Annons:
Etiketthårdvara
Läst 3480 ggr
[Nathalie62]
9/17/12, 1:08 AM

Iphone 5

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycks och sägs om den nya Iphone 5 ? Den släpps i Sverige 28 septmeber och kommer kosta 5795 kronor.

Bland annat har den en större skärm på 4 tum med upplösningen 1136 x 640 pixlar. Appar som ännu inte anpassats för den högre skärmen visas med svarta kanter uppe och nere.

Telefonen i sig stödjer LTE (4G), men stödjer inte de frekvenser för 4G som operatörerna i Sverige stödjer därför fungerar 4G i Iphone endast i Storbritannien och Tyskland

Processorn är Apples nya A6-processor, hastigheten när man öppnar en app, sparar en bild eller något annat ska gå ”upp till dubbelt så snabbt”.

Annons:
flisan708
9/17/12, 8:51 AM
#1

Inget för mig! Jag har nyss skaffat en Samsung S3.

[Nathalie62]
9/17/12, 1:12 PM
#2

Inte för mig heller men skulle vara trevligt och höra andras åsikter om den Skrattande

kissidor
9/17/12, 2:59 PM
#3

jag har svårt att tänka mig att denna kommer att locka över en massa nya användare från android, men den kommer nog helt klart att göra apple ännu rikare genom de talrika skarorna av de redan omvända som suktat och svultit efter nåt nytt så länge nu. de hade nog kastat sig över vad de än hade fått så länge det stod iphone 5 på den. men visst var det ju vissa förbättringar om än inga revolutionerande - eller dvs de som i såfall hade kunnat vara det funkar ju inte än, inte här iaf.

men det är säkert en alldeles utmärkt smartphone för många men inget för mig iaf Flört.

kan ju tillägga att jag satt på ett möte idag (jobbar i sthlm, iphones starkaste fäste) och så började det snackas om en app så man kunde komma åt vissa grejer från mobilen, och där var en som laddat ner den och sa att "jodå det funkar". då sa jag att "jaha det skulle man kanske kolla då - men vänta nu förresten, du kör väl iphone va?". då sa den unge datakillen som var med "vadå, gör inte alla det?" "öh, nä skulle inte tro det" sa jag, "inte när det finns nexus eller sgs3". "va?" sa han då och såg totalt frågande ut, som att han inte ens visste vad jag pratade om Obestämd

så det finns ju liksom en sekt kring detta med iphone som slår dövörat till för allt som skrivs och sägs om att android sedan länge är ikapp och kanske även förbi.

men föralldel, i rättvisans namn så börjar väl android bli lite av en sekt också Flört.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
9/17/12, 7:15 PM
#4

#3, Ha ha ha, vilken kille Flört
Jag tror inte heller de kommer bli raseri över den här från dom som använt Android en längre tid och tror också dom hade blivit överlyckliga vad dom än skulle fått fram.

Det verkar främst som att det är ungdomar som kör med Iphone vad man har sett medans dom lite äldre har en Android variant så säkert lär denna locka den yngre generationen Tungan ute

MichaelE
9/17/12, 10:30 PM
#5

För dessa "iPhone sekter" är ju allting i iPhone 5 revolutionerande och därför säljs den som smör utan att fatta att alla de "revolutionerande" funktionerna har funnits inom Android i minst ett år tillbaka.

Den enda fördelen inom iPhone är att alla för det nya iOS samtidigt och det finns ingen defragmentering som hos Android.

Tyvärr kan man jämföra iPhone med Marxism (eller kommunism ifall man vill dra strået längre). Din mobil är inte unik, alla har likadan unlock-screen, alla har samma tengentbord, alla har likadan upplägg på appdrawer (enbart innehållet kan skilja sig), alla har likdan sms-app-utseende. Du har alltså inte rätten att ändra något som Apple har skapat. Det kan också jämföras med diktatur.

Jag är emot båda rent politiskt sett och också emot iPhone. Jag väljer Android pga det är min mobil och jag kan göra vad #%& jag vill med den, jag kan ändra utseendet precis hur jag vill tack vare alla dessa appar. Det finns så mycket mer jag kan göra med min Android utan att behöva roota den medan en iPhone måste man jailbreaka för att ens kunna göra hälften.

iPhone är inte unik längre revolutionärt sett, för den ligger efter Android.

[Nathalie62]
9/17/12, 10:34 PM
#6

#5, Bra där Michael, håller med dig fullständigt Skrattande speciellt sista stycket Tungan ute

Annons:
[Fröken P]
9/18/12, 7:41 AM
#7

jag kommer att köpa denna telefon. den är så mycket snabbare, både att jobba med och att surfa med, och det är faktiskt det jag använder telefonen mest till. min samsung galaxy w är superseg mot iphonen, men samtalsmässigt helt utmärkt.

jag märker stor skillnad också på synen vad gäller surfandet på samsungen och iphonen, på den senare är texten mycket tydligare och minskar min huvudvärk. knepigt, men så sant.

nu väntar jag bara på vad de kommer att kosta Flört

(jag kan inte förstå dem som håller på och dömer antingen android- eller iphoneanvändare, alla har ju sin smak, och ibland blir det lite sandlåda när man läser en del forum)

kissidor
9/18/12, 11:48 AM
#8

håller helt med dig där fröken p, man behöver inte föra krig mot de som föredrar den ena eller den andra sorten, det räcker med att konstatera att för egen räkning så har man sina skäl att föredra det ena.

men däremot tycker jag inte det blir en rättvisande jämförelse mellan android och iphone att jämföra galaxy w och en iphone - galaxy w är ju inte i närheten av samma prisklass som vare sig iphone 5, 4s eller 4 eller ens som en iphone 3gs så det är väl rimligare att jämföra med androidflaggskeppen för ungefär samma pengar, där kanske du hittar nåt som är lika snabbt att surfa med och som inte ger huvudvärk Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

MichaelE
9/18/12, 11:54 AM
#9

#7 har du tittat på de Android som har högre dpi? Som HTC One X, Sony Xperia S eller Samsung GSIII?

[Fröken P]
9/18/12, 1:23 PM
#10

#9 är inte intresserad av de modellerna av olika skäl.

[Nathalie62]
9/18/12, 4:53 PM
#11

#7, Trevligt att det kan vara något som passar dig Fröken P, enligt vad jag förstått ska den kosta 5795 kronor så det återstår att se Skrattande

[Fröken P]
9/18/12, 5:09 PM
#12

Ett överkomligt pris ;)

[Nathalie62]
9/18/12, 8:18 PM
#13

#12, Skrattande

Annons:
Jonsson9
9/19/12, 12:48 PM
#14

Skulle aldrig betala ett sånt fruktansvärt överpris för sådan "skräp"-prestanda.

Men vissa är frälsta av Apple. Obestämd

Vänlig hälsning, Martin

[Fröken P]
9/19/12, 12:56 PM
#15

#14  det är sånt där jag menar med sandlåda.. varför hålla på sådär?

Jonsson9
9/19/12, 2:33 PM
#16

Fortfarande, varför betala dyra pengar för skräp?

Vänlig hälsning, Martin

[Fröken P]
9/19/12, 3:29 PM
#17

#16 Jag tycker att du är otroligt nedlåtande nu..

Jonsson9
9/19/12, 5:04 PM
#18

#17 Jag tycker att jag får lov att säga vad jag tycker i #14. Varför hoppa på mig från första början.

Vänlig hälsning, Martin

[Fröken P]
9/19/12, 5:21 PM
#19

#18 Jag skriver vad jag tycker, att det är sandlådefasoner att skriva nedlåtande om/när folk inte har samma åsikter om en själv. Är du android-frälst? Om ja, så är det inget som stör mig, men du stör dig tydligen på Apple-frälsta. (Lite ot: jag gillar iPhone, men inte iPad. Jag gillar Android, men inte vilken telefon som helst, just nu tycker jag att samsung är plastigt och urtråkigt)

[Nathalie62]
9/19/12, 5:26 PM
#20

Man har rätt att dela med sig av åsikter och alla tycker vi självklart olika men håll det gärna på en saklig nivå.

Annons:
Jonsson9
9/19/12, 6:32 PM
#21

Jag har inte skrivit nedlåtande om någon, jag skrev vad jag tyckte som svar på TS första inlägg.

Vänlig hälsning, Martin

[Fröken P]
9/20/12, 6:29 AM
#22

"vissa är frälsta av apple, skulle aldrig köpa sånt skräp"

det tycker jag är en nedlåtande överlag.

tyvärr tycker jag mig se att androidanhängare gärna skriver just sånt, att de som gillar apple är frälsta, kallar apple för sekt osv. fy vad tråkigt det vore om alla hade samma smak.

gör folk likadant med andra prylar, jämför och gör sig lustiga över dem som inte köper samma saker? det är tråkigt att gå in på sajter när folk gör så här, man kan ju jämföra teknik osv, men att kalla folk frälsta, med i sekter osv, det är ju bara sandlåda.

själv tycker jag bara att det är fånigt att göra sig lustig över folk som har annan smak, den åsikten beror på sånt jag läst på andra ställen. lite ot Flört

nu surfar jag runt och kollar om någon har info om försäljning snart av 5:an så att jag kan förhandsbeställa en! Sen åker samsungen, nu är jag trött på den sega apparaten, det är den andra Galaxy w jag har, och denna är lika seg, aldrig mer samsung! Glad Ursäkta för lite mer ot..

kissidor
9/20/12, 6:50 AM
#23

jag skrev ju att jag höll med dig om sista stycket i #7 fröken p. men det är möjligt att jag misstolkade dig, för att det finns en sekt kring apple skrev ju jag så om det är det du nu raljerar över (trots att jag i samma inlägg skrev att det ju finns en androidsekt också) så var det trots allt inte samma sak vi menar. för det finns "sekter", på båda sidor.

och det finns många som nödvändigt vill ha en iphone för att det är status i deras kretsar att ha det och det räcker som skäl, de skulle aldrig värdera någon annan faktor i sitt val.

däremot finns det ingen anledning att hävda att man inte kan ha sakliga skäl till att köpa antingen iphone eller android, för att det ena passar en bättre.

nyfiken fråga - vilka samsungar har du haft förutom galaxy w eftersom du sågar hela deras produktsortiment?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jonsson9
9/20/12, 7:44 AM
#24

#22 Precis som du tycker Samsung är skräp så tycker jag Apple är skräp. Men okej, jag skulle frågat dig först om vad jag fick tycka och inte.

Vänlig hälsning, Martin

Upp till toppen
Annons: