Annons:
Etikettteknik
Läst 3293 ggr
Frosstis
2013-01-12 19:33

Några frågor

Hej jag har lite frågor. Jag har en xperia, en xperia Tipo tror jag det är. Inte det vattentåliga, denna kom innan den.

  1. Mamma sa att man ska kunna få över bilder till både TV och dator, genom att "slänga" upp dom från skärmen. Hur gör man detta?
  2. Kan man bilda album eller så i mobilen? För det är jättejobbigt att de bilder jag sparar hamnar lite överallt bland mina bilder!
  3. När jag bloggar (blogg.se) så blir alla bilder snea, utom de bilder som blivit tagna på det håller det "ska" vara, alltså att mobilen tar kort liggandes. Kan man fixa detta?

Kram :)

Annons:
Snurpan79
2013-01-13 01:02
#1

1. För att få över bilder på datorn kan du koppla ihop datorn och mobilen via USB-kabel och på så sätt flytta över bilderna. Borde vara något liknande för att få över bilder på TV men det är jag inte så värst insatt i själv. Kanske någon annan som har mer koll på just TV-biten. Jag kan rekommendera Dropbox för dina foton. Själv har jag alla foton där och kan på det sättet lätt komma åt dem via både datorn, mobilen och surfplattan. Alla kort jag tar med mobilen synkar automatiskt med dropboxen. Finns flera andra möjligheter att få över bilder till datorn men dessa två är i mitt tycke de enklaste.

2. För att bilda album eller liknande behöver du bara ha en filhanterare så du kan skapa mappar där du kan ha dina bilder. Alternativt så kopplar du ihop datorn och mobilen med USB-kabeln som jag skrev i första punkten och skapar mappar där. Tips på bra filhanterare är ES filutforskaren.

3. För att rotera foton finns det massor av editeringsappar i play store. Jag använder mig av bl.a. Snapseed som jag tycker är väldigt bra.

Hoppas du blev lite klokare av mina svar. Glad

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

kissidor
2013-01-13 10:33
#2

om du kan visa dina bilder på tv:n beror nog snarast på vad för tv det är skulle jag tro. men om den har en usb-port så är det väl bara att plugga in telefonen där och kolla om det funkar att den visar samma saker som visas på telefonens skärm om du väljer usb-ingången som källa.

om det bara funkar pga nåt inbyggt stöd hos telefonen och tv:n, om det går att det att funka med hjälp av nån app, eller om det inte går alls - jag vet faktiskt inte det.

(på min surfplatta har jag hdmi-port och  är det just precis så enkelt, man bara kopplar hdmi-portarna till varann och då visas samma sak på tv-skärmen som på plattans skärm.)

är det en smart-tv med inbyggt wifi så kanske det går att skicka över bilderna den vägen - återigen, beror nog mest på tv:n vad som går och inte går skulle jag nästan tro.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2013-01-13 10:46
#3

tillägg till ovanstående:

jag kollade på vår ena tv, som är en relativt ny tv men ingen smart-tv - den har en usb-port men den går inte att välja som källa. den är nog mest tänkt som strömkälla till vissa hdmi-enheter och kanske nåt som de kan använda sig av på serviceverkstäder för att köra in ny programvara eller så.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
2013-01-13 11:51
#4

Tack för hjälpen!

Det där med att få över bilder, mamma menade att man inte behöver en sladd. Jag fick min TV när jag var 10 år (4 år sedan), så den är ju knappast ny.. xD Men a, då vet jag :)

Förstår inte riktigt det där med att skapa mappar..

Snurpan79
2013-01-13 21:22
#5

Det finns många olika sätt att föra över bilder till datorn utan sladd och för mig funkar dropbox bäst då jag delar alla foton och sådant mellan 3 prylar (datorn, surfplattan och mobilen). Finns flera andra sätt att flytta filer mellan datorn och mobilen och där skulle jag nästan råda dig till att prova dig fram tills du hittar ett sätt/app som funkar för dig.

Vad gäller mappar så behöver du en filhanterare, jag använder mig oftast av ES fileutforskaren som jag nämnde i mitt tidigare svar. Där kan du genom att trycka på de tre små prickarna i nedre delen av skärmen välja Nytt ->Mapp. Den kan du döpa till t.ex. Bilder eller något liknande. Sedan när du sparar någon bild så väljer du att lägga den där (kan ställas in i den webbläsare du använder). Sedan kan du lätt använda olika widgets för att visa dina bilder eller vad du nu vill göra.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

kissidor
2013-01-14 06:13
#6

jaså "slänga upp" utan sladd - ja då är jag nästan helt hundra på att hon syftade på nåt slags molnlösning, typ dropbox som snurpan förordar. det är den jag använder också och den är verkligen lättanvänd, floff floff floff bara så sitter alla bilder av sig själva i alla enheter med internetåtkomst där du installerat dropbox Skrattande. så börja med att ladda ner den appen i telefonen först och regga ett konto, och sen går du in på datorn på www.dropbox.com och följer instruktionerna.

den allra största fördelen med detta är väl om man har fler enheter än bara en telefon och en dator som man vill dela bilderna mellan, har man bara telefonen och en enda dator som man använder så får man ju iofs över bilderna ändå varje gång man sätter telefonen på laddning från datorn som iaf jag ofta brukar göra.

sen det där med tv:n - tja jag misstänker ju nu att det där inte var din mammas egna ord utan nåt en försäljare sagt till henne? och de kan ju prata mycket rappakalja Obestämd, men visst - har man en smart-tv alt en tv-sticka i sin relativt moderna dum-tv så funkar det med drop-box el liknande där med. men som jag sa tidigare så är det alltså egentligen tv:n det beror på vad som går att göra där.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Frosstis
2013-01-14 15:45
#7

#6 Jaha okej! Det ska jag testa sen :)

Vad menar du men det där om tv:n? xD

Och jag fattar inte riktigt ES fileutforskare elr nu vad det hette..

kissidor
2013-01-14 16:41
#8

eh? vad menar jag med vad om tv:n Skrattande? om du kan speca lite vad det är som verkar luddigt så blir det lättare att försöka förtydliga Flört

du måste nog ladda ner appen es file explorer först så blir det nog betydligt lättare att ta reda på hur man använder den Glad.

nu ska ju inte jag lägga sten på snurpans börda här, men kaaanske om du laddar ner es filutforskaren här först och öppnar den och hoppar runt och kollar och testar lite själv först, men inte förstår hur du ska göra med den - att snurpan kan ta en skärmdump eller två som visar hur hon menar Oskyldig?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
2013-01-14 16:43
#9

"sen det där med tv:n - tja jag misstänker ju nu att det där inte var din mammas egna ord utan nåt en försäljare sagt till henne?" :D

Jag har laddat ner appen men fattar inte hur den funkar xD

Och jag vet inte hur man tar skärmdumpar på min telefon <3

kissidor
2013-01-14 17:28
#10

aha, ja alltså att det med att man kunde "slänga upp" bilderna på tv:n också.

det är android 4.0 på den va? då ska det gå att ta skärmdump genom att hålla in strömknappen och volym ner samtidigt. fast jag tänkte mest om snurpan kunde ta ett par skärmdumpar för att visa dig var du går in och skapar nya mappar. jag använder inte appen själv tyvärr, så jag kan inte göra det.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
2013-01-14 19:56
#11

#10 Jag vet faktiskt inte ens vad min telefon är för någon, förutom xperia.. xD Men jag vill veta hur man tar skärmdumpar ändå.. hur vet jag om den är 4.0?

Snurpan79
2013-01-14 20:57
#12

#11 för att kolla vilken version av android du har går du in i inställningar, bläddrar ner till något som heter något i stil med "Om telefonen" (varierar lite i olika telefoner men brukar vara längst ner) och där tittar du under "Programvaruinformation".

Ska fixa skrämdumpar och en lite utförligare guide om hur du skapar mappar med hjälp av es fileutforskaren. Återkommer med det lite senare ikväll.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

kissidor
2013-01-14 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

men har du testat att göra som jag sa då, strömknappen samtidigt som volym ner?

det ser du om du går in under inställningar / om telefonen, där ser du androidversion. där kan du förresten också se precis vilken telefon du har Glad.

ser du?:

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
kissidor
2013-01-14 20:59
#14

hehe förresten, nu blev jag full i skratt när jag tittade i tråden igen och såg våra avatarer - två katter som försöker hjälpa en mus Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
2013-01-14 21:16
#15

Tack! Jag har en 4.0.4, det ska väl funka då?

För det gör det inte på min :(

Jag har ST26i typ x)

#14 Hehe, ja.. "mus" FlörtSkrattande

Snurpan79
2013-01-14 21:39
#16

#15 Prova att hålla power knappen inne och sedan hemknappen (huset). Så tar jag skärmdump på min lur.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Snurpan79
2013-01-14 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nu ska jag försöka förklara skapa mappar med hjälp av ES fileutforskaren.

  1. Tryck på de 3 punkterna längst ner för att få upp menybilden jag visar i bild 1 och där väljer du + Nytt
  2. Väljer Mapp
  3. Döper mappen till önskat namn, till exempel Bilder och sedan väljer du ok
  4. Då ska du hitta din mapp i mapplistan och kunna spara bilder du laddar ner där eller flytta redan befintliga bilder dit.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

kissidor
2013-01-14 22:39
#18

jaså funkar det inte att göra så? jag trodde det funkade att göra på det viset på alla androider från 4.0 och uppåt.  ibland kan det vara lite "grinigt", dvs att man får envisas lite innan det funkar, man kanske inte lyckas hålla in dom tillräckligt samtidigt eller nåt, jag vet inte.

jag snabbgooglade lite på screenshot och just den modellen, och det är den metoden som ska funka iaf.

aha, men då har du en sony xperia j, det var en bättre telefon än du trodde att du hade då Glad

hehe, jaså det är inte en mus då förstår jag SkämsSkrattande. men en gnagare av nåt slag iaf, en söt en Glad

vad snällt att du tog skärmdumpar snurpan Glad, jag skämdes lite för att jag tiggde om det Skäms

Värd på Mobiltelefoner och Android

Snurpan79
2013-01-14 22:59
#19

#18 Ingen fara kissidor. Går snabbt att fixa ju. Behövde bara datorn för att sammanfoga dem. Går säkert att fixa på mobilen det också, men mycket smidigare på datorn.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Frosstis
2013-01-15 15:30
#20

Tack snurpan! Jag har skapat en ny mapp :D

#18 Nej, det funkar inte ens att göra så som både snurpan och kissidor sa.. Får väl stå ut att itne kunna ta scrennshots då :/

Är min telefon bättre? Haha aja, kan inte min telefon xD

Hamster ♥

Annons:
kissidor
2013-01-15 16:34
#21

ja xperia j är absolut vassare än xperia tipo som du först trodde du hade fått Glad

hmm, vad synd och vad konstigt att det inte funkar med skärmdumparna Rynkar på näsan. det finns visst appar också för att ta skärmdump, men inte i playstore vad jag vet - och du kanske inte vill ta risken att installera en app från en icke kontrollerad källa.

kul dock att snurpans skärmdumpar hjälpte dig så du fick till det med mapparna Glad

ok, två katter som försöker hjälpa en hamster - fortfarande ganska roligt, även om en mus hade varit allra roligast Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
2013-01-15 16:48
#22

#22 Jaha okej :) Håller denna bra eller? Eller på vilket sätt är den "jättebra"? :P

Ja.. jag har försökt ladda ner appar som tar screenshots men dom funkar inte riktigt.. :/

Japp :D

Hade helst velat ha möss xD

kissidor
2013-01-15 17:48
#23

"jättebra" sa jag iofs inte Skrattande utan jag bara jämförde den med tipon, och ja alltså den har bättre prestanda på flera punkter än tipon helt enkelt, den har bättre skärm, bättre kamera, snabbare processor, mer lagringsutrymme. men tipon är nog väldigt prisvärd däremot.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
2013-01-15 17:49
#24

Okej:)

Snurpan79
2013-01-15 22:27
#25

Paulinebieber, när du testade att ta skärmdump tryckte du på power knappen före volym ner eller tvärtom?

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Frosstis
2013-01-16 15:58
#26

Jag har testat båda, det funkar inte alls. Vart ska bilderna sparas?

Snurpan79
2013-01-16 22:26
#27

#26 Och det funkar inte om du trycker på power och volym ner samtidigt? Är precis som Kissidor säger att det är så du ska göra. Screenshots lägger sig på lite olika ställen. På min HOX lägger de sig i DCIM mappen och på min Samsung surfplatta lägger de sig i mappen som heter Pictures. Googlade lite snabbt på detta för din telefon men hittade inget.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Annons:
Frosstis
2013-01-17 08:31
#28

Hittade mappen screenshots, men den är tom'

kissidor
2013-01-17 09:12
#29

i min telefon med nuvarande ROM lägger de sig i pictures. men du bör se om du har lyckats ta en skärmdump eller inte, det ska klicka till och sen komma upp en symbol i aviseringsfältet

det ska som snurpan säger verkligen gå att ta skärmdump på din telefon på just det sättet paulina, men jag vet att folk kan få hålla på lite ibland för att det kan vara lite kinkigt att lyckas trycka på precis rätt sätt

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
2013-01-17 12:12
#30

Okej, men tack för hjälpen! Ska försöka fortsätta att lyckas :)

kissidor
2013-01-17 14:00
#31

ja mer än så kan man inte göra Flört, hoppas du får till det!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jonsson9
2013-01-22 12:35
#32

"Mamma sa att man ska kunna få över bilder till både TV och dator, genom att "slänga" upp dom från skärmen. Hur gör man detta?"

Xperia J är en DLNA-certifierad telefon, vilket innebär att den kan visa/spela upp mediafiler trådlöst inom samma nätverk på en annan DLNA-certifierad enhet. (T.ex. Playstation 3, TV, Dator)

Om din TV är fyra år gammal är det ganska troligt att den inte stödjer DLNA.

I Sonys reklamfilm nedan är det en tjej som klickar upp en bild på TVn.

Vänlig hälsning, Martin

Upp till toppen
Annons: