Annons:
Etikettövrigt
Läst 2106 ggr
Frosstis
2013-03-09 18:39

Bilderna blir så mörka!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min telefon tar så mörka kort, även med blixt? Så himla dåligt! Den skulle tydligen ha lika bra kamera som iphone, men verkligen inte..

Tar jag med blixt blir bilderna antingen för mörka, eller för ljusa. Bilderna jag visar är båda med blixt.

Varför blir det så, är det någonting jag kan göra åt det? Framkameran är också otroligt dålig. Är jag utomhus och det är lite lite mörkt ohc tar med vanliga kameran är allting kolsvart. 

en annan sak är att när jag ska ta kort, och fokuserar med "ta-kort"knappen, så tar det typ 1 minut att ta ett kort? Och om jag tar ganska nära (inte för nära, ganska långt ifrån) så blir bilderna oskarpa och man ser inte ex texten..Såå dåligt! På iphones tar de bilderna hur snabbt som helst.

Annons:
Frosstis
2013-03-09 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Snurpan79
2013-03-09 20:29
#2

Har du provat att ändra något bland alla inställningar för ljus som finns? Vitbalans och så vidare.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Frosstis
2013-03-09 20:33
#3

hmm ska testa :)

Frosstis
2013-03-09 20:40
#4

Det funkade bra!=)

Snurpan79
2013-03-09 21:07
#5

Va bra att det hjälpte. 🙂

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

kissidor
2013-03-10 08:04
#6

Härligt att det gick att fixa till :-) Jag ska nog använda mig av ditt råd själv också snurpan, begriper ingenting om fotografering och är inte intresserad av att kunna ta speciellt bra bilder, men just det där att kunna få hyfsade bilder i dåligt ljus, det kan man ju helt klart ha nytta av!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Snurpan79
2013-03-10 13:39
#7

#6 Brukar inte krångla med inställningarna jag heller men det finns massor av bra guider på nätet om hur man kan ställa in för att ta bra bilder i olika förhållanden och dessa kan ju vara en idé att ta en titt på om man vill få bättre bilder.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Frosstis
2013-03-10 14:16
#8

Juste, tänkte fråga en till sak =) Finns det något sätt att ta bort albumet och bara använda ES filutforskare ( vad den nu hette hehe)?

kissidor
2013-03-10 15:14
#9

menar du galleriet paulina? det är ju en systemapp och såna kan man bara bli av med genom att roota telefonen. men dom hänger ju liksom ihop kameran och galleriet, så det vete tusan om det går att skilja dem åt med root heller. men hur menar du att du skulle vilja att det funkade, att du själv gjorde ett mappsystem och fick upp es som standard när du tagit en bild och då kunde välja vilken mapp du ville spara den i - eller?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
2013-03-10 15:28
#10

#9 Ja, typ så. Och när jag typ ska skicka bilder på KIK, facebook eller liknande så skulle jag vilja att ES kommer upp istället för album..

Snurpan79
2013-03-10 17:32
#11

#10 Googlade lite snabbt på detta och hittade inget om att du kan få upp ES där istället. 😕 En grej du kan testa är att installera QuickPic från playstore. Den kommer upp som alternativ istället för galleriet när du ska dela bilder och jag vet många som föredrar QuickPic där även om jag själv inte använder den.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Frosstis
2013-03-10 17:50
#12

Okej😃

bamse6311
2013-03-12 09:04
#13

En kamera i "mobilen" är ju precis som vilken annan kamera som helst.
Man måste "ställa in" den för varje fototillfälle.
Alla mobiler har egentligen väldigt dåliga blixtar så då måste man kanske ändra ISO och andra inställningar för varje tillfälle.
Det där gör man ju med alla kameror, spelar ingen roll om man har den värsta Nikon systemaren för 10 000 spänn, man måste ändå ställa in den för varje fototillfälle.
Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
kissidor
2013-03-12 11:49
#14

självklart är det så bertil - men jag är en precis lika inkompetent användare av min "riktiga" kamera ser du 😉

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2013-03-12 12:05
#15

#14 kissidor

Då kan jag rekommendera dig att kolla in sidan ["Foto"](http://foto.ifokus.se/ ""Foto"") här på iFokus där det finns väldigt många bra trådar om hur man hanterar en kamera vare sig den sitter i mobilen eller är en kompakt och många trådar där handlar om riktigt avancerade systemkameror för flera tusen svenska riksdaler.

Där, (HÄR) finns något för alla fotointresserade.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: