Annons:
Etikettvarningar
Läst 4413 ggr
ingann
2012-10-01 21:21

Webbkod kan knäcka Galaxy S3

Att besöka "fel" webbsidor kan radera hela din G S3.

Läs artikeln här.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
kissidor
2012-10-01 21:45
#1

är det någon som hört om någon i Sverige som råkat ut för detta? tycker alla med sgs3 och de flesta med sgs2 borde ha tillräckligt uppdaterade system för att klara sig.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2012-10-03 15:25
#2

Har lite svårt att tro på detta faktiskt, har man bara dom senaste uppdateringarna och använder olika skydd så är det en minimal chans att det skulle hända och speciellt inte på S3:an, i så fall skulle det bli känt överallt men har inte hört någon som råkat ut för det.

ingann
2012-10-03 15:30
#3

Jag har hört om det på tv…  Tyvärr kan man råka ut för sånt hur bra skydd man än har, precis som med en dator:(

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

MichaelE
2012-10-03 15:32
#4

Det gäller flertalet mobiler, främst den inbyggda webbläsaren. Läs följande tråd från Android iFokus:

Säkerhetsvarning

ingann
2012-10-03 15:35
#5

#4 precis! det gäller att vara försiktig med vilka sidor man går in på..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
2012-10-03 15:47
#6

#4, Men jag kom inte ens in där, det stod bara att sidan inte förstods och du kunde inte besvara om jag var säker eller inte men oavsett så är mina webbsidor väldigt begränsade i mobilen Glad

Annons:
kissidor
2012-10-03 15:53
#7

jag upprepar min undran - är det nån som vet nån i sverige med sgs3 som råkat ut för detta? jag lutar nog åt nathalies uppfattning. inte att det inte alls finns någon risk, men nog tror jag media gärna blåser upp det hela på sitt vanliga vis.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2012-10-03 15:59
#8

#7, Det är så jag tror också lite grann, dom vill ju gärna göra det för som sagt, jag har inte hört någon som råkat ut för detta och jag har ändå frågat runt på flera ställe. Enbart läst att man kan drabbas. Om det vore väldigt känt skulle det också dykt upp på nyheterna tycker jag. Skulle också tycka det var intressant och veta om någon har drabbats av det.

MichaelE
2012-10-03 17:45
#9

b#6 Eftersom du inte kunde läsa den sidan som länkas i artikeln så är du säker. #7 Nej, detta är inte media som blåser upp. Det är Androidsajter världen över som varnar användare från att gå in på okända sajter som kan ha en kod som kan förstöra t.ex. ditt simkort. Detta säkerhetshål har varit känd under en längre tid men ingen har uppmärksammat detta förrän nu. Dessutom bryr sig media enbart om Iphone. Så detta ska tas på allvar. Det är därför jag varnar för sms bedrägerier eftersom de kan innehålla en länk till en sida som antingen samlar information eller förstör simkortet.

MichaelE
2012-10-03 17:47
#10

#7 glömde säga att detta gäller inte bara gs3 utan andra Android mobiler. HTC One S är drabbad och det kan jag intyga.

[Nathalie62]
2012-10-04 05:26
#11

#9, Jag är nog inte riktigt på det klara, jag gick in via datorn och testade, det kanske är läge och göra det från mobilen och se om jag då är säker eller inte Tungan ute

#10, Har du blivit drabbad Michael ?

kissidor
2012-10-04 07:17
#12

ja det har stått mycket om säkerhetshål i äldre androidversioner, dvs före ics. jag vet inte om just det här larmet handlar om ett annat säkerhetsproblem - det rapporteras ganska luddigt och rörigt och motsägelsefullt om det tycker jag. det har ju bla pratats om att det skulle ligga i samsungs modifiering av användargränssnittet touchwiz, men isåfall kan det ju inte vara samma som drabbar även andra märken.

men att man just använder sgs3 i rubrikerna det är väl ändå medias påfund. inte sjutton tror jag sgs3 är mer drabbad utan snarare mindre, men det är förstås klart mer säljande att fläska på i rubriken att sgs3 kan bli raderad än att skriva att nån gammal budgetlur som några få har kvar kan bli det.

men hålla tassarna borta från skumma länkar ska man självklart alltid göra Glad!

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2012-10-04 10:41
#13

#12, Skrattande

Annons:
MichaelE
2012-10-04 12:53
#14

#11 ja, du måste besöka sidan via din mobil. Nej, jag är inte drabbad men jag får upp meddelandet (15 tecken) vilket tyder att jag måste vara försiktig.

#12 anledningen att man skrev om SG3 är att man upptäcte problemet i och med att det är en av de modernare mobilerna. Men felet ligger inte i TouchWiz som man trodde utan det ligger i den inbyggda webbläsaren.

Det är därmed flera mobiler som är drabbade tills alla tillverkare har fixat säkerhetshålet.

[Nathalie62]
2012-10-04 17:49
#15

#14, Jag förstod ju det sen efter lite uppvaknande Tungan ute Jag får testa och se vad det visar.

Upp till toppen
Annons: