Annons:
Etiketthårdvara
Läst 9827 ggr
[SarahOhrn]
2013-06-09 07:58

iPhone 5 VS Samsung Galaxy S4

Jag är en Apple-nörd med allt i Apple hemma och haft iPhone senaste 3 åren. Men efter att ha testat en Samsung galaxy note är jag lite inne på Samsung också… Tycker dock dom är jobbiga att skriva på men det är väl en vanesak! Behöver för och nackdelar. Klart det är smidigt att iPhone synkar bra med allt här hemma (macbook, ipad och apple tv) men samtidigt lite öppen för att ha en telefon som inte synkar automatiskt så med dom andra sakerna. Fördelen med samsung är ju att dom är tåligare på utsidan. Min iPhone har spruckit innan och man blir livrädd varenda gång man tappar dom. Även fördel att det är stor skärm på Samsungen.

Så ge mig för- och nackdelar. iPhone 5 eller Samsung galaxy s4

Annons:
kissidor
2013-06-09 08:46
#1

att skriva på en androidtelefon är tvärtom enormt mycket lättare eftersom du kan lägga in precis den tangentbordsapp som passar dig som standardtangentbord 🙂. swiftkey eller swype till exempel, det är smarta tangentbord det!

med sgs4 kan du ju använda 4G oavsett operatör, det skulle jag se som ett stort plus, om du nu inte händelsevis råkar sitta med ett tele2-abonnemang (tror jag det var?). jag förmodar att nästa iPhone också kommer att stödja vårs svenska frekvenser men när vi nu pratar om 5:an så. detsamma gäller för NFC, det kommer säkert till iphone också i nästa modell men det finns ju inte i 5:an

synkningen och återställningen med iCloud är toppen, det måste man säga, och visst sjutton är det smidigt med AirPlay och AirPrint också. det är nog de största fördelarna med Apple-produkter enligt min mening. motsvarande funktioner finns för android också, men ärligt talat har de inte riktigt ännu samma stöd så att det funkar på samma "man behöver knappt ens göra nåt, det bara funkar"-vis. jag tror säkert att det kommer tillfällen då du kommer att sakna detta om du byter.

själv har jag en iPad 4 som surfplatta eftersom det tillsammans med en äppel-tv blir den smidigaste underhållningslösningen. men som telefoner har jag en samsung galaxy note 2 och en galaxy s4 och dem skulle jag aldrig byta ut mot en iPhone. till stora delar är detta ju en smaksak så det går jag inte ens närmare in på. men som du väl hört så handlar det ju om valfrihet och anpassningsmöjligheter för oss som väljer android. längre tillbaks fanns det ju inga androidtelefoner som riktigt kunde mäta sig med iPhone i snabbhet och flyt, men det stadiet är ju passerat nu när det gäller de bästa androiderna, så som sagt en smaksak.

sgs4 har många speciella funktioner, men det är lyckligtvis inte obligatoriskt att lära sig och utnyttja alla 😃. själv gillar jag och använder ofta tex fjärrkontrollen och alla gester, samt vissa men inte alla av funktionerna under luftvy och smart skärm.

jag älskar skärmarna, men amoledskärmar är inte allas favorit, men du vet ju själv hur de ser ut och och vad du tycker om det 🙂. sen passar det mig som handen i handsken att man kan byta batteri och tappa sin telefon utan att den spricker, eftersom jag är lite klumpig av mig.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[SarahOhrn]
2013-06-09 09:06
#2

#1 Tack för input! :) Jag har idag Tele2 (jobbar själv för Tele2 kundservice) men ska byta till Telia/Halebop pga att jag har för dålig täckning med Tele2 där jag behöver det. Där är ju plus att 4g funkar även på iPhone5! Nackdelen på Telia är att 4g-surfen kostar 50 spänn i månaden… Halebop ingår det men då får man i stället inte välja telefonnummer och vågar inte få ett random dåligt nummer! 

Nu använder jag sällan Airplay från telefonen oftast är det mellan datorn och tvn eller ipad och tvn. Men kommer såklart sakna iCloud synkning och att skriva en anteckning i Evernote på datorn t ex så finns den även i telefonen! Men det kan jag nog leva med ändå… 

Gillar överlag Samsungs yttre bättre och just det att man kan byta batteri, att den inte spricker bara man tappar den osv. Även om iPhone är snygg! 

Men det lutar mycket åt samsung trots min Apple-samling här hemma. Lite synd är det ju att jag har en Samsung-tv som inte är smart-tv dock när man skaffar en Samsung-telefon men men. Kommer åtminstone inte byta ut min iPad mot någon Samsung-surfplatta eller datorn mot något annat än Apple någonsin! Så ska vara telefonen då den är det som är minst beroende av resten av mina Apple-saker (förutom just mellan telefonen och datorn för iCloud t ex men kan leva med att koppla in en sladd…).

Men går det att på något sätt synka Samsung i datorn som med iPhone och iTunes? Att saker man har på telefonen sparas. Har NOLL koll på Samsung!

[SarahOhrn]
2013-06-09 09:12
#3

Men nu har jag problemet att väjla operatör i stället… Haha! Måste bli Telia eller Halebop då jag behöver Telias nät.

Halebop är 50 kr billigare i månaden (ÄNNU billigare med mecenat men kan inte vänta tills i höst) och fler sms/mms (jag smsar MASSOR) men där får man ett helt random nummer man kan alltså inte välja!

Där vinner Telia, man kan välja ett mobilnummer som är lätt (kul att få ett som är 0736275839 liksom) samt att det ingår en surfplatta från Samsung (som jag iofs inte tänker byta ut min iPad mot men kan ju ha den att ta med då min iPad bara har Wifi alt sälja den) med ett surfSIM utan kostnad just nu men det är färre SMS (1500 mot 6000 hos Halebop) och 50 kr dyrare i månaden samt att 4G-surfen inte verkar ingå! Vilket ju är värdelöst när man har en 4g-telefon…. Och 50 kr/mån extra för det känns inte riktigt bra. På Halebop ingår det…

Suck! :P

kissidor
2013-06-09 09:32
#4

abonnemanget kan jag inte råda dig om 🙂. men i alla fall ang evernote så finns ju den appen till android också. och ang synkning så synkas/säkerhetskopieras mycket med Google-kontot och samsung-kontot tar hand om en del annat som till exempel dina meddelandeloggar. bäst synkning för webbläsaren får du om du använder chrome i alla dina enheter. den har jag använt länge på datorn och den börjar bli riktigt ok för android nu, men var otroligt bråkig på iPaden.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[SarahOhrn]
2013-06-09 09:42
#5

Ok ja jag använder Chrome i både telefon, ipad och datorn redan. Så det kanske går smidigt ändå då! :) 

Kan jag synka evernote mellan min macbook och samsungen via wifi då också?

kissidor
2013-06-09 09:49
#6

vad bra 🙂.

japp, det kan du.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[SarahOhrn]
2013-06-09 09:52
#7

#6 Då blev det plötsligt ett ännu enklare val!

[VSK]
2013-06-09 11:36
#8

Det enda Ajfån vinner på är väl designen, men smaken som baken.

Jo den har något ljusstarkare skärm, nåt annat kan jag då inte komma på 🤔

iSawa
2013-06-12 08:35
#9

Förstår jag #1 

skrivetav 

kissidor

  rätt om man kan ha 4g om man har Tele2 och iPhone 5?skrav 

kissidor

kissidor
2013-06-12 11:53
#10

ja och nej isawa, det beror på var du bor. tele2 kör 4g på två frekvenser och det är 1800-bandet som iPhone 5 har stöd för, och det har täckning i storstadsområdena. här hittar du lite mer info: http://www.tele2.se/apple4g.html

Värd på Mobiltelefoner och Android

[SarahOhrn]
2013-06-12 19:02
#11

#10 Intressant! Jobbar själv på Tele2's kundservice och hade ingen aning om detta! Att det bara funkar i storstäderna med 4G på iPhone5. Trodde det funkade för alla! 

Men ja Tele2 är iaf dom enda du kan få 4G på iPhone5 av alla operatörer men tydligen bara i storstäder då. Hur SJUTTON kan den informationen gått mig förbi! Man lär sig något nytt hela tiden! :P

iSawa
2013-06-12 19:20
#12

Okej, varför kan jag i en liten ort och även på landet få 4g med galagyn (s4) om jag inte kan det på iPhone 5? Är inte så duktig på detta så det är därför jag frågar =)

[SarahOhrn]
2013-06-12 19:26
#13

#12 iPhone har inte funkat alls med 4G i Sverige av ngn anledning. Medans SG4 t ex är en 4G-telefon så dom funkar såklart i 4G-nätet på alla orter. Tele2 är dom enda som kan få 4G i iPhone5 då dom börjat bygga på andra frekvenser som iPhone5 går över men tydligen bara i storstäder än så länge då. iPhone är gjort för USA! ;)

Annons:
kissidor
2013-06-12 19:52
#14

#11 ska jag vara helt ärlig så blev jag tvungen att googla på det själv när isawa frågade 😃. jag trodde också innan att det gällde överallt 🙂.

#12 den sgs4 som säljs i Europa har stöd för alla våra svenska 4G-frekvenser, i USA säljs det flera andra varianter med annan hårdvara. bl.a. en annan processor som det tydligen är svårare att få att funka med alla lte-frekvenser. iPhone däremot finns det väl bara en version av. sen har jänkarna lite med näsan i vädret menat att vi här i Norden eller kanske hela europa har så outvecklat 4G att det inte är nån mening att bemöda sig om att lägga in stöd för det i våra telefoner. så resonerade nämligen även Google när de släppte nexus 4 i november. men sen dess har det ju bara exploderat med 4G här så där misstog de sig lite 😈

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: