Annons:
Etikettövrigt
Läst 7895 ggr
yoanna
2013-05-27 07:55

Stulen mobil!

I helgen så blev min mobil stulen ute i "stockholmsnatten", när ens mobil blir stulen blir man som handikappad och jätte arg-ledsen och jag har svårt att förstå varför folk är så elaka!

Men till min fråga här nu. Vad är det som är viktigt att göra när ens mobil är stulen?. Det jag gjort är att ringa till operatören och spärra själva mobilen, sen har jag kontantkort så det gick tydligen inte att spärra sa dom(?), sen har jag gjort en polisanmälan samt att jag har bytt ut alla lösenord till t.ex. Mailen, facebook, Google Play m.m. Men finns det något mer som är viktigt att tänka på eller göra nu?

Annons:
Snurpan79
2013-05-27 08:28
#1

Jag tror du gjort det som behövs göras redan. Kan inte komma på något du skulle missat.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

yoanna
2013-05-27 08:35
#2

#1 Skönt att höra. Det är så svårt när man aldrig behövt hålla på med sånt här förut :)

Snurpan79
2013-05-27 14:08
#3

#2 Även om man vet vad man ska göra innan det händer är det väldigt lätt att glömma när det väl hänt.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

bamse6311
2013-05-28 08:53
#4

Har du spärrat IEMI koden?
Den gör så att den som stulit luren inte kan använda den vilket simkort de än sätter i den.

Ett annat bra sätt är att ha ett säkerhetsprogram.
Jag har F-Secure där det finns en massa olika funktioner. Om min lur blir stulen så kan jag loklisera den via Gps och en annan kul funktion är att jag genom att skicka ett sms till den kan göra så att den börjat "tjuta" som tusan och då är det bara jag själv som kan stänga av det igen genom ett nytt sms.

Bästa hälsningar,
Bertil

yoanna
2013-05-28 09:29
#5

Ja IMEI koden är spärrad :)

Jag såg dom där säkerhetsprogramen precis när jag hade blivit av med den, och ångrade verkligen att jag inte hade tittat på det tidigare. Men när det gäller dessa säkerhetsprogram, hur funkar de om telefonen är helt avstängd.  Går det då att lokalisera den ändå?

bamse6311
2013-05-28 12:04
#6

Bra fråga #5 youanna som jag faktiskt inte kan svara på men hoppas att någon annan kan hjälpa dig med svar på det.

Om luren är helt avstängd så kan nog inte heller GPS:en vara igång.
Bra att du spärrade IMIE koden för då har ju inte "tjuven" någon som helst nytta av luren.

HÄR kan du läsa mer om F-Secure Mobile som faktiskt har en mängd olika funktioner. Den kostar i och för sig några kronor men för en kostnad av lite drygt en "tia" i månaden  så är det ett ytterst kompentent program

Det finns i och för sig helt gratis säkerhetsprogram för mobiler men de har långt ifrån samma funktioner som man får med F-S för en dryg tia per månad.

**Du yoanna, nu vet jag ju inte vilken mobil du har men du skrev ju att du har polisanmält den stulen så då kan du också få ut ersättning för den stulna luren på din vanliga hemförsäkring!
**
Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
yoanna
2013-05-28 14:19
#7

#6 Någon tia i månaden är det ju helt klart värt för den säkerheten man får via denna app. Det kommer bli något som jag satsar på när det gäller nästa smartphone.

Jag hade en Samsung Galaxy S2, och försöker just nu att se om denna kan gå på vår hemförsäkring. Tycker att hemförsäkringen känns väldigt luddig i vissa fall, men jag hoppas verkligen att jag kan få ut en del på hemförsäkringen för detta.

yoanna
2013-05-28 14:28
#8

Läste precis mer om min hemförsäkring. Det står där att man kan få minskad eller ingen ersättning om det var en situation där det förekom alkohol m.m. men min fråga är att som när jag var ute drack jag inget, hur ska jag kunna bevisa det för försäkringsbolaget. Det finns ju inget som kan styrka detta? :(

bamse6311
2013-05-28 14:32
#9

#7 Normalt sett så skall du få ut en del av telefonens värde på din hemförsäkring.

Jag var själv med om exakt liknande för något år sedan och Folksam som jag har krånglade inte ett enda dugg utan det gick väldigt snabbt.

Visst så är inte 10:58 Kr/månad så mycket och dessutom så ingår ju då både antivirus och mycket annat också.

Berätta gärna hur det gick med allt.

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
2013-05-28 14:38
#10

#8 Hej igen yoanna.

Såg precis ditt nya inlägg när jag precis skickat mitt.
Försäkringsbolaget skall du nog inte vara orolig för att kontakta.

Jag var ju själv på "krogen" då när min lur blev stulen.
Visst så hade jag tagit några öl men tror inte ens att de frågade om det.

Det viktiga är att du hade översikt över luren och liksom inte bara lade den på ett bord där den låg och du själv inte längre satt vid bordet.

Bästa hälsningar,
Bertil

yoanna
2013-05-28 15:22
#11

#10 Skönt att höra att någon annan vart i samma situation och fått det löst. Har mailat till försäkringsbolaget för att få lite mer information om denna händelse, sen ska jag ringa dom och se om jag kan få mer information och då samtidigt göra en anmälan hos dom när jag fått hem anmälningspappret från polisen. 

Jag hade mobilen i axxelväskan hela kvällen, så jag hoppas att detta kommer vara giltigt. Det är ju lite svårt att hålla koll på alla hundratals människor runt om en när man står i en bar.

bamse6311
2013-05-28 17:49
#12

#11
Tror nog att det fixar sig med försäkringsbolaget.
Som sagt så hade jag inga som helst problem med Folksam.
Bästa hälsningar,
Bertil

yoanna
2013-05-28 17:59
#13

#13 Det hoppas jag också att jag har. Kan meddela här i tråden hur det gick sen när allt löst sig :)

Annons:
bamse6311
2013-05-28 18:35
#14

#13
Ja gör det yoanna, kan säkert vara många som är intresserade av att veta hur det gick för dig.
Det händer ju ofta att människor blir bestulna på sin mobil.
Bästa hälsningar,
Bertil

yoanna
2013-06-04 11:23
#15

Har nu fått ett svar från försäkringsbolaget, och det jag fick var inte det minsta glädjande:

Hej!

Vi har mottagit din skadeanmälan och ärendet har behandlats.

Trygg-Hansa saknar möjlighet att lämna försäkringsskydd för den inträffade skadan. Du behöver en drulleförsäkring vid tiden för skadan, detta tillägg saknas i din försäkring.

Det som gör mig en aning förvirrad i det här är att dom på sin hemsida skriver såhär:

Hemförsäkringen ger dig en bra säkerhet för dina ägodelar, både i och utanför ditt hem.

På vilket sätt kan jag ha nytta av denna försäkring om den inte fungerar som det står att den ska göra?.

yoanna
2013-06-04 11:26
#16

Så nästa fråga jag har är, vilken hemförsäkring finns det som det där ingår en försäkring för stulna saker?

bamse6311
2013-06-04 12:09
#17

@#16 yoanna

Så tråkigt att du inte kunde få ut något på försäkringen.
För min del så lösta det sig utan problem, jag hade luren i kavajfickan och hade kavajen på mig när någon ändå lyckades "norpa" den där luren
Har haft Folksam sedan urminnes tider och angående hemförsäkringen så är det en vanlig sådan med bostadsrättstillägg, kanske ingår drulleförsäkring i min försäkring.

När du köper ny lur så ta en sådan där drulleförsäkring som komplement till din hemförsäkring.
Känner en tjej som tappat både sin iPhone 4 och iPhone 5 och båda gångerna så har skärmen spruckit och hon har fått ersättning från sitt försäkringsbolag.
Troligtvis så har hon en sådan där drulleförsäkring som tillägg.

Vill du ha hjälp med ditt ärende kan du vända dig till konsumternas försäkringsbyrå som är helt oberoende och till för konsumenterna.
HÄR kan du läsa mer om dem och HÄR länk till deras hemsida.

Tråkigt att det inte fixade sig younna och mitt råd är att du vänder dig till Konsumenternas försäkringsbyrå och hör dig för där vad de säger.
Om de inte kan hjälpa dig med detta ärende så kan de hjälpa dig att hitta rätt försäkring för framtiden.

Bästa hälsningar,
Bertil
(Ps, berätta sedan gärna hur det gick)

yoanna
2013-06-04 12:23
#18

Tack för dom bra tipsen, ska titta närmare på det där 👍

Jag funderar på att gå tillbaka till Folksam igen. Tittade på deras
hemförsäkring Mellan, och som jag förstog det så får man ut på försäkringen om man skulle bli av med sin mobiltelefon m.m. Kan det stämma?

bamse6311
2013-06-04 12:32
#19

#18 yoanna

Som sagt så fixade det sig med Folksam när jag blivit av med min lur.

Slå dock en signal till Konsumenternas försäkringsbyrå så hjälper de dig att hitta en försäkring som passar dig.
Dom kan sådant här och känner till de olika försäkringsbolagen.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: