Annons:
Etikettabonnemang-kontantkort
Läst 4107 ggr
Papaya
11/4/12, 7:19 PM

Vilket abonnemang?

Jag hoppas att här finns någon eller några som har bättre koll på abonnemang än vad jag har (ständig kontantkorts-användare sedan 9år tillbaka). Efter snart tre år tillsammans med min närapå outslitliga Nokia 5800 XpressMusic, känner jag att det är dags att gå vidare med något bättre.

Av alla "monstertelefoner" som finns på marknaden idag råkade jag kära ner mig totalt i Samsungs Galaxy Note 2… Och jag förstår att det inte är lönt att ha en sådan telefon om man inte har ett abonnemang som erbjuder bra surf. Men jag är helt lost när det kommer till abonnemang, trots en massa läsande i hopp om att hitta rätt! När jag var på Elgiganten för att få reda på mer om telefonen verkade det bästa som de hade att erbjuda vara Telenors abonnemang Pott med surf 449, vilket jag tycker låter bra, men jag kan ju verkligen ingenting om sånthär. Och vad menas med månadsrabatten som de nämner på sidan?

Mitt mobilanvändande har tidigare inte varit särskilt massivt. Jag ringer väldigt lite, det blir mest sms. Surfar gör jag aldrig eftersom min telefon inte är särskilt lämpad, så det är svårt att säga hur mycket jag hade använt surf om jag hade haft tillgång till det.

I jämförelse med vad jag betalar för mitt kontantkort så är 449kr/månad dyrt för mig, och jag tvekar främst på om det är värt det. Enligt Elgiganten ingår telefonen, och jag är säker på att jag hade kunnat ha mycket nöje av telefonens funktioner, även om den säkert hade känts som en alien i handen till en början.. Kändes dock okej med storleken när jag provade den i butik.

Usch då, detta blev ett långt inlägg. Hoppas att ni kan komma med lite input för att hjälpa mig bli lite klokare på denna telefonivärld, har så gått som inte tittat på mobiler sedan jag köpte min för tre år sedan.. Skäms

Tack på förhand!

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Annons:
kissidor
11/4/12, 8:42 PM
#1

kan förstå att du fastnade för den telefonen Glad!

vilken operatör som är bäst att välja beror ju som alltid först och främst på hur bra täckning de har där man använder telefonen. är det telenor du haft ditt kontantkort hos så du vet att de funkar bra för dig?

det abonnemanget är väldigt väl tilltaget - det ska vara en extremanvändare som behöver så mycket tycker jag. jag kan tro att det för 249 skulle räcka gott och väl (fast då ingår ju inte telefonen hos telenor, då får du bara totalt 1200 kr rabatt på den om jag fattar deras info rätt.)  - men det kan ju förstås inte jag avgöra för nån annans räkning. men det abonnemanget motsvarar ungefär det jag har fast hos telia, och jag tycker jag surfar och spotifyar och står i men har ändå svårt att göra av med de 3GB/mån som ingår där.

då har jag wifi hemma som jag surfar på när jag är där och hämtar appar och uppdateringar med. har du det? för det drar ner dataanvändandet betydligt i såfall - har du det inte kan det kanske vara en annan femma.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Papaya
11/4/12, 9:36 PM
#2

Tack för ditt svar kissidor!

Det är Telia jag har haft kontantkort hos, dock menade försäljaren på Elgiganten att Telenor har bäst täckning här på västkusten. (Jag kanske är för lättlurad? Flört)

Jag försökte kolla upp det här med totalkostnad, men hittade inte någon bra sida. Kanske du vet någon sida att kolla upp sådant på?

Hursomhelst så hittade jag in på CDON där priset för enbart telefonen är samma som på Elgiganten. Totalsumman där för Pott 249 och Pott 449 var exakt samma, frågan är om det är någon kampanj som Telenor har på Pott med surf 449 just nu? Vill minnas att både de på Elgiganten och  de på en annan mobilbutik jag var hos pratade om det. Verkar dock än en gång lite för bra för att vara sant? Se gärna här. Kanske bäst att jag beger mig till Elgiganten en gång till för att kolla upp detta, men det underlättar att ha lite kött på benen först. :)

Jag har också Wifi hemma, vilket som du säger säkert kan dra ner dataanvändandet när det ska laddas ner appar osv. Jag vill givetvis ha tag på den här telefonen så billigt som möjligt och jag kan säkert anpassa mig någorlunda efter det abonnemang jag väljer. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

kissidor
11/4/12, 9:48 PM
#3

haha, du har så rätt papaya Skrattande! tusan vet varför, men jag läser det precis som du att totalkostnaden blir densamma, så då är det ju klart att man tar det fetaste abonnemanget Flört. (och på det abonnemanget mittemellan var totalkostnaden högre!) jag förmodar att de vill locka en att ta det största abonnemanget, och sen vill man ju använda det så mycket som möjligt för att man betalar för det så då börjar man kanske streama filmer och hålla på - och sen blir man bortskämd med att ha ett sådant abonnemang så då tar man det nästa gång också.

ja vem vet om man kan lita på en försäljare Obestämd? här har du telenors täckningskarta iaf: http://www.telenor.se/privat/kundservice/tackning-och-driftinfo/tackning/tackningskarta.html

Värd på Mobiltelefoner och Android

Papaya
11/4/12, 9:55 PM
#4

Eller hur, klart man vill ha så mycket som möjligt för pengarna! Rätt lustigt att mittemellen-abonnemanget var dyrare. xP

Men om detta nu är en kampanj, håller den i under hela bindningstiden om man beställer abonnemanget innan den går ut, eller kostar det bara 449 så länge som kampanjen pågår och inte alla 24 månader? Vet att telefonen kommer in på "mitt" Elgiganten på onsdag eller torsdag, då bör jag kanske fara dit och kolla läget igen. ^^

Enligt den kartan så funkar Telenor kalasbra där jag håller till. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Ketang
11/4/12, 10:27 PM
#5

Jag skaffade 3 i dag och betalar 399:- och får ringa, smsá mmsá och surfa obegränsat. Jag fick en Samsung Galaxy S3á och är jätte nöjd! Jag har tidigare haft Telenos och nu har jag senast haft Tele2 och även om Tele2 hade taskig täckning så var Telenor ännu värre. Här i alla fall! Jag bor i jönköpings trakten och med Telenor kunde jag inte ens skicka sms om jag var på ICA. Telefonen "dog" så fort jag klev över tröskeln där. Internet har varit jätte stuligt med Tele2 och jag sa upp det så fort jag kunde.

Min man har haft 3 sen i våras och är jätte nöjd, så jag hoppas att jag blir lika nöjd! Priset tycker jag är riktigt bra!

kissidor
11/4/12, 10:31 PM
#6

papaya nog måste priset gälla hela abonnemangstiden iaf, och det stod ju dessutom totalkostnad :-) men det skadar ju inte att läsa igenom avtalet ordentligt innan du skriver under ;-)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Ketang
11/5/12, 8:41 AM
#7

När jag har tecknat abonemang så har alltid priset gällt HELA tiden ända tills jag sagt upp abonemanget, alltså inte bara tills bindningstiden går ut utan även efter det. Om det inte är så borde dom säga det och skriva det tydligt i kontraktet!

Papaya
11/5/12, 9:11 AM
#8

Ketang, har du någon aning om även Noten fanns hos 3? Brorsan har 3 och är även han jättenöjd. Priset lät ju klart bättre också. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Ketang
11/5/12, 9:21 AM
#9

Ja Noten finns där och jag är ganska säker på att den hade samma pris som S3á jag köpte! Dom har en kampanj just nu. Den skulle slutat förra månaden, men körs tillsvidare nu och kan stoppas när som helst.- Den finns inte med på deras hemsida vad jag kan se. Men gå in i en tre butik och kolla!

Papaya
12/8/12, 10:31 AM
#10

Jag kan berätta att det blev en Note II med Telenors pott med surf 449. Jag är verkligen jättenöjd med den, storleken vande jag mig vid med en gång. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

kissidor
12/8/12, 3:31 PM
#11

härligt att höra papaya, grattis till ditt ägarskap av en sån kanontelefon Glad!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Papaya
12/8/12, 7:13 PM
#12

Tack! Jag kan inte annat än rekommendera den, riktigt härlig är den. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

kissidor
12/9/12, 4:37 PM
#13

ja jag är lite sugen, på en note 2 lte isf för det verkar som att de har löst det buggiga beteendet vid övergång mellan 4G och 3G nu. men jag velar som sjutton för jag vet inte om jag ska ha en "normalstor" telefon och en surfplatta eller om det räcker att bara ha en note 2 Obestämd

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Papaya
12/9/12, 5:01 PM
#14

Jag tycker att Noten är jättelätt att surfa på. Har tidigare varit inne på det här med surfplatta, men jag tycker det är skönt att slippa bära runt på två produkter. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

kissidor
12/9/12, 6:32 PM
#15

förstår det, och tror att noten lätt vore tillräcklig för att surfa på. men jag funderar på att kolla film och läsa seriealbum också, och då blir jag lite sjuk på en surfplatta med och då tänker jag att jag kanske ska nöja mig med en lite smidigare telefon - som tex den jag har som inte är så pjåkig att jag behöver byta än egentligen - det är ju bara det att man alltid är lite sjuk på det senaste Skäms

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: