Annons:
Etikettövrigt
Läst 7179 ggr
Evisen
2013-05-06 14:03

Upplåsningskod till gammal operatörslåst mobil

Hej.

Undrar om ni kan hjälpa mig.

Det är så att jag har en gammal Sony Ericsson T610 som är operatörsknuten till Comviq kontant.

Min mamma vill ha den, men hon har telia som operatör och för envis för byta till comviq.

Ingen av oss har råd(eller inte ens lust) att betala 350kr för låsa upp telefonen, då man kan få en ny i princip för samma summa.

Jag har IMEI numret och kommer till det stället man ska knappa in upplåsningskoden, men sen är det stopp!

Har någon av Er här koll på vart man kan finna upplåsningskoder? Säg inte att jag ska köpa en sladd, för det är samma princip som skrivet ovanSkämtar.

Tack på förhand.

Annons:
kissidor
2013-05-06 15:50
#1

köper oftast mina telefoner olåsta och har dessutom haft samma operatör rätt många år nu, så jag är tyvärr inte insatt i detta - men när man snabb-googlar "se t610 unlock" så kommer det ju upp många sidor, vilken av dem är det du har testat och har du kollat på flera och sett om de beskriver det på samma sätt och om du får samma kod från dem?

och när du skriver "men sen är det stopp", vad är det då som händer? händer det absolut ingenting efter att du matat in koden, eller går det inte ens att mata in den, eller får du ett felmeddelande eller vad?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Evisen
2013-05-06 15:54
#2

#1 Jag satt i x antal timmar igår och letade på nätet och det var bara sidor där man skulle betala x antal $ för få en upplåsningskod.

Jag testade två koder som fanns på en sida och båda var fel, och efter fem försök så totallåser sig mobilen. Så jag har inte "råd" att testa mig fram.

kissidor
2013-05-06 16:00
#3

ok, men du kanske kan kolla här iaf bland googleresultaten jag fick fram om det är nån sida du inte varit på tidigare och som kan vara till hjälp

Värd på Mobiltelefoner och Android

Evisen
2013-05-06 16:29
#4

Tack snälla🙂.

Men dessvärre har jag plöjt igenom alla de där sidorna*s*
Men tack igen för hjälpen🌺.

kissidor
2013-05-06 16:40
#5

så synd 😕. hoppas nån som vet mer tittar in här lite senare då!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Snurpan79
2013-05-06 18:44
#6

Jag läste upp min HOX på ebay för 20 kronor ungefär. Vet inte om de har upplåsningskod för din modell, men kan vara värt att kolla.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Annons:
bamse6311
2013-05-06 19:11
#7

Frågar mig bara, skall man överhuvudtaget själv kunna låsa upp en lur att betala de där 350 kr?
Nåväl, allt går väl kanske att göra numera.

Btw så var 610:an en väldigt innovativ telefon på sin tid och skall man bara ringa samt skicka sms så är det ju en utmärkt lur, kanske till och med "en av de bästa" som Ericsson byggde.

Hoppas att det löser sig för dig och din mamma.

Bästa hälsningar,
bertil

Evisen
2013-05-06 19:12
#8

Får kolla där, tack #6 :)

kissidor
2013-05-06 19:26
#9

Bertil på nyare telefoner är det svårare. men egentligen borde man ju inte behöva betala nånting alls efter att bindningstiden har gått ut tycker jag.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Evisen
2013-05-06 21:02
#10

#7 Teleoperatörerna vet hur de ska få pengar även när de har sålt mobilen*s*.

Tack för de orden:).

bamse6311
2013-05-06 21:09
#11

#9 kissidor
Bindningstid och operatörslåst är väl egentligen två helt olika saker, eller?

Förr när man köpte en lur som var operatörslåst så kostade det 350 spänn för all låsa upp den och sedan kunde man byta operatör.

Det systemet med operatörslåst har väl inte funnits på ett antal år utan numera så är det bindningstid när man köper en lur på det sättet.
Om man nu har bundit sin lur till en viss operatör i låt oss säga 24 månader med ett visst abonnemang så kan man utan vidare byta operatör men "avtalet" med den tidigare operatören finns fortfarande kvar och om man då har bundit sitt avtal på 399 eller 499 kr/mån eller vad det nu kan vara så är det bara att pröjsa på varje månad även om man inte använder operatören.

Om det nu överhuvudtaget finns kvar med operatörslåst så kan jag tänka mig att det är när man köper en kontantskortslur. Då vill inte operatören att man utan vidare skall kunna slänga in ett nytt simkort från en annan leverantör utan att betala de där 350 kronorna.
Dock så är jag osäker på om det finns kvar ens för kontantskortslurar.

(Skulle kunna kolla allt det här med min yngsta son som i en del år jobbade med att sälja mobiler, först i Mobilexperterna till konsumenter och sedan började han sälja mobilabonnemang till företag.
Dock så vet jag inte om han kan sådant numera då han säljer telefonväxelsystem till företag. Dessutom så är han just nu i Vegas eller var nu i USA han är denna veckan.
Dock så tror jag att han fortfarande skulle kunna reda ut de här skillnaderna!)

kissidor, jag har 10 månader kvar på mitt abonnemang på Telenor och jag kan ju vilken dag som helst sätta in ett sim från någon annan operatör men kommer inte på något sätt som helst undan mina 199 SEK/mån till Telenor.
Nu hade det ju dessutom varit jäkligt dumt att göra så eftersom jag har ett "kanonabonnemang" hur länge det nu varar.

Angående TS här så kan hon kanske numera att låsa upp sitt operatörsknutna abonnemang utan att betala 350 SEK för det men rent principiellt så gick det åtminstone inte förr men tekniken numera har ju ändrat sig så #6 kunde det ju.

Att man gjorde på det sättet förr var för att operatören betalde en del av luren och därför ville man försäkra sig till viss del att kunden inte kunde avsluta abonnemanget hur som helst.

Det där var alltså då! Idag så subventionerar inte operatörerna en ända spänn av lurens kostnad. Det där med bindningstid är en helt annan sak.
Om man köper en lur på det sättet och binder den på ett visst antal månader till ett visst pris så är det ju också behäftat med en "förhöjd avgift" per månad. som egentigen mest blir en form av avbetalningsplan på luren.

OJ, nu blev det här ett låååång inlägg.
Ber TS om ursäkt om OT.

Bästa hälsningar,
Bertil

Evisen
2013-05-06 21:38
#12

Bertil, det är helt ok med OT:)!

Tyvärr så är det inte så fullt enkelt att ringa till comviq och begära att de ska låsa upp min gamla t610. De ska ha 350 kr. för låsa upp så jag ska kunna använda vilken operatör som helst. Kollade på deras hemsida igår ang. det.

bamse6311
2013-05-07 15:48
#13

#12 Evisen, thanks.
#6 hade ju fixat det på ebay så det kanske kan lösa sig för dig också.
Håller tummarna för att du skall kunna låsa upp din T610

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Snurpan79
2013-05-07 21:42
#14

#9 Håller med om att operatörslåsningen borde försvinna per automatik efter att bindningstiden går ut. Känns verkligen surt att behöva spendera 350 spänn på att låsa upp en mobil som hunnit bli gammal om man tar bindningstid på 24 månader. 

#11 Visst finns operatörslåsning fortfarande även om det inte är lika vanligt idag som det var för några år sedan. Köpte min HOX i höstas och den var operatörslåst till 3, men det fixade jag billigt via ebay. 

Kanske ska passa på att säga att bindningstid rör abonnemang och operatörslåsning rör den fysiska telefonen. Alltså två helt olika saker som i dagsläget inte har något med varandra att göra, även om de borde hänga ihop lite i mitt tycke (vilket jag nämnde tidigare i inlägget)

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Upp till toppen
Annons: