Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3570 ggr
[SarahOhrn]
2013-07-03 07:41

Hur säkrast skicka vid byte?

Någon som har tips på hur man säkrast skickar en vara när man ska byta med varandra? När man ska sälja finns ju t ex Blocketpaketet mne hur sjutton ska man gå till väga för att göra en trygg affär vid byte?!

Annons:
kissidor
2013-07-03 12:47
#1

oj, det var en bra fråga Funderar. ni skulle ju kunna använda blocketpaketet ändå och betala samma summa båda två, dvs byta både varor och pengar med varann om du förstår hur jag menar. men då måste ju ändå dessa tusenlappar fram i kontanter från er båda och det kanske inte passar så bra.

och det är förstås ingen av er som har nån ni litar på som finns lite mer i närheten av den andra och som skulle kunna genomföra bytet?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[SarahOhrn]
2013-07-03 22:10
#2

#1 Nä vi känner ingen som bor i närheten :/ Svår grej det här med byte just… Finns säkra sätt att köpa/sälja men inte byta! 

Och det är ju det med alla tusenlappar, dom finns inte ;)

[Jens]
2013-07-06 13:25
#3

Jag har en tanke om det där åtminstone om jag hade bytt min iPhone mot någon annan telefon så skulle jag se till att ha igång 'Hitta min iPhone'-funktionen. Finns inte det till Samsung också? Något liknande borde Samsung ha?

1. Skicka varandra era telefoner men inte avtalet eller PUK-koden.

2. Kolla telefonens skick och kom överens att om en vecka så skickar ni varandra avtalet med PUK-koden.

Skulle inte det funka tro?

[Nathalie62]
2013-07-06 13:36
#4

#3, Bra förslag, den funktionen finns också till samsung 😃

[Jens]
2013-07-06 13:38
#5

#4 Misstänkte det men var inte säker. :) det borde gå att göra en sådan deal vid byte av telefon tycker jag.

[Jens]
2013-07-06 13:45
#6

Sedan kan man ju också som iPhone-ägare sätta på inställningen 'Begränsningar' och på så vis spärra vissa funktioner som sedan tas bort det efter 1 vecka om man tycker allt är okej med telefonerna. Det är ju ytterligare en grej utöver 'Hitta min iPhone-funktionen'.

Naturligtvis så kommer man överens om vilka begränsningar man har ställt in på varandras telefoner så att man vet i förväg.

Finns kanske på Samsung också?

Annons:
[SarahOhrn]
2013-07-07 20:11
#7

Fast PUK-koden har ju ingen betydelse iom att vi sätter i våra egna SIM-kort. Det är ju dom som är låsta med PIN/PUK inte telefonen. Men hitta min iphonegrejen är ju bra. Nu bangade dom dock då dom ville att jagskulle skicka min före allihop för dom inte kunde va utan telefon. För det kan ju tydligen jag…?

[Jens]
2013-07-07 20:14
#8

#7 Kan du inte sätta in en annons i din lokala tidning?

[SarahOhrn]
2013-07-07 20:20
#9

#8 Nja tror inte de hjälper, ligger ju ute på Blocket och diverse köp och sälj på Facebook i hela Gävleborg, Hälsingland och Söderhamn så… Nappar ingen där tror jag inte nån nappar i tidningen! ;) Men får se hur jag gör… Avvaktar lite :P

[SarahOhrn]
2013-07-07 20:21
#10

Jag bor helt klart på fel ställe men det visste jag ju redan. finns inte ett skit i den här hålan eller Gävleborg över huvud taget ;)

[Jens]
2013-07-07 20:36
#11

#10 SarahOhrn =) Om du hade haft en iPhone 5. Hade du velat byta då? Det kommer bli svårt.

[SarahOhrn]
2013-07-07 21:12
#12

#11 Nej jag hade inte men finns ju en hel del på blocket som vill byta då dom ångarr köp av iPhone och saknar Android precis tvärtom mig! :)  Tyvärr finns dom långt borta och vill inte skicka…

bamse6311
2013-07-08 02:27
#13

#7

Du har helt rätt där.
Det enda som är låst till luren är ju den där IEMI (eller har det nu stavas) koden.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[Jens]
2013-07-08 05:17
#14

#13

Aha, då tänkte jag på rätt men det var fel ord =) IEMI var det och inte PUK.

[SarahOhrn]
2013-07-08 08:19
#15

#14 Ah! Men hur hjälper IMEI menar jag, går väl inte att spärra så? IMEI kan du ju se på telefonen där du sätter i SIM-kortet samt i telefonen även om du inte har gått in med PINkod

[Jens]
2013-07-08 08:29
#16

#15

Men vad gör att 'hitta min iphone' fungerar på ett så säkert sätt? Nåt måste de gå efter och det verkar inte vara IMEI heller men det är nånting i alla fall 🙂

[SarahOhrn]
2013-07-08 08:43
#17

#16 Jo alltså du kan ju hitta telefonen då men den andra personen kan ju fortfarande använda telefonen så vida du inte ringer och spärrar hela luren hos operatören men då måste även en polisanmälan göras och ha diarienummer. I alla fall hos Tele2

bamse6311
2013-07-08 10:37
#18

#17 Sarah

Med IMEI så spärrar man totalt hela luren.

Om man blir bestulen på sin lur och spärrar IEMI koden så kan ingen använda den överhuvudtaget vilka simkort de än sätter i den.
Den går helt enkelt intet använda längre.

Blev själv bestulen på en lur för ett par år sedan och spärrade då IEMI koden så varken den där tjuven eller någon annan någonsin kan använda den igen.

Det är den koden som man måste spärra luren med och det gör man hos sin operatör.

Att enbart lägga en "vanlig spärr" hos sin operatör innebär endast att simkortet spärras så att du inte får någon räkning.

Däremot så kan ju "tjuven" sätta in ett eget simkort och använda din lur hur mycket hen vill.

När du spärrar IEMI så blir alltså luren helt obrukbar.

Bästa hälsningar,
Bertil

[SarahOhrn]
2013-07-08 19:51
#19

#18 Jo jag vet ju allt detta det va det jag menade, jobbar själv med det! ;) Men då måste man som sagt ha IMEI och diarienummer från polisen. Du kan ju även låsa upp den igen sen.

bamse6311
2013-07-10 01:30
#20

#19 Sarah.

Huruvida man kan låsa upp en lur när man en gång spärrat den med ett IEMIE vet jag inte, luren är ju då totallåst.

Sådant måste du ju veta mer om som ju jobbar med mobiler.

Troligvis så tror jag personligen inte att det går att låsa upp en lur som är spärrad med IMIE och det är ju det som är själva grejen med alltihop
**
Ingen** skall kunna låsa upp den.

(I andra fall så använder man ju sitt Pin och Puk kod).

Nåväl, nu kan jag ju ha fel.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[Jens]
2013-07-10 05:32
#21

#20

Bertil, vad jag vet i kommand iOS så ska "Hitta min iphone" göra det. När man väl har spärrat telefonen så ska man kunna öppna den igen när man väl har fått tillbaka den. Hur det funkar vet jag icke.

Som du sa så tror jag idag att det inte går att öppna när man väl har spärrat. 

Ville bara berätta om förändringen som ska ske i kommande iOS =)

bamse6311
2013-07-10 06:05
#22

#21 🙂
Tror faktiskt inte att det går att öppna en lur som man har spärrat med sitt IEMIE eftersom det är just det som är själva grejen med alltihop.

När jag blev av eller rättare sagt blev bestulen på min Ericsson T650 för många är sedan så spärrade jag den med mitt IEMIE.

Tänkte så här att de jävlarna inte skulle kunna använda den hur de än gjorde och vilka simkort de än satt in i den.

Troligvis hade jag själv inte heller kunnat "öppna" den om jag hade fått den tillbaka.

Egentligen så är det ju ganska bra med sådana spärrmetoder, ingen jäkel kan öppna den igen.

Hur det fungerar i IOS vet jag inte.

Själv så har jag F-Secure där det finns ett omfattande stöldskydd.
Till exempel om någon snor min lur så kan jag göra den totalt obrukbar för tjuvarna.

Dessutom så kan jag genom datorn göra så att luren börjar "skrika/tjuta" som fasiken så fort det sätter igång den oavsett om de satt in ett nytt simkort.

Nja, det finns många andra funktioner via F-Secure men det kostar däremot drygt en hundring per år.

Hur som helst så när man spärrar sin lur med IEMIE koden så har jag för mig att den blir helt obrukbar och att man inte ens själv kan låsa upp den igen om man nu skulle få den tillbaka vilket väl sällan händer när en lur har blivit stulen.

Bästa hälsningar,
Bertil

[SarahOhrn]
2013-07-10 08:13
#23

#20 Men det var ju det jag kosntaterade, att det går att låsa upp den.  Det var ingen fråga? 

Men då är det ju med säkerhetsgrejer (diarienummer, IMEI, uppgifter på personen som står på abonnemanget/telefonen skriftligt osv). Självklart är den totallåst men inte för gott, låser man den då för den är stulen och hittar den kan man aldrig använda den igen. Så självklart går den att låsa upp! :)

[SarahOhrn]
2013-07-10 08:14
#24

Men det går då via operatören, du kan inte låsa upp den själv hemma.

Upp till toppen
Annons: