Annons:
Etiketttävlingar-undersökningar
Läst 5863 ggr
[Nathalie62]
2012-10-15 21:01

Mobiler föbjuds inte i trafiken

Många olyckor beror på mobilpratande i trafiken, varje år är det flera hundra som antingen dör eller skadas och politikerna svammlar hellre om annat än det som borde diskuteras, vad anser ni ?

Läs mer här och Kommentera gärna

Annons:
[Nathalie62]
2012-10-15 21:05
#1

Jag anser att det borde föbjudas, bättre man kör in i kanten och ringer/svarar istället.

Honestyisdead
2012-10-15 21:11
#2

Ser allt för ofta folk som pratar i telen, smsar eller till och med sitter på facebook samtidigt som de kör och det skrämmer mig något enormt. Så jag är FÖR ett förbud!

Elshira
2012-10-15 21:36
#3

Jag svarade förbjudet.

Egentligen tycker jag kanske att enbart samtal med handsfree skulle kunna vara ok men blir kanske svårt i praktiken om någon stoppas för att ha skrivit sms men hävdar att man bara ringde upp precis. Eller ja, ni fattar.

Det är för visso sant att vissa pratar i telefon jämt och ständigt, och tappar fokus i trafiken totalt. Men jag känner inte att ett kortare enkelt samtal är farligare än att lyssna på musik där man "sjunger med", eller bara är stressad rent allmänt.

Smsa är dock rent livsfarligt, åtminstone med smartphones där man måste titta på tangenterna jämfört med äldre mobiler där man kunde skriva med förbundna ögon så att säga.

Men är ju som sagt svårt för polis att skilja/bevisa vad man gjorde, och då blir det ju bara antingen helt godkänt eller helt förbjudet. Och då satsar jag på helt förbjudet, även gällande datorer då (har sett en som körde med laptop på passagerarsätet och jobbat eller liknande på den samtidigt, man blir ju mörkrädd…

Hakuna matata!

[Moa-]
2012-10-15 21:37
#4

Skall det vara förbud att tala i mobilen så är det mycket som bör förbjudas… Skall du få tala med en medpassagerare? Får du äta glass? Sätta på dig solglasögon? Vart skall gränsen dras?

Fjordell
2012-10-15 21:49
#5

Jag pratar aldrig i telefon/smsar medan jag kör. Måste jag absolut göra det så stannar jag först. Jag är för ett förbud!

Honestyisdead
2012-10-15 21:52
#6

#4 Skall du få tala med en medpassagerare? Ja det tycker jag, men man ska inte samtala med föraren om det inte är ett måste.

Får du äta glass?Nej jag tycker inte man ska äta medans man kör, utan det får man göra i pausen.

Sätta på dig solglasögon?Helst ska man stanna till om man ska sätta på dom, men solglasögon kan vara bra för säkerheten därför kan man behöva sätta på dom.

Vart skall gränsen dras? Det får man se, men att prata i mobil behövs verkligen inte när man kör.

Annons:
ivanhoe81
2012-10-15 21:55
#7

det förbudet mot mobiltelefonerna hade även dragit med gpsen i det hela och jag anser att man är säkrare med en gps än att veckla ut en karta över ratten

men jag tycker att man ska få ha handsfree när man kör det är inte farligare än att manpratar med medpassaseraren (jag har blivit påkörd pga att föraren riktade uppmärksamheten på medpassaseraren och pratade)

[Moa-]
2012-10-15 22:00
#8

Hera; anser du seriöst att föraren ej får tala med sin medpassagerare? Det är faktiskt första gången jag hör någon med den åsikten…

Honestyisdead
2012-10-15 22:02
#9

#8 Får jo, men helst ser jag att föraren koncentrerar sig på körningen. Känns säkrare för mig som passagerare.

ingann
2012-10-15 22:08
#10

Jag är för ett förbud. Att prata i en fast monterad handsfree känns okej då föraren inte behöver sitta och koncentrera sig på en lös lur. Sms och surf är helt befängt under bilkörning!

På andra frågan svarade jag annat då jag inte har körkort och därmed inte kör bil;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Moa-]
2012-10-15 22:12
#11

Hera; men att prata? Jag skulle få panik om jag skulle köra bil och det skulle vara helt tyst… Efter några år och x antal tusen mil bakom ratten så har du fått rutin på körningen och det går per automatik, du bedömer utan att tänka risker och avstånd. De första åren är detta något som måste bedömas aktivt och medvetet hela tiden…

Jag skulle dock inte gärna vilja åka med en förare som ej kan tala med mig, antingen som passagerare eller i telefon under tiden personen kör, detta skulle enligt mig spegla en stor osäkerhet hos personen angående dennes körning. Jag känner ingen under 60 år som ej kan tala i telefon/med medpassagerare under tiden personen kör…

Honestyisdead
2012-10-15 22:28
#12

#11 Så du ser inte att en telefon stör körningen hos en förare?

Jahg läste en test som sade att en som pratar i telefon kör som om den är påverkad av alkohol.

Oavsett rutin så stör ett samtal alla förare mer eller mindre. Du blir lite mindre fokuserad på trafiken då du använder hjärnan till ett samtal. Och att köra på rutin låter livsfarligt. Det hade oroat mig mer än en förare som koncentrerar sig på det den ska.

[Moa-]
2012-10-15 22:39
#13

Hera; har du någon källa på det uttalandet? Trötthet är däremot lika farligt/farligare än att köra rattonykter.

Köra på rutin i den bemärkelsen att du per automatik läser av omgivningen och trafiken, det är inget du aktivt medvetet tänker att du skall göra, på samma sätt som vi andas eller inverkar på en häst vid ridning. Inte på rutin så att du vet att en korsning brukar vara ren och därför kör rakt fram, vilket är en viktig skillnad att påpeka.

Nej, telefoner tror jag ej stör förare, inte för samtal, däremot att smsa avancerade meddelanden på en moderntelefon är en helt annan fråga, detta kräver att du tar blicken från vägen…

Annons:
Wand
2012-10-15 22:42
#14

Det värsta är inte att prata i telefonen enligt mig utan att smsa. 

Jag som åker buss minst 2 gånger om dagen när jag är i skolan har varit med om MÄNGDER av tillfällen då busschauffören kört på den krokiga och dåliga vägen samtidigt som denne har smsat på sin mobil.

Det är inte så bra att prata heller så klart så jag skulle föreslå en lag på att man måste ha headset då man pratar i telefonen så man kan ha båda händerna fria, som i USA/några stater i USA.

Men som sagt så är jag mer oroad över smsandet. Obestämd

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Honestyisdead
2012-10-15 22:54
#15

#13 Då är vi av olika åsikt. Jag tror definitivt det stör och har läst att det gör det också.

[Moa-]
2012-10-15 22:56
#16

Hera; läst vart? Nu har jag också läst det, du har ju skrivit det, men det ger det i mina ögon ej mer tyngd…

Det finns säker någon som det påverkar, så är det med det mesta. Vi har helt enkelt olika åsikt… =)

ingann
2012-10-15 23:01
#17

Sverige är ett av få länder i Europa som fortfarande tillåter mobilsamtal under körning. Om det inte vore en säkerhetsrisk så kan man ju undra varför de flesta länder förbjudit det Flört

Dessa länder är de enda i Europa som tillåter det:

Att tala i en handhållen mobiltelefonen under körning.
Det är förbjudet att tala i en handhållen mobiltelefon under körning i de allra flesta europeiska länder och böterna kan i vissa fall vara astronomiska. Men det finns undantag. 

Albanien - OK 
Litauen - OK 
Malta - OK 
Moldavien - OK 
Ryssland - OK 
Serbien - Förbjudet men mer en pappersregel. Kör du svenskregistrerat, undvik. 
Sverige - OK 

Observera de spanska reglerna
För förare är hörlurar och öronsnäckor (även för CD-spelare) förbjudna under körning. Mobilen ska vara kopplad till bilens fasta högtalare. 
Med andra ord, det är lättare att stanna till på vägkanten.

Källa: http://www.bilaieuropa.se/inforresan.html

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Honestyisdead
2012-10-15 23:07
#18

#16 I tidningen. Kanske var det HD, jag minns inte. Men det var en undersökning i alla fall som påvisade att man absolut inte koncenterarde sig som man bör på körningen då man pratar i mobil.

Detta var längesedan så jag kan inte länka.

Och för mig är det hemskt logiskt att man självklart inte är en lika koncenterad förare om man pratar i mobilen. Förstår ärligt inte hur man kan tro det.

[Moa-]
2012-10-15 23:07
#19

ingann; många regler i andra länder jag ej håller med om, så att något är en regel någonstans är enligt mig ej något som säger det är rätt…  USA bland annat har dödstraff, många av de länder du nämner har om jag minns rätt även "lättare" regler kring rattonykterhet… ;)

[Nathalie62]
2012-10-15 23:32
#20

Det jag inte kan förstå är varför det är så viktigt att prata/skicka sms under tiden man kör, har folk så himla bråttom idag så dom inte har tid att ha luren i näven när dom gått ur bilen ?

Annons:
Honestyisdead
2012-10-15 23:51
#21

#20 Ja det kan man undra.

[Nathalie62]
2012-10-15 23:55
#22

#2, Hur har du förresten lyckats se att folk sitter på facebook när dom kör ?

Honestyisdead
2012-10-15 23:56
#23

#22 Har hänt ett par gånger då vi stannat vid trafikljus där det varit 3 filer bredvid varandra. Då har jag serr att dom suttit på facebook med ena handen och dom har haft andra handen på ratten.

[Nathalie62]
2012-10-15 23:56
#24

#5, Mycket förståndigt, eloge till dig !

[Nathalie62]
2012-10-15 23:58
#25

#23, He he, jag har bara sett att dom tittar ner på telefonen men inte vad dom gjort så blev bara lite fundersam där ett tag Skrattande

Honestyisdead
2012-10-15 23:58
#26

Va?

[Nathalie62]
2012-10-16 00:01
#27

#26, Att du kunde se exakt vad dom gjorde med mobilen

Annons:
Honestyisdead
2012-10-16 00:06
#28

Såg inte #25, och #24 hade du inte skrivit vem det var till när jag skrev va :P

Men ja, det är inte alltid jag ser vad som gör på mobilen, men minst ett par gånger har både jag och killen sett att dom suttit på facebook. Blir lika irriterad var gång. Förstår inte hur det kan vara så viktigt att man till och med måste sitta där när man kör.. Snacka om att riskera andras liv!

[Nathalie62]
2012-10-16 00:09
#29

#28, Förlåt, såg att jag hade missat det men nu är det rätt igen Skrattande

Nei jag håller med dig. förstår inte hur dom har samvete till sådant Obestämd

ingann
2012-10-16 00:19
#30

Moa-: Fast nu nämnde jag väl inte USA? Jag skrev Europa och då vi ingår i EU så anser jag att vi ska ha lite mer enhetliga regler.

Sen tycker jag det säjer sig självt att man inte är lika uppmärksam på trafiken om man sitter i mobilen samtidigt som man kör. Att köra "på rutin" som du nämnde tidigare var nog bland det värsta jag hört faktiskt (förutom att nån kör på fyllan). Det kan aldrig finnas någon rutin i bilkörning, om du inte kör på inhägnat område förståss där inga andra trafikanter finns. Din rutin är ju faktiskt inte lika någon annans rutin..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Caf_Roy
2012-10-16 00:20
#31

Att köra i en stor korsning med mycket att hålla ordning på samtidigt som man pratar med någon, i telefon eller passagerare, är inte att rekommendera eftersom man behöver uppmärksamheten i trafiken.

Därenot om man är på en mer monoton väg, säg motorväg eller landsväg eller så, där det inte händer så mycket, särskilt om man kört lite längre, kan det vara helt nödvändigt att prata lite med någon för att förhindra att man glider iväg i tanken. Har man ingen medpassagerare kan det vara viktigt att kunna prata med någon i mobilen för att förhindra att man tappar fokus på här och nu och i stället börjar fundera på vad man ska äta till middag, tex.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Honestyisdead
2012-10-16 00:22
#32

#13 Såg nu din jämförelse att bilkörning på rutin är som att andas. Är ju helt fel! Andas gör du omedvetet allt som oftast, bilkörning kräver din fulla uppmärksamhet hela tiden. Är inte jämförbart.

Kör man på rutin är man inte uppmärksam som man bör. Pratar man i telefon är det samma sak där.

Trafikverket varnar också för det. Här kan man läsa om det.

Caf_Roy
2012-10-16 00:44
#33

#32 Kör man på rutin är man säkrare i trafiken till mindre ansträngning än någon som inte har rutin.

Kör man på rutin glömmer man inte att se sig om i en korsning, det gör man per automatik. Eftersom man inte behöver lägga fokus på att se sig om kan man lägga mer fokus på vad det är man ser.

Detta håller på ett par steg till, en förare som kör på rutin behöver inte utvärdera alla synintryck, utan kan på rutin sålla ut det som är relevant. En parkerad bil, tex, är inte relevant och den rutinerade föraren ser den knappt annat än som ett hinder om man vill köra förbi den.

En rutinerad förare vet redan hur man ska agera i de allra flesta givna situationer som kan uppstå i trafiken och kan göra det genom att rutinmässigt avläsa situationen och kan då agera korrekt på en gång utan att först behöva tänka igenom saken.

Det är vad som menas med att köra på rutin.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

ingann
2012-10-16 00:58
#34

#33 Det är precis det jag är rädd för hos de som kör på rutin.. De utvärderar situationerna efter hur det gått tidigare,  vad händer när det inte går som "det brukar"? Jo, det händer olyckor. Trafik är ingenting som kan ske efter rutin eller automatik, där är allt föränderligt eftersom det finns fler människor och fordon med i bilden.

Jag kan ju bara ta ett exempel… En dam i 60-årsåldern, helt frisk, kört bil i över 40 år, körde samma väg flera gånger per dag i många år, över samma järnvägskorsning… Helt plötsligt en morgon fastnar hon mellan bommarna, kliver inte ur bilen utan blir påkörd av tåget och omkommer.

Borde inte hon haft rutin? Detta hände för bara några vckor sedan i mitt lilla samhälle… (jag såg henne på hennes jobb kvällen innan)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
Aribigga
2012-10-16 06:48
#35

Jag är lite kluven, jag ringer ibland mina vänner när jag kör bil på motorvägen. Med mina vänner kan jag också bara slänga på luren om det skulle bildas kö eller något annat skulle kräva min uppmärksamhet.

Däremot har jag jobbmobil som jag HATAR att hålla på med på vägen, den är alldeles för stor för mina händer och det är förmodligen en kund som ringer, dem slänger man ju inte så gärna luren i örat på. Finns det möjlighet kör jag ju av för att slippa men mitt på motorvägen kan det vara svårt om man inte är precis vid en avfart.

Det är stor skillnad att prata med någon i telefon och någon som sitter bredvid. För den som sitter bredvid ser liknande saker som du gör (de tog upp detta på körskolan när jag och min sambo var på introkursen) om två personer i en bil kommer till tex ett vägarbete som kräver mer koncentration så sitter förmodligen de inte och snackar om senaste hockeymatchen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

DesK
2012-10-16 08:02
#36

Nu har jag inte läst hela tråden, det har länge förvånat mig att det förbudet inte har kommit hit än. Ett tänkbart alternativ kan vara att det är tillåtet att snacka i mobil om man har hands-free inkopplad. En del nyare bilar har ju kontroller för det i ratten. Tror att man får snacka i mobil med hands-free i Tyskland, men inte om man håller luren med ena handen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Moa-]
2012-10-16 10:07
#37

ingann; ditt sista exempel visar att du ej läst vad jag eller Caf_roy skrivit. Det har inget med ålder utan ett inarbetet körsätt och bedömningssätt att göra. Äldre personer blir ofta sämre på detta då de har svårare att hinna processera samtliga intryck. Sedan handlar det som jag uttryckligen skrev i inlägg nummer 13 ej om att köra på vana, utan rutin. Du processar intrycken och gör en bedömning, inte att utgå från att samma sak är som dagen innan, detta gäller med andra ord lika väl på okända som på kända vägar.

Du ville även anse att reglerna i vissa länder skulle ges ett bevisvärde om att det skall vara farligt. Det fungerar ej så enligt mig, utan jag gav en snabb jämförelse för att visa min poäng, jag kan plocka fram motsvarande information för ett par EU-länder om det är viktigt. Malta, Irland och Storbritannien har en promillegräns på 0,8 för rattfylleri, nära vår gräns för grovt rattfylleri, många av EU-länderna har 0,5 promille som gräns för rattfylleri. Det var dock ej min poäng, utan poängen var att jag inte anser att något är rätt endast för att det är en regel i vissa länder…

viktoria91
2012-10-16 10:21
#38

Prata med passagerarna i bilen, absolut ska man få göra det! Att prata i mobiltelefon eller med handsfree är lika distraherande. Det är inte lika distraherande att prata med en passagerare i bilen då denna också är uppmärsam på vägen, fick jag lära mig på trafiksolan och är väldigt logiskt. Skulle någon från stallet ringa när jag kör bil hade jag svarat direkt i fall dte hänt något.

kissidor
2012-10-16 10:35
#39

oj, här har debattens vågor svallat ordentligt Skrattande

jag valde faktiskt "både och", och jag ska försöka förklara varför, förhoppningsvis utan att göra någon bindgalen av upprördhet Oskyldig.

jag hatar när folk sitter och okynnespratar i telefon när de kör bil, och sms:ar ska vi inte ens tala om Obestämd. har både en sambo och en kompis som drar upp luren ur fickan som en reflex så fort de sätter sig bakom ratten Skrikandes. kompisen sa en gång att hon tycker det är så långtråkigt att köra bil så hon ringer alltid nån för att få tiden att gå Förvånad!

men däremot så vill jag faktiskt förbehålla mig rätten att svara i telefon om det är familjen som ringer, ifall det skulle vara nåt viktigt och akut. är det inte det så avfärdar jag dem direkt med att "jag får ringa upp dig senare, jag vill inte prata medans jag kör".

och för den som inte känner till det kan jag informera om att köra av vid sidan är inte ett alternativ på motorvägen mellan stockholm och uppsala.

det finns tom en situation när jag själv lyfter luren fast jag sitter bakom ratten. det är när jag fastnat i trafiken totalt och kommer att bli kraftigt försenad - då ringer jag ett kort samtal för att meddela det till den/de som väntar på mig. saken är ju den att då är det antingen helt stillastående eller möjligen krypkörning i typ 5-10km/tim, vilket jag tycker också har stor relevans i frågan.

sen är det väl självklart att rutin har mycket stor betydelse - stor trafik- och körvana gör att man undermedvetet registrerar och bedömer och agerar på mycket i trafiken som är mer krävande för den ovane. dvs det frigör kapacitet i det medvetna om ni förstår vad jag menar.

men om den kapaciteten används till andra saker än körningen så blir den rutinerade föraren minst lika farlig som den orutinerade men till körningen dedikerade - och kanske farligare då de kanske tar större risker för att de tror att de genom sin rutin har koll på läget

Värd på Mobiltelefoner och Android

Honestyisdead
2012-10-16 10:51
#40

"men om den kapaciteten används till andra saker än körningen så blir den rutinerade föraren minst lika farlig som den orutinerade men till körningen dedikerade - och kanske farligare då de kanske tar större risker för att de tror att de genom sin rutin har koll på läget"

Håller med.

denstore
2012-10-16 11:09
#41

Jag tror inte att förbud mot mobiltelefonspratande är lösningen. Istället borde det bedömas efter situation, och t.ex. alltid ge strängare straff vid andra trafikförseelser. Eller kanske se till att dömma folk för vårdslöshet i trafik, som alltså redan finns.

Annons:
jaerven
2012-10-16 11:12
#42

Så bilradio, taxi och barn i bilen bör förbjudas?

Honestyisdead
2012-10-16 11:14
#43

#42 Nej varför det?

jaerven
2012-10-16 11:20
#44

Efter som taxiförare ofta samtalar med sina passageare, och bilradio och barn i bilen kan dra fokus från själva bilkörninen.

viktoria91
2012-10-16 11:25
#45

Blir ju svårt för mig att köra katterna till veterinär dem klagar och man ska lugna dem lite.

Honestyisdead
2012-10-16 11:25
#46

#44 Ja radio, eller musik har ju bevisats påverka körningen. Folk som lyssnade på en viss typ av musik körde snabbare än man skulle, och en viss typ av musik gjorde att folk körde saktare. Minns inte var jag läste detta, men onekligen intressant.

Nu kräver ju radio med musik inte din koncentration såsom en telefon gör.

TAxi är inte synonymt med att man måste samtala, så nej, jag ser inte att det behövs förbjudas.

BArn kan onekligen vara ett störningsmoment i bilen, speciellt om man är ensam. Men det är ju lite svårt att förbjuda då de ibland måste åka med. Man måste aldrig tala i telefon.

viktoria91
2012-10-16 11:29
#47

#46 Om dem ringer från stallet och säger att min häst har kolik vill jag veta det samma sekund och inte 15-20 min senare.

Honestyisdead
2012-10-16 11:31
#48

Då får man stanna bilen så fort man kan och ringa upp.

Annons:
viktoria91
2012-10-16 11:33
#49

#48 Blir svårt på både 100 väg och motorväg.

Honestyisdead
2012-10-16 11:38
#50

#49 Man kommer alltid fram till slut till ett ställe man kan stanna på.
Din häst har kolik oavsett om du svarar på sekunden eller ringer upp efter 10 minuter.

viktoria91
2012-10-16 11:41
#51

#50 10 minuter för en kolikhäst kanvara skillnaden mellan liv och död.

Caf_Roy
2012-10-16 11:45
#52

Om jag känner att jag börjar bli uttråkad när jag kör riskerar jag att min uppmärksamhet försvinner, att jag i stället börjar tänka på annat och mitt fokus riktas inåt. Då brukar jag ta upp telefonen och ringa någon och prata.

När jag pratar i telefon fokuserar jag en stor del av min tankeverksamhet på samtalet. Men att föra ett samtal får mig alert och uppmärksam, och har jag då bilcken på vägen är jag också uppmärksam på vad jag ser.

Om vägen är lugn behöver man inte ägna den så mycket tankeverksamhet, det viktiga då är att vara alert så man uppmärksammar så fort något dyker upp. Detta ådstakommer jag genom att prata i telefon.

Om en situation dyker upp som kräver mer tankeverksamhet ger jag den så mycket uppmärksamhet den behöver, oftast all min uppmärksamhet, och låter samtalet för tillfället rinna ut i sanden. Är det ett viktigt samtal, typ jobbsamtal, säger jag "ett ögonblick", fokuserar på trafiken tills jag kan prata igen och säger något i stil med "ber om ursäkt, jag sitter i bilen och var tvungen att fokusera på trafiken en stund." Vet jag att jag kommer till ett ställe som brukar kräva mer uppmärksamhet brukar jag säga det och be att få ringa tillbaka.

Jag vet att jag blandade ihop begreppen lite grann, men jag hoppas ni förstår vad jag menar ändå. Mobilen är för mig ett verktyg för att göra mig till en säkrare förare.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Honestyisdead
2012-10-16 12:01
#53

#51 Men det spelar ju ingen roll för DU är ju inte där oavsett om du svarar direkt eller inte. Du är i vilket fall som helst ute på vägarna. Och de få sekunder det tar dig att stanna och ringa upp gör varken till eller från.

Så det argumentet håller inte.

kissidor
2012-10-16 12:59
#54

hera jag kan inte hålla med dig - jag citerar ur mitt eget inlägg:

"och för den som inte känner till det kan jag informera om att köra av vid sidan är inte ett alternativ på motorvägen mellan stockholm och uppsala." det är inte ens lagligt att göra det, och det skulle dessutom skapa oerhört mycket större trafikfara än att man svarar så kort som möjligt på ett akut samtal.

och vad beträffar att viktoria ju ändå sitter där hon sitter på vägen oavsett när hon svarar så förstår jag vad du menar, men jag förmodar att viktoria menar att hon kanske kan ge dem råd och instruktioner om vad de omedelbart ska göra?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Honestyisdead
2012-10-16 13:41
#55

#54 Jag har inte sagt att man ska stanna på motorvägen. Jag skrev att man stannar där man kan, vilket ju självklart innebär får också.

Annons:
kissidor
2012-10-16 13:49
#56

hera jag syftade på det du skriver i #53:

"Och de få sekunder det tar dig att stanna och ringa upp gör varken till eller från.

Så det argumentet håller inte."

vilket alltså definitivt inte stämmer om man sitter på en motorväg - vilket man också kan utläsa ur #49 att viktoria troligen ibland gör (och jag själv dagligen gör)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Honestyisdead
2012-10-16 14:11
#57

#56 Ja, jag åsyftar de sekunder det tar att faktiskt stanna bilen och ringa då man har hittat en plats att stanna på. Trodde jag redan hade klargjort att man först måste hitta en plats att stanna på.

kissidor
2012-10-16 14:14
#58

ok, då förstår jag vad du avser med den meningen hera. men då var det ju inte så relevant däremot, för det är inte i de sekunderna problemet ligger.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Honestyisdead
2012-10-16 14:16
#59

#58 Det relevanta är att koliken finns där oavsett om man svarar direkt eller ringer upp när man kan. Man kom,mer inte snabbare fram (bortsett från dessa sekunder som det tar att stanna till och ringa) för att man svarar i bilen.

Och gäller det liv eller död hoppas jag att personerna som ringer ringer till veterinären först.

viktoria91
2012-10-16 15:37
#60

#53 Den vägen jag kör från och till stallet är väldigt svår att "bara stanna på". 10 minuter är lång tid för en kolikhäst och dem flesta vet inte hur man faktiskt ska göra. Hon har dessutom varit buköppnad så här tas inga chanser med att ringa 10-15 senare!

ingann
2012-10-16 16:17
#61

Jag måste faktiskt hålla med hera här.. Några minuter tills man kan stanna och ringa upp gör ingen skillnad för en kolikhäst. Däremot är det gör  skillnad att ha folk som KAN hästar vid djuren..  Du ser ändå inte om de följer dina instruktioner eller om hästen blir sämre. Hade jag ett djur som riskerade sjukdomar som kunde innebära, i värsta fall, döden så skulle jag aldrig lämna det hos någon oerfaren.

Ursäkta om det inte hörde till tråden men eftersom det nu var ett argument för att svara under körning så gav jag min syn på det.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Honestyisdead
2012-10-16 16:19
#62

Håller med ingann.

Annons:
Katthemsmatten
2012-10-16 16:23
#63

Svarar inte i telefonen om jag kör i rusningstrafik och ringer självfallet inte heller upp i en sådan situation. Essingeleden kl. 17 och samma led kl. 22 är dock skillnad. Ringer det i det senare fallet, och min mobil mot förmodan ligger framme, så svarar jag. Behöver jag ringa på kvällen startar jag samtalet innan jag kör. Helst avslutar jag det också innan, men det kan variera.

Däremot använder jag navigeringen i mobilen oavsett tid på dygnet. Jag är definitivt en mindre trafikfara med den påslagen och ljudet via högtalaren än jag var när jag hade en utskrift från hitta.se/eniro.se som vägvisare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Nathalie62]
2012-10-16 16:36
#64

Vet man med sig att ett djur kan bli allvarligt sjukt så får man se till att någon efaren kan finnas tillhands, risker är också stor att man själv kanske drabbas av panik om man skulle få ett sådant samtal när man befinner sig i trafiken och då är det bättre att ställa sig på någon rastplats eller liknande först och då ringa upp igen.

Honestyisdead
2012-10-16 16:42
#65

#64 Precis min tanke.

[Nathalie62]
2012-10-16 16:47
#66

#65, Skrattande

Jag kom förresten på att jag gjort det en gång, det var när vi skulle till Gekås i ullared, kön var flera mil lång och flyttade sig knappt, då tog jag faktiskt upp telefonen och beklagade mig över att sitta fast där Flört

Honestyisdead
2012-10-16 16:56
#67

Hehe ja, i bilköer som står still eller rör sig extremt sakta är ju riskerna mindre för oväntade saker.

Katthemsmatten
2012-10-16 17:07
#68

I de köer som rör sig extremt långsamt är det alltid risk för att någon ska slänga sig in framför dig för att vinna en nanosekund. Var extra försiktig med att släppa uppmärksamheten om du har en halv billängd till nästa fordon.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Nathalie62]
2012-10-16 17:09
#69

#67, Glad

Annons:
viktoria91
2012-10-16 20:47
#70

#61 Oerfarna är dme inte men har man själv inte haft en häst med kolik vet man inte direkt hur man gör. Jag kan inte behandla mugg på en häst då jag aldrig varit i kontakt med det, så är det ju. Eftersom andra hanterar den så har ju tiden betydelse, dem ska kanske iväg och måste meddela så att jag kan komma så fort som möjligt.  Har redan panikkört ett par ggr pga ponnyn oh skulle inte tveka att göra det igen!

ingann
2012-10-16 22:20
#71

Även om man inte handskats med en kolikhäst tidigare så vet man väl grunderna till vad man gör? T o m jag (som red i ridskola 3-4 ggr i 10-årsåldern) vet att man ringer en veterinär och rådfrågar samt att man går med dem i omgångar… Kan man inte det basala så tycker inte jag man är lämplig som skötare, men det är ju jag detOskyldig

Så om du inte är veterinär så gör inte samtalet till dig så stor skillnad Obestämd

jag hade aldrig handskats med hundar med analsäcksinflammation innan jag var hundvakt till en som led av det men inte ringde jag ägaren när hunden fick ordentligt ont.. jag ringde veterinären och rådfrågade…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Honestyisdead
2012-10-16 22:22
#72

#70 Då är det väl ändå veterinär man ringer först och främst.

kissidor
2012-10-17 06:57
#73

jag kan nog tycka att vi fastnade lite väl mycket i det här specifika med kolikhästen, det kan ju finnas andra situationer där en del av oss väljer att trots allt svara i telefon ifall det skulle vara något akut, och där era synpunkter på hur det borde skötas med hästen inte är tillämpliga.

jag kommer hursomhelst alltid att svara i telefon när min dotter ringer, åtminstone tills hon blir 20… eller 30… eller 50 kanske Skäms.

ringer hon för att bara prata rappakalja (vilket jag jobbar hårt på att lära henne av med att göra de tider då det är troligast att jag sitter på motorvägen) så avfärdar jag henne direkt.

ringer hon för att hon är ledsen och behöver prata eller har ett legitimt ärende som hon behöver diskutera snarast så ber jag att få ringa upp, och sen är det bara att hoppas att jag hittar en avfart som det går att ta sig av på och sen tillbaka på efter samtalet också.

men tänk om hon skulle ringa för att det hade hänt nåt och jag kunde ha hjälpt genom att svara och råda henne eller ringa vidare efter hjälp eller whataver - men jag hade skitit i att svara…. *ryyyyyys*

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Moa-]
2012-10-17 07:07
#74

Jag vill bara göra ett sista inlägg i frågan gällande hästen och kolik (sjukdom). Om det är ett djur som ofta drabbas av samma sjukdomstillstånd har många gånger ägaren mer erfarenhet och tips på hur det bäst avhjälps jämfört med en veterinär som talar generellt gällande alla djur, när ägaren kan uttala som om det specifika djuret. Om det inte är en lokalveterinärstation med god insikt i det aktuella djuret det gäller, men det är ofta något som ej finns. Även tips på hur du får en häst i plågor att röra på sig vet oftast ägaren bättre än veterinären, så nej, jag anser att ägaren i vissa fall kan vara ett klokare förstahandsval än veterinären.

Honestyisdead
2012-10-17 13:16
#75

Och jag hoppas som sagt att det kan bli förbud mot mobilpratande under körning innom en snar framtid.

[Nathalie62]
2012-10-17 14:45
#76

#73, Jag förstår att man ryser av tanken då om något skulle ha hänt men då kanske man snabbt och lätt kanske kan säga att dottern får ringa någon på närmare avstånd och sen ringa upp igen när man stannat bilen ?

Annons:
Honestyisdead
2012-10-17 15:31
#77

Tilläg till #75

Det finns enligt mig aldrig en situation som skräver att man svarar direkt då telefonen ringer. Är det akut får man lära sina barn att ringa 112, gäller det djur får dom ringa veterinär eller så lämnar man djuren med folk som vet vad dom ska göra i en akut situation.

Sitter man i bilen kan man inget göra just då i vilket fall som helst. Och är det inte så akut att 112 behövs kan man lugnt ringa upp så fort man kan stanna bilen.

Konstigt hur "viktiga" vi är ibland.

[Nathalie62]
2012-10-17 15:35
#78

#77, _gäller det djur får dom ringa veterinär,
_

Hur ska det gå till Hera ? Tungan ute

Honestyisdead
2012-10-17 15:50
#79

#78 haha personerna som är med djuret då det vill säga ;)

kissidor
2012-10-17 15:52
#80

ja vi är det hera - tror du alla är helt rationella om nåt hemskt händer? det tror inte jag, jag tror det kan hända att tex en nioåring ringer sin mamma då, hur fel det än är. vad ska man säga sen då? "korkade skitunge, hon får skylla sig själv att hon inte ringde den hon borde ha ringt."

Värd på Mobiltelefoner och Android

denstore
2012-10-17 16:06
#81

#80 Nu anser jag iofs inte att mobilsamtal i trafiken ska förbjudas, men ibland känns det som att vi med hjälp av våra telefoner skapar situationer som inte behöver finnas. För 20 år sedan var det ingen som hade en tanke på att man skulle vara tillgänglig på telefonen dygnet runt. Nu ser folk det som en så pass stor nödvändighet att man riskerar både sitt eget och andras liv….

[Nathalie62]
2012-10-17 16:11
#82

#79, Big Grin

#81, Där har du faktiskt en poäng, förr i tiden fanns det ju inga mobiler, hur gjorde folk då ? Eller var det så att det hände fler skador/olyckor hemmavid för att hjälp inte kunde nås i tid via anhörigas mobil ?

Honestyisdead
2012-10-17 16:30
#83

#80 Jag anser inte att en nioåring ska behöva ringa, utan den ska vara med en vuxen som kan sköta det.

#82 Det är det jag menar, varför har vi blivit så viktiga nuförtiden att vi inte ens kan låta bli att vara tillgängliga då vi kör?

Annons:
kissidor
2012-10-17 16:55
#84

eeeehhhhh… och om det hemska skulle hända just den vuxne som är med nioåringen?

Värd på Mobiltelefoner och Android

DesK
2012-10-17 17:00
#85

Sen tillkommer en aspekt till och det är: Om du svarar i mobilen medan du kör och råkar hamna i en trafikolycka, då lär det ta betydligt längre tid för dig att komma fram till den sjuka hästen. Så det är helt klart så att det är bättre att vänta med att svara, tills det kan ske säkert, om man inte har hands-free.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2012-10-17 17:02
#86

#84 Ja, då hoppas jag att nioåringen fått lära sig av både föräldrar och skola att vid akuta lägen är det 112 som gäller.

ingann
2012-10-17 17:08
#87

#81 Så sant det är vad du skriver! Undrar hur vi klarade oss innan mobilerna fanns? Folk och djur blev väl lika sjuka och det hände lika mycket oförutsett då…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
2012-10-17 18:36
#88

#87, Jag minns inte ens om man hade mobiler när jag föddes och det är ju lite drygt 50 år sen.

kissidor
2012-10-17 19:17
#89

ja hera det har hon, men du får väl läsa #80 igen och friska upp minnet

(en parentes: jag fick min allra första mobil av min mamma år 1990 när jag köpte min första bil. hon var så nojig för att jag skulle råka ut för en olycka och inte kunna ringa efter hjälp att hon hostade upp närmare 15.000 tror jag inklusive montering - då kunde man bara välja mellan att ha den som en stor skittung axelväska eller att ha den fastmonterad i bilen. man sa inte ens mobiltelefon då utan biltelefon. minns ni Skrattande?)

visst blev folk och djur sjuka och skadade lika mycket förr, och då var det väl så då helt enkelt att en del av dem dog för att de inte kunde kalla på hjälp.

man hör ofta liknande argument om andra saker också, som tex "förr födde folk minsann hemma utan en massa läkare och sjuksköterskor och ståhej, varför skulle inte det gå bra nu?" jo för att det gick inte bra då heller - det var oerhört vanligt att kvinnor dog i barnsäng.

samhället förändras och så är det bara, på gott och ont - det går inte att gå tillbaka. vissa faror minskar eller försvinner tack vare utvecklingen och vissa andra ökar eller tillkommer. det enda man kan göra är att försöka dra nytta av förbättringarna och parera försämringarna. men detta är ett betydligt större ämne Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

Honestyisdead
2012-10-17 19:19
#90

#88 Tror inte vanliga svensson hade det i alla fall :P
Tror det var 96/97/98 som det blev vanligt även utanför bilen ;)

Annons:
ingann
2012-10-17 19:28
#91

#90 -92, -93 tror jag det började bli vanligt.. Jag skaffade min första "tegelsten" i januari -93 när jag var höggravid, ingen hemtelefon och telefonkiosken längre ner på gatan var trasig ;) Då kände jag bara 6-7 st som hade en mobiltelefon så man hade ju inte så många att ringa tillFlört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Honestyisdead
2012-10-17 19:30
#92

#91 Beror kanske på vad vi menar med vanligt.
Som du skriver kände du inte många som hade det då 93. Men 96/97 när jag skaffade min var det som en explosion och plötsligt hade alla en.

kissidor
2012-10-17 19:33
#93

1990 var det fortfarande oerhört ovanligt att privatpersoner hade det - de var ju så dyra förutom att de var groteskt klumpiga. jag skämdes faktiskt för min för det kändes så brackigt Skäms. men mor min stod på sig.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Honestyisdead
2012-10-17 19:33
#94

#93 haha Flört

ingann
2012-10-17 19:44
#95

#92 jag bodde i en liten stad där allt blev modern senare än i större städer så det var nog mer vanligt än hos oss:) Det räckte att åka in till uppsala så såg man folk som gick runt med sina klumpar med antenn vid öronen Flört

Att det inte var så många jag kände med mobil var inte så konstigt, jag hade en ganska snäv men underbar bekantskapskrets. Ute på stan var det fler som hade men dem kände ju inte jag;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
2012-10-17 20:43
#96

He he klumpar med antenn vid öronen Tungan ute

ingann
2012-10-17 21:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

hehe jaa, typ så här såg min första mobil ut, tror det var en nokia dock (inte helt säker)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
[Nathalie62]
2012-10-17 21:36
#98

Ha ha ha, Tungan ute

Upp till toppen
Annons: