Annons:
Etikettapplikationer-appar
Läst 15143 ggr
Frosstis
5/20/13, 5:31 PM

Står att minnet är fullt

VARFÖR?! På min mobil (Xperia J) så står det att minnet är fullt och jag inte kan ta bilder, men jag har liksom 485 bilder och 32 appar (som jag laddat ner!) Jag har haft över 1000 bilder och fler appar! Såå hilma surt. Och när jag går in på "lagring" på inställningar står det på telefonminne "Totalt utrymme: 754MB. tillgängligt: 90,53MB". Så jag har ju visst minne? Och på internminnet står det "Totalt utrymme: 2,01GB. Tillgängligt: 1,59MB". På SD-kort står det "Totalt utrymme: 1,86GB. Tillgängligt: 1,26GB".

Har jag fel eller har jag minne kvar?

Annons:
[Jens]
5/20/13, 6:50 PM
#1

Om jag inte minns fel så ska man kunna ändra i inställningar att du i framtiden sparar dina bilder på ditt externa kort för att slippa belasta telefonminnet. Du kan också gå in i inställningar och flytta över många av dina appar till det externa kortet för att frigöra telefonminnet och ha allting lagrat i det externa minneskortet istället.

kissidor
5/20/13, 7:46 PM
#2

jomen du har bara pyttelite minne kvar paulina, även om du teoretiskt har liiiite minne kvar så är det antagligen för lite för att rymma en enda bild till, och som jens säger de ska ju ligga på minneskortet 🙂.

öppna kameraappen och tryck sen på menyknappen så du kommer åt inställningar, där bör du kunna hitta valet att bilder ska lagras på sd-kort antar jag även om det kan se lite annorlunda ut i din telefon än i min.

och sen ska du förstås till att börja med se till att du rensar bort de bilder du redan har i telefonen från det interna minnet, lägg över dem på datorn eller använd tex dropbox för att lagra dem nån annanstans. eller om du gärna vill ha kvar dem i telefonen så koppla in den i datorn och flytta dem manuellt till sd-kortet.

dock stämmer det inte riktigt att du kan flytta dina appar till sd-kortet, det var så förut men jag tror det försvann i och med ics (och visst har du väl minst ics i xperia j, eller är det kanske tom jb?). antagligen hade folk gamla trötta minneskort och apparna fungerade dåligt när de låg där, och då togs möjligheten bort eftersom folk använde den hejvilt utan att riktigt inse konsekvenserna och så gnällde de på att telefonen var slö och dålig. det finns fristående utvecklare av anpassade androidversioner som har behållt det dock, men ska man hålla på och lägga in sånt så ska man vara lite entusiast 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
5/20/13, 8:49 PM
#3

När jag går in på instagram och ska lägga upp en bild står det "SD-kort är fullt"..

kissidor
5/21/13, 2:40 PM
#4

jag tror ändå den syftar på det interna minnet, det kallas av nån anledning för sd-kort av vissa appar har jag märkt. har du rensat bilder och sett till så att den hädanefter lagrar på externa kortet än paulina?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
5/21/13, 3:12 PM
#5

nej jag har inte gjort någonting..förstår inte hur jag flyttar över bilderna. men kan rensa bort!

kissidor
5/21/13, 3:38 PM
#6

paulina om du kopplar in telefonen till datorn med usb-kabel, hittar du inte dina bilder i en mapp på telefonen som heter dcim då? de bilderna är det bara att ta och flytta vart du vill, till ditt sd-kort som sagt om du vill ha kvar dem i telefonen eller annars bara till en mapp i datorn.

ändrade du inställningen i kameraappen till att lagra bilderna på sd-kortet då som jag skrev i andra stycket i #2?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Frosstis
5/21/13, 6:48 PM
#7

Ja jag ändrade:)

kissidor
5/21/13, 6:58 PM
#8

okido, då återstår bara att du flyttar det som redan finns där då, så hoppas vi det löser sig 🙂.

men det är klart du kommer aldrig att kunna ha särskilt många eller stora appar, så du får väl hålla lite koll på vad du laddar ner för nåt och välja bort de som kräver lite väl stor andel av den lilla partition du har till förfogande för appar

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
5/21/13, 9:17 PM
#9

Japp :) Jag ska försöka flytta över bilderna.. hur jag nu gör det..

kissidor
5/21/13, 9:18 PM
#10

har du läst första stycket i #6 Paulina?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
5/21/13, 9:40 PM
#11

Ja jag har läst, men jag förstod inte riktigt xD Men ska läsa igen och försöka lite ;)

kissidor
5/21/13, 10:00 PM
#12

ok paulina jag trodde du hade gjort det förut, ska försöka vara lite tydligare då 🙂. 

du kopplar alltså telefonen till datorn med en vanlig micro usb till usb-kabel. troligen kommer du att se nere i högra hörnet på datorn att den installerar drivrutiner då. skulle den till äventyrs inte klara det utan fråga efter drivrutiner får du säga till så får vi hjälpa dig att leta rätt på dem, men troligen går det av sig självt. 

öppna nu utforskaren på datorn, där ska du tillsammans med hårddiskpartitioner, dvd-enhet etc se din telefon som en enhet nu. den kan du öppna och leta i samt kopiera och flytta filer precis som med alla andra mappar på datorn. när du klickat på enheten för att utforska den bör du ha dels telefonen och dels sd-kortet där, och när du går in på telefonen bör du hitta mappen dcim och i den dina bilder som du tagit. då kan du alltså kopiera dem till datorn och även flytta dem till sd-kortet istället om du som sagt vill ha kvar dem i telefonen också.

jag hoppas nu att detta stämmer tillräckligt bra med hur det ser ut i din telefon för att du ska känna igen dig i beskrivningen, men jag är tvungen att lägga in den reservationen att jag har ju ingen Sony, så det kan möjligen skilja sig något.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
6/1/13, 3:42 PM
#13

Tack så mycket, ska sätta mig och göra det nu!

Annons:
kissidor
6/1/13, 4:04 PM
#14

då håller jag tummarna Paulina 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
6/1/13, 11:05 PM
#15

:)

En annan sak- varför dupliceras bilderna? liksom när jag tar kort med kameran kommer det 2 likadana bilder till albumet..

Frosstis
6/6/13, 9:26 PM
#16

putt

kissidor
6/6/13, 10:16 PM
#17

ursäkta att du inte fått svar paulina, men tyvärr är jag helt ställd angående de dubbla bilderna, har absolut ingen aning 😕. men har du kollat om det på riktigt ligger dubbla bilder sparade, eller om det bara är samma bild som av nån anledning visas dubbelt i galleriet?

men hur gick det med att kopiera dina bilder till datorn då? är det löst åtminstone?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Frosstis
6/6/13, 10:18 PM
#18

#17 Det är löst med att kopiera bilderna :)

På datorn genom dropbox visas en bild, men i galleriet visas dubbel.

kissidor
6/6/13, 10:46 PM
#19

ok, vad bra att det är löst åtminstone 🙂. 

jag vet som sagt tyvärr inte alls varför det visas dubbelt i ditt galleri, men då verkar det ju i alla fall inte sparas dubbelt vilket ju är bra åtminstone.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Snurpan79
6/7/13, 4:07 PM
#20

Jag har heller ingen aning om varför det dyker upp dubbla bilder. Låter verkligen konstigt.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Annons:
kissidor
6/7/13, 4:38 PM
#21

jag tror jag har en liten vag aning om varför det gör det, för jag laddade ner en app idag som möjliggör att tvinga över appdata på sd-kortet även när det inte vill låta sig göra annars, och då var det nån ruta man kunde bocka i för att just undvika en sån sak som att bilder visas dubbelt i galleriet, "exclude from media scan" hette valet.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
6/7/13, 5:16 PM
#22

@#21 kissidor
Vad heter den appen som kan tvinga över appar till ds-kortet?

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
6/7/13, 8:16 PM
#23

Bertil den heter foldermount, men den kräver root

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
6/7/13, 9:36 PM
#24

#23 kissidor

Thanks för svar.
Vet dock knappt om jag "vågar" ge mig på det där.
Jäkligt taskigt om man skulle står där med en obrukbar lur och bindningstid på abonnemanget. 

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
6/8/13, 8:42 AM
#25

nå men vänta tills det är dags att binda om och skaffa ny lur då, så kan du lattja lite med den gamla om du ändå är lite sugen på att testa 😉. fast du kanske inte vill binda om för då blir du ju av med ditt utmärkta abonnemang som du har nu 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
6/8/13, 6:41 PM
#26

#25 kissidor

Jo, tror nog att det blir en ny lur när bindningstiden går ut

Sedan har jag som sagt ett kanonabonnemang nu men frågan är väl om de ändå inte rycker det när bindningstiden går ut.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: