Annons:
Etikettövrigt
Läst 4289 ggr
Lurvas11
3/14/13, 10:10 AM

Dyraste mobil?

Vilken är den dyraste mobilen du någonsin köpt? Och vilken mobil var det?

Hälsningar Lurvas11Glad

Annons:
kissidor
3/14/13, 12:36 PM
#1

jag var "snål" i början och ville inte betala såna hemska pengar som jag tyckte de bästa och dyraste smartphones kostade (köper mina utan abonnemang), men så har jag gradvis kommit att uppskatta mervärdet i den prestanda och de funktioner man också får för de pengarna de skiljer. så för varje gång jag bytt så jag har jag gått upp lite i det pris jag kunnat tänka mig och numera köper jag det jag vill ha och så får det kosta som det gör.

så min galaxy note 2 lte som jag köpte senast var min hittills dyraste, och den ligger väl i den allra högsta prisnivån bortsett från iPhone 5 med 32 eller 64GB, de ligger ytterligare nån tusenlapp upp. men jag skulle lägga till de pengarna också om det behövdes för att få det jag ville ha - för mobilen är så dj-a viktig för mig och jag använder den till så otroligt mycket mer än att ringa med - och jag skulle få totalt frispel om jag var något mindre än superdupernöjd med den. men om jag var tvungen att gå ner lite i pris så skulle jag hellre ta en "flaggskeppsmobil" som hade nåt halvår på nacken och hade hunnit sjunka lite i pris än en helt färsk mellan/budgetmodell - så som jag tex gjorde med min förra, min galaxy nexus. den låg också i det högsta prisskiktet när den var helt ny, men ett halvår senare lyckades jag få tag i den för ca 3500. jag tror de som lanseras som flaggskeppsmobiler har bättre chans att hålla i längden och ofta bättre kvalitet på det mesta. se tex på galaxy s2 som faktiskt fortfarande är en utmärkt mobil!

och så har jag satt en gräns för mig själv på att jag inte får byta oftare än en gång om året, för även om man är jättenöjd med det man har så är det lätt att bli sjuk på det senaste Förlägen. idag presenteras galaxy s4 tex - klart man går och undrar hur de har lyckats med den, och om det är nåt värt att sukta på 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
3/14/13, 8:41 PM
#2

Hmm, har haft ett par stycken men jag tror den dyraste jag köpt/fått är den jag har nu- xperia J - 2500 kr tror jag ^^

Michaela-N
3/14/13, 8:42 PM
#3

Min iPhone, för 6 000 kr.

[WickedAlly]
3/14/13, 8:44 PM
#4

Det är nog den jag har nu, min Experia Arc. Köpte den när den precis kommit ut på marknaden, men å andra sidan så är den snart två år gammal och fungerar precis lika bra än trots alla gånger jag tappat den :)

Snurpan79
3/14/13, 11:40 PM
#5

Är nog ganska dött lopp mellan min HTC Desire HD och min HTC One X. DHD köpte jag när den kom ut och HOX ca 6 månader efter release så vid köptillfällena kostade de ungefär lika mycket.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

bamse6311
3/15/13, 7:52 PM
#6

Den dyraste mobilen omräknat till dagens valuta var nog min Ericsson Z1010.

Det här var ju långt innan smartphonetiden men frågeställaren frågar ju om vilken den dyraste "mobilen" man någonsin köpt.

Kommer inte ihåg priset exakt men har förr mig att det låg på runt 1000 spänn. Inte mycket pengar idag men då när den kom så var det den dyraste luren på marknaden.

För det första så hade den färgskärm vilket var väldigt ovanligt.
Sedan så var det också den första luren som hade 3:G och GSM även om inte det fanns några 3:G nät som man kunder ringa via.

Den hade också kamera på både framsidan och baksidan.
Visserligen så var det en vanlig VGA upplösning men man kunde både ta bilder och prata via videosamtal.

Nu var det i och för sig väldigt få som lurar som hade kamera så att man kunde ha några videosamtal men tekniken fanns där alltså.

Dessutom så var det den första luren som hade stöd för bluetooth och MP3 och sedan så gick den även att den även att ansluta till datorn via USB.

Minneskapaciteten var ganska skal med dagens mått mätt. Jag plockade precis ut minneskortet ur den för att kolla och det var på 32 MB.

Inte så mycket minne alltså men det här var ju innan "apparnas" tid så det fanns inte några sådana att ladda ner. 

Som sagt så har jag förr mig att den kostade 1000 spänn och det var väldigt mycket pengar då för runt drygt 9 år sedan.

Jag har fortfarande kvar den här luren (annars så skulle jag ju inte kunnat plocka ut minneskortet för att se hur stort/litet det var). 

Skulle dock aldrig våga använda den där luren nu ens för att ringa med, strålningen var nämligen enormt hög.

Bifogad bild är alltså på "min" lur.

Bilden hade jag inte ens kvar men hämtade den från ett blogginlägg där jag berättat lite om mina gamla "lurar"

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Michaela-N
3/15/13, 9:14 PM
#7

#6 En sån har jag också haft. Kommer ihåg att den var väldigt dyr, var väldigt stolt över att mina föräldrar gav mig ett så stort ansvar att få en så pass dyr mobil då, var väl sex år eller något.

bamse6311
3/16/13, 9:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7
Det var ju en trevlig lur och mer "high-tech" än så kunde man inte få då.
Jäklar så mycket det hänt och så fort tekniken och utvecklingen gått sedan dess.

Glömde ju bifoga bild på den där luren
Bästa hälsningar,
Bertil,

[sakring2]
3/16/13, 1:44 PM
#9

Min Ericsson 198 som jag köpte 1999 för 10.000

bamse6311
3/16/13, 1:57 PM
#10

@39

Kan inte riktigt komma ihåg hur mycket den där luren Z1010 kostade då på den tiden, dock en annan rolig grej.

Jag hade en släkting som köpte en likadan.
Varje gång som han var hos någon för att demonstrera den så ringde han till mig och gudarnas skymning skall veta att han åkte runt till alla kompisar och släkt för att demonstrera den här luren.

Dock så var det ju väldigt få på den tiden som hade en lur med "videotelefoni" så det var mig han ringde varje gång och jäklar så många gånger han ringde från olika kompisar och släktingar för att kunna demonstrera det här på den tiden "nya" med videotelefoni, haha.

Å andra sidan så om jag skall vara helt ärlig så är det väldigt sällan som jag även numera använder den funktionen ens idag när man har en lur med bra kameror på båda sidor av luren.

Bästa hälsningar,
Bertil

[sakring2]
3/16/13, 2:00 PM
#11

Det enda jag kunde göra med min Ericsson var att ringa och ta emot samtal så utvecklingen har gått framåt.

bamse6311
3/16/13, 3:03 PM
#12

@ #11 sakrin2

En sådan hade jag också en gång i tiden.
Årtalet vet jag exakt (1987) då det var företaget som jag jobbade på som bestämde att alla (vi var väl runt 10 st som jobbade där) skulle ha var sin lur i bilen.

Själv så var jag väldigt mycket emot det.
Jag jobbade som resande säljare på den tiden och ville fan inte ha "en stämpelkocka" i bilen.

Nåväl, just den detaljen kunde man ju komma runt genom att bara svara i luren på de samtal och från dem som man inte just då ville prata med.

Hur som helst så har jag för mig att det var en Storno 940.
Det var en sådan där riktigt stor jäkla klump som bestod av tre delar.

I koffeten på bilen så hade man själva batteridelen som satt fastskruvad med tå vingmuttrar.

Vid förarsätet hade man själva "telefonluren" som man höll i.
Nåväl, nu var det ju väldigt sällan som man höll i den då det redan 1987 fanns handsfree.

Nåväl, för att få ihop hela den här tegelstenen så skulle man då först skruva loss själva batteridelen med de där två vingmuttrarna i kofferten och sedan sätta in batteriet i själva huvudenheten innan man till sist tog telefonluren från förarsidan och via något som idag mest kan liknas vid en usb och även kopplade in den.

Med den luren som tillsamman vägde ett stort anta kilon så kunde man bara ringa.
Sms var inte ännu uppfunnit.

Med tanke på att TS Lurvas här frågar om den dyraste lur man haft så är den här luren i särklass den dyraste jag haft även om det nu var företaget som betalade den.

Om jag inte har helt fel för mig så tror jag att den kostade någonstans mellan 12 00 till 15 00 tusen på den tiden men som sagt så var det ju inte mina pengar.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
3/16/13, 3:23 PM
#13

#11 jo, den kostade nåt sånt, jag fick en till min första bil av min mamma som var övertygad om att jag skulle hamna i ständiga nödsituationer och behöva den 🤔. så om jag ska räkna den så är ju det också utan konkurrens den dyraste "mobil" jag ägt. men det kan ju diskuteras om den ska räknas 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[sakring2]
3/16/13, 3:49 PM
#14

Året var 1989 inte 1999☺️

kissidor
3/20/13, 6:43 AM
#15

det slår mig lurvas, du har ju inte svarat på frågan själv 😃! det kan du väl göra, vi är ju nyfikna såklart 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Lurvas11
3/20/13, 9:24 AM
#16

#15 Haha ;)

Ja, min dyraste telefon… Jag lägger ut mycket pengar på mina kaniner + ridningen och dessutom så är det mina föräldrar som betalar mina mobiler. Min dyraste mobil kostade 799:-. Det är en samsung gt s-5230. Denna. Det är den jag har just nu :) Helt okej tuch-mobil, dock finns det typ inga spel och man kan inte ladda ner appar.

Hälsningar Lurvas11Glad

kissidor
3/20/13, 10:14 AM
#17

aja, men så är det ju - de flesta av oss som har svarat är vuxna med inkomst, så det går ju inte att jämföra 🙂.

din mobil verkar ju ok ändå om man mest ska ha den att ringa och sms:a med, den har ju bättre batteritid än en modern smartphone bla. men håller ändå tummarna för att du får en som kan lite mer nästa gång det är dags att få en ny Skämtar. utvecklingen går ju framåt och för samma pengar får man ju idag en telefon med mer funktioner, så vill dina föräldrar lägga ut åtminstone samma peng nästa gång så kommer du ju att ha full tillgång till spel och appar 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Lurvas11
3/20/13, 10:21 AM
#18

#17 😃

Hälsningar Lurvas11Glad

Upp till toppen
Annons: