Annons:
Etikettövrigt
Läst 2670 ggr
UrchinFamiljen
2013-06-19 17:18

Samsung eller iPhone?

Hej!

Jag ska köpa en ny mobil snart, men har lite svårt att välja. Det står mellan Samsung Galaxy Express, Samsung Galaxy S3, och iPhone 4S (eller 5).

Det som jag helst vill är ju såklart att allt funkar och sådär, men utöver det så vill jag att den ska gå snabbt på internet utan att man måste använda 4G. För jag vill inte ha abonnemang.

Jag har aldrig haft en Samsung eller iPhone, så det skulle hjälpa mycket om ni kanske kunde säga vad ni tycker om dem, för- och nackdelar m.m. Jag har hört att iPhone är lite "tråkigare" än en Samsung, tycker ni det?

Gjorde även en liten undersökning, hehe. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Annons:
[Nathalie62]
2013-06-19 18:04
#1

Trevligt att du skapade en undersökning också.

Personligen anser jag du bör välja en S3, äger en sådan själv och tycker det fungerar fort nog när man surfar på den men det beror nog på vilken webbläsare du har, själv kör jag med Boat mini browser.

När det gäller iphone är min uppfattning att man är så låst och inte kan nyttja den fullt ut och ändra som man vill ha det.

[Jens]
2013-06-19 18:14
#2

UrchinFamiljen. Gå flera gånger till affären och testa telefonerna och ställ en massa frågor till dem som säljer telefonerna. Det finns mer än iPhone och Samsung att välja på. Det finns HTC, NOKIA m.m. som borde även testas. När man köper så dyra saker så bör man testa dem mycket innan man gör en affär utav det hela. Vad är viktigast för dig i en telefon? Vilka krav har du? Ställ dessa frågor i affären =)

kissidor
2013-06-19 23:15
#3

det är ett bra råd, att du även kollar in andra märken än dessa. 

jag tillhör dem som tycker att android är ett roligare operativsystem än iOS, men det kräver nog lite mer av användaren för att komma till sin rätt. upplever man sig själv som totalt oteknisk och helst inte vill behöva veta nånting om hur telefonen funkar utan att den bara ska göra det ändå kan man nog få en enklare resa med en iPhone. 

själv är jag en sån person som aldrig är riktigt nöjd med nånting så som det är i sitt originalutförande, jag vill alltid göra några justeringar så det blir exakt som jag vill ha det och det gäller i stort sett precis allt, från att jag aldrig lagar mat efter recept till att jag vill anpassa min telefon - så för mig är android det enda tänkbara av de tre större operativsystemen. jag är dessutom en riktig samsungtjej, som har hittat helt rätt med hela deras koncept - så jag la i och för sig min röst på s3 i det urval du hade med. men det är jag det, det behöver inte vara det rätta för dig. om du kan berätta lite mer om vad som är viktigast för dig i en telefon så blir det lättare att råda dig 🙂.

förresten så kan man få 4G med kontantkort hos en del om inte alla operatörer nu, Telia vet jag har det i alla fall. men vanlig surf är normalt sett inte så jättedatakrävande, så då blir nog själva webbläsarens snabbhet viktigare, som Nathalie är inne på. jag är rätt så säker på att s3 har samma inbyggda webbläsare som galaxy note 2, och den är i alla fall attans så snabb. men sen finns det ju annars också flera andra omtyckta webbläsare att ladda ner. 

om det skulle visa sig att en s3 passar dig skulle  jag om pengarna räcker till det råda till 4G-versionen oavsett om du tänker använda 4G eller inte. dels är det ju lite explosion på 4G-användningen nu, så den blir ju lite mer "framtidssäkrad" så att säga. men inte minst har den förutom 4G även dubbelt så mycket RAM-minne, nåt som är ganska betydelsefullt för en androidtelefon.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2013-06-20 03:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Själv så skulle jag rekommendera en HTC One eller kanske egentligen en HTC OneX eftersom du nu jämför med SGS3 och iPhone 4 så blir det i så fall en OneX  som ligger närmast till i jämförelse av det varumärket.

Sedan så skall man ju inte heller glömma Xperia som också bygger fantastiskt bra lurar.

Först och främst så skall du kanske undersöka vilket operativ du kanske kommer att trivas bäst med.

Själv så är jag en HTC-nörd men som sagt bara för att jag är nörd så finns det inget som säger att de lurarna är bäst.

Var på krogen ikväll och där var en kompis som har en SGS3 med 4G och den var ju snabb som fan.

Till sist och syvende så gör som de andra rekommenderat.
Gå till en mobilaffär och "känn" på lurarna.

Känn hur de ligger i handen och be försäljaren att demonsterar de olika lurarna så att du både kan se och känna skillnaderan.

Dock, en liten varning som jag alltid brukar ge.
Var försiktig med de där "försäljarna" och vilken lur samt varumärke de rekommenderar dig.

De flesta av de där försäljarna i vilken butik som helst du kommer in i jobbar på delvis provisionsbaserad lön så man skall ta deras "försäljningssnack" med en stor nypa salt.

Det viktiga är också att du köper en lur med ett operativ som du kommer att gilla.

Skriver just detta med tanke på en tjej här på iFokus som bytte varumärke och operativ men verkar inte komma överens med sitt nya operativ.

Hur som helst, så kolla kring  innan du bestämmer dig.
De lurar som du här frågar om ligger trots allt i en prisklass runt eller kring 3 500 svenska enkronor.

Bästa hälsningar,
Bertil

Btw, skickar med en liten bild av Sveriges nya currency.
Det blev ju inget av med EURO:n så nu blir det Swedollar istället med en känd Svensk som motiv på varje mynt och sedel.

UrchinFamiljen
2013-06-22 15:26
#5

#1 Ja, jag tycker nog också att en iPhone verkar vara ganska låst, och att man inte kan ändra så mycket och sådär. Att man måste ha alla appar framme på startsidan.

#2 Jo, jag har gjort det. Är nog inne på en Samsung men vet inte vilken av dem två jag tittat ut. Det som skiljer dem prismässigt är 1000 kr, så om Expressen är lika bra som S3:an så tar jag ju Expressen. Men sist jag köpte den billigaste mobilen… ja, den var inte bra iallafall…

#3 Har kollat ett tag, och har kommit fram till att det antingen är en iPhone eller Samsung.

På MediaMarkt sa en som arbetade där att man måste ha ett abonnemang, och att det troligt vis inte skulle ändras. Men om det går att ha kontantkort så vill jag ju såklart använda 4G!

Jag var också inne på att vara "framtidssäkrad" med att köpa en 4G mobil, men sen så sa dem ju det där på MediaMarkt.. Men man ska ju ta allt med en nypa salt som #4 sa. :)

#4 Har en kompis som har en S3 och den går jättesnabbt, men hon har abonnemang och det är jag inte intresserad av.

Är det sant? Ska vi få dollar? Har ingen koll på det här med de nya pengarna. :P

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

[Jens]
2013-06-22 15:36
#6

#5

Jag vet inte var du har fått informationen ifrån angående iPhone 5. Det är så tråkigt att höra när folk sprider falsk information!

Man kan visst ta bort appar från första sidan, inga som helst problem och det behöver inte vara en jailbreakad telefon. Ett annat plus som många har irriterats över är att t ex Tidningskiosken inte kan läggas i en mapp vilket kommer lösas i det kommande operativsystemet iOS 7.

4G funkar redan idag för iPhone 5 och fler aktörer hänger på så det är bara fråga om tid så är alla med på tråden. Skulle gissa att under hösten så är alla med.

Det här med att säga att man 'känner sig låst' med en iPhone så brukar jag fråga vad är det som gör att du tycker du känner dig låst med en iPhone och då är oftast så att man inte kan svara på det eller så kommer de med saker som de har missuppfattat eller fått fel information om.

Annons:
UrchinFamiljen
2013-06-22 16:14
#7

#6 Nej, jag menar att på t.ex. en Samsung så kan man ju välja vilka appar man vill ha framme, och resten har man ju "inne i hemknappen" eller hur man ska formulera. Det kan man ju inte ha på en iPhone.

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

kissidor
2013-06-22 16:24
#8

i appdrawern ja 🙂. jo jag antog att det var så du menade.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2013-06-22 16:56
#9

#7

Då förstår jag och där tycker vi olika. Jag gillar inte hemknappen där alla ikonerna gömmer sig bakom utan vill ha dem framme och på flera sidor. 😉

kissidor
2013-06-22 16:57
#10

ang 4G Jens så vet jag inte om det är så enkelt, de olika operatörerna har ju tilldelats vissa frekvenser av PTS så det är väl inte bara att "hänga på" direkt. ändringen måste väl komma från Apple genom att iPhone ges stöd för LTE på fler frekvenser, och det var ju så det gick till när det blev tillgängligt om man har tele2 som operatör.

det finns säkerligen de som bara har hört att "iOS är så låst" och för den uppfattningen vidare utan att själva ha tagit reda på vad det innebär, precis som det sprids väldigt mycket ogrundat om android också. 

dock är det väl inga konstigheter med påståendet att iOS är mer låst än android? det är det ju helt enkelt, det är väl i sig ändå inget att dividera om. det som däremot kan diskuteras och upplevas olika från person till person är ju om det är en nackdel eller inte. miljoner människor upplever det inte som ett problem, för de är nöjda med Apples val. andra vill däremot välja själva. inte konstigare än så om ni frågar mig.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2013-06-22 16:59
#11

#8, det kan man ju självklart ha i android också om det är det man vill 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2013-06-22 17:12
#12

#10 Vad jag vet idag är att Comviq, Tele 2 och Telenor kör med 4G för iPhone 5 och Apple har ändrat på sin sida och visar vilka som har stöd för 4G och sådant gör man ju inte om de inte vill skynda på det hela. Så det dröjer inte länge till så har alla hakat på det. Själv ser jag inte det så viktigt just nu men självklart vill man hänga på det hela men vad jag 'har hört' så suger 4G batteri och det är ju inte bra för någon telefon. Jag ser 4G som fördel till plattor mer än till telefoner just nu.

kissidor
2013-06-22 17:32
#13

du har rätt, Telia har sedan nyår tillstånd att använda 1800 MHz-bandet vilket är ett av de tre som stöds av den iPhone 5 som säljs i Sverige, så där skulle de kunna köra 4G också. vet dock inte vilka investeringar som är förknippade med det, de kör ju redan LTE på två frekvenser.

håller inte med om att 4G inte är till nån särskild nytta för telefonen, det är ju dock den du alltid har med dig. och har du även plattan med dig kan du ju dela ut 4G till den från telefonen. men ja, det suger batteri det kan jag sannerligen bekräfta. men personligen hanterar jag det med munter min för att få den hastigheten, jag tycker det är värt det. i Sthlm där jag jobbar är ju också 3G-nätet i alla fall hos Telia ganska överbelastat, och på landet där jag bor har det sämre täckning än 4G, så jag skulle inte vilja vara utan 4G för allt smör i Småland.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
bamse6311
2013-06-22 21:40
#14

#7 UrchinFamiljen

Ber först och främst att få gratulera till vinsten i fototävlingen.
Fantastiskt fin smörgåstårta och väldigt bra bild.

Angående appar om du nu väljer en android som Samsung.
Du kan ju även göra så att du samlar dina appar i olika "mappar".

Själv så har jag till exempel en mapp som jag döpt till "Bildbehandling" och i den har jag lagt de tre olika apparna som jag använder för bildbehandling av mina bilder i luren.

Praktisk och lättöverskådligt att ha sina appar på det sättet.

Bästa hälsningar,
Bertil

MarsvinsGrisen
2013-06-22 23:39
#15

#14 Tack! :)

Ja, jag använder mig också av mappar, och det är mycket praktiskt! Har en mapp för spel och en för saker på internet. :)

Jag har en fråga angående iPhone. Kan man inte låsa mappar/appar? Har för mig att någon hade det.. Och isåfall hur låser man dem? :)

// UrchinFamiljen (Skriver från min systers konto)

Kolla in hos mig och mina djur på www.pomn.weebly.com

kissidor
2013-06-23 07:09
#16

#14, hur menar du med låsa?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2013-06-23 07:19
#17

Undrar om hon syftar på 'begränsningar' ? Skrev en artikel om det för iPad men det funkar ju även till iPhone: http://ipad.ifokus.se/articles/5172578d8e0e742fd7000c99-ipad-aktivera-begransningar-foraldrakontroll?articles-1

bamse6311
2013-06-23 07:35
#18

@#16 kissidor

Du refererar till mitt inlägg men jag har överhuvudtaget inte skrivit något om att låsa något som helst.

Förstår inte riktigt?!

Bästa hälsningar,
Bertil

[Jens]
2013-06-23 07:44
#19

#18

Hon skrev fel och menade inlägg #15 🙂

bamse6311
2013-06-23 08:13
#20

@#19 JensW

Tackar så väldigt mycket för upplysningen.
Visste väl att inte jag skrivit något om att låsa *skrattar*.

Önskar en trevlig söndag.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
kissidor
2013-06-23 08:55
#21

alldeles riktigt 🙂. jag misstänker att min lilla hjärna vilseleddes av att det står #14 överst i #15 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2013-06-23 08:59
#22

@#21 kissidor

Sådant är enkelt hänt.

Inte minst nu när det varit midsommar och man kanske tagit en snaps till maten, hahaha.

Menar inget illa, ville bara vara lite humoristisk och själv så har jag ju garanterat tagit några snapsar till maten under midsommarhelgen *ler*.

Bästa hälsningar,
Bertil

UrchinFamiljen
2013-06-23 11:44
#23

#17 Nja, jag tänkte nog på något annat. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

[Jens]
2013-06-23 12:07
#24

Okej, då får du utveckla det lite så kan man eventuellt hjälpa dig. 😉

UrchinFamiljen
2013-06-23 16:52
#25

Det var en kompis som hade det på en app, det var som svart och gul "polistejp" kryssat över appen, och man behövde skriva in ett lösenord. Men det kanske bara var just den appen som man kunde göra så.

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

[Jens]
2013-06-24 11:51
#26

#25

Det känner jag inte till som du beskriver. Det låter mera som det skulle vara en funktion för en jailbreakad iPhone?

UrchinFamiljen
2013-06-24 11:58
#27

#26 Ah, kanske det. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Annons:
Upp till toppen
Annons: