Annons:
Etiketthårdvara
Läst 4919 ggr
Caaassiiie
1/14/13, 12:05 AM

Köpa ny mobil. Vilken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har levt med en gammal Sony Ericsson w660i som "lånemobil" i två år, som nu kraschar vilken sekund som helst. Är i akut behov av en ny mobil, men har ett kämpigt liv just nu och har därför inget jobb = ingen inkomst. Så mina föräldrar har sagt att dem kan tänkas köpa mig en ny mobil, då jag rätt snart ändå fyller år.

Har ingen som helst aning om vad/vilken som är ett bra kap för min del, för både musik, kamera och batteritid, i alla fall något sånär. Eftersom det är en present så vet jag att dem inte kommer vilja lägga mer än 2000/2300 kronor och absolut max 3000.

Så nu är min fråga, vad har ni att rekommendera i dem prisklasserna?

Tacksam för alla svar Glad

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Annons:
kissidor
1/14/13, 6:51 AM
#1

jag var tvungen att googla w660i först och se vad det var för nåt, och det är alltså en knapptelefon du har nu. men jag utgår ändå från att det du vill ha nu är en smartphone med touchskärm? annars får du säga till, det finns ju trots allt fortfarande knapptelefoner även om de är på utdöende. det finns iofs ett par hybrider också med både knappar och touch för de som är lite skraja för att släppa knappsatsen helt men ändå vill prova touch.

hyfsad batteritid kan du tyvärr glömma med en smartphone, det är i princip laddning varje dag som gäller, oavsett märke och modell - iaf om du använder den någorlunda mycket. enda undantagen är motorolas razr resp i ännu högre grad razr maxx, men de kostar mer än 3000. det du kan göra är att se till att välja en telefon med utbytbart batteri, så kan du ha ett laddat i reserv med dig överallt - de tar ju inte mycket plats. annars så är det väl mest att lära sig helt nya laddningsvanor.

kameran säger du själv är viktig och det förstår man ju av din bild och signatur också Skrattande. rent allmänt sägs ju sony och htc ha bra kameror i sina mobiler. sony-mobilerna brukar också rent generellt vara lite nättare i formatet än andra märken, vilket uppskattas av de som inte vant sig än vid en riktigt fläskig touch-telefon.

här har jag tex filtrerat fram alla mobiler från sony och htc mellan 1500 och 3000 på prisjakt, som är ett bra ställe både att börja sålla på och att leta rätt på bästa pris när man väl bestämt sig. du kan gå in och titta på varje telefon vad den har för specifika egenskaper och inte minst kan du även se expertrecensioner och kundomdömen där, så du kan se vad andra tycker om kameran och om ljudkvaliteten - sånt är ju svårt att utläsa bara ur en teknisk spec. du kan också lägga till fler villkor att filtrera efter. eller så tar du bort de jag la in och börjar om från början Glad

nackdelen där med just htc och sony är då tyvärr att de gärna har fastmonterade batterier i sina telefoner Rynkar på näsan, så lägger jag till villkoret "utbytbart batteri" så är det inte så många telefoner kvar längre.

en annan mycket bra telefon som jag tror anses ta rätt bra bilder också är samsung galaxy s2. sen den petades ner från tronen av sin efterföljare sgs3 så har den gått ner mycket i pris, men det är fortfarande en bra telefon som nu alltså är mycket prisvärd. med 16GB inbyggt minnesutrymme och plats för sd-kort samt utbytbart batteri så vore inte det ett dumt val - nu när man kan få den under 3000, och om man håller ögonen öppna efter kampanjer för mindre ändå. jag har definitivt sett den för 2500 flera gånger, och nån gång för ännu mindre tror jag.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
1/14/13, 8:28 AM
#2

men jösses, hur tänkte jag nu Obestämd?!?

ursäkta mig caaassiiie, jag hade lite android-skygglappar på mig där - du ska naturligtvis kolla upp nokia. ingen tillverkare har satsat mer på kameran än de Glad http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=l=s112008627

Värd på Mobiltelefoner och Android

Caaassiiie
1/14/13, 9:58 AM
#3

Hade jag velat ha en knapptelefon hade inte budgeten legat på 2000-3000 kronor, en knapptelefon går på några hundra. Så ja, det är touch jag är ute efter såklart.

En annan grej jag märkte att jag missat säga var att jag har väldigt små händer, så den får inte vara för stor skärm, klarar runt 4 - 4,3 tum efter det jag känt efter på utan att de blir för jobbigt.

Angående batteritid så vet jag att man mer eller mindre behöver ladda varje dag. Menade mer så att dem orkar hålla 1 dag och inte en halv. Har nog skrivit lite luddigt då jag var rätt trött igår jag när jag skrev inlägget. My bad!

Haha jag kände att jag var tvungen att fuska mig till lite reklamering också, när min signatur ändå visar det ;D Som sagt så ser du ju att jag har en systemkamera och eftersom foto är min hobby hade de inte varit fel med en mobil som tar hyfsade bilder de gånger när jag inte har kameran med mig.
Skulle jag ställt denna frågan till mina vänner eller skrivit på facebook t.ex. hade mer eller mindre alla svarat SG3 eller iphone5. Vilket inte är mycket till hjälp.

Använder ju kompisars mobiltelefoner, min mammas och sitter och skriver detta inlägget över en surfplatta, så nog är just touchen inga problem, det är just vad ni skulle kunna rekommendera för mina önskemål då det verkligen är en djungel! Speciellt bland Sony - lite för lat för att kolla alla skillnaderna, dels så hinner jag glömma det också och blanda ihop dem.

Tack så mycket för din länk, jag ska kolla igenom det. Har aldrig varit ett big fan av HTC, men vem vet! Var inte alls beredd på ett sånt här utförligt svar, men de uppskattas! Sen var jag lite otydlig också från början :)

Till er andra som kanske läser detta, skriv gärna vad du har för mobil och vad du tycker om den? Om just din mobil kanske hade varit något för mig.

Ska titta lite närmare på sg2, men de lilla jag hört så verkade den inte vara så bra. Hört mycket klagomål.

Undrar en annan sak också, kan ju googla osv, men tänkte om du vet lite mer. Hur stor skillnad är det på SG3 och SG3 mini, förutom att den just är mindre, annan kamera osv, lite små specifikationer typ. Inte hört så många goda ord om den, så undra om den verkligen är sådär dålig? eller om det bara är för att den jämförs med just SG3 som är bland dem bästa mobilerna just nu.

Jag tackar super mycket för ditt svar! Glad

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




kissidor
1/14/13, 4:14 PM
#4

ok, jag har ingen aning om vad knapptelefoner kan kosta för det har jag inte hållt koll på - men det finns ju fortfarande blackberry-telefoner med knappar tex och de kostar ju lika mycket som rena touch-telefoner.

sgs3 och sgs3 mini borde inte få nämnas i samma mening, rena lurendrejeriet närmast att döpa minin som de gjorde Rynkar på näsan. men det behöver ju som du är inne på också inte betyda att det är en usel telefon, tittar man rent hårdvarumässigt så nog borde den duga kan man tycka. jag känner dock ingen som har en och själv skulle jag lätt ta en sgs2 hellre.

lite konstigt att du har hört så mycket dåligt om sgs2, den var ju världens näst mest älskade telefon i ett helt år iaf. det är visserligen inte den telefonen jag använder mest, men jag har en som jobbtelefon och har då inga bekymmer med den.

såg du mitt andra inlägg om nokia? men du kanske vill ha tillgång till samma appar som dina kompisar och då är det ju inte samma utbud. men just kameran är de ju verkligen kända för att ha satsat på. fast de är ju dessutom lite dyra tyvärr.

tja jag tyckte det var ganska meningslöst att ge dig en rekommendation baserad på vad jag skulle välja till mig Flört. jag stormtrivs fortfarande med min samsung galaxy nexus och suktar bara på en nyare telefon för att man alltid är lite sjuk på nya fina grejer - men det kassaste med den är kameran och den är dessutom ganska stor så jag har inga planer alls på att förorda den till dig Skrattande.

det jag vill göra är att försöka luska fram vad som kan vara den rätta telefonen för dig, och då blir det lite uppsatsskrivning FlörtSkäms. sen kan man ju knappt dra nån lärdom ens av vad folk tycker om sin telefon sett ur sitt eget perspektiv, för det beror också så himla mycket på vad de hade innan.

har de haft en superkass budgetandroid så tycker de ju tex en superkass budgetandroid av två-tre år nyare modell är en drömlur som de gärna lovordar. så man vet inte vad deras omdöme innebär om de inte talar om vad de är vana vid sen förut.

men som sagt, en sony är väl ingen dålig start för dig att börja forska på iaf med sina nättare format och erkänt fina kameror, det är väl bara att börja titta på prisjakt på först den dyraste du "har råd med" och sen arbeta dig nedåt.

jag tror jag framförallt skulle vara sugen på att kolla in sony xperia s och htc one s i ditt ställe, om du nu kan få gå såpass högt i pris alltså. den lite billigare sony xperia P verkar ju också vara värd att kolla upp. en väldigt trevlig detalj med bägge sonysarna är ju att de har hdmi-port.

skriv igen bara om du vill ha lite bollplank ang olika specifikationer Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
1/14/13, 9:21 PM
#5

Min telefon, en xperia ST26i, tycker jag är bra. Den har bra kamera, den är touch och kostar "bara" 2500 kr ca :) Så det är väl lite vad du är runt i för prisklasser.

Säkert har kissidor gett dig måånga bra tips, så som hon hjälper mig också.. ;) Men jag tycker denna är bra, batteri tiden är bra och den är inte allt för stor :) Lika stor som en iphone 4 ungefär, kanske något större. :)

Caaassiiie
2/1/13, 9:04 PM
#6

Hej!

Jag sitter just nu och funderar över Sony Xperia S och Samsung Galaxy S2, men det är fortfarande svårt för mig att bestämma mig.
Varför ska de vara sån djungel? Och varför ska de va minigrejer som är skillnaderna, alltid. 

Hade velat slå ihop dem båda telefonerna och fått ihop en bra mix av det, suck.

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Annons:
kissidor
2/2/13, 12:13 PM
#7

ja visst är det konstigt att det finns en sån uppsjö av mobiler och ändå kan man inte hitta en som är exakt det man vill ha Obestämd!

vad har du på din för- resp motlista på de bägge mobilerna du funderar på då Flört?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Caaassiiie
2/3/13, 4:18 PM
#8

Ja men eller hur, alltid är det något som man önska fanns med eller inte fanns med för att vara nöjd!

Jag har helt slopat både S2an och Xperia S, tror det blir en Sony Xperia Acro S istället. Var och kika på den idag och jag trivdes bra med den, den passar mina användningsområden och är inte för stor och klumpig för mina små händer. Ska forska mig vidare lite till om den, men det är väl som vi sa. Det finns alltid något som kunde vara bättre! Vet du något om Acro S? Bra/Dåligt? Glad

Hoppas nu bara på att mina kära föräldrar kan gå med på köpet också!

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




kissidor
2/4/13, 1:48 PM
#9

nja tyvärr, jag har dåligt med praktisk egen erfarenhet av sony - håller fortfarande på och jobbar på att förlåta dem för att de utsatte världen för xperia x10 mini, känner inte att jag har kommit så långt med det att jag kan tänka mig att prova en sony för egen räkning än Skäms. dessutom tycker jag bla att de har lite för små skärmar för min smak.

men har man inga såna spärrar kommer man säkert att bli nöjd - det som strider mest mot dina ursprungliga önskemål är väl det där med batteriet som inte är utbytbart, men det beror väl på hur mycket du kommer att använda skärmen om det blir ett problem eller inte.

men det är coolt att den har hdmi-port tycker jag, det är det inte många telefoner som har och den kan man ju ha mycket skoj med Glad

håller tummarna för att föräldrarna är med på noterna Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

[TheoA]
2/4/13, 3:07 PM
#10

Jag har xperia p och är supernöjd, så om du vill ha en mobil som liknar xperia s, fast lite billigare så tycker jag att du ska välja xperia p.

Caaassiiie
3/1/13, 3:10 AM
#11

Nu har jag min nya telefon, Xperia Acro S i vitt! 🙂 
Men tack för allas förslag och sådär!

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




kissidor
3/1/13, 10:30 AM
#12

det låter som att den kommer att passa dig bra. tack för att vi nyfikna fick veta, och hoppas du blir nöjd Glad!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Caaassiiie
3/1/13, 10:32 AM
#13

Tror jag också! Inga problem, kan tänka mig själv hur nyfiken jag hade varit om personen aldrig berättade 😉

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Annons:
Snurpan79
3/1/13, 10:42 AM
#14

Kul att du slog till på en ny lur. Hoppas verkligen att du ska bli nöjd. 🙂

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Caaassiiie
3/1/13, 11:59 AM
#15

slog till och till, jag fick vänta ut mina päron 😉

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




kissidor
3/1/13, 12:11 PM
#16

det kan ta tid för päron att mogna ibland 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Caaassiiie
3/1/13, 12:42 PM
#17

Haha åh! 😂

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Upp till toppen
Annons: