Annons:
Etikettövrigt
Läst 13497 ggr
målle
9/8/12, 3:54 PM

Nokia Lumia 800 mms-problem

Jag har som rubriken lyder en Nokia Lumia 800, införskaffad i början på juni i år, har aldrig tidigare haft problem med att skicka eller ta emot MMS men nu plötsligt funkar varken eller. Att surfa och skicka sms funkar problemfritt. Jag har 3 som operatör och var in och hörde med de idag och de kunde inte reda ut problemet utan fick tipset av deras egen tekniksupport att jag ska fabriksåterställa min telefon…tänkte bara kolla först om ngn haft samma problem och rättat till det utan att behöva fabriksåterställa telefonen?

Annons:
[Nathalie62]
9/8/12, 4:12 PM
#1

Jag gav lite tips i denna tråd "får inte fram mms"
Testa med dessa inställningar i inlägg 8, dock var det comviq dessa gällde men det är viktigt att APN är rätt för att det ska fungera.

[Nathalie62]
9/8/12, 4:18 PM
#2

Jag fann lite här som är från 2011 och kan inte lova det är rätt men kanske värt att prova.

Name: Tre
APN: data.tre.se
Proxy:
Port:
MMSC: http://mms.tre.se
MMS Proxy: 172.016.053.011
MMS Port: 8799
MCC: 240
MNC: 02
Autentication type: PAP
APN type:default,supl,mms

målle
9/8/12, 4:25 PM
#3

Tack men de där inställningarna kollade både killen på 3 genom sin egen tekniksupport och jag har även själv kollat de och de är som de ska vara, har provat typ allt jag kan komma på nu och googlat…ser nog ut som jag blir tvungen till en fabriksåterställning trots allt..

[Nathalie62]
9/8/12, 4:33 PM
#4

#3, Det är så tråkigt att behöva återställa men det verkar tyvärr som att det är de enda som kan hjälpa Obestämd

målle
9/8/12, 4:44 PM
#5

Jag har nu skickat ett meddelande till Nokia's support för att fråga..ska vänta med eventuell återställning tills jag fått ngt svar från Nokia. Visserligen sparar jag ju såklart allt från telefonen i datorn, men det är ju ändå omständigt att man måste göra en hel återställning!

Tack och lov är det bara en sån "liten" sak som MMS, det är ju inget jag använder dagligen men jag vill ju såklart att saker och ting ska fungera korrekt! Glad

[Nathalie62]
9/8/12, 5:45 PM
#6

#5, Jättebra att du tar backup på allting, det är många som glömmer det, jag håller tummarna att du får svar inom kort så du kan få rätt på det och självklart vill man att det ska fungera även om man inte använder det ofta Skrattande

Annons:
Fairlane
9/12/12, 8:57 AM
#7

Det finns en lösning som är rätt enkel, men som inte Tre verkar känna till (jag har mailat dem nu hur man gör).

Du behöver inte skicka iväg telefonen eller fabriksåterställa den. Det som troligen har hänt är att inställningarna för MMS sabbats när man körde in uppgraderingen. Så här åtgärdar man det:

1. Tanka hem appen Nätverkskonfiguration från Market Palce (under Nokia Collection hittar du appen)

2. Starta appen och tryck på plus-tecknet för att lägga till en ny inställning (det verkar inte fungera att modifiera den befintliga)

3. Välj ett passande anslutningsnamn (exempelvis tre2) och bocka i att du vill ha den här som aktuell.

4. Fyll i värden enligt följande:
anslutningspunktens namn: data.tre.se

5. Under MMS-anslutningspunkt lägg till:
Namn på anslutningspunkt för MMS: data.tre.se
Proxyadress: mmsproxy.tre.se
Proxyport:8799
MMSC-adress: http://mms.tre.se
(Lämna användarnamn och lösenord tomma)

6. Spara inställningarna

7. Starta om telefonen

Nu funkar MMS. Det tar max 5 minuter att fixa. jag ahr gjort det på 2 telefoner, med gott resultat.

Lycka till

målle
9/12/12, 9:19 AM
#8

Precis det där svaret fick jag av Nokia support oxå Glad Jag hade redan appen på min telefon så jag skulle testa det men sparknappen på min telefon var grå (dvs jag hade missat fylla i ngt så det gick inte spara), kan vara för att jag inte skrev ngt anslutningsnamn! Ska testa igen! Tack!

målle
9/12/12, 11:35 AM
#9

Nu har jag gjort exakt som du och Nokia beskrivit och det funkar! Wiho! Tack! Tur att jag slapp fabriksåterställa min telefon!

[Nathalie62]
9/12/12, 1:56 PM
#10

#7, Det där hade jag ingen aning om och tackar för informationen, ska försöka komma ihåg det till en annan gång Skrattande

#9, Härligt att du slapp återställa telefonen och att det funkar med Fairlanes tips.

målle
9/12/12, 2:07 PM
#11

Verkligen! Jag har visserligen inte fått ngt svar ännu av min sambo som jag testskickade till, men jag fick en leveransrapport att det var levererat så det verkar funka! Toppen!

Fairlane
9/12/12, 2:16 PM
#12

Testa skicka till dig själv. :)

Skönt att du inte hade hunnit återställa telefonen.

Tre säger nu att de känner till lösningen, men jag är inte ensam om att ha fått svaret att testa med ett nytt SIM-kort och när inte det fungerade så ville de fabruksåterställa telefonen.

målle
9/12/12, 3:10 PM
#13

Ja jag tänkte att jag skulle vänta med eventuell fabriksåterställing tills jag fått svar från Nokia och det fick jag i förrgår och idag fick jag Nokias svar bekräftat av dig Fairlane och jag testade och det funkar! Jag misstänkte att det skulle finnas en enklare väg än att återställa telefonen och se, det fanns det! Nu kanske andra kan bli hjälpta av denna tråden om fler skulle få samma problem och om min sambo, som har exakt likadan telefon som jag, får problem så vet ju jag hur jag kan hjälpa honom! Skrattande

Annons:
[Nathalie62]
9/12/12, 8:40 PM
#14

Trevligt att vi har härliga medlemmar som kan hjälpa till, det uppskattas Skrattande

kissidor
9/12/12, 8:54 PM
#15

många tillsammans vet mer än en ensam Skrattande!

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
9/13/12, 12:20 PM
#16

#15, Det är helt riktigt Skrattande

målle
9/18/12, 8:55 AM
#17

HJÄLP! Jag har fortfarande problem!!

Jag gjorde precis de inställningar som både Nokia och Fairlane beskrev och det funkade, att SKICKA mms! Jag kan fortfarande inte ta emot mms och internet funkar inte heller korrekt. Jag trodde internet funkade men det var för jag testat här hemma och då haft vårt vanliga internetmodem påslaget så jag då använt trådlös anslutning till internet..men det är ju inte så det ska funka! Jag betalar ju varje månad för att internet ska fungera överallt inte bara hemma med modem påslaget!

Ngn som vet hur jag gör nu? Obestämd

[Nathalie62]
9/18/12, 4:58 PM
#18

#17, Det låter ju onekligen konstigt, jag hoppas någon annan har bra tips till dig för jag vet inte vad som är galet nu Obestämd

målle
9/19/12, 9:18 AM
#19

Hmm ja igår och idag funkade internet igen så det kan ha varit ngt galet med 3 och internet då jag testade. Ska be min ambo skicka ett mms till mig sedan och kolla om det blivit ngn ändring där med plötsligt Glad

Annars får jag helt enkelt återställa telefonen iaf. Inte hela världen egentligen men finns enklare utvägar föredrar jag de! Skrattande

[Nathalie62]
9/19/12, 3:18 PM
#20

#19, Ja ibland kan det ju strula, berätta gärna hur det gick Skrattande

Annons:
målle
9/19/12, 3:47 PM
#21

I will!

kokela
12/10/13, 2:47 PM
#22

Hej, jag vill tacka målle för att du fick problem med ditt mms på lumia 800 och för lösningen av Fairlane. Tack. Har haft precis samma problem med mms. Jag har ringt tre, otaliga gånger om problemet och fått många "lösningar", men inget har funkat. Senast idag fick jag rådet att ta ut simkortet i 20 minuter, så skulle allt lösa sig. Tji fick jag. Så provade jag surfa (som jag gjort det senaste halvåret), och hittade exakt den lösningen som funkade. Ett stort tack till målle för att du skrev till iFokus och tack till Fairlane för att mitt mms nu funkar. Jiiiipi, nu kan jag få foto på mitt barnbarn som bor 12 mil från oss. Nu kan vi följa hennes utveckling med mms. Det är bara synd att inte tre-support tagit till sig av din lösning, Fairlane, för den funkar ju. En eloge till er båda från en jätteglad mormor och mottar.  Skrattar

målle
12/16/13, 11:31 AM
#23

Jag har ju inte avrit här på väldigt länge. Men jag testade ju alla tips jag fick här men tyvärr ville det inte funka så bra för mig som för er andra. Det slutade med att jag fabriksåterställde telefonen..men det var inte så farligt. Den har funkat problemfritt sedan dess och snart ska jag byta telefon :)

Upp till toppen
Annons: