Annons:
Etikettoff-topic
Läst 7804 ggr
iJennie
5/19/13, 12:51 PM

Vad tror ni telefonen betytt för samhället?

Vad tror ni telefonen betytt för samhället? Och hur tror ni telefonen påverkat samhället?

/Kram Jennifer

Annons:
kissidor
5/19/13, 4:33 PM
#1

mycket bra och intressant fråga jennifer 🙂!

helt oerhört mycket skulle jag vilja säga - den har förändrat hela vårt sätt att leva faktiskt. sitter lite trångt till och hinner inte just nu skriva uppsats om allt jag tänker kring den saken, men helt kort så tänker jag på hur ofta man får höra en i mitt tycke helt idiotisk kommentar från nån som menar sig inte förstå varför folk är så upphängda på sina mobiltelefoner idag, för när de var unga minsann så var det ingen som hade nån mobiltelefon och det var inga problem. nej men samhället och vår kultur har ju förändrats så mycket pga att vi idag har den här möjligheten att i princip alltid kunna nå varandra och nu är det ju som det är, vi har anpassat oss till detta och det går inte att gå tillbaka - inte smärtfritt iaf! och smartphones ska vi inte tala om, de utgör en minst lika stor revolution som när datorerna kom i allmänt bruk och de är ju också små datorer, bara ständigt tillgängliga sådana.

Värd på Mobiltelefoner och Android

iJennie
5/19/13, 9:59 PM
#2

#1 Tänker likadant som dig! Tror inte vi kan vara ett ''fungerande'' samhälle längre ifall vi inte skulle ha mobiler, de används ju till så mycket😉

/Kram Jennifer

bamse6311
5/20/13, 5:43 AM
#3

När #1kissor skriver här ovanför så kommer jag att automatiskt att tänka på något som har hänt mig ett flertal gånger när jag går på den lokala puben.

Det finns där en man (Frank) som ofta börjar tjata på mig och säger ungefär som så här: "Du Baaaartil, du sitter alltid med din telefon och håller på. Du är ju inte bättre än alla "ungar" man ser på bussen som alltid sitter och "leker" med sin telefon" och sedan så tar han en lång utläggning om hur det var förr i tiden.

Jag brukar svara honom som så att "Du Frank", det här är ingen telefon! Det är min dator, det är min musikspelare och det är min kamera och skulle jag sedan av någon underlig outgrundlig anledning få för mig att ringa någon så finns även en sådan funktion i den även om jag knappt vet hur man gör när man skall använda just den funktionen.

Det där sista är naturligtvis en överdrift från min sida, men ändå inte.
Det var nämligen så här för några veckor sedan.
Jag satt i köket och läste en kvällstidning när jag kom på att jag skulle ringa min äldsta son för att fråga om en sak.

Nåväl, jag satt där i köket och mobilen låg framför mig så jag tog upp den för att jag skulle ringa honom från den istället för att gå in i vardagsrummet för att hämta min fasta telefon.
Där sitter jag då med mobilen i handen och för ett kort ögonblick så bara stirrar jag på den och tänker som så här: "Hur fan gör man nu för att ringa med den här?"

Well, naturligtvis kom jag på det snabbt men det bevisar ju ändå på ett sätt att min "lur" är mycket mer än en telefon att ringa med vilket är det som jag använder den till minst.

Faktum är att när jag är hemma och skall ringa något av mina barn, morsan osv så använder jag oftast men "vanliga fasta lur", varför vet jag inte med det har liksom bara blivit så.
Nu är ju inte min "fasta" lur fast som telefoner var förr i tiden utan den är ju naturligtvis trådlös så även när jag sitter i köket och skall ringa någon så går jag in i vardagsrummet och hämtar den även om jag sedan sitter i köket och ringer.
Varför som jag gör så kan jag inte riktigt själv klara ut, jag är ju "mobil" som fan i övrigt.

#1 iJennie om man skall se lite vidare om det här med mobiltelefoni.
Jag känner en hel del människor som bor i Afrika, det är mest i Kenya, Nigeria samt Uganda.
För dem så har den mobila telefonin inneburit en total revolution.

De här tre länderna var ju förr Brittiska kolonier och Engelsmännen hade inget som helst intresse av att bygga telefonnät så vanliga telefonnät för fast telefoni existerar knapp i åtminstone dessa tre länder.

En sak som har lagt sig på mitt minne är en telefonsamtal för några år sedan när jag ringde en bekant i Mombasa. När jag nämnde att jag ringde från min hemtelefon så säger då Mary som hon heter: "Ohhh are you calling from your housephone, thats very expencive, why dont call from your cellphone??"

Det är ju ungefär så som det är i största delen av Afrika men även Asien att det där med fasta telefonnät knappast existerar och i alla de länder i dessa kontinenter där har den mobila telefonin inneburit en fullständig total revolution.

Jag kommer ihåg ett tv-program som svt gjorde för något år sedan när den kvinnliga presidenten Ellen Johnson Sirleaf hade fått Nobels fredspris.
Där sitter hon som President på sitt kontor och när hon skall ringa någon så blir det med en av sina mobiler. Liberia precis som nästan alla andra länder i Afrika har som sagt inte några fasta telefonnät

Well iJennie, du frågade vad telefonen har betytt för samhället och den/det har ju varit en total revolution.

Jag är ju 60+ (fast det syns inte, haha) och är uppvuxen på landsbygden och när jag var liten så hade vi inte ens telefon hemma. Om man skulle ringa någon så fick man gå till telefonkiosken som fanns mitt i byn.

Så var det på den tiden så det är kanske inte konstigt att jag har blivit telefon och datornörd *s*. Dessutom så innebar uppväxten i det där lilla gruvsamhället att jag så småningom vidgade mina vyer och då flytttade till en större stad för att därefter bo Stockholm samt även i London där jag bodde under några år.

Numera så bor jag i en mellanstor Svensk stad (Helsingborg). Anledningen att jag berättar det här är ju att välden har krympt betydligt och har blivit alltmer global

Var i landet jag än befinner mig idag så kan jag alltid lyfta "luren" och prata med mina vänner i Kenya, Nigeria och Uganda.
Dessutom så är det så att även i dessa läder så har man internet.

Nåväl, nu är det inte så många av dem som har det hemma så skall vi skriva till varandra via mail så får de oftast gå till ett "internetcafè".
Även om de nu också har väldigt moderna smartphones så är själva uppkopplingen väldigt dyr för dem.

Oj då, det här blev väldigt långt men faktum är att jag skulle kunna skriva ännu mer om det här med telefoni och vad det har inneburit för människan och samhället.

Bästa hälsningar,
Bertil

iJennie
5/20/13, 7:19 AM
#4

#3 Väldigt fascinerande att läsa hur du tänker! På sättet du berättar ger mig verkligen en djupare förståelse, tacks så mycket!

/Kram Jennifer

bamse6311
5/20/13, 9:21 AM
#5

Just me again.

Det var ju egentligen inte Graham Bell som uppfann telefonin i sig men däremot så var han den första som konstruerade en fullt brukbar telefon.

Dock så tog det 38 år från det att Bell hade konstruerat/uppfunnit luren tills det att man började använda de.

38 år, tänk det!

Idag så kommer det nya lurar hela tiden oavbrutet.
#1kissidor som skrev här ovanför har precis köpt en SGS4 men om mindre än ett år kommer SGS4 att vara en helt omodern lur.
Samsung kommer att inom loppet av några få månader göra en lur som kommer att heta SGS4+ samt en annan som kommer att heta SGS4mini för att inte tala om SGS5 som troligvis launchas i Maj 2014.

Min egen lur som jag använder nu är en HTC Sensation och den är ju både fullkomligt samt fullständigt och totalt omodern och som kom ut för nu två år sedan så jag måste nog investera i en HTC One eller nej för fan, den har ju redan funnits ute i ett par månader så nu måste jag ju vänta på nästa lur.

Med tanke på att HTC hela tiden har skalat ner modellbeteckningarna så kommer troligtvis nästa modell att heta enbart HTC och det utan några som helst bokstäver.

Well, personligen så skall jag nog vänta på den där nya HTC för den där HTC One har ju redan varit ute i ett par månader och även om det inte finns en enda människa som har fått den levererad ännu så är det ju en hopplöst gammal telefon, åtminstone när man väntar på den nya som kommer nästa år i Juni (HTC brukar nämligen "släppa" sina nya lurar då precis som Samsung brukar släppa sina i Maj månad).

Nåväl iJennie, 38 år tog det från att Bell hade byggt den första telefonen/luren tills att någon överhuvudtaget använde den.

Allting iJennie går fortare och fortare nu för tiden och det är ju helt underbart.

När jag skall åka och hälsa på mina vänner i Egypten så tar det bara 5 timmar med flyg från Kastrups flygplats i Köpenhamn till Kairo i Egypten.
Förr i tiden var man tvungen att åka båt dit och då tog det flera veckor.

Dessutom så när jag idag skall ringa till någon av mina vänner i antingen Kenya, Nigeria, Uganda eller Egypten så kopplas samtalet direkt och de kan svara i samma stund som jag ringer dem.

På tal om något annat iJennie eller rättare sagt så exakt detsamma så tänker jag på världens 5:e rikaste man, Ingvar Kamprad.

Han säger eller rättare sagt avslutar sin affärsidé med orden "Det mesta är fortfarande ogjort, underbara framtid!"

Nu hade jag ju tänkt att avsluta här men så slår mig ett annat uttalande som har mycket med det här att göra.

Det var år 1899 som den dåvarande chefen för Patent & Regitreringsverket i USA som sade exakt så här: "Vi kan lika bra lägga ner det här verket, allt som går att uppfinna är redan uppfunnit".

Jäklar så fel han hade och jag tänker på det här med tidsreor, tänk om han den där chefen för dåvarande Patent & Registreringsveket i USA hade kunnat titta in i vår värld 2013 där inte enbart "lurarna" utan även allt annat ser helt annorlunda ut.

Well, jag avslutar mitt inlägg  med orden från Ingvar Kamprad.
"Det mesta är fortfarande ogjort, underbara framtid"

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
5/20/13, 7:49 PM
#6

heeelt omodern om mindre än ett år kommer nog inte sgs4 att vara trots allt 😃! men personligen kommer jag naturligtvis att vilja byta upp mig till nåt nyare om ett år 😊😇. men lyckligtvis så är inte alla fullt så prylgalna 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
bamse6311
5/21/13, 9:57 AM
#7

@#6 kissidor.

Jag personligen är ju litta litta prylgalen men har tyvärr inte ekonomi som räcker till allt jag vill ha s*.

För att vara helt ärlig kissidor så kommer ju till och med SGS2 vara en helt fungerade och utmärkt lur även om ett och även flera år framåt.

Min jävla Sensation börjar jag dock att tröttna på så nu hoppas jag på dom där arma krakarna som springer V75 så att det kan bli en One (utan en massa bokstavskombinationer *s*)

Dock så är det väldigt sällan som de springer som jag har tänkt mig och "streckat" dem på kupongen.
Jag hoppas ju och tror att de skall springa mot och i mål men de jäkla krakarna som jag "streckat" springer oftast direkt mot Scan.

Å andra sidan så blir det ju gott smörgåspålägg om inte annat, haha.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: