Annons:
Etikettteknik
Läst 3458 ggr
Ketang
10/20/12, 4:10 PM

Samsung galaxy s3 vs iphone 4s?

Har försökt hitta info som ställer dessa två mot varandra men hittar inte mycket intressant tyvärr.

Pratar man med folk som har iphone så kan dom nära på låta religiösa och INGEN annan telefon kan komma i närheten av deras super telefon. Vissa blir nästan upprörda när man ifrågasätter vissa saker som att den knappt går att anpassa efter eget tycke och smak och att det den har det har min Samsung galaxy s2 också.

Nu blir det snart en ny mobil för mig och jag har funderat massor på om jag ska ha en iphone eller om jag ska fortsätta med samsung och då ta en s3á. Jag har varit sjukt nöjd med min samsung och den har allt jag behöver plus mycket mycket mer.

Men efter som "alla" säger att iphone är SÅ MYCKET bättre än alla andra telefoner så undrar jag VAD som är så MYCKET bättre än ex Samsung galaxy s3 som det står mot för min del.

Annons:
Fridaybrew
10/20/12, 4:38 PM
#1

S3 vinner mot ifån5 så du kan ju dra lite slutsatser från det.

/Fridaybrew

kissidor
10/20/12, 4:48 PM
#2

jadu ketang - "alla" härinne kommer inte att säga det iaf Skrattande. som androidanvändare själv ska jag försöka att inte göra samma fel och bete mig som en väckelsepredikant utan någorlunda neutralt presentera vad jag anser mig veta om det.

för några år sen när android var lite mer i sin linda så måste man medge att de hade inte mycket att komma med jämfört med iPhone, men tiden har gått och läget har förändrats. android har kommit ikapp och enligt många tom förbi. det låter jag vara osagt, jag tror nog att det blir ganska dött lopp prestationsmässigt mellan de bästa androiderna och iPhone 5, och sen har bägge en eller annan liten finess som inte den andre har.

men man får ju tänka på att apple släpper bara en enda lur som är det bästa de just då förmår, medans flera tillverkare släpper en uppsjö av androidbaserade telefoner varav en del är det bästa de just då förmår medans andra är ganska kassa rena budgetlurar och så många förstås nånstans på skalan däremellan. så en dålig android är fortfarande sämre än en iPhone ja - men den kostar ju också typ femtedelen så den jämförelsen är ju inte relevant på nåt sätt

android är ju ett mycket roligare operativsystem tycker jag, det ger mycket större individuella anpassningsmöjligheter och det passar mig. det som varit största kritiken mot android jämfört med iPhone har ju varit att android varit laggigare (vilket också har varit sant, bla tack vare just att iOs är så låst jämfört med android så kan det drivas mycket rappare trots mycket klenare hårdvara) men det berömda android-lagget försvann i och med jelly bean 4.1 som redan har börjat rullas ut till svenska sgs3:or.

man brukar ju säga att den som inte är intresserad av att hålla på och trixa och anpassa och ändra i sin telefon utan bara vill att allt ska funka utan att man behöver bry sig ska ha en iPhone, och det stämmer säkert.

en annan sak som för en del talar till iPhones fördel är ju att det finns inga riktigt toppresterande androidlurar i det lite nättare formatet. personligen var jag tveksam först till min galaxy nexus som är nästan identisk i storlek och form med sgs3, men nu har jag vant mig och skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till en mindre skärm.

sen behöver vi inte ens gå in på alla brats som ska ha en iphone för att på nåt skumt sätt göra sig märkvärdiga, eller de närmast religiösa iPhone-användarna som aldrig skulle låta sig övertygas om så iPhone helt slutade utvecklas medan android bara blev bättre och bättre och bättre. eller "fandroiderna" som bara är så förbannade på apple med alla sina galna patentstrider och på alla drygheter de nånsin fått höra av en iPhoneanvändare att de inte skulle erkänna ens under pistolhot att en iPhone kan vara precis rätt telefon för vissa användare. dessa åsido, så skulle jag säga att det är en smaksak - men android är det rätta för mig personligen Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
10/20/12, 8:12 PM
#3

Håller som vanligt med kissidor, det är en smaksak vad man tycker och för min egen del gillar jag att man kan ändra och anpassa en androidlur som man vill utan att behöva "roota" den och med iphone är det väldigt vanligt att man måste göra detta eftersom nästan allt är "låst" i telefonen men det är upp till var och en vad man föredrar, tycker också att det är lite naivt att en del ska ha sådana bestämda åsikter om den ena eller andra för det är trots allt så olika.

Ketang
10/22/12, 9:47 AM
#4

Var och tittade på nya samsung galaxy s3 i helgen och jag är tvelsam till storleken. Hade den varit liiite mindre hade jag inte tvekat en sekund. Men den är så stor :-/ Samtidigt så har jag bestämt mig för att det INTE blir någon iphone! Har pratat med fler iphone ägare nu och jag vill inte ha någon av ren princip. Dom ser ju nästan ner på folk som inte har iphone som ju enligt dom är absolut bäst på marknaden. Ifrågasätter man den någonting så blir dom nästan kränkta!

[Nathalie62]
10/22/12, 4:24 PM
#5

#4, Om du nu kände att den var för stor så kanske det hade funkat med en sg2 istället den är ju lite mindre.

Och det är ju så också att om du för övrigt är intresserad av en iphone innerst inne men är orolig för allt prat så tycker jag du ska igonrera det och följa ditt hjärta så att säga.Skrattande

kissidor
10/22/12, 4:41 PM
#6

förstår din avoghet om du träffat på iPhoneägare som uttryckt sig riktigt dumdrygt, det är svårt att låta bli att bli skeptisk mot ett märke som har en image man inte vill bli förknippad med själv, oavsett om det gäller telefoner eller bilar eller whatever.

hursomhelst, man vänjer sig inte vid s3:ans storlek på en stund i affären nej - det tar lite längre än så. men jag tror faktiskt jag törs lova dig att man vänjer sig - och sen vill man som sagt aldrig ha mindre igen.

nathalie, det är en sgs2 hon har nu Flört! vilket jag iofs kan tycka borde innebära att det inte direkt brinner i knutarna för dig att skaffa nytt ketang. men om det bara är samsung du kan tänka dig så dröjer det kanske lite för länge, och kanske kommer det aldrig en flaggskepps-samsung i lite nättare format. för jag får intrycket att det är det bästa marknaden kan erbjuda du vill ha?

jag tycker nog ändå verkligen att du ska ge sgs3 chansen ett par veckor och se om du inte vänjer dig vid skärmen - eller föralldel ge iPhone 5 chansen istället om du föredrar det då - för ingen av de telefonerna blir ju svårsålda om du skulle ändra dig. några kronor förlorar du ju på affären såklart men det kanske är en risk du kan ta?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Nathalie62]
10/22/12, 5:09 PM
#7

#6, Är lite seg i huvudet idag och ber om ursäkt, missade att hon redan hade en sg2 Tungan ute

Fridaybrew
10/22/12, 5:19 PM
#8

hur transporterar du mobilen nu? Byxficka, handväska eller väska eller ngåto annat?

För storleken märks mest om man har den i byxfickan har man inte det så är det väldigt sällan man märker av det negativa med en stor skärm. Det är som med platt tv, köper man 40 tummare så är den svinstor (iaf för 4 år sen) men redan inom en vecka så ångrar man sig att man inte köpte en större.

Själv körde jag på 52 tums tv iom sambon sa nej till större, efter 1-2 veckor så sa hon att vi kunde köpt större egentligen lol.

Likdant när jag köpte Samsung Galaxy Note den var/är  brutalstor, men iom att den faktiskt fick plats i jeansfickorna jag har så spelar inte storleken roll längre. MAn vande sig väldigt snabbt med storleken, och plötsligt kände man sig som en jätte när man fick låna sambons mobil.

Så ens referenser förändras snabbare än man tror helt enkelt.

Har ma mobilen i tex handväska eller lämplig ficka så tycker jag att Noten som du nu inte ens frågat om är underbar, vill man slippa ha stor lur vid ansiktet så finns bluetooth hörlurar. Vilket gäller även alla mobiler egentligen.  Stor skärm är underbart både på  tv och mobil =)

Man klarar faktiskt att hantera en note med en hand så allt som är mindre funkar ju också med en hand =)

/Fridaybrew

Ketang
10/22/12, 9:30 PM
#9

Jag ska byta abonnemang och vill inte betala för ett dyrt och binda upp mig i flera månader och behålla min sg2 och riskera att få köpa ny kontant när denna ger upp. För den har tyvärr fått en del stryk på jobbet. Körde lastbil och har bland annat tappat den i asfalten från hytten. Nu ska jag lägga av med det yrket. Så med nytt abonnemang och en relativt skadad mobil känner jag att jag lika gärna kan ta en ny för priset blir inte så mycket dyrare. Vad är skillnad på sg2/3 och note?

[Nathalie62]
10/22/12, 10:23 PM
#10

#9, Kan länka till dessa telefoner till dig här så kan du själv jämföra dom vilken som verkar passa dig bäst och se skillnaderna.

s3

s2

Note

Fridaybrew
10/22/12, 10:25 PM
#11

Noten är gigantisk =) och den tilltalar verkligen inte alla, själv så var jag skeptisk mot den även när jag klämde och kände på den i affären. Jag ändrade mig då jag fick leka med en kompis Note och passade då att testa att ha den i fickan och sitta ner och huka mig lol. Låter löjligt men jag testade verkligen det =)

Sen visade han mig lite vad han kan göra med den, hur han kunde skriva med pennan och ta anteckningar, och hur man kopplar  den till tvn och streamar film, eller bara kolla film rakt i mobilen i riktigt bra kvalite full hd stream till tv. Den var snabb och rapp. har stort batteri vilket är ett måste för att displayen drar asmycket ström =) men min håller i 2-3 dagar då jag inte leker med den så mycket längre förutom när man har trist.

Hemma funkar den som en surfplatta framför tvn så då slipper man skaffa en sån iaf lol. Men som sagt är medveten om att du inte frågade efter den hoppas du inte tar illa upp att jag tog upp den iaf. Ville bara visa på att det finns ännu större och att de funkar i fickor (killjeans) och jag har flera kompisar som köpt Notes efter att ha testat min =) De är alla toknöjda, samt min tjej vill ha min note lol.

/Fridaybrew

kissidor
10/22/12, 10:38 PM
#12

och jag vande mig som sagt så till den milda grad vid en större telefon att det inte är otänkbart att det blir en note 2 så småningom Skrattande.

ok, ketang, då förstår jag varför du vill byta telefon nu.

note2 har ju verkligen grymma specs, är aningen lite vassare än sgs3 med faktiskt. den har ju tex 2 GB RAM och något lite rappare processor. men den är ju verkligen STOR - jag kan tänka mig att man kanske måste ta steget via en som är bara stor för att kunna smälta noten, om man inte får chansen att provköra den lika mycket som fridaybrews tjej Skrattande. men som sagt, jag har faktiskt lite svårt att tänka mig att du inte skulle vänja dig vid sgs3:an

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
10/22/12, 10:46 PM
#13

#11, Absolut ingen fara Fridaybrew, det är bara intressant med alla aspekter Skrattande

#12, Håller med dig där att det nog är bättre att i så fall satsa på en lite "midre" modell först som till exempel sg3 innan man ger sig på noten för det är ju rätt stor skillnad på dom 2 men visst hade jag tankar även på en sådan tidigare och nu när jag vant mig vid min sg3 så lutar det mer åt att jag faktiskt kan tänka mig något större nästa gång Tungan ute

Kanske till och med att ha en note som "surfplatta" istället för den "riktiga" jag har, lite klumpigare att ta med sig den i fickan he he.

Annons:
Ketang
10/22/12, 11:15 PM
#14

Anledningen att jag inte tog upp note är för att jag knappt visste att den fanns :-P det har hela tiden ekat sg3 i skallen på mig eftersom jag har tvåan ;-) jag ska kolla upp den också! Tack för tipset!

kissidor
10/22/12, 11:17 PM
#15

ja om inte annat så kanske du inte tycker att sgs3 är så hiskligt stor längre efter att du klämt på note 2 Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
10/22/12, 11:18 PM
#16

#15, He he Tungan ute

[sakring]
10/24/12, 1:01 PM
#17

När min man idag skulle koppla in Samsungen till bilen så avinstallerade han först Nokian N 97. Installtionen gick inte helt enligt planerna. Istället för att det kom in Samsung i radion så hamnade Nokia N 97 i telefonen. Så nu står det Nokia N 97 i den nya telefonenSkrattande

Ketang
10/24/12, 1:10 PM
#18

Nu har jag läst om Noten och sg3 och även sett filmer om dom och jag börjar ju bli rätt intresserad av Noten! Men det är ju storleken då :-/ Nu kommer jag inte ha möjlighet att åka in till stan och klämma på den på ett par veckor. Men ni som har en, vilka mått har den?

[Nathalie62]
10/24/12, 5:22 PM
#19

#18, I inlägg 10 länkade jag till Noten Glad

kissidor
10/24/12, 5:43 PM
#20

fast det är väl nya note 2 du är intresserad av i såfall ketang Glad? dess mått och prestanda kan du tex kolla på här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1383306

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Fridaybrew
10/24/12, 5:44 PM
#21

Ok du ser ju måtten på de flesta säljställen =

83 × 146,9 × 9,65 mm

178 g

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=965413

Men tyvärr så säger det inte hur det blir praktiskt.

Jag byggde en replica i storlek av Galaxy Note den gamla första versionen som jag har hemma och är länkad här ovan.

Måtten för att bygga din egna modell för att se hur stor den blir för att testa i fickan eller i handen.

bredd=10 legoprickar

höjd= 18 legoprickar

tjocklek= 3 plattor (helst ska de översta lagret vara prickfria och släta =) Men har man inte så många släta så försök att göra så att ramen/yttersta prickraden är slät.

Lego har man troligen omkring sig på ett eller annat vis =)

Tyvärr blir tyngden helt fel med leg o men men, och legomodellen saknar det mesta i funktionsväg. Dock väldigt hållbar och gör ont att kliva på såklart. Som med allt lego =)

/Fridaybrew

[Nathalie62]
10/24/12, 6:28 PM
#22

Om det var Note 2 så har vi den här Note 2

Ketang
10/24/12, 10:41 PM
#23

Tack alla för hjälpen! Ska kika på note 2 den har jag inte läst något om. När kommer den ut?

[Nathalie62]
10/25/12, 12:06 AM
#24

#23, Den är redan ute Ketang Skrattande

kissidor
10/25/12, 7:27 AM
#25

just precis ketang, titta på min länk i #20 så ser du att den har varit ute i snart två månader och har hunnit få både recensioner och en hel del användaromdömen som du kan titta på också Glad.

jag är själv lite sugen på en note 2, det verkar vara en grym telefon. men för mig är det lite okynnessuktande då jag dels är supernöjd med den jag har och dels är det helt enkelt inte dags att byta än. (nåt slags minsta hygiennivå måste man ha på hur ofta man tillåter sig att byta tycker jag Skrattande, för det kommer ju alltid nåt nyare och värre, hela tiden. så minst ett år har jag sagt åt mig själv att jag ska hålla mig i skinnet iaf.) men det föll mig inte ens in att öht nämna noten när du sa att sgs3 var för stor. men man kanske kan tänka på ett annat sätt när man köper en note. man kanske kan tänka att man köper både en telefon och en minisurfplatta på samma gång?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
10/25/12, 12:12 PM
#26

#25, Det lät som en bra ursäkt, en minisurfplatta och en telefon i ett, 2 flugor i en smäll SkrattandeFlört

Ketang
10/25/12, 2:28 PM
#27

Haha! Ja det kanske får bli en surfplatta med ring möjligheter Tungan ute

Annons:
[Nathalie62]
10/25/12, 2:30 PM
#28

#27, Flört Ha ha

Ketang
11/4/12, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

I dag blev det faktiskt en ny telefon! Fast det blev en Nokia 3110 Tungan ute

Nej då! Skojar bara, jag köpte faktiskt en S3á och är väldigt nöjd! Men jag har ett par funderingar!

På min S2á har jag en knapp som heter "uppgift hanterare" där jag kan gå in och stänga av alla aktiva program. Dvs om jag spelar ett spel och bara trycker på "hem" knappen så fortsätter ju det i bakgrunden och drar massa ström osv. Men det verkar inte som denna har det??

Sen funderar jag på vissa appar jag har. Tex min dagbok. Den vill jag ju flytta över till nya telefonen utan att allt försvinner. Någon som vet om det går och hur jag gör?

Alla telefonnummer… jag synkade med google, men där har jag inte nummer bara mejladresser. Så jag har ju kontaktlistor, men kan jag importera mobil nummer på ett smidigt sätt?

Japp! Nöjd är jag i alla fall och sjukt glad att jag inte valde en iphone! Skrattande

kissidor
11/4/12, 9:56 PM
#30

ok, vad kul att det blev en s3:a ketang Glad!

nu är jag inte så insatt i de samsungspecifika apparna så jag kan inte uttala mig om hur det ser ut/hur man gör där. men nog kan du väl iaf importera telefonkontakterna från sim-kortet på det gamla vanliga viset? får du inte upp ett sånt alternativ när du är inne på kontakter och trycker på meny-knappen eller vad det nu heter på sgs3?

och du kan ju iaf gå in under inställningar>appar>kör och stänga av apparna en och en där, men det är ju lite bökigt förstås. annars så blir det väl till att ladda ner en task killer-app kanske om de har tagit bort den funktionen från sgs2. det finns många att välja på, själv tyckte jag den här var rätt ok: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mobo.task.killer&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwyLDEsImNvbS5tb2JvLnRhc2sua2lsbGVyIl0.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Ketang
11/4/12, 10:08 PM
#31

Nu är det ju så dumt att nya telefonen är låst till 3 och min gamla har jag Tele2 på. Så jag har fått ett nytt kort till nya mobilen och mitt nummer kommer om ett par dagar flyttas över till det nya kortet. Så jag vet inte om det ens går att flytta dom på det sättet?

Går jag in på inställningar finns det inget "app alternativ".

Någon som har S3án som vet om det går att stänga av alla pågående program från ett och samma ställe lika smoídigt som på S2án?

Ketang
11/4/12, 10:23 PM
#32

Jag hittade programhanteraren på samsung apps! Så nu är det problemet löst i alla fall!

kissidor
11/4/12, 10:27 PM
#33

ok om det inte står appar så kanske det står program då? om ingen vet att berätta att sgs3 har en sån inbyggd funktion så tycker jag du ska testa en task killer. med den jag länkade till kan du både manuellt plocka vilka appar du vill döda och välja kill all - eller ställa in den på autokill när apparna förbrukar en viss andel RAM

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
11/4/12, 10:28 PM
#34

äsch så skrev jag i onödan :-)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
MissInAction
11/5/12, 12:15 PM
#35

Grattis till S3, Ketang! Flört Jag säger som flera andra här, när du väl haft den några dagar så kommer du känna att du aldrig vill ha en mindre skärm igen! 

Ordnade det sig med kontakter? Du har väl ett Google-konto gissar jag, och där kan man ju spara kontakter och då kommer du att komma åt dem på vilken dator/telefon som helst där du kan logga in på google contacts. Du borde kunna importera dem därifrån!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: