Annons:
Etikettövrigt
Läst 4340 ggr
[Nathalie62]
2012-09-02 11:57

Roota en mobil

Har tänkt en del och måste fråga Tungan uteSkrattande

Hur många här är det som har Rootat sin telefon och varför ?

Gick det bra eller dåligt ? Har ni gjort det på gamla och/eller nya telefoner ? Gjort det flera gånger ?

Vart vände ni er för att Roota er telefon ?

Personligen är det aldrig något jag vågat gett mig in i eftersom det kan gå helt åt skogen.

Annons:
MichaelE
2012-09-02 14:00
#1

Rootade en X10 Mini för att ge den ett nytt liv. Testade ICS men körde helt på Gingerbread till sist eftersom kameran inte fungerade till ICS. Ökade prestandan från 600 till 742 Mhz!

Gick bra, men man måste alltid läsa XDAs guider ordentligt samt titta på en YouTube klipp.

Vände mig till XDA och Youtube.

Det som är viktigast är att det är enbart självaste rootandet som kan gå åt skogen, gör man fel där är det nästan kört! Däremot vid installationer av mods (CyanogenMod t.ex.) om det går fel så går det alltid att börja om.

kissidor
2012-09-02 15:52
#2

ja som sagt jag rootade ju min galaxy nexus för jag lackade på att behöva vänta flera månader på jelly bean - för att samsung i sverige förhalar det till de svensksålda nexusarna, fast googles intention och största försäljningsargument med nexus-serien är just att de ska få den senaste androidversionen före alla andra.

jag använde dessutom ett hjälpprogram som kör igenom de olika procedurerna automatiserat, vilket de renläriga nördarna förstås fnyser åt. men man måste ändå för att veta och förstå vad programmet gör läsa på, läsa på och åter läsa på. dvs jag tycker inte man ska använda programmet om man inte skaffat sig tillräckligt med kunskap för att kunna göra det utan programmet - det kändes mest lite bekvämare och lite tryggare att använda det.

värt att tänka på också är att själva den sk upplåsningen av boot loadern rensar allt, så inför det måste göra en backup på det man vill ha kvar. och det är också den upplåsningen som häver garantin.

det här med att garantin ev inte gäller vid upplåst boot loader bör man förbereda sig för genom att ha en fullständig backup av det rom telefonen levereras med, lägger man tillbaks det och sen låser boot loadern igen innan man lämnar in den har jag inte hört talas om nån som fått problem med garantin, för det går tydligen inte att se att den har varit upplåst då.

men hur enkelt det är att låsa upp den kan tydligen variera, jag läste nåt om nån modell som det registrerades när man låste upp den, så då är väl kanske garantin helt körd.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2012-09-02 18:17
#3

Skönt att det gick bra. Om det så tar till jul innan jag får JB så tänker jag vänta i alla fall men jag har också en "värstingtelefon" Skrattande

kissidor
2012-09-02 19:11
#4

visst har du det Nathalie, den duger nog bra som den är åt de flesta :-)

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2012-09-02 19:28
#5

#4, Oja det gör den, är förr lite orolig att det ska bli problem efter man fått JB ha ha Tungan ute

Jonsson9
2012-09-03 22:23
#6

Jag har rootat flera enheter. För att få ett rent os och kunna lägga in en custom rom.
Det har alltid gått bra för mig, alltid följt guider som visat hur man ska göra.

Min Xperia Arc hade jag haft länge innan jag rootade den.
Min Xperia S var fortfarande ganska ny när jag gjorde det.

xda-developers.com är det bästa forumet tycker jag.

Vänlig hälsning, Martin

Annons:
[Nathalie62]
2012-09-03 22:41
#7

#6, Vad menar du med "rent" os ? Och vad är custom rom ? Tungan ute
Kära någon, på länken du angav står ju allt på engelska, ha ha.

MichaelE
2012-09-03 22:53
#8

#7 Rent OS betyder att inga mobiltillverkare eller oepratörer har ändrat i självaste grunden av Android operativsystemet. Nexus är nästan det renaste du kan få när det kommer till Android. Rent betyder också att en massa olika skräpappar som normalt följer med inte existerar.

Roota ger också möjligheten att radera dessa skräpappar. Om man har en äldre mobil så kan man rensa bort uppemot 50 MB på att avinstallera dessa skräpappar (som egentligen heter bloatware på engelska/fackspråk).

Custom rom är Android OS som har skapats av t ex CyanogenMod, eller andra, för att förlänga livet på Androidmobiler som annars skulle anses som döda eftersom deras tillverkare inte uppdaterar dem längre. Gamla SonyEricsson mobilerna samt första Samsung Galaxy och HTC mobiler får möjligheten att kunna köra Gingerbread eller Ice Cream Sandwich.

För att kunna roota gäller att man kan engelska väldigt väl, annars kan det gå fel. Som sagt, det är enbart självaste rootandet som kan förstöra mobilen - inte trixandet med romen.

[Nathalie62]
2012-09-03 23:05
#9

#8, Tackar för den klara informationen, har förstått att det är rootandet som kan förstöra mobilen och det förklarar också varför jag inte vågat ge mig in i det eftersom engelska inte är min starka sida och att översätta det hela blir bara galet i och med att det är så viktigt att det blir rätt.Tungan ute

[Nathalie62]
2012-09-03 23:06
#10

Om jag skulle rootat var det enbart för att radera sådant som är enligt mitt tycke rent skräp ha ha,

Jonsson9
2012-09-03 23:15
#11

Att överklocka är också en bra anledning, medför ju dock oftast sämre batteritid.

#1: Gör det stor skillnad att roota och köra GB på x10 mini? Jag har en liggandes som skulle kunna bli försökskanin. Glad

Vänlig hälsning, Martin

MichaelE
2012-09-03 23:23
#12

#11 Rekommenderar denna rom för ändamålet: Mini CM 7.2

[Nathalie62]
2012-09-04 02:43
#13

#11, Vad är överklocka då ? Känner mig usel som inte kan sådana ord ha ha.

Annons:
[Fröken P]
2012-09-04 04:54
#14

Jag har aldrig tänkt tanken ens att roota eller låsa upp en operatörslåst telefon mm. Är nöjd med telefonerna som de är, och skulle jag vara missnöjd så beror det ofta på storleken och var knapparna sitter.

Jag förstår att man tycker det är kul att greja om man är intresserad av det. Precis som en bilbyggare tycker att det är kul att göra om en bil.

jag föredrar prylar i sin originalform. sen så får man ju skylla sig själv om man pillat med telefonen och något händer med den, garantin går inte in, och gör försäkringsbolaget det  när man skickat telefonen på kostnadsförslag? men då kanske man anmäler den som förlorad istället.. Flört

jag gillar elektronik men jag gör inte något som kan slå tillbaka på mig själv. har jag däremot en 100-kronors telefon som inte funkar som den ska, då kan jag leka med den, men fungerar den ok, då är den toppen som reserv, och en sån har jag haft nytta av många gånger Cool

kissidor
2012-09-04 06:18
#15

Nathalie man kan få processorn att jobba snabbare, höja dess sk klockfrekvens och det kallas så. häftigt att det går att göra, men som sagt man kan ju förstå att det blir på batteritidens bekostnad. i ditt fall vore det väl rimligare att underklocka den :-P

fröken p jag tror nog så gott som alla står sitt kast i såfall helt enkelt ;-). men det vanligaste är väl att man sopar undan spåren av sitt pillande innan man lämnar in den. det är ju mjukvaran man pillar med, medans garantiärendena normalt gäller hårdvaran.

men som jag sagt förut, jag tycker absolut man ska låta bli om man inte KAN hantera den eventuella ekonomiska konsekvensen. dessutom finns det ju mer att vinna på att roota en gammal lur utan större värde och med utgången garanti än en sprillans värsting :-)

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Fröken P]
2012-09-04 11:51
#16

varför då sopa undan spåren av pillandet om det är ok? Flört

Jonsson9
2012-09-04 12:17
#17

#12: Nice! Ska testa den! Glad

Vänlig hälsning, Martin

kissidor
2012-09-04 12:46
#18

nu vet jag inte om jag förstår riktigt hur du menar fröken P? att man anpassar sig efter en teknikalitet för att undvika eventuella problem med paragrafryttare är väl inte så konstigt Glad.

ponera tex att själva usb-porten blivit dålig så att telefonen inte laddar, och att detta är ett känt problem med din telefonmodell. ett helt mekaniskt fel alltså som naturligtvis helt saknar koppling till om du har rootat din telefon eller inte.

men om du lämnar in den i rootat skick kanske du har oturen att träffa på en småpåve eller helt enkelt en väldigt okunnig vikarie eller nåt som säger att garantin inte gäller för att telefonen är rootad. det är då högst rimligt att unroota den och låsa bootloadern innan man lämnar in den för att helt undvika den risken tycker jag.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jonsson9
2012-09-04 13:32
#19

Mjukvaran kan ju göra så att hårdvaran tar stryk också? Som tex överklockning.

Vänlig hälsning, Martin

MichaelE
2012-09-04 13:41
#20

#19 Sant, men oftast (om man använder CyanogenMod) så startar moiblem om sig så att man har möjlighet att återställa allting och börja om överklockningen till en lägre frekvens.

Annons:
kissidor
2012-09-04 14:00
#21

jo det har du ju faktiskt rätt i jonsson, det finns några såna tänkbara saker också. men sen har vi å andra sidan mitt exempel.

personligen skulle jag iaf aldrig komma på tanken att försöka lämna in den för sånt som kunde vara självförvållat, oavsett om jag trodde jag kunde bli upptäckt eller inte - medans jag inte skulle se nåt omoraliskt i att "sopa igen spåren" bara för att eliminera minsta risk till ev tjafs om det blev ett fel som omöjligt kunde ha med det att göra.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Fröken P]
2012-09-04 14:43
#22

#18  det jag menar är om det inte påverkar garantin om man pillar med mjukvaran, så varför åtgärda detta innan inlämnandet? personligen ogillar jag ordet paragrafryttare som är ett för mig negativt ord, det är väl bra att regler finns? sen är det väl upp till var och en om man vill följa försäkringsvillkor/garantivillkor.

för mig är det omoraliskt att mickla med en telefon, blir det nåt fel, sen sopa igen spåren och lämna in den och påstå att det är ett garanti- eller försäkringsärende. Nu säger jag inte att någon gör det, men det är så jag tänker just nu.

kissidor
2012-09-04 15:04
#23

fröken P vi pratar nog tyvärr förbi varandra helt här - du tycks för det första ha missförstått det jag skrev i #15 och i #18 och svarar på saker jag aldrig har sagt, och för det andra verkar du inte ha läst det jag skrev i #21, med tanke på vad du skriver i andra stycket i #22.

jag skrev aldrig att det inte påverkar garantin om man pillar med mjukvaran, det jag hävdar är att det är oskäligt om garantin inte gäller i de delar där pillandet omöjligt kan ha utlöst felet.

jag trodde nog att mitt exempel med usb-porten skulle klargöra vad jag menade, men vi tar ett till exempel. på nya surfplattan nexus 7 rapporteras att många enheter har ett tillverkningsfel att glaset efter en tid släpper på ena sidan - vore det inte högst oskäligt om en sådan sak inte skulle åtgärdas på garantin för att man hade låst upp sin bootloader?

och i många diskussioner och inlägg om garantiärenden hör man sägas att i den typen av ärenden är det heller inget problem, men menar du fröken P på fullaste allvar att du aldrig någonsin har träffat på en oresonlig idiot som läser text som f-n läser bibeln?

och paragrafryttare är ett negativt ord, och med det menas de som använder regler på ett sätt som strider mot regelns andemening och syfte. eller varför inte använda definitionen sist i stycket ovan.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2012-09-04 16:01
#24

Nej att lämna in något som är självförvållat skulle jag aldrig heller göra, det är ju bara pinsamt.

Jag vet ett exempel på dom här LTE telefonerna, vissa hade en massa dåliga ursäkter i början och skyllde på allt annat fast man konstaterade att så inte var fallet, de var riktiga paragrafryttare, det visade sig sen efter långt om länge att samsung erkände problematiken att det var ett känt problem och innan det blev erkänt så visste ju ingen vad det berodde på så dom ville då roota sin lur men dock var det osäkert ifall garantin skulle gälla eller inte.

En del hade tydligen gjort det och dom kom underfund med att den var rootad så då gällde inte garantin längre och då gjorde dom ju bort sig rejält.

[Fröken P]
2012-09-04 20:08
#25

#23 orkar inte skriva ett långt inlägg nu på telefonen, så jag svarar bara på detta med paragrafryttare, för mig är det en person som lusläser och följer regler till punkt och pricka, även om de inte är moraliska.

kissidor
2012-09-04 21:52
#26

tja det stämmer väl rätt hyfsat, så här skriver saol: "som tolkar paragrafer alltför bokstavligt".

men sen värderar vi det olika - jag anser att om man "tolkar paragrafer alltför bokstavligt" så är man antingen för dum eller för okunnig för att förstå deras egentliga syfte eller så gör man det medvetet av illvilja eller som en maktdemonstration

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2012-09-05 07:23
#27

rootade min och sedermera dotterns gamla lg p500 igår och la in cyanogenmod 7.2. den är köpt för 1300 pix och har ingen garanti kvar, och hon fick en ny lur förra veckan. ett lämpligt rootningsobjekt alltså, om man ser till både risker och möjliga vinster.

överklockade processorn lite fegt först från 600Mhz till 691Mhz efter att ha googlat vad folk rekommenderade - 691 lät tryggt. sen kunde jag flytta mycket fler appar till sd-kortet, förut var det bara spel som gick att flytta. det kan ju hända att alla inte funkar så bra därifrån och får flyttas tillbaka igen, det får man se. men p500:n har ett otroligt litet internt lagringsutrymme så detta var en klar fördel.

(men den körde ju ändå 2.3.3 innan så på den punkten var det väl rätt ok, hade den haft 2.2 förut hade det ju funnits ännu mer att vinna)

funderar nu på att lägga in en annan kernel också, men det får bli en annan veckas projekt - resten av den här veckan lär jag nog få sitta med jobb på kvällarna

allt verkar iaf ha gått som smort, nu får man se och utvärdera - det bör inte vara nåt problem att återställa det om det funkar sämre än förut, och skulle det bli nåt skit är det ingen katastrof.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Nathalie62]
2012-09-05 15:57
#28

#27, Nej har man bara en gammal lur så har ni ingenting att förlora, Har du hunnit testa den än ? Tungan ute

kissidor
2012-09-05 16:26
#29

dottern har den idag, så jag får se ikväll i såfall. det vanligaste funkar finfint iaf. hon använder den än så länge fortfarande att ta med till skolan i vanliga skolveckor när de ändå inte får göra något annat än att ringa hem vid behov med dem. (på fritids på loven får de använda dem lite mer, då får de ha lite roligt med dem också. då får hon ta med den nya.)

batteritid och temp får man ju hålla ögonen på eftersom jag pinat upp processorn lite, men jag var ju som sagt lite feg där så jag tror det är rätt lugnt. det lär ju inte vara nåt hon märker av en vanlig skoldag iaf, när hon som sagt inte får göra så mycket med den.

men hon blev eld och lågor imorse iaf när hon såg att jag hade gjort nåt med den. "ooohh, kolla vad cool den ser ut! och mamma den är ju inte alls lika laggig längre!" Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2012-09-05 16:43
#30

#29, Ha ha hon blev lycklig, roligt att hon blev så nöid. Som du skriver så räcker det ju faktiskt att man kan nås via samtal om det är något men övrig tid kan det nog vara kul och fibbla lite med den.

Men kan du plocka bort "standardapparna" från luren nu om du vill ?

[Nathalie62]
2012-09-05 16:57
#31

Det som jag tycker är besvärligt är att en del program/appar startar av sig själv och är igång hela tiden och eftersom det finns så många appar att tillgå så hade jag hoppats att det fanns något som kunde stoppa dom utan att behöva roota luren men antar att det inte är så enkelt. Obestämd

kissidor
2012-09-05 17:13
#32

ja det är väl så det är, att de av tillverkaren förinstallerade apparna får man bara möjlighet att ta bort genom att roota. vilket naturligtvis är ett olika stort förtret beroende på hur mycket onödigt tillverkaren lusat ner luren med och hur mycket plats man har

men om det ens finns nåt program som funkar om man har root som får stopp på de appar man visserligen vill ha kvar men man vill bara inte ha dem att ligga och tugga när de inte används, det vet jag inte Obestämd. ett slags super task killer liksom Tungan ute, vem skulle inte vilja ha det?

Värd på Mobiltelefoner och Android

MichaelE
2012-09-05 17:42
#33

Det finns, du kan nämligen frysa appen och på så sätt kan den aldrig startas. Root uninstaller eller liknande brukar dem heta.

kissidor
2012-09-05 17:59
#34

jag kollade en sån nu michael, men det fattade jag mer som en som döljer förinstallerade appar man inte alls vill ha, typ sätter dem i karantän eller nåt sånt. men en task killer fast som faktiskt får apparna att förbli avstängda, finns det det för rootade telefoner?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
MichaelE
2012-09-05 18:19
#35

Det var för just rootade jag syftade på, och ja - den förblir avstängda.

[Nathalie62]
2012-09-05 19:15
#36

Nu menade jag utan att behöva roota luren om det fanns någon sådan app som kunde stänga av dom helt. Task killer har man ju hört mycket nackdelar om så blir lite osäker där vilken som man faktiskt kan "lita" på så att säga.

kissidor
2012-09-05 19:22
#37

jo att vi pratar om rootade är ju klart, för att detta finns ju inte för orootade iaf. och att apparna förblir avstängda fattar jag också - men blir de inte mer än avstängda med denna app?

för alltså det jag är ute efter är mer nåt i stil med en mer effektiv task killer, för appar som man inte vill bli av med utan man vill ha dem kvar och använda dem men det är bara det att de inte ska tugga minne när man inte använder dem - är det verkligen det denna gör?

jag frågar för att det är inte så jag tolkar det när jag läser beskrivningen, jag fattar det mer som att den sätter appar man inte alls vill ha i nåt slags karantän "freeze" som det står. blir det inte knöligare att använda dem då?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2012-09-05 19:41
#38

#37, Det var det jag misstänkte, trist att det inte finns Rynkar på näsan

Upp till toppen
Annons: