Annons:
Etikettövrigt
Läst 6532 ggr
Hiro
5/22/13, 8:15 AM

Vilken mobil skall bli min nya?

Jag spräckte skärmen på min HTC Decire s för nån månad sedan har planerat att köpa en ny nu i sommar.
Jag behöver en mobil som är stöt tålig med bra skärm då jag är expert på att tappa ned den.
-Stöt tålig -Gärna lite vattentät (så den inte dör så fort man typ tappar den i en vattenpöl)
-Inte jätte tunn, jag vill känna att den ligger i fickan -Inte en jättestor skärm. (Jag vill köpa en med större skärm än den jag har nu men inte så det är problem att få ned den i fickan)
-Jag vill inte köpa en mobil med abonemang -En bra kamera är ett måste (Jag tar många bilder dagligen, gärna i halvskumt ljus eller med solen i bakgrunden)
-Gärna en kamera på framsidan också så man kan använda mobilen som en spegel genom kameran, dock ej ett krav bara ett plus.
-Stort minne
-Väldigt flexibel design eller vad man nu skall säga. Jag vill kuna göra den väldigt personlig.'

Jag tror det var allt… Jag kan betala det mesta för en mobil som passar mig. Har någon nåt förslag?
Jag har bara "skummat" förbi HTC One men är öppen för förslag.

Annons:
[Jens]
5/22/13, 9:08 AM
#1

Trodde jag hittade telefonen som vore perfekt för dig men det visade sig att telefonen har fått dåligt betyg och då tänker jag på Samsung Xcover: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.449574/samsung-galaxy-xcover-talig-men-dalig

Så man fick leta vidare och då hittade jag ett test om tåliga telefoner och efter dina önskemål så kanske Sony Xperia Acro S passar dig?

http://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-acro-s/

Det enda som inte motsvarar dina önskemål skulle vara skärmstorleken på 4,3"? men en vit Sony Xperia Acro S ser verkligen snygg ut i mina ögon vill jag påstå.

Jag själv är en Apple-fantast men skulle det vara ett måste för mig att köpa en telefon med android-system så skulle jag välja en HTC One: http://www.htc.com/se/smartphones/htc-one/. men den är varken stöttålig eller vattentät.

Hiro
5/22/13, 12:31 PM
#2

Tack för att du har tagit dig tid, jag skall kolla in länkarna då jag går in på min dator :)

kissidor
5/22/13, 3:31 PM
#3

htc är ju inte egentligen stöttåliga men de är ändå populära som "jobbartelefoner" då de är rätt hållbara med sin unibody metallkonstruktion. men vattentålig då är det ju än så länge en sony som gäller. och en icke vattentålig telefon som dessutom har icke löstagbart batteri (som htc one) gör det ju än värre, för på en modell med löstagbart batteri kan man ju ändå om man är snabb kanske rädda telefonen om den plurrar genom att rycka batteriet genast innan det hinner bli kortis.

samsungs galaxy xcover och dess efterföljare xcover 2 är som jens säger inte telefoner som får särskilt bra kundomdömen överlag.

om du inte ska köpa telefonen riktigt än kanske det kan vara läge att hålla ögonen öppna efter en helt ny sak som kanske hinner komma om nu inte ryktena om den är en total bluff, det sägs att det ska komma en samsung galaxy s4 active. den väntas ha hyfsade prestanda om än inte riktigt i nivå med original sgs4, och på en samsung har du ju plats för minneskort också. men denna blir också med 5 tumsskärm enligt ryktena, så kanske för stor för dig då.

att den inte får vara för tunn kan vara problem, beroende på hur tjock du vill att den ska vara. i värsta fall får du leta antingen bland äldre varianter eller rena budgetlurar, och det blir ju lite svårt att kombinera med bra kamera eller stort minne.

jag vet inte om samsung galaxy s3 mini möjligen kunde vara nåt för dig? den har 4 tums skärm och någorlunda hyfsade prestanda. liksom alla samsungar tar den minneskort och har utbytbart batteri. tack vare sin ständigt hånade plastighet har jag och många med mig alltid upplevt dem som mycket stöttåliga. tappar man en samsung i backen så flyger bakstycket, batteriet och resten med hög hastighet åt varsitt håll. på det viset tas stötens energi upp och omvandlas till rörelse istället för deformation, och när du samlar ihop de tre bitarna och sätter ihop dem igen är det som om ingenting hade hänt Glad.

ett annat lite större men förmodligen bättre alternativ inte minst eftersom du trivts bra med din htc vore htc one s, den är inte klassad som tålig för vare sig det ena eller det andra men har ju liksom din desire s en ganska robust konstruktion ändå och är dessutom på många sätt en riktigt bra telefon som får bra omdömen.

länkar till en jämförelse mellan dessa två på prisjakt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
5/22/13, 3:42 PM
#4

just ja, med att kunna göra den personlig - menar du utsidan då, dvs att det finns stort utbud av skal och sånt - eller menar du att kunna anpassa gränssnittet? för i det senare fallet så har du ju lika stora möjligheter där med alla androidtelefoner 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
5/22/13, 7:58 PM
#5

nu spammar jag visst lite 😊, men jag tänkte bara på det hiro att med ett skal på telefonen får du ju den både tjockare och stöttåligare, så då kanske de faktorerna inte blir så avgörande?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Hiro
5/22/13, 9:45 PM
#6

JensW,

Jag kollade in Xperian och den lät bra men jag kommer (med alla förslag) lusläsa och kolla recensioner innan jag köper något

Kissidor, jag tycker min HTC är stöt tålig, jag är en jäkel på att tappa den. Skärmen sprack efter över 10-11 månader om jag inte minns helt fel men den funkar ändå perfekt (förutom sprickan som är en aning i vägen) Ang skal så är jag inte jätte imponerad… jag vill helst äga en mobil som inte behöver skal dock om det dyker upp en supermobil som kräver ett skall så visst.

Tillägg: helst inte en knottrig mobil och inte så många knappar, höja + sänka volymen samt sätta av och på telefonen är det enda som jag vill att mobilen skall ha i knapp-väg… Och om jag skall vara ännu petigare så vill jag helst att knappen för att sätta på den skall vara lätt att nå, min kompis har nämligen en mobil där det är jättesvårt för mig att sätta på den för att knappen är liiten och rund

Annons:
kissidor
5/22/13, 9:57 PM
#7

Hiro jag är själv en skalvägrande telefontappare 🙂, Jag har dragit minst en Samsung om dan i backen de senaste ca tre åren, pepparpeppar men har aldrig vart med om att de inte tålt det

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
5/24/13, 2:14 AM
#8

Skall du ha en lur som är riktigt vattentålig så är det väl en Sony som du skall köpa.

Dock och eftersom du nu är van vid HTC så är ju den nya HTC One kanske den bästa lur som någonsin byggts överhuvudtaget, dock så kostar den ju 6 000 spänn men vill man ha den bästa lur som någonsin byggts så ligger den i den prisklassen.

Nu så är jag ju personligen HTC-nörd men vill man ha den lur som bäst tål vatten vilket ju är det som du frågar efter så är väl Sony Xperia Z den som man mest skall/kan rekommendera.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
5/24/13, 6:20 AM
#9

jo som sagt, är vattentåligheten prio 1 så blir det ju en Sony, men xperia z har ju 5" skärm, och för att titta på totalmåtten snarare än skärmstorleken så är den dessutom påtagligt större än till exempel galaxy s4 med samma skärmstorlek, och inte minst så har den ju kantiga vassa hörn - den måste verkligen vara brutalt obekväm i fickan.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
5/24/13, 7:06 AM
#10

Då faller det tillbaka det jag tipsade om - Sony Xperia Acro S.

bamse6311
5/24/13, 7:16 AM
#11

Du Hiro, det absolut SISTA man någonsin skall välja om man vill ha en lur som tål stötar är iPhone.

Har en tjejkompis och jäklar så många iPhones hon har tappat där skärmen har gått sönder.

Den senaste hon lyckades fördärva var en iPhone 5S när hon tappade den.

Visserligen så har väl dom också gorillaglas men det måste vara gorillaglas av en väldigt lågpriskaliber, haha.

Visserligen så får hon nästan alltid ut en ny på försäkringen men numera så kan jag tänka mig att hon har en väldigt hög självrisk *s*.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
5/24/13, 7:24 AM
#12

jens acro s har visserligen samma kantighet men den är ju inte lika stor, det funkar säkert (däremot vet jag inte så mycket om den telefonen i övrigt) men som sagt xperia z kan rimligtvis inte vara allt för rolig att ha i fickan om det är en normal typ jeansficka.

bertil jag tror inte det är nåt sämre gorillaglas i iPhone än i andra telefoner 🙂, däremot så är ju gorillaglas snarare reptåligt än stöttåligt. och iPhone som har glas både bak och fram blir ju då väldigt utsatt (liksom nexus 4, suck 😕)

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
5/24/13, 8:59 AM
#13

@#12 kissidor.

Kan bara referera till Jannike som hon heter.
Hur hon sedan gör för att om och om igen "tappa" sin lur och den här iPhone5 var inte den första där skärmen helt krakelerade, hennes iPhone 4S gick samma öde till mötes.
Får nog fråga henne vilket försäkringsbolag hon har och hur hög hennes självrisk numera är *s*.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
kissidor
5/24/13, 12:37 PM
#14

att hon tappar den stup i kvarten ser jag inget underligt i, det gör jag som sagt själv 🙂 - fast mina håller som sagt för det 😉

Värd på Mobiltelefoner och Android

Hiro
5/24/13, 2:56 PM
#15

Jag har inget intresse alls av apple produkter så det är inget ens att diskutera. Jag beghöver ingen mobil som man kan typ medvetet släppa i vattnet för att det funkar. Det vore bra om inte hela mobilen går sönder för att jag tappar den i en vattenpöl i några sekunder.

Jag liksom tänker att jag skall inte behöva vara så rädd för att tappa min mobil för att tja. Om den är med i mitt liv får den liksom tåla det som allt annat. Spillt vatten på båda mina laptops. Saft i tangentbordet på min stationära. Tappat min lilla laptop. Tappat ned min gamla (en utan touch) i ett lerbad… Mycket händer mina saker, speciellt teknik prylarna men som sagt, Vattentåligheten är ett plus

kissidor
5/24/13, 3:24 PM
#16

det är som jag då ungefär 🙂. och min synpunkt är då som sagt att det kan vara bättre med ett löstagbart batteri eftersom man då kan rycka det kvickt som attan och sen lägga luren i torkskåpet eller nåt. jag har klarat två telefoner som jag tappat i toaletten och en i kaffemuggen på det sättet, lite värre än en vattenpöl alltså. men ska du ha en lite nyare och bättre telefon (inte nödvändigtvis det allra värsta som finns, men rätt skapligt ändå) så blir du nästan låst till samsung då, och det faller ju inte alla i smaken.

men en sony xperia v (med 4.3" skärm, och den är dessutom vattentålig), kan det vara nåt kanske? de flesta ser ju ut att vara rätt nöjda med den, och prestanda verkar ju helt ok.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
5/24/13, 5:41 PM
#17

@#16 kissidor.
Är du säker på ett även en xperia v klarar det där med kaffemuggen *s*.
Bästa hälsningar med ett litet leénde på läpparna:
Bertil

Hiro
5/25/13, 9:36 AM
#18

Jag skall kolla in den :) Jag föredrar ett löstagbart batteri då det känns som om man har lite mer "koll". Om hela mobilen börjar lagga så kan man ta ut batteriet och så starta om den eller om man tappar den i vattnet eller liknande :)

kissidor
5/25/13, 10:14 AM
#19

jag håller med hiro, och dessutom är det inte illa att kunna ha ett extrabatteri med sig i väskan bara utfall, de tar ju inte mycket plats 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Hiro
5/25/13, 10:16 AM
#20

Sony Xperia V lät jättebra men - vad menas med det där om landsbygden? Jag bor nämligen i norrbotten i ett litet samhälle på ca 7000inv samt är jag ganska mycket ute på landet… funkar den för mig då?

Annons:
kissidor
5/25/13, 10:22 AM
#21

kan du friska upp mitt minne hiro, var stod det något om det? i en av kundomdömena eller?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Hiro
5/25/13, 10:25 AM
#22

Jag var inne och kollade på NetOnNet… det stog också att den itne var stöt tålig men den blir det med skal eller?

Vilka band stödjer Sony Xperia V?

_Alla operatörer kör på bandet 2600 vilket används i stadsmiljö. Detta band stöjder också Sony Xperia V. På landsbygden är det lite annorlunda. Xperia V har inte stöd av 900-bandet som Telenor och Tre använder på landsbygden. 800-bandet använder Telia och Tre vilket även Sony Xperia V har stöd för. Viktig information för dig som har tänkt att införskaffa denna mobil och använda med 4G.
_

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/sony/sony-lt25ixperiavwhite/177026.7988/

Hiro
5/25/13, 10:27 AM
#23

Ajj! I en av recensioner står det att den "äter batteri" och måste laddas minst två ggr per dag! Det funkar definitivt inte för mig :/

kissidor
5/25/13, 3:17 PM
#24

det omdömet tror jag i och för sig du kan ta med en nypa salt hiro, oavsett vilken telefon det gäller så kommer du alltid att kunna hitta minst en recension där det står att batteritiden är det sämsta de har sett. sen vet inte heller alla om att batteritiden förbättras ganska påtagligt efter några dagars användande, så de flesta telefoner tycks ha urusel batteritid när man först får dem. men däremot ser jag att även en av expertrecensionerna tar upp det, så det kanske ligger nåt i det tyvärr, och det är antagligen isf den naturliga baksidan av myntet med att det är en 4G-telefon. rent allmänt är det ju så att 4G-telefoner drar påtagligt mer batteri om man använder 4G-nätet. använder man bara 3G på en 4G-telefon så drar den alltså inte mer än en telefon som inte alls stöder 4G. hursomhelst så kan man ju ändå hantera en telefon som drar mycket batteri om man har möjlighet att ha ett extrabatteri till hands, även om det är irriterande.

beträffande din täckning, vilken operatör har du?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Hiro
5/25/13, 5:20 PM
#25

Okej, men jag kan höra mig för lite om det, jag använder telia kontantkort…

kissidor
5/25/13, 8:14 PM
#26

vet inte om du kan få tillgång till 4G-nätet ändå med kontantkortssurf hiro, tror inte det. men då kanske du å andra sidan får bättre batteritid istället, och även om xperia v då tydligen har stöd för det bandet där Telias 4G funkar på landet och mindre orter så behöver du ju inte bekymra dig över det heller då i såfall.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Hiro
5/25/13, 8:42 PM
#27

Men vad är skillnaden mellan 4G och 3G?

Annons:
Hiro
5/25/13, 8:42 PM
#28

Jag ringer och smsar med kontantkort.. Jag surfar med en router

kissidor
5/25/13, 10:27 PM
#29

ok, så du använder alltså inte alls datatrafik via mobilnätet i din telefon utan surfar bara på wifi i den. ja då är det ju bara att stänga av 4G och då kommer batteriet att hålla mycket bättre. 4G eller egentligen LTE är en teknik som ger möjlighet till mycket högre hastigheter för datatrafik än vad 3G-nätet gör, men 4G funkar alltså bara för datatrafik, inte att ringa med. så att som sagt i ditt fall då om du skulle köpa en telefon som stöder LTE så är det bara att koppla bort det för det drar bara batteri i onödan.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Hiro
5/26/13, 1:26 AM
#30

Jag tycker det blir för dyrt att surfa på "mobil-internet" 😉
Kan koppla upp min på wifi i princip var jag än är så…

kissidor
5/26/13, 6:52 AM
#31

ja kan man klara sig utan det så är det klart att man sparar en hel del pengar 🙂. det finns ju i och för sig Telias kontantårskort om man ändå vill ha tillgång till lite mobildatasurf i alla fall. och när jag gick in och kollade på deras kontantkort såg jag att de har ändrat om det totalt och i mitt tycke förbättrat villkoren rejält, nu får man 1GB surf i månaden i upp till 20mbps hastighet (och nu även på 4G-nätet om man har en sån telefon) för 599kr/året i stället för 0,5 GB/mån i 1mbps hastighet för 499kr/år. enormt mycket bättre för bara en hundring mer om ni frågar mig!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Hiro
5/26/13, 11:02 AM
#32

Okej, hm hur lätt är det att få tag på ett skal till en "såndär" och kan man göra egna? :o

kissidor
5/27/13, 11:59 AM
#33

oj, detta hade jag visst missat att svara på 😊, jag tror faktiskt du enklast får en bra överblick över vad som finns genom att helt enkelt googla på skal xperia v (om det nu är den det gäller). 

tja kan och kan, det kan man väl - men jag har svårt att tänka mig att det är mödan värt. men att dekorera det för att få det mer personligt skulle du ju kunna göra, om det är det du tänker på. sen finns det också möjligheten att "designa" sitt eget skal, välja egen bild till exempel antar jag - är det något sånt du funderar på?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Hiro
5/27/13, 1:33 PM
#34

Ja, att kunna välja en egen bild och göra ett så att man skickar in och man får en färdig i posten eller liknande….

Annons:
bamse6311
5/27/13, 2:14 PM
#37

Jag har en kompis som kör med Xperia V och han köpte ju den mest för sin vattentålighet.

Jäklar så svårt det ändå är att rekommendera någon annan vilken lur de skall köpa.

Jag för min del lägger ofta in helt personliga värderingar och åsikter när någon skall köpa en ny lur och för min del så brukar jag rekommendera någon HTC modell även om jag vet att det är min högst personliga värdering.

Köper man en HTC One så får man ju enligt alla tester världens bästa lur med en skärm att dö för och prestanda at återupplivas för säger många testare men även det är ju egentligen en högst subjektiv bedömning/värdering.

Alla som har en SGS3 eller SGS4 tycker att alla andra också borde ha en sådan.

Jag personligen tycker att alla borde ha den klart bästa luren i hela världen som heter HTC One.

Sedan så finns det även dem och tyvärr även bland mina vänner som aldrig skulle kunna tänka sig något annat är iPhone5 (stackars jävlar) men så där ser det alltså ut.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
5/27/13, 2:42 PM
#38

nja du ville ju inte ha alltför stor lur sa du Hiro, och Z är större i yttermåtten än tror jag nästan allt utom note och note 2, och dessutom är den kantig så det blir liksom vassa hörn. men dålig tror jag inte alls att den är 🙂!

det finns nog flera, googla på designa ditt eget skal eller nåt, här är ett exempel: http://www.mobilprylar.nu/designa-eget-skal/474-hard-skal-med-egen-design.html

Värd på Mobiltelefoner och Android

Hiro
5/27/13, 6:10 PM
#39

Okej :)

Upp till toppen
Annons: