Annons:
Etikettövrigt
Läst 2958 ggr
Snurpan79
3/4/13, 1:04 AM

Vilken mobil har du varit mest nöjd med?

Du har säkerligen precis som jag hunnit avverka ett flertal mobiltelefoner genom åren. Dessa lurar har du garanterat varit olika nöjd med. Frågan är vilken mobil du varit mest nöjd med. Vore hemskt roligt om du ville berätta varför du varit mest nöjd med just den mobilen också. 🙂

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Annons:
Snurpan79
3/4/13, 1:09 AM
#1

Jag passar på att börja. Den lur jag varit med nöjd med hittills har varit min HTC Desire HD. Anledningen till den var att jag med den mobilen hade en hårdvara som passade mig som handen i handsken. Under tiden med min DHD började jag även utforska XDA på allvar och temade även lite ROMar för att få luren precis som jag ville ha den. Hade rootat flertalet lurar innan men det var först med min kära DHD som jag testade gränserna ganska friskt. Många kära minnen fick vi ihop. 🙂

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Grodan
3/4/13, 1:10 AM
#2

Nokia 3310 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kissidor
3/4/13, 10:28 AM
#3

min kära gnex, lätt. (google/samsung galaxy nexus). jag kände mig dock tvungen att byta upp mig lite hårdvarumässigt nyligen - dels är jag appoman och då är 1GB RAM lite klent, och dels ville jag helst ha tillgång till lite mer lagringsutrymme också, det drar ju en hel del just när man ska hålla på med roms och göra backuper. och jag är absolut inte missnöjd med note 2:an, men nog kan jag önska att jag hade haft samma möjligheter som med gnexen - så enkelt allt är med den och vilken uppsjö av underbara roms det finns till den! men varför, o varför - gjorde de dess efterföljare i glas och med fastbyggt batteri 😭!

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
3/6/13, 8:25 AM
#4

Oj då, vilken skall man då välja.

Just nu har jag en HTC Sensation och naturligtvis så är det den bäta jag haft hittills.

Skall jag titta rent historiskt så tror jag att när jag köpte min Ericsson Z1010. Det var den bästa lur så Ericsson någonsin byggt då på den tiden.

Den var väldigt "före sin tid" genom att den redan da hade 3G även om det knappt fanns några nät för 3G.

Dessutom så hade den kamera på både framsidan och baksidan så man kunde ringa videosamtal men det fanns ju inte så många att ringa till då det inte var många som hade kamera både fram och bak i sin lur.
Visserligen så var det bara VGA kameror men det var ju helt nytt med kamera i mobilen.

Dessutom så var det en av de första med färgskärm

I min BLOGG så har jag en meny som heter mobiler där jag har några inlägg med bilder och skriver lite om mina olika lurar.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
3/6/13, 10:24 AM
#5

tja man hade ju såklart sina favoriter på knapptelefonstiden också 🙂, men dem kommer jag inte ihåg modellnamnet på. 

jag minns dock en nokia som vi egentligen inte fick ta på jobbet, det fanns ett begränsat modellurval man kunde beställa bara. men denna gick att använda som ett faxmodem och jag lyckades tjata till mig den, samt programvaran för att få det att funka i laptopen. sen kunde jag skicka och ta emot fax utifrån byggarbetsplatserna fast vi inte hade teleanslutning där, och vilken hjältinna jag var för det 😃! kan ha varit typ 1998 kanske? tiden går… 😮

Värd på Mobiltelefoner och Android

Fridaybrew
3/7/13, 10:00 AM
#6

Första mobilen Ericson hotline eller vad den nu hette, fick den efter mamma var klar med den. Den var underbar för plötsligt slapp man telefonkiosker och stå och bara vänta på kompisar för man inte visste vart de var. De kunde ringa mig men inte jag dom då de inte hade mobiler än =( Men friheten var underbar!

Sen är det nog min senaste som känns som det största skiftet i användande för min egen del Samsung Note den är helt underbar. Jag ser på film, surfar och inte bara mobilversionen av siter utan vanliga utan problem. Det är som att ha en laptop med sig nästan, det mesta går att lösa på resande fot med den utan dator vilket är toppen.

/Fridaybrew

Annons:
bamse6311
3/7/13, 3:40 PM
#7

#6

Ericsson "Hotline" var den första mobilen som var så liten att man kunde ta den med sig.

Jag hade på den tiden en sådan där stor klump i bilen som mer eller mindre satt fast. Den gick iofs att plocka bort och ta med sig. Den bestod av tre delar. Dels ett stort jäkla batteri som jag hade i koffeten där det satt fastskruvat med två vingmuttrar man först måste lossa. Sedan så satt man in batteriet i en huvudenhet eller vad jag skall kalla det. Luren slutligen tog man sedan bort från sin plats i bilen och kopplade ihop den med utrustningen.

Det hela var jäkligt otympligt och tungt. På den tiden så jobbade jag som försäljare och när man skull checka in på hotellen så kunde man ibland se andra som skulle checka in där dom stod med hela det här stora tunga klumpiga paketet hängande vid ena axeln.

Jag brukade tänka att "din dumme jävel, det där gör du bara för att visa att du har en. Det är för tusan billigare att ringa från hotellrummet än från den där. Vill minnas mig att det kostade runt 15 kr i minuten på den tiden.

Varje månad när fakturorna kommit till jobb sa lade sekreteraren kopia av fakturan till mig. Alla samtal som hade kostat över 100 kr hade hon markerat med en röd bock. Varför hon gjorde det vet jag inte, jag ringde ju mest ändå jobbsamtal men visst blev det en del privat också.

Well, det var länge sedan nu.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
3/7/13, 3:46 PM
#8

så… det var inte den mobil du varit mest nöjd med eller Skrattar? gränsfall om de ens kunde kallas mobiler förresten… endast under definitionen "det går att bära dem från ett ställe till ett annat" isf, och då blir ju tex en stationär dator också mobil 😉

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
3/7/13, 4:12 PM
#9

#8
Nej, det var nog inte den mobilen jag var mest nöjd med, haha.

Håller mig fortfarande till at Z1010 var otroligt innovativ när den kom. Detta även om det inte fanns några 3g nät som ju luren funkade med. Inte heller var det många som man kunde ha videosamtal med då det inte fanns någon bland mina vänner som hade en sådan lur. Jo, hade en kompis som också köpte en likadan. Varje gång han skulle demonstrera den för sina vänner så ringde han mig för att kunna visa upp det där med videosamtal. Det var ju ingen annan som hade en sådan och gudars skymning så många gånger han ringde mig, hahaha.

Angående den där "klumpen" så var den ju efter ett vist skruvande och ihopsättning mobil. Som jag berättade så kunde man se vissa "affärsmän" som kom dragande/bärande på en sådan  när dom skulle checka in. Hände också att jag någon gång såg någon som kom släpande på en sådan inne på systembolaget.

Jag har aldrig varit för det där med show off, det har liksom aldrig varit min stil.

Detsamma var det med attachéväskan när jag skulle checka in på någon  flygplats. Jag checkade in den tillsammans med mitt andra bagage. Varför i h….. skulle jag springa och dra runt den på Arlanda eller var jag nu var.

Man är ju på en flygplats därför att man skall flyga någonstans och när man skall checka in till "fakiren" eller sent på kvällen så är man ju där i egenskap av affärsresenär och inte fan behöver man markera det genom att dra runt på en tung attachéväska haha.

Well kissidor, visst var den där tunga otympliga telefonen "mobil" men tung som satan, haha.

En stationär dator måste man ju koppla till ett eluttag eller hur+ *ler*

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
3/7/13, 4:27 PM
#10

du tänker så, att man ska kunna använda den under själva bärsträckan också för att kravet ska vara uppfyllt - inte bara i punkterna A och B 🤔. tja men man kan ju bära med sig ett dieseldrivet elverk också, när man ändå är ute och bär ☝️.

jo jag minns de där telefonerna - farsan hade en. jag hade något senare även själv en men min var fastmonterad i bilen. det var min första bil och morsan köpte en åt mig för att jag skulle kunna ringa 90000 (som det var då) i alla de nödsituationer som givetvis skulle uppstå eftersom jag körde bil (enda barnet, ni fattar…). tror hon fick hosta upp närmare 15 loppor med installation.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
3/7/13, 4:48 PM
#11

#10

Ja, dom var väldigt dyra och ganska få privatpersoner som köpte en sådan.
Som jag skrev till #6 så var "hotline" den första luren som man egentligen kunde kalla bärbar och det var ju på den tiden Ericsson låg i frontlinjen inom mobil telefoni.

Förstår egentligen inte hur dom (Ericsson) kunde bli så frånåkta.
Det var ju dom som hade de främsta utvecklarna, de främsta designers osv men ändå stagnerade dom och blev totalt överkörda.

Säga vad man vill om Nokia men dom är ju fortfarande i hög grad kvar "i matchen". På  tal om äldre telefoner så har jag en gammal Nokia 6210 som fungerar perfekt men å andra sidan så finns det ju inget som kan gå sönder i en sådan.

Hade den btw med mig när jag var i Egypten för ett par år sedan. På hotellet använde jag min moderna lur men skulle man ut på stan så var det den som jag tog med mig. Spelade ju ingen som helst roll om den hade blivit stulen eller om jag hade förlagt/tappat bort den.

Bästa hälsningar,
Bertil

[körsbärsblomma]
4/7/13, 7:11 PM
#12

min samsung galaxy s2 som jag har nu

[Ebidda98]
4/9/13, 10:24 AM
#13

Hade en Xperia 10 mini pro, den fungerade bra! Men mest nöjd är jag med min iPhone 5 - helt oslagbar! :)

Annons:
[Lizzier_83]
4/9/13, 10:56 AM
#14

En telefon jag aldrig glömmer är min SE C901, supersnygg och fantastisk kamera.  

http://semcblog.com/2009/02/17/even-more-live-pics-of-c901/

Eller min riktigt snygga, coola Nokia 7370. Saknar båda om jag ska vara ärlig.

http://cabuyao.olx.com.ph/nokia-7370-f99-pda-phones-iid-135013079

kissidor
4/9/13, 11:03 AM
#15

ebidda hade du nåt annat mellan xperia minin och din iphone som du har nu? för x10 mini/mini pron tillhör nog de allra hemskaste androidmobiler som nånsin funnits, så vad du än hade bytt till hade du nog tyckt att det var "oslagbart" i jämförelse 😃.

inte för att dissa iPhone även om jag inte trivs med iOS själv, men jag känner mig dock tvungen för androids heders skull att påpeka att numera finns det flera androidmobiler som är lika högpresterande som iPhone 5 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Lizzier_83]
4/9/13, 11:08 AM
#16

#15# Iphone vs Android är en rätt uttjatad och trist diskussion, varför gå dit? Frågan gäller väl vilken mobil man personligen varit mest nöjd med? Själv har jag haft ett oräkneligt antal android, alla har krånglat och strulat. Har nu testat två olika iphone och de fungerar som klockor båda två förutom att jag råkat få till nån inställning med ljudet på 4s medans jag fortfarande lär mig. Smaken är som baken och det bör den ju få vara.

kissidor
4/9/13, 11:31 AM
#17

eh… det var väl det JAG sa lizzier_83?!? förstår faktiskt inte alls din tolkning av det jag skrev då jag särskilt var noga med att INTE skriva något negativt om iPhone. det var nog främst du själv som "gick dit"

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Ebidda98]
4/9/13, 12:27 PM
#18

#15 Nej, fick den direkt efter men tyckte om Xperian, ser inget fel med den.

kissidor
4/9/13, 12:54 PM
#19

jag hade en x10 mini, alltså utan tangentbordet - och jag var jätteglad för den allra först eftersom det var min första smartphone och jag var betagen över alla nya möjligheter som öppnade sig. men ganska snart började jag istället avsky den för att den egentligen var så totalt olämplig som smartphone med sin superminiskärm, sitt superminiminne, och sin superminipresterande processor. dessutom trasslade den för mig på ett sätt som ingen annan telefon vare sig före eller efter har gjort. bra att du inte tålde din lika illa dock 🙂, men som sagt nu vet du iaf den milsvida skillnaden till en modern smartphone 😉

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Ebidda98]
4/9/13, 2:24 PM
#20

#19 Min med tangentbord fungerade bra för mig, messade mest :) Men visst är det stor skillnad!

Annons:
kissidor
4/9/13, 2:28 PM
#21

Ah, det förklarar saken - jag försökte surfa och ladda ner appar och göra alla "smarta" grejer som en smartphone ska klara - men det var den för klen för, det tog stopp när man precis kommit igång på allvar 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Ebidda98]
4/9/13, 4:07 PM
#22

#21 Jaha :)

PernillaO+
4/9/13, 5:30 PM
#23

Hej! Hade en Nokia 3310 som jag köpte år 2000 tror jag. Var jätte nöjd med den tills den "dog" Julen 2011 😭. Köpte Sony Ericsson Xperia Ray i mellandagarna 2011 och är jätte nöjd med den. Kommer nog att behålla den tills den "dör", har lixom inget behov av att ha det senaste. Men det är kul att titta på nya modeller med bättre finesser och finare design 🙂. Utvecklingen går fort fram och man vill ju hänga med lite…

kissidor
4/9/13, 6:54 PM
#24

oj, du håller verkligen fast vid dina telefoner Pernilla :)! det måste bli en ganska stor omställning varje gång du byter ;)

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
4/10/13, 1:26 PM
#25

@#23 Xperia Ray är ju en bra lur så där gjorde du ju ett bra val.
Sedan så har du ju helt rätt i att man skall köpa en lur efter de behov som man har.
Bästa hälsningar,
Bertil

Candela
4/12/13, 2:42 PM
#26

Jag är ju sån som håller fast vid samma mobil tills den dör, och jag måste säga att den jag har nu har varit bäst hittills; Sony Ericsson Hazel.

Batteritiden är oslagbar! Den är snart 3 år gammal och batteriet håller i 4-5 dagar fortfarande. Jag pratar inte jättemycket i den, men det blir ju en hel del sms:ande och sånt. Hos alla mina andra mobiler ha batteriet "tagit slut" vid ca 1 års ålder.

Sen lever den ju faktiskt fortfarande, till skillnad från tidigare mobiler som helt plötsligt bara dött runt 2 års ålder (precis när garantin har gått ut). Den har klarat åtskilliga fall i asfalt och golv, även i vattenpölar.

Sen gillar jag den också för att den är snygg, har de funktioner jag behöver, bra kamera (för att vara så gammal) m.m.

Det jag inte gillar är att ordboken är rätt begränsad och efter ett tag kan den helt utan förvarning nollställas, så att de ord jag själv har lagt till försvinner. Ett problem som dök upp efter ca 1,5 år.

Ett annat minus är att man inte kan blockera nummer. Man kan välja att göra en lista över vilka nummer som ska få ringa till en, men inte över vilka som inte får det.

Nu börjar den också bli lite seg, så det är dags att byta upp sig. Kan ta en halv minut från att man trycker för att öppna ett nytt meddelande till att man faktiskt får upp det på skärmen. Så var den inte förr, det har kommit de senaste månaderna. Men den har varit en trogen tjänare och mina barn kommer få ta över den sen ❤️

Upp till toppen
Annons: