Annons:
Etikettövrigt
Läst 2864 ggr
[Moa-]
2013-04-21 21:29

Samsung Galaxy S4 mini - releasedatum?

Är det någon här som har hört något releasedatum för Samsung Galaxy S 4 mini? Samt vilka skillnader kommer det att vara mot S3 mini?

Har ni andra tips på telefoner i samma storlek? Det viktiga är storleken och kapaciteten, ej priset… Jag vill ha en snabbare telefon med högre prestanda, men utan att de skall bli så enormt stora.

Annons:
kissidor
2013-04-22 06:58
#1

jag tror du får vänta ganska länge på den - juli är det jag har sett ryktas om och det är nog knappast att den de fakto ligger på butikshyllorna i sverige då skulle jag tro. dess specs går det än så länge bara ganska osäkra rykten om, men av det som antyds så kommer den väl precis som s3 mini jämfört med s3 att ha väldigt lite gemensamt med s4 och alltså inte ha några särskilt imponerande prestanda. synd att de inte gjorde en s3 mini som faktiskt var vad namnet antyder tycker jag, även om jag själv gärna har en rejäl telefon så blev jag besviken för andras räkning när jag insåg vad s3 mini var för nåt. men det är ju säkert helt ok telefoner, bara ganska långt ifrån det bästa som marknaden kan erbjuda.

helt klart så finns det ju en lucka i utbudet för de som vill ha en högpresterande androidtelefon som inte får vara för stor. det knorrades det ju om redan förra året och det har ju inte blivit bättre med avseende på de flaggskepp som lanserats i år precis. htc one är väl den "nättaste" av dem.

det antyds lite om att motorola ev kommer att tillgodose det behovet med sin nästa lur som nog kan bli mycket intressant - det blir den första de släpper efter att de köptes av google som google faktiskt haft nåt större inflytande över. men detta handlar än så länge bara om halvkvädna antydningar och man vet inte vad det konkret innebär att de siktar på för storlek eller när den kommer. 

så vad är din smärtgräns för storleken moa? man får väl utgå från den och se hur pass någorlunda hyfsad telefon du kan få tag i då. prognosen är väl inte så god tyvärr och om du behöver komma under 4,3" så blir det riktigt besvärligt - ja om du nu inte kan tänka dig en iPhone 5 förstås. ska du ner på 4" som s3 mini så är iphone 5 det enda som kan räknas till toppskiktet, inom android finns bara i bästa fall mellanklasstelefoner då, så är det tyvärr. dessutom, de flesta av ryktena ang s4 mini pekar tyvärr isf för din del på 4,3" skärm.

fast man ska ju också ha i åtanke att skärmstorleken säger inte allt - tillverkarna har blivit allt skickligare på att göra skärmyta av en väldigt stor del av den totala ytan, så de klämmer ofta in en större skärm på mindre totalmått nu än vad de gjorde för bara ett år sen. fast å andra sidan prioriterar de förstås detta för flaggskeppen där behovet verkligen finns, och kanske inte gör sig omaket för de något mindre mellanklasslurarna.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Moa-]
2013-04-22 11:29
#2

Tack för svaret börjar jag med att säga!

Gällande storlek så anser jag att iphone 5 är i största laget (sedan har jag ett gammalt löfte till mig själv att aldrig skaffa iphone, så de är uteslutna=P). Dock kan ju den få ligga som absoluta smärtgräns gällande storlek. Telefonen skall vara lättillgänglig och smidig, maximal kapacitet har jag annan teknik till.

Alla nya telefoner från Samsung är så extremt stora, både note 2 och S4 (även S3) enligt mig… Däremot gillar jag Samsungs utformning på telefoner och mjukvara, det är logiskt och lätt att hitta så skulle gärna hålla mig inom deras utbud även om detta inte är ett krav.

HTC har ofta väldigt snygga telefoner, tyvärr har jag aldrig hört någon som är nöjd med dem, båda äldre och yngre personer har haft problem med logiken i menyernas uppbyggnad samt skärmens känslighet för rörelse. Detta kan dock vara saker som blivit bättre på de senaste telefonerna… 

Jag har egentligen inte några krav på allra högsta prestanda, däremot önskas fullt acceptabel sådan och framför allt möjlighet till att snabbt kolla upp saker online.

kissidor
2013-04-22 12:30
#3

nå, tänkte jag skulle fråga iaf ang iphone 🙂 - en del kan inte tänka sig annat än antingen android eller iPhone medans åter andra kan tänka sig att byta och testa. men 5:an är väl bara 4" så om den är i största laget så blir det jättesvårt som det ser ut nu Ledsen, och då kommer som sagt antagligen s4 mini också att bli för stor för dig.

det är nog bara s3 mini eller xperia p som kan komma på fråga då tror jag, såhär ser jämförelsen mellan dem ut (jag filtrerade på max 4" och sen minst dual core och minst 1GB RAM -. för det anser jag är minimum för att uppnå "fullt acceptabel" prestanda) - inga supertelefoner men de är nog ganska ok och förmodligen helt tillräckliga om du som du säger inte tänker försöka göra nåt särskilt krävande med dem ändå 🙂. sen får du väl fundera över det som skiljer dem åt vilken som skulle passa dig bäst.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Moa-]
2013-04-22 12:44
#4

kissidor; är 5;an verkligen inte större? Den är ju något större än 4;an? Dock är iphones väldigt avlånga, så se det som ett riktmärke och den får vara något bredare då, däremot vill jag definitivt inte ha den längre…

Får kanske chansa på s3 mini då, lite trist att xperia har bättre kamera, men verkar som om s3 i övrigt "vinner"…

Tack för hjälpen! =)

kissidor
2013-04-22 12:57
#5

ja men 4, 4s och alla de andra före 5:an också - de är väl bara 3,5" har jag bestämt för mig. det som är med 5:an är väl att den har en lite speciell formfaktor ja :)

ingen orsak, hoppas du blir nöjd nu :) - det verkar ju iaf som att många av dess ägare är riktigt nöjda om man kollar kundomdömena på prisjakt och på samsungs produktsida

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2013-04-27 11:28
#6

@#Moa

Jag känner en hel del människor som har HTC vilket jag själv också har och har inte hört någon av dem vara besvikna på sin HTC utan tvärtom.

HÄR länk till test på M3 som konstaterar om HTC One "Nu är ettan först på riktigt".
Kolla gärna testet där man också säger att den har "Prestanda som en liten datorhall".

Läste också en recension där rubriken var "En skärm att dö för och prestanda att återupplivas för".

En tredje recension kallar luren för den "snyggaste" som någonsin byggts.

Nåväl, alla har vi våra egna favoritmärken och inget är ju varken rätt eller fel. Håller tummarna och hoppas att du hittar en lur som du kommer att trivas med och som motsvarar de behov som du har.

Btw så håller jag med kissidor om att SGS3 mini egentligen har inget som helst att göra med SGS3 utan blev en helt annan telefon med betydligt mindre processor osv.
Det finns väl kanske en viss risk att det blir detsamma med SGS4 mini.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[Moa-]
2013-04-28 10:37
#7

Bertil; som sagt HTC har inte fungerat tillfredsställande och varit logiska och smidiga nog för dem jag talat med. Bland annat vet jag ett helt företag som bytte bort dem, dock är de flesta där medelålders, vilket kan tänkas spela in. Snygga är de, och bra prestanda kan jag tänka mig att de har, däremot vill jag att allt skall vara enkelt och logiskt.

Det kommer troligen att bli en mini, 3 eller 4 beroende på om jag orkar vänta, men min telefon håller på att ge upp så troligen blir det en snar beställning. Att du inte får samma kapacitet i ett betydligt mindre format säger nästan sig självt, däremot kan man försöka få så bra som möjligt med hänsyn till storleken. =)

bamse6311
2013-04-28 13:36
#8

#7
Som jag skrev tidigare så skall du köpa en lur som "DU trivs med" och som passar dina behov och det som du söker.

Angående ålder så är jag 61 år och har två söner, Peter som är 42 år och Alexander som är 23 år och alla vi tre kör med HTC och tror faktiskt att även att mina styvdöttrar gör det.

Nåväl Moa, hoppas att du hittar den lur som passar DIG och som du blir nöjd med och kul om du fortsatte din tråd med recensioner på den mini3 eller 4 som du köper.

Bästaste hälsningar,
Bertil

kissidor
2013-04-28 17:03
#9

en sak kan vi väl vara överens om iaf, och det är att htc´s användargränssnitt är ganska speciellt. så därför ligger det i sakens natur att det har både sina motståndare och sina anhängare men färre som är likgiltiga inför det  🙂.

jag är själv en samsung-tjej. visstvisst, de är kanske inte världens snyggaste - men jag gillar deras bästa telefoners prestanda, skärmar (amoled ❤️!) och funktioner och jag älskar att de har utbytbart batteri - och jag har egentligen inga problem med plast eftersom det håller vikten nere och håller när det tappas. sen tycker jag egentligen inte de ser såååå hemska ut heller, framförallt inte irl. och de är sköna att hålla i. det värst synliga plastintrycket löser man rätt bra genom att klistra på ett skin tycker jag. (tycker också det är synd när riktigt snygga telefoner ändå får ett plastskal på sig - hur mycket snyggare blir det än att ha en samsung undrar jag då?)

htc är - kanske lite oförtjänt - hatat på mitt företag också. därför att it-avdelningen fick för sig att vi skulle ha bara windows os-versionerna, och det var då dessutom samma modeller som låg kvar i minst ett par år utan uppgradering.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2013-04-28 17:28
#10

#9 kissidor

Hoppas att du åtminstone kan hålla med mig om EN enda sak och det är att HTC One jäklar är den snyggaste lur som någonsin byggts, eller hur?? *skrattar*.

Dessutom en skärm att dö för och prestanda att återupplivas för!!!

Nåväl kissidor, gnex är säkert också en förbannat bra lur och när jag i en annan tråd rekommenderade en tjej att köpa en Sony Ericsson Ray så var det ju på grund av den ekonomi och de krav hon hade på en lur inom den prisintervall som var hennes limit.

kissidor, om du nu skall vara helt ärlig.
Visst tusan så slår en HTC One en SGS4 med hästlängder???  *skrattar igen.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2013-04-28 17:45
#11

bertil htc one är nog snygg. många vittnar om att de blir helt förtrollade när de håller i den i affären 🙂.

gnexen var utmärkt för sin tid, den räcker inte riktigt till för mig längre (har en galaxy note 2 nu) men dottern har fortfarande en och för henne är den ju kanon - hennes kompisar sitter ju med typ galaxy mini eller galaxy w eller nåt, och det mesta är trots allt relativt. förutom att den rent objektivt förmodligen inte är otillräcklig för hennes användande.

sorry men för mig gör den nog inte det 😉. men jag accepterar till fullo att den gör det för andra 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
2013-04-30 04:25
#13

Vill man ha en telefon där man inte behöver betala flera tusen kronor extra för 64GB minne så skall man inte välja HTC One då den av nån sjuk anledning inte stödjer microSD.

Likaså om man vill ha en telefon där man enkelt och billigt kan byta batteri så skall man inte välja HTC One, såvida den inte är köpt i Kina.

Har man oturen med sig och råkar spilla vatten, eller om regnvatten kommer på telefonen och måste ta bort batteriet snabbt, så skall man inte köpa HTC One.

Ja just ja, HTC One har ju ljuskänslig lågupplöst kamera (99% av alla bilder tas i hyfsat bra ljus), snyggt chassi och bra högtalare 🤔

Vad händer om telefonen låser sig och man måste rycka batteriet? 🤔

-inte säkert att "tvångsrebooten" funkar till 100%.

Nä skall det vara HTC One  så skall det vara den kinesiska modellen som stödjer microSD och där man enkelt kan ta bort batteriet vid byte mm.

😎

Annons:
bamse6311
2013-04-30 13:16
#14

Det där med vilken mobil kan köper, vilken dator, vilken kamera eller vilken tv-apparat man köper är ju i det flesta fall helt subjektivt i förhållande till de behov och de pengarna som finns  i ens plånbok

Jag har i en annan tråd här rekommenderat en tjej att köpa en Sony Ericsson Xperera Ray eftersom den passade hennes plånbok och ekonomi.

Nu vet jag inte hur stor plånbok du har VSK.
I vissa trådar där det där det gälle att köpa en kamera så har du påstått du bara har ett aktivitetsstöd att hålla din till.

I andra trådar där det gäller "bildbehandlingsprogram" så påstår du dig att vara "studerande" och därmed påstår dig varnande som att köpa de flesta PSE med studeranderabatt.

Nåväl, inte känner jag dig VSK och inte tusan känner jag dig VSK och vet inte om du vare sig har aktivitetsbidrag eller studerar.

Hur som helst så ett stort "Lycka till med din nya lur":

Bästa och finaste hälsningar,
Bertil

kissidor
2013-04-30 14:39
#15

pojkar pojkar, inte gräla! de är topplurar båda två och sen har de skillnader som gör att den ena eller den andra passar bättre för olika personer, det är inte mer med det 😉

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2013-04-30 15:38
#16

# 15 kisisidor

Det handlade ju inte på något sätt som helst att om gräla utan tvärtom.
Du har ju precis som jag sett på en annan tråd hur jag rekommenderar  en tjej att köpa en mycket enklare "lur" men däremot en lur som kan passa hennes nuvarande behov för att inte talas om hennes plånbok ock det är väl alltid sådant som VI måste utgå från nära vi rekommenderar någon något?

Själv så skulle jag naturligvis ha en HTC One precis som att jag skulle vilja ha den bästa och finaste  bästa kameran för att inte tala om den senaste  häftigaste superdatorn för att inte tala om den bästa tv-apparaten av alla med de senaste inbyggt i den där tv-apparaten.

Tyvärr så har jag inte de ekonomi som krävs för sådant.
Jag har inte på något sätt som helst ifrågasatt VSK:s ekonomi på något sätt som helst utan bara refererar till vad han själv har skrivit på andra trådar här på iFokus.
Nothing more, nothing les.

Om jag har fel i detta så ber jag så väldigt mycket om ursäkt.
Naturligtvis så skall alla människor köpa den lur, kamera och tv-apparat som man själv ser sig både ha behov av och som passar ekonomin.

Det var ju ungefär där som jag skrev till den där tjejen och rekommenderade henna en Sony Erisson Xperia Ray eftersom den rymdes inom den budget som hon hade att röra sig med.

Några andra som helst värderingar utom dem som jag hör talas om här på iFokus lägger jag inte på något som helst i, dock så läser jag här på iFokus lite här och där.

Bästa kissidor, att gräla med någon ligger däremot utanför mina ramar.

Bästa och finaste hälsningar.
Bertil

[VSK]
2013-04-30 17:09
#17

#16

vad har du för rätt att kommentera min ekonomi här och vad har du för rätt att lägga dig i min ekonomi?

Du vet väl inte hur jag fått den telefonen, eller?

Håll dig till TS.

kissidor
2013-04-30 17:36
#18

det vore bra om ni inte förde denna diskussion vidare i den här tråden, det har kommit ganska långt från TS fråga nu och inte på ett sätt som kommer att tillföra något meningsfullt om det fortsätter - ok?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
2013-04-30 17:38
#19

absolut ok för mig 🙂

kissidor
2013-05-30 12:59
#20

här kom det nu för första gången lite mer bekräftad info om den kommande s4 mini

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Upp till toppen
Annons: