Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1881 ggr
yoanna
2013-04-16 09:21

Köpa mobil från utlandet?

Det är så att jag har hittat många fina mobiler runt om i världen nu som jag skulle kunna tänka mig att köpa, men dessa mobiler sälja inte alls i Sverige. 

Så om jag nu vill ha en mobil från tex 'Asien så måste jag beställa den hos dom vilket känns lite läskigt sådär. Jag har tidigare aldrig beställt utanför sverige, men funderar på att göra det nu. Men det är ju jobbigt om man betalar massa pengar och sen så funkar det inte med frakten (tex, den kommer inte fram m.m.), och sen undrar jag hur det funkar med garantier på en mobiltelefon som är köpt i ett annat land?

För några år sedan hörde jag folk som hade köpt mobiler i annat land och när dom kom till sverige funkade inte mobilen pga att man måste avkoda den på något sätt. Funkar det så eller har jag fått detta helt om bakfoten? - Jag vet ju att jag måste ha en mobil som använder sig av samma simkort som vi här i sverige gör i våra mobiler. 🙂

Har du tidigare köpt en mobil från utlandet eller vet hur det funkar/har erfarenhet av det?

Annons:
kissidor
2013-04-16 10:27
#1

var väldigt försiktig med detta, det finns många skäl som talar mot det.

för det första är det inte säkert att den telefonen använder samma frekvenser som våra svenska operatörer, många telefoner tillverkas i olika versioner för olika marknader.

för det andra så får du vid garantiärenden räkna med att på egen bekostnad skicka tillbaks den till ursprungslandet.

för det tredje så måste du iaf räkna med risken att om du beställer utanför eu så kommer du att få betala  införselavgifter på ca 30% på varans värde + fraktkostnaden. (ofta slinker iofs ett kinapaket igenom tullen, men det är ju inget du kan förutsätta)

med det sagt, så om du har råd att ta risken att det inte går så bra och om du inte har för mycket otur så kan du kanske göra en god affär och få mycket telefon för pengarna Glad

det är än så länge också så med väldigt många av kinamobilerna att de har sin egen lilla androidversion som kan ge lite problem. kanske inte full åtkomst till playstore, kanske inte så bra mjukvaruoptimering så att den trots fet fin hårdvara inte presterar så vasst, och lite andra småskumheter som ger konstiga och oönskade resultat ibland. därmed inte sagt att alla kinamobiler är av bristande kvalitet, men för oss är det ju väldigt svårt att hitta guldkornen i denna totala uppsjö av mobiler!

men är det några särskilda telefoner du funderar på? det vore lättare att uttala sig om du kunde länka till några du är intresserad av

Värd på Mobiltelefoner och Android

Snurpan79
2013-04-16 21:51
#2

Precis som Kissidor säger så är det väldigt viktigt att se till att mobilen funkar i vårt svenska nät. Vore lite snopet att köpa en lur från utlandet bara för att märka att den inte fungerar här i Sverige. Har aldrig köpt mobil från utlandet men vet flera som gjort det och det har fungerat bra för dom. Sedan finns det säkert folk det inte funkat för, men så är det ju alltid.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Upp till toppen
Annons: