Annons:
Etikettabonnemang-kontantkort
Läst 7958 ggr
mitzerl
1/31/13, 9:37 PM

Frågor om att föra över telefonnummer

Jag har nyligen skaffat mig en smartphone och har lite frågor…

Alltså… Jag är en kontantkortsanvändare och på min gamla knapptelefon har jag Comviq kontant, på min nya smartphone har jag Telenor kontant.

Jag har alltså en Sony Ericsson Live with Walkman om det nu spelar någon roll. Köpte telefon och kontantkort för 499 kr och har 500 kr i ringpott - så telefonen blev typ gratis och jag tjänade 1 kr. Glad

Jag ringer så otroligt lite med mobilen - har ju fast telefon hemma - utan har den mest som nödtelefon och skickar sms någon gång ibland. Det är ju mest de andra funktionerna som jag är ute efter. Så dessa 500 kr på kontantkortet kommer jag att klara mig på läääääänge.

Nu till mina funderingar:

Jag skulle vilja använda mitt gamla telefonnummer, alltså den från gamla telefonen med Comviq kontant på min nya telefon . Kan man ordna det? Och i så fall hur funkar det?

Är det Comviqs telefonnummer som förs över till Telenors kontantkort, eller är det Telenors kontantkort som förs över till Comviq??? Vilka är det jag kommer ringa med efter en sådan överföring, Comviq eller Telenor?

Och vad händer med ringpotterna? Riskerar jag att förlora pengar på något av kontantkorten?

Annons:
Snurpan79
1/31/13, 11:39 PM
#1

Det är fullt möjligt att flytta ditt gamla telefonnummer till Telenor och eftersom det är potten på Telenorkortet du vill fortsätta använda är det Telenor du då kommer ringa med. Ringpotten du har på ditt kontantkort hos Comviq kommer försvinna om du flyttar ut ditt nummer till någon annan operatör då numret blir inaktivt hos den idag befintliga operatören.

En viktig sak att tänka på är också om din nya mobil är operatörslåst eller inte. Har du mycket pengar på ditt Comviqkort kan du alltid sälja Telenorkortet till en vän eller bekant och på det viset slippa sitta med två kontantkort med pengar på.

Hoppas du blev lite klokare av mitt svar. Glad

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

mitzerl
2/6/13, 11:52 PM
#2

Tack för ditt svar! Har kollat upp lite och min nya telefon är operatörslåst tyvärr, så jag kan inte sälja Telenorkortet. Sitter fortfarande och velar om jag skall slöseriringa upp de dryga 60 kr jag har kvar på Comviq eller om jag skall köpa ett nytt Comviqkort och föra över pengarna på.

Är det bra eller kanske onödigt med två stycken telefonnummer? Vad säger ni här?

Sen undrar jag också vad som händer med allt jag har på Comviqkortet, alla kontakter, anteckningar, att göra-listor m.m. Måste jag föra över alltihop för hand? Verkar ganska tidsödande…

Och vad händer då med allt jag hunnit få in på nya telefonen som foton, anteckningar och sånt? Riskerar de att försvinna när jag byter telefonnummer till telefonen?

Snurpan79
2/7/13, 12:34 AM
#3

#2 Om du bara har drygt 60 kr kvar på Comviq så vore det enklast för dig om du ringde upp de pengarna och sedan flyttade numret till ditt befintliga kontantkort hos Telenor. Då behåller du ditt gamla telefonummer, saldot hos Telenor plus att du kan fortsätta använda din nya mobil. 

Det du har på Comviqkortet behöver du flytta över manuellt. Om din gamla mobil INTE är oberatörslåst så kan du alltid kopiera alla kontakter från SIM-kortet till mobilen, sedan sätta i Telenorkortet i gamla mobilen och då kopiera kontakterna från mobilen till SIM-kortet. Då är det en sak mindre att knappa in manuellt. 

Om du byter mobilnummer så rör det inte innehållet i mobilen alls utan allt du har där ligger kvar. Om du gör en portering av ditt gamla nummer till Telenorkortet så behöver du inte ens byta SIM-kort utan det gamla numret kommer bara ersätta det nya. Är lätt att tro att det är omständigt att flytta sitt nummer mellan olika operatörer men det är otroligt smidigt idag.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Upp till toppen
Annons: