Annons:
Etikettapplikationer-appar
Läst 1954 ggr
kissidor
2012-08-21 06:58

Tangentbord till smartphone, vad använder du?

vi som varit med sen knappmobilernas barndom har ju dels suttit och tryckt rätt antal gånger på varje bokstavsgrupp och sen gjort vågen när T9 äntligen kom - och sen förbannat densamma för dess korkade och orimliga ordförslag!

i dagens smartphones finns det andra alternativ, både förinstallerade och för nedladdning från google play - vilket använder du och varför? om du använder flera telefoner så rösta efter den du använder mest.

  • dels kan man sitta och köra pekfingervalsen på qwerty-tangentbordet, frågar du mig så är det ett väldigt dåligt och ineffektivt sätt att fördriva tiden
  • dels kan man fortfarande köra efter en T9-modell
  • sen har vi de av swype-typ, där man "ritar" ordet med fingret på qwerty-tangentbordet, just swype heter det mest kända men man säger även att man swypar när man gör så
  • och slutligen de av prediktions-typ, som förutsäger och föreslår inte bara ordet du håller på att skriva, utan även nästa, och lär sig allt eftersom hur just du skriver. swiftkey 3 är det mest kända här.

om alla de tre senare typerna får man väl säga att inget av dem är bättre än sin svenska ordlista, och sin förmåga att lära sig allt eftersom du skriver med det

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
kissidor
2012-08-21 07:16
#1

jag börjar väl själv då Glad

jag valde swype för det använder jag på min egen telefon som jag använder mest. jag har just swype, själva programmet som heter det alltså och det sopar väl banan litegrann med andra jag testat av samma typ.

man lär sig tekniken fortare än man tror, men den än nog inget för den som måste leta två minuter efter varje bokstav på tangentbordet - men det går otroligt snabbt när man får upp tekniken.

swype är mycket förlåtande för att man kladdar lite bredvid i sitt swypande och det första ordförslaget är nästan alltid det rätta. ordlistan är närmast förvånande bra, men den lär sig även de ord den inte kan sen förut utan att man behöver krångla och särskilt säga till den att den ska det.

swype finns än så länge inte på google play men den finns förinstallerad i vissa androider och den finns för nedladdning i en beta-version på swypes hemsida.

i jobbluren använder jag swiftkey 3 av prediktionstyp, samma där att det sopar banan med de andra av samma grundprincip.

hade aldrig kommit på tanken att testa swype ärligt talat om jag inte hade blivit "tvungen" för att en bugg de jobbar med att lösa gör att jag inte kan ladda hem svenska språkpaketet i min egen lur.

den är mycket förlåtande mot felstavningar och bredvid-tryck och det känns nästan som att den läser ens tankar, så bra är förutsägelsefunktionen - och den lär sig alltså vartefter hur just du skriver och blir ännu bättre med tiden.

denna är lämplig för barn och notoriska felstavare också, laddade ner den till dotterns lur med och hon svarar med långa haranger så snabbt att man knappt tror sina ögon tack vare den

sammanfattningsvis - sitter ni och tragglar med pekfingervals eller T9, testa swype eller swiftkey 3 - jag rekommenderar dem bägge så mycket att jag inte vet hur jag ska uttrycka det ens Glad. (och sitter ni redan med ett annat tangentbord av någondera typerna, testa swype resp swiftkey istället, de äger alla de andra jag testat Flört)

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Fröken P]
2012-08-21 11:28
#2

Jag använder swype på samsungen, väldigt bra och bekvämt. Tyvärr finns inte den funktionen på iPhone. Det kanske bara är samsung som har den?

kissidor
2012-08-21 11:40
#3

visst är det Glad?

vet inte vilka som har det förinstallerat faktiskt, samsung och motorola har jag sett nånstans men jag vet inte om det stämmer. jag hade det inte i nexusen som ju på sätt och vis är en samsung men på sätt och vis inte. men det gick som sagt bra att ladda ner från hemsidan. det står att det är en beta men jag har inte upplevt minsta problem med den.

enligt vad de säger är det bara windows phone och iOS som inte har stöd för det.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Fröken P]
2012-08-21 12:13
#4

#3  Nexus är en samsung, inte på sätt och vis Flört

kissidor
2012-08-21 12:18
#5

njä, det är en google - som är tillverkad av samsung Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Fröken P]
2012-08-21 12:22
#6

ja, men ändå en samsung, den heter Samsung Galaxy Nexus. man behöver ju inte krångla till det mer än nödvändigt. Flört

Annons:
kissidor
2012-08-21 12:30
#7

det gjorde jag inte heller Flört.

skillnaden var väldigt relevant i det här fallet eftersom vi pratade om swype och de "riktiga" samsungarna har swype förinstallerat men nexusen inte - pga av att den är en google-telefon.

och på många sidor (tex prisjakt, swedroid) hittar du den fö inte om du söker under samsung, utan den ligger under google. däremot är det självklart så att du hittar den under namnet samsung galaxy nexus på bla samsungs hemsida, och sen är det en smaksak vad andra väljer att haka på och kalla den.

utan tvekan är det dock precis som jag sa, det är på sätt och vis en samsung och på sätt och vis inte Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2012-08-21 15:36
#8

Trevligt med undersökningar !

Men jag använder samsungs tangentbord med t9 men sen har jag någon som är "stående tangentbord 3*4" och tycker det är super bra eftersom det är mycket lättare att se än när alla bokstäver är ihop tryckt, skulle vara trevligt och hitta något liknande men av alla tangentbord man sett så är dom liggande, även om jag vänder på telefonen tycker jag inte om det alls.

Dock är det lite klurigt när man har egna ord och ska skriva, då får man gå in i inställningarna och ändra det för att sen gå tillbaka och markera ordet för att den sen ska komma ihåg det Obestämd

ingann
2012-08-21 16:55
#9

jag laddade ner swype på svenska nyss och testade. Jisses så enkelt det varSkrattande och ett rosa tangentbord såklartSkrattande

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
2012-08-21 17:50
#10

#49, Vad jag såg så fanns det tyvärr bara "liggande" tangentbord, tråkigt för oss som vill ha det andra, annars såg det ju trevligt ut.

kissidor
2012-08-21 18:13
#11

det var egentligen mest det som var min tanke, att de som inte testat något av de riktigt smarta tangentborden än kanske kunde få ett tips och iaf testa om det var nåt för dem. Kul att du blev nöjd med ditt Swypeande ingann :-)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Ladydragon
2012-08-21 19:55
#12

till mobilen använder jag Smart keyboard Pro

har ett vanligt tangentbord på skärmen och trycker på bokstäverna tycker det funkar bäst har satt på fukntionen så tangentbordet forutsäger ord men ofta är jag för envis utan vill själv skriva orden Obestämd Smart keyboard Pro har oxå en funktion som jag inte har hittat hos något annat tangentbord piltangenter som man kan välja att ha framme alltid eller att man trycker fram dom himla smidigt när man skriver fel så man kan lätta stega sig fram till ordet

till surfplattan använder jag Go tangentbord med Pad mode plugin och Pad 5 som delar tangentbordet i 2 halvor som gör att man kan skriva lite som på ett vanligt tangentbord med båda händerna mycket smidigt när man gör anteckningar på viktiga möten

kissidor
2012-08-21 20:33
#13

oj ladydragon, det skulle nog driva mig till vanvett att skriva så Skrattande, nu när jag vet att det finns sätt som går så ohyggligt mycket enklare och snabbare för mig!

fast det med pilarna verkar ju bra, ibland är det rätt knöligt att hitta rätt med fingertoppen i texten när man behöver flytta markören

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Nathalie62]
2012-08-21 22:32
#14

Hämtade hem smart keyboard och hitentills är jag nöjd Skrattande

kissidor
2012-08-22 06:31
#15

tja oavsett vilken modell man föredrar så är det väl bra att vi kan tipsa varann lite här på sajten om såna saker som hör lurarna till och gör livet lite enklare Glad.

just tangentbordet i en smartphone är ju ganska viktigt att man har ett man trivs bra med eftersom man använder det allt från mycket till väldigt mycket (beroende på hur mycket man googlar, mailar, skriver i forum etc från mobilen, eller om man mest bara sms:ar och skriver kalendernoteringar)

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2012-08-22 14:45
#16

#15, Det är jättebra med tips, det är man tacksam för Skrattande

Upp till toppen
Annons: