. Dock så är det på engelska (bör inte vara probs för Uk-görl) samt så är röststyrningen lite invänjingsperiod på så man lär sig hur den funkar.

Den tar bra bilder filmar i i högupplöst. Kika på youtube och så kan du se de olika telefonerna när de används.

Sen kan mna köpa till extra minneskort 64Gb så man kan verkligen ta med sig massa film/tvserier och titta på eller visa på en kompis tv genom att koppla upp telefonen till tvn. Svinenkelt att hålla på med sina filer det gör man enkelt i filhanteraren på datorn. Man behöver alltså inget specialprogram eller så så man kan gå til en kompis spara ner filer eller ladda upp utan bök.

Känns den för stor så är det bara tänka efter hur ofta har man telefonen i handväskan eller byxorna? Killjeans klarar enkelt av noten men tjejjeans har oftare mindre fickor så där kan det vara knepigt men så har tjejer handväska ofta istället =) Då kvittar storleken egentligen bara den får plats i väskan lol.

/Fridaybrew

ettlitetalias
10/2/12, 12:28 PM
#15

Jo jag har kollat på Noten också, och den ligger på £379.

Ang storleken så är jag lite kluven. Visst skulle det vara härligt med en stor och klar skärm för att visa foton för klienter osv, men frågan är om jag verkligen behöver en stor skärm? Har kollat på Samsungs videos också som demonstrerar den i användning och den känns liksom för "kontorsaktig". Jag känner inget behov av att organisera mina filer i små anteckningsböcker eller skicka "handskrivna" e-kort (till folk som ändå inte kommer kunna läsa dem). Det är nog en super-telefon, men känns som att den blir lite onödig att lägga pengar på om jag bara utnyttjar en bråkdel av dess funktioner.

Fridaybrew
10/2/12, 12:37 PM
#16

Fast det är ju roligare att spela angry birds på större skärm lol eller andra spel med för den delen. Kan säga att det inte är för kontorsfunktionerna jag valde den lol =)  Kika på begagnatmarkanden vettja iaf se hur stor skillnaden är i pris. Är skillnaden inte så stor så är ju ny att föredra men iom att en ny har kommit ut så kan man ju pruta.

Sen ska man ju gilla menyerna också jag gillar samsungs, men htc är rätt trevliga med. så gå in i butik och kläm och känn på telefoner som är igång så du märker hur dom funkar.

Kan ju säga att jag har tre kompisar som alla köpte note efter ha fått leka med min i en stund =) Dock killar =) Ingen har ångrat sig.

/Fridaybrew

ettlitetalias
10/2/12, 12:51 PM
#17

Haha, ja angry birds är ju roligt! :P

Hade nog köpt en telefon begagnat om det inte vore så att jag hade presentkortet på Amazon. Men tanke på att det är så pass mycket pengar på kortet också så vill jag inte "slösa" dem på annat när jag nu behöver en ny telefon :)

kissidor
10/2/12, 5:23 PM
#18

då är nog s2:an lite billigare här, men har man presentkort så är det ju klart att man ska passa på att utnyttja det Glad.

själv känner jag att jag nu - efter att ha vant mig vid nexusen och gjort mig av med alla vanor som hörde till en liten telefon (som att stoppa den i bh:n när man går ut tex Skäms) och lärt mig älska en stor grann skärm - kanske skulle kunna vara mogen för en note storleksmässigt, men det kan kanske vara i drygaste laget att gå från en x10 mini direkt till en note Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

ettlitetalias
10/6/12, 2:07 PM
#19

nu har jag beställt en S2:a! Väntar spänt på att måndagen ska infinna sig!! Skrattande

[Nathalie62]
10/6/12, 10:07 PM
#20

#19, Så trevligt, förstår att du är förväntansfull nu, vi får hoppas dagarana går fort till måndag Glad

Annons:
kissidor
10/7/12, 11:46 AM
#21

vad roligt Glad, hoppas du blir nöjd!

Värd på Mobiltelefoner och Android

ettlitetalias
10/8/12, 11:59 AM
#22

Idag kommer den! Har varit som ett barn på julafton sedan igår. Knappt sovit, och nu sitter jag på helspänn och är redo att springa till dörren så fort jag hör en bil utanför ;) Ska till jobbet snart och hade så gärna sett att den kom innan jag var tvungen att åka!

Satt och kollade igenom Playstore igår också och såg ut alla appar jag vill ha Oskyldig

[Nathalie62]
10/8/12, 2:30 PM
#23

#22, Så trevligt ettlitealias ! Hoppas du hann få den innan du stack. Skrattande

ettlitetalias
10/8/12, 7:50 PM
#24

#23 Nej, den hann inte komma :( Kollade nyss nar den blev levererad, och den verkade ha dykt upp alldeles efter att jag varit tvungen att sticka till jobbet! :( Aja, snart ar det dags att ga hem - da far jag klamma och kanna pa den!

ettlitetalias
10/8/12, 10:31 PM
#25

Hihi sitter och surfar pa den nu! Har inte den blekaste aning om vad jag ska gora med den mer men det kommer kag nog snart fram till!

kissidor
10/8/12, 10:59 PM
#26

vad roligt Glad - känns det bra? ha det nu så kul Flört!

förresten vad var det för androidversion på den då, kom den med 4.0 som jag trodde eller var det 2.3.6?

återkom gärna om du vill ha hjälp med den eller tips på appar eller nåt Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
10/9/12, 8:19 AM
#27

#25, Så spännande ! Det är så kul när man får något nytt och leka med Tungan ute Hoppas den blir till belåtenhet nu, antar att det är 4.04 du har som version, jag kollade med 2 andra som har denna lur också och dom har i alla fall det och enklast är att hämta det via Kies om det inte är det på den redan.

Lycka till nu ettlitetalias ! Skrattande

Annons:
ettlitetalias
10/9/12, 11:52 PM
#28

Den kom med 4.0.4, men kommer uppdateras till 4.1 i slutet av månaden här i UK :)

Det är en sak jag inte får att fungera.. Har importerat mina kontakter på sim-kortet från min gamla telefon, och den nya har även importerat en hel massa kontakter från facebook. Så till vissa har jag TVÅ inlägg med numret.
T.ex. Anna Andersson 073xxx via sim-kortet, och Anna Andersson 073xxx via facebook. Finns det något sätt man kan lägga ihop dem till en kontakt?

Eller som när jag har ett mobilnummer till t.ex. Sören Svensson, men det inte är inlagt på hans facebook. Kan jag då "importera" hans facebook till mobilnumret i min kontaktlista?
Tack på förhand! Skrattande

[Nathalie62]
10/10/12, 12:03 AM
#29

#28, Nu tänkte jag i och för sig när den släpps i Sverige, trevligt att ni får den mycket tidigare Skrattande

Med facebook är jag tyvärr inte så insatt så hoppas någon annan kan tipsa dig om det och förstår inte riktigt hur du menar med att lägga ihop till en kontakt.Obestämd

Är du nöjd med telefonen för övrigt ettlitetalias ?

ettlitetalias
10/10/12, 12:13 AM
#30

Oh ja, jag är jättenöjd! Har suttit och pillrat och knappat på den non-stop sedan jag fick den i princip :P Hämtat hem flera appar som verkligen gör livet enklare, och den är så lätt och händig :) Enda nackdelen är väl att jag inte gärna lägger ifrån mig den :P

[Nathalie62]
10/10/12, 12:21 AM
#31

#30, Roligt att höra ! Jag var likadan när jag fick min lur, man är nästan besatt av sin nya leksak Tungan ute Just det här med appar också, helt klart underlättar det väldigt mycket och man kan ändra och forma den nästan hur man vill he he.

kissidor
10/10/12, 7:19 AM
#32

jättekul att höra Skrattande! ja man är verkligen som ett barn på julafton med en ny telefon, så gammal man än är Oskyldig. och jag har fortfarande svårt att lägga ifrån mig min Skäms - det finns ju så otroligt mycket bra grejer i den Glad!

vet tyvärr just inget om att importera facebook-kontakter, då jag inte gjorde det själv eftersom jag använder fb pyttelite. däremot sitter jag också med dubbla kontakter från både sim-kortet och google-kontot. det du kan göra är väl att radera alla dubbletter som kommer från sim-kortet, för importera kontakter därifrån kommer du ju aldrig mer att behöva göra.

har du sett att du kan kopiera när du är i redigeringsläget genom att långtrycka på tex ett nummer och välja kopiera, sen långtrycker du igen där du vill klistra in det och väljer klistra in?

jag har kört copy/paste helt enkelt när det finns nån info i sim-kontakten som saknas i google-kontakten, och sen har jag raderat sim-kontakten efter det. visst det är lite meckigt jämfört med om det fanns nån supersmart automatisk funktion för det, men jag har tagit några i taget när jag haft ett par minuter över.

jag låter google-kontot vara mitt kontaktkonto men använder du istället fb-kontot till det så är det ju det enda du behöver. ja det hjälper dig inte nu, men för framtiden alltså - hyfsa till dina fb-kontakter på lediga stunder och sen aldrig mera sim-import Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
10/10/12, 5:45 PM
#33

Kan hoppas ingann kommer in, hon kanske vet hur det där med facebook och kontakter fungerar Tungan ute

ettlitetalias
10/10/12, 6:38 PM
#34

aha, vaf smart! tror inte att jag har några Google kontakter men ska kolla om jag kan lägga ihop dem alla som det, skulle definitivt göra livet enklare :)

Annons:
ettlitetalias
10/10/12, 7:20 PM
#35

någon som har koll på hur man stänger av appar förresten? Jag tror att jag gör det men när jag kollar så har jag typ 10 appar som är på i bakgrunden… sånt som internetsidor instagram och liknande. Ganska irriterande när de drar batteri osv. står att det kan vara skadligt att force close dem också, men vad annat kan man göra?

kissidor
10/10/12, 7:52 PM
#36

du kan dels gå in på inställningar/appar och tvångsstänga dem där. det är ganska meckigt att göra eftersom man måste plocka dem och en då. sen kan man gå på tasks-ikonen (få se nu - nere till vänster på sgs2?) och svepa bort dem därifrån, men jag vet ärligt talat inte i vilken grad de stängs av då.

sist och slutligen om man ändå trots att det inte rekommenderas ska använda en task killer som snabbt och smidigt tvångsstänger alla appar på en gång (utom ev såna som man valt att den inte ska stänga) så finns det ju ganska många i play-butiken. själv har jag provat flera men trivs bäst med denna: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mobo.task.killer . man kan antingen låta den ligga i manuellt läge i statusfältet och enkelt med en knapptryckning stänga alla appar när man själv vill, eller så kan man ställa in den på autokill dels med viss frekvens och dels när apparna ligger och snaskar för mycket ram-minne, vilken gränsen ska vara väljer man själv.

obs dock att vissa appar kommer att återuppstå som hopplösa zombies gång på gång på gång, och det spelar ingen roll vilken task killer man väljer för det finns ingen av dem som kan stänga ner såna appar permanent.

Värd på Mobiltelefoner och Android

ettlitetalias
10/10/12, 8:53 PM
#37

Tack för att du tar dig tid att förklara :) då stänger jag av dem via programmet jag har då. Tänkte att det kanske kunde skapa problem.

kissidor
10/10/12, 9:01 PM
#38

jag har iaf mer problem med en massa appar som inte har vett att bli avstängda och snaskar såväl batteri som ram-minne än vad task killern nånsin har gett mig :)

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
10/10/12, 10:26 PM
#39

Problemet just när man stänger av dom så brukar dom ofta starta igen och jag vet inte om någon task killer verkligen stänger av dom ordentligt, ska kika på den du tipsade om kissidor.

kissidor
10/11/12, 7:22 AM
#40

nej som sagt nathalie, vissa appar kommer att återuppstå helt oavsett vilken task killer du använder. det finns en statistikflik också på den jag nämnde som jag själv använder, där kan man se vilka appar som beter sig på det viset och hur mycket RAM var och en av dem använder när den ligger på i bakgrunden.

astro file manager tex, den ger sig verkligen inte - men den tar å andra sidan bara ca 5MB, så den kan ju kanske få hållas. men laddar man ner en app som man inte absolut behöver och som man ser tar väldigt mycket RAM och som vägrar förbli avstängd så kan man ju överväga att avinstallera den Glad.

tittar jag på statistiken och räknar ihop det minne som var och en av de appar den autodödat den senaste veckan använde så är det 535 MB, så det hade ju varit väldigt onödigt att låta alla de apparna ligga på fortfarande Förvånad!

det finns en batteriövervakar-plugin till den också, men den har jag inte för jag har nog med appar ändå och jag tycker jag klarar mig på batterifronten sen jag bytte till ett 2000mAh. men det kunde ju onekligen vara intressant att se ifall den har motsvarande statistik Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: